snavande/snubblande häst!

F

floyd

hej på er, har nyligen hämtat hem ett åtta årigt fullblod, som är helt gudomlig på alla sätt och viss, finns bara ett litet problem, han liksom glömmer att fälla ut hoven ibland och sätter ner på tån vilket orsakar att han snubblar till, kan hända ett par gånger på pass det händer inget mer än att han snavar till men jag är ju liv rädd för att gå omkull. Tänkte bara höra om någon här har liknande erfarenheter och lite tips att ge. det är alltså inte så att han snubblar för att han inte lyfter på fötterna utan han har ett högt och fint. mvh

Sv: snavande/snubblande häst!

Jag vet en häst som gjorde så efter en senskada (sena/senor helt av), det gick över sen när musklerna stärktes.

Troligtvis har han inte riktigt bra koordinationsförmåga.
Sätt honom i en stor och kuperad hage.
Sen tycker jag att du ska rida ut mycket! Rid bland ris och snår så att han får lära sig att parera och sätta fötterna riktigt.

Min häst var också snubblig ett tag med ryttare på ryggen (red in honom själv) men sen började jag rida ut mer och oftare , nu snubblar han nästan inte alls. Han har stenkoll på sina ben nu!

Mitt gamla kallblod snavad lite till och från,oftast där det var knöligt,tänkte mest på att hon var klumpig bara,för hon var jämt så het,så hon gick ju för fort,men sen när vi dök på plan mark,och jag fick henne över mig,och fastnade med benet under henne,så valde jag att kolla upp det,visade sig att hon hade fått artros i ett framknä.

ja en vanlig vet. bes. gjordes dagen innan köp. ua.

Min häst blir lite snubblig om det går mer än 7-8 veckor mellan skoningarna.

kan också bero på att hästen "somnar" och därför snubblar till. För två år sen fick jag ett halvblod på skolning som snubblade massor. Den hästen köpte ja senare och har inte snubblat en gång heller. Man kan behöva hålla igång dem så de inte får tråkigt och snubblar. Min häst snubblade riktigt ordentligt, rakt på näbben.

jag har ett fbl köpt från banan, vet inte om din kommer direkt från banan eller ej, men min häst var lite snubblig i början.
Berodde mest på ovana att lyfta på fötterna, samt att ibland är det mkt att titta på(om man är fbl ;)) så då glömmer dom att lyfta på fötterna helt enkelt.
Försvann efter mer träning och mkt jobb med bommar och cavaletti, och vi rider ofta rakt ut i skogen så han får lyfta ordentligt på fötterna, både roligt och nyttigt.

Min snubblar också emellanåt, vi provar oss fram med lite olika skor, och det är oftast bättre när han är nyskodd.

Jag brukar skoja om att han är ju kille;) Om han går och tittar på något glömmer han var han ska sätta fötterna. Göra två saker samtidigt... Bak händer att han liksom "tappar" benet, lite obehagligt, men det händer inte mer.

Han är också ett fullblod som gick några löp i sin ungdom, nu är han 8 år.

tack för alla svar, kul med respons! det underliga är att han är utbildad msv. dressyr och alltid tränats regelbundet vid sidan av galoppen, har sett dressyr film där han går väldigt fint men snubblar även då till en gång... hoppas att det beror på att jag inte riktigt hittat den rätta formen och att det är det som stör hans balans.

Min var också snubblig ett tag. Det var speciellt innan den skulle skos men också annars. Fick någon känsla av att sadeln inte var helt ok (trots utprovning av proffs) så jag bytte till en vidare, och simsalabim så var snubblandet över.

Tränats regelbundet på plana underlag eller u8t i skog och mark lite då och då?

Oftast behöver hästen helt enkelt lära sig att marken faktiskt (!!) kan vara annat än plan...
Speciellt om det är en fd tävlingshäst (de kan ju faktiskt skada sig i kuperade hagar som är större än 20kvadrat..!)

Släpp hästen i en stor, kuperad hage och skritta ut mkt i skog och mark...!

Ut och rid i skogen, gå över cavaletti, vattenpölar, stockar osv. Sedan kan du kolla över hovarna.
Du kan ju prova ha tvärtå och hålla tårna korta fram så snubblar han inte lika lätt.

Jag brukar skoja om att han är ju kille. Om han går och tittar på något glömmer han var han ska sätta fötterna. Göra två saker samtidigt...

Det där stämmer på min häst också. Han är lite så att man måste styra (nähää?! :D :rofl: ) när man rider, haha, han får syn på något och styr man inte då så rinner han iväg åt det hållet han tittar = ofelbart att han går på någon knöl, sten eller annat trevligt. Så snubblar han.

Sedan, kallblod som han är så provar han gärna om han kan gå rakt igenom saker (kolla om det viker undan, vill säga) innan han provar att lyfta på fötterna och kliva över :p

Jag tycker du ska kolla igenom hästen igen. Om böjprov gjordes nyligen är det väl inte troligt att den är skadad men.. Kolla över skoningen kan ju vara en bra idé.

Visst kan alla hästar snubbla till ibland, men att snubbla ett par gånger/pass gör inte friska hästar.

Min häst var snubblig i början pga dålig kroppskännedom. För oss hjälpte det jättebra att göra lite enkla övningar från marken innan man satt upp: Leda över bommar, flytta fram- och bakdel, backa... Han visste helt enkelt inte riktigt vart han började och vart han slutade, snubblade mycket över sina egna hovar :D Så jag fick hela enkelt visa honom. Han hade jätteproblem att flytta framdelen i början, visste inte vilket ben han skullke flytta först för att det skulle bli logiskt.

min erfarenhet är ett det beror på problem ngnstanns, tex kotledsinflamationer.
Jag skulle gå igenom hästen på klinik o är den frisk skulle jag gå vidare utifrån det.
En vanlig gårds besiktning är inte alltid så givande...

Mitt kallblod snubblar överallt. Hörde om en som skott med specialskor, ser ut som en stor tand där bara strålen är framme, det hjälper tydligen på tårna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 881
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar