Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Sv: Snart vinter och täckeshysterin är igång....

Förstår inte riktigt hur du menar. Täcket reglerar väl?
Om man släpper ut en häst naken i -20 grader och den håller på att frysa häcken av sig så borde väl kroppen signalera "satan vad kallt, päls vore nog bra att ha"

Om man släpper ut en täckad häst i -20 grader och hästen tycker att det känns alldeles lagom varmt så borde den inte sätta päls då den upplever sig som normalt tempererad?

Detta funkar däremot antagligen INTE om hästen redan ser ut som en björn. Då vore det endast plågsamt att släppa ut den med 400gr vintertäcke liksom. Då borde man nog ta fram klippmaskinen först ;)

Min spontana gissning ;)

Fast både du och Tornblomma har rätt. Det är liksom en kombination av täcket och ljuset. Vet dock inte hur mkt tester som gjorts på detta men jag kan mycket väl tänka mig att en häst som får stå med tjockt täcke och mycket ljus inte sätter päls öht, medan en häst utan täcke och med lite ljus sätter desto mer.
Det går att påverka, tycker de flesta hästar sätter mindre päls om man täckar dem tidigt. Vill man få bäst effekt ska man se till att de får mkt ljus också.

Fast jag har ännu aldrig sett att det går att täcke sig till mindre vinterpäls. Jag vet dom som har försökt och misslyckats. Och att övertäcka för att kanske få en effekt är inget jag skulle rekommendera.

Om man tillsätter ljus så är det ju tack vare ljuset den får mindre päls.

Fast jag tycker fortfarande du övertäckar.Blir de svettiga så får man väl tänka om? Svett tyder på att de är rejält övertäckade, en något övertäckad häst blir bara varm.

Ur hästens perspektiv är det mycket bättre i det fallet med ett täcke för lite. Den kan själv få upp värmen med hjälp av pälsen (dina hästar var ju inte klippta heller). Ett täcke är alltid ett täcke och som jag sa tidigare, hästen kan inte själv klä av sig...

Bara för att man har lång erfarenhet och har gjort någonting länge behöver det inte vara rätt..
Förr i tiden använde man asbest vid isolering av hus. Nu vet man bättre.

du läser inte ens det jag skriver känns rätt lönlöst då. Jag har inte täckat mina hästar så dom står och svettas utan om dom någon gång rejsar i hagen som dårar har det hänt att dom blivit svettiga, eller en sommardag med ofodrat täcke när vädret växlar om och eftersom jag alltid ser saker och ting och har koll på hästarna har täcket åkt av. i sånt fall kan man enligt dig aldrig ha täcke på för man vet ju aldrig när hästen känner för att springa järnet eller hur?

Om man släpper ut en häst naken i -20 grader och den håller på att frysa häcken av sig så borde väl kroppen signalera "satan vad kallt, päls vore nog bra att ha"

Om man släpper ut en täckad häst i -20 grader och hästen tycker att det känns alldeles lagom varmt så borde den inte sätta päls då den upplever sig som normalt tempererad?

Detta funkar däremot antagligen INTE om hästen redan ser ut som en björn. Då vore det endast plågsamt att släppa ut den med 400gr vintertäcke liksom. Då borde man nog ta fram klippmaskinen först ;)

Min spontana gissning ;)

tror starkt på detta också.

Tror definitivt att det är så och vet av erfarenhet att det går visst att täcka sej till mindre vinterpäls utan att ÖVERtäcka. Det i kombination med nattljus fungerar mycket bra.

Jag läser dina inlägg. Tycker fortfarande inte att hästen skall svettas under täcket. Okej i extrema situationer om det är en nervös häst som sprungit som en galen i timmar i hagen.

Men det är såsom du tänker som de flesta gör som övertäckar, man tror det är bättre att de är varma och riskerar att svettas om de springer, än att de fryser.

Det är psykologiskt hos människor, på samma sätt som när vi säger åt våra barn att ta på sig mössan när de ska gå ut.

Jag täckar även min häst eftersom jag klipper, men han har aldrig någonsin varit svettig under täcket, oavsett bus i hagen eller soliga dagar.

