Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....
Det undrar jag också!
Vad lär dom ut på hästskötarutbildningen om täcken?
Det undrar jag också!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad lär dom ut på hästskötarutbildningen om täcken?
Seabaz: istället för att komma med omogna inlägg som inte säger ngt alls, kan du väl bidra med lite fakta ang. hur du själv bedömer om hästen är för varm eller för kall och vad som motiverar för varm täckning på häst? Är väldigt nyfiken faktiskt vid detta laget, vad anledningen till din defensiva ton är över huvud taget.
Ett tillägg till det här med pälssättning. Jag har kunnat konstatera att våra hästar (ute 24/365, aldrig täcke) sätter vinterpäls väldigt ojämnt, dvs olika i tid och i mängd. Det har för mig verkat vara oberoende av det aktuella vädret. Undras om dom har en inbyggd prognosmakare?
Jag tror därför att det finns fler komponenter som styr detta med pälsen. Än så länge är det förresten dåligt med vinterpäls, men det hinns ju med.
Ett regntäcke ökar hudvärmen (och därmed kroppsvärmen?) vilket inte är så konstigt om man tänker efter. Är det ordentligt kallt spelar det ingen roll eftersom hästen då fortfarande kan använda sitt inbyggda system och balansera hudtemperaturen, men används det under varmare dagar tror jag inte att hästen mår bra av det.
LIA
Jättebra argument! Måste tänka om ...Jag vill ha plocka in en torr och ren häst från hagen när jag ska rida. Har varken tid eller lust att borsta bort all lera varje dag det annars skulle vara. Och spola hela hästen varje dag innan ridning säger sig ju självt, nej.
Kontakta vet. Vad gjorde du?Hur skulle ni göra med en sådan häst?
Håller inte med dig här. Kanske skiljer på regntäcken, men våra är så pass lätta att jag tror att håren ändå reser sig. I vilket fall trycks inte pälsen ihop utan där är forfarande ett avstånd mellan hud och täcke. Detta avstånd innehåller hår och stillastående luft, bästa tänkbara isolering. Täcket hänger dessutom ner över sidorna och dämpar luftrörelserna vilket underlättar varmhållningen.Eftersom du med ett ofodrat regntäcke i kallgrader, hindrar pälsen från att resa sig, vilket är den naturliga vägen till att hålla hästen varm, samtidigt som man inte erbjuder ngt varmfodrat i gengäld, så blir som sagt snarare ett ofodrat regntäcke i kallgrader, kallare än om hästen gick utan täcke.
Huruvida ett regntäcke påverkar pälssättning har jag däremot ingen aning om. Vi har aldrig brytt oss om det "problemet", utan hästarna sätter den päls dom vill. Som du säger så trycker ett vanligt täcke ihop hårremmen och hindrar stråna från att resa sig, vilket borde innebära att man måste täcka ännu mer för att motverka den reaktionen?
Funderar vidare ... När överdelen täcks, blir det mindre vinterpäls även på övrig kropp, förutsatt att det blir så upptill?
Om man ska få till den verkan på hästen, måste man då inte ha den över täckt och under lång tid? Jag menar, om man täcker hästen så att den upplever det som normalt, varför skulle den ändå inte lägga på vinterpäls? Den förväntar sig ju då vinterkyla och kompenserar för det.
LIA
Min förra häst stod med vintertäcke på sig i juli månad, en gång när jag kom till stallet stod han i en skogsdunge på sommarbetet och frös så han skakade medans alla andra hästarna gick ute på ängen och njöt i duggregnet. Hur skulle ni göra med en sådan häst?
man behöver faktiskt inte täcka extremt varmt. för att hästen inte ska sätta grizzlyragg. Oftast räcker det med att man täckar överhuvudtaget.
Jag börjar täcka tidigt. det kan jag hålla med om. Men ofodrade regntäcken är inte överdrivet varma.
Ska se om jag kan hitta några bilder och visa pälsen.