Jag läser dina inlägg. Tycker fortfarande inte att hästen skall svettas under täcket. Okej i extrema situationer om det är en nervös häst som sprungit som en galen i timmar i hagen.

Men det är såsom du tänker som de flesta gör som övertäckar, man tror det är bättre att de är varma och riskerar att svettas om de springer, än att de fryser.

Det är psykologiskt hos människor, på samma sätt som när vi säger åt våra barn att ta på sig mössan när de ska gå ut.

Jag täckar även min häst eftersom jag klipper, men han har aldrig någonsin varit svettig under täcket, oavsett bus i hagen eller soliga dagar.

visste du inte att hur mycket en häst svettas är individuellt? mina hästar svettas även utan täcke när dom är helt uppsprallade. Så det har inget med täcket att göra. På somrarna kan dom vara helt genomsvettiga. Vissa av dom blir jättesvettiga andra knappt inget just eftersom dom är individer. En av mina hästar räcker det att hon har en spänd dag när allt är farligt så svettas hon, som när hovslagaren var här senast.

jag orkar inte sitta och markera vilka inlägg det är men jo

Senast ändrad:

Min spontana gissning ;)

Jag har ingen spontangissning.
Jag skriver under på att det ÄR så.

jag orkar inte sitta och markera vilka inlägg det är men jo

Det var ju synd, eftersom jag läst och följt hela tråden och inte kan hitta något inlägg där det sägs att all användning av täcken överhuvudtaget är att betrakta som vanvård och djurplågeri. Eller kan det möjligtvis vara en viss "svart-vit" syn på det hela som gör att man säger att alla inlägg som protesterar mot övertäckning per automatik anklagar alla som alls använder täcke för att plåga sina djur?

Det var ju synd, eftersom jag läst och följt hela tråden och inte kan hitta något inlägg där det sägs att all användning av täcken överhuvudtaget är att betrakta som vanvård och djurplågeri. Eller kan det möjligtvis vara en viss "svart-vit" syn på det hela som gör att man säger att alla inlägg som protesterar mot övertäckning per automatik anklagar alla som alls använder täcke för att plåga sina djur?

Det är attityden i inläggen.
Vem är du (eller nån annan) att bestämma att den och den övertäcker sin häst?
Ni kan ju omöjligt veta varför någon täcker sin häst om ni inte frågar, ni verkar utgå från att bara för hästen inte är klippt så behöver den inte täcke.

Med andra ord så kan du alltså inte heller egentligen hitta något inlägg där alla täckesanvändare sägs vara djurplågare.:idea:

För övrigt så råder en synnerligen konstig attityd hos somliga här, det kan jag hålla med om. Det verkar var ömma tår som trampats på både här och där. Man har åsikter om både det ena o det andra, men övertäckning är fullständigt tabu... Några vet upenbarligen inte ens vad skillnaden är mellan övertäckning o normal täckning. Om man vet med sig att man täckar sin häst utifrån hästens verkliga behov så behöver man knappast ta åt sig och skriva en massa barnsligheter i denna tråd. Jag tycker det är otroligt bra att i alla fall NÅGRA reagerar när de ser hästar som uppenbart inte mår bra, att NÅGRA oorkar bry sig och försöker informera. Tyvärr verkar det i många fall vara som att tala till en vägg....:crazy:

Det finns hur mycket fakta som helst att ta reda på angående hästars temperaturreglering, täckesanvändning, foder mm mm. Den vetgirige har mycket att frossa i. ;)

det finns inget som säger att just ditt sätt är det rätta det är en sak om jag hade haft 800 grams täcke när det är plusgrader, det är uppenbart att det är för mycket.
Dom hästar som går utan täcken när det är kallt har päls så därför ser man oftast ingen häst frysa.
Är utbildad hästskötare och nu snart klart med KY utbildning inom häst.

Har jag sagt att mitt sätt är det enda rätta? :confused:

JAG tror att du kanske övertäckar dina hästar och att dom skulle må bättre med tunnare täcken (dom som inte är klippta). Och att du kanske skulle fundera på om dom inte överlevde med tunnare täcken.

Dina hästar hade väl päls (utom en som var klippt)? Varför kan inte dom gå nakna utan att frysa då?

Vad lär dom ut på hästskötarutbildningen om täcken?

Senast ändrad:

Min spontana gissning ;)

Fast det är ju återigen ljuset som styr. Om då din häst sätter päls i septemebr när det fortfarande är hyfsat varmt slänger du på ett täcke då?

Tror definitivt att det är så och vet av erfarenhet att det går visst att täcka sej till mindre vinterpäls utan att ÖVERtäcka. Det i kombination med nattljus fungerar mycket bra.

Fast hur vet du att det inte är pga nattljuset dom får mindre päls då?

Har jag sagt att mitt sätt är det enda rätta? :confused:

JAG tror att du kanske övertäckar dina hästar och att dom skulle må bättre med tunnare täcken (dom som inte är klippta). Och att du kanske skulle fundera på om dom inte överlevde med tunnare täcken.

Dina hästar hade väl päls (utom en som var klippt)? Varför kan inte dom gå nakna utan att frysa då?

Vad lär dom ut på hästskötarutbildningen om täcken?

om du inte tyckte ditt sätt var rätt och mitt fel hade du inte skrivit till mig eller hur?;)
Jag vet att jag inte övertäckar mina hästar. Om dom hade haft tunnare täcken hade dom fått vinterpäls och jag varit tvungen att klippa alla något jag inte vill. En häst som tränas kan inte gå utan täcke det blir en ond cirkel hästen får päls måste klippas och så åker täcke på. Unghästarna som inte rids går givetvis utan täcke. Nu var det ett antal år sedan jag gick klart den utbildningen men på min nuvarande utbildning har vi haft grundliga föreläsningar om hästens komfortzon etc så jag känner att jag har kött på benen:)

Jag blir tokig på täckeshysterin. Jag önskar jag slapp den hemma i mitt stall. Nu är jag så irriterad att jag bara måste skriva av mig. Nu är det igång igen. Nu vill två av ägarna absolut ha tjocka termotäcken (300g) på hästarna inne i stallet om natten. På dagen har de ofodrat resp tunnfodrat regntäcke. Det är så ologiskt! En häst är oklippt och en är spårklippt.
Hur skönt kan det vara att dygnet runt vara täckt så hårremmen inte får luftas ordentligt? Få skav av täcken OCH bogskydd? Vara överdrivet varm inne och svalare ute? Inte kunna reglera sin temperatur själv?
Jag är övertygad om att detta inte är bra för hästarnas hälsa.
Varför ska det tjatas om detta vareviga år? Tänk om folk kunde skaffa sig mera kunskaper istället. Det skulle vara bättre än att hela tiden utgå från sig själva. För mig blir detta som att sitta inne med en tjock dunjacka för att sedan ta på mig en tunnare täckjacka när jag går ut.
Täcken ska användas med förnuft.

Hur ser det ut i era stall? Finns det några såna här hästägare överallt eller har jag bara otur? Är kunskapen låg över lag när det gäller täcken och hästarnas egen förmåga till att reglera sin temperatur?
Kan man göra något eller är det bättre att försöka strunta i det?
(svårt för jag lider lite med hästarna)

rent spontant så JAAAA!!!

bor i norra sverige och mina hästar går ute i ur och skur dvs även om det kryper ner mot -35 dock är dom inte ute 14-16 timmar då mest för att JAG lider.....men ute är dom minst 10 timmar....hela förra vintern använde jag OM jag använde nått ett regntäcke med tunt fleecefoder och detta endast när det var snöstorm dvs blåste jävel och var nederbörd inte att jag har en sjuk häst någon gång inte mår dom dåligt för dom vill ut så jag tror att dom mår bättre om dom får vara just "häst" och inte förmänskligas

har svårt för dom här som också klipper sina hästar och täcker jämt...varför klippa? kom nu inte å säg att dom svettas och aldrig torkar om man rider i ridhus...bollshit...har haft en häst i full tävlingskondition och tävlat hoppning till vardags red jag alltid ute (fanns inte ridhus där jag stod) men all hoppträning och tävling hölls inne i ridhus. visst blev han svettig men ack så bra han mådde ändå...la på ett svetttäcke tills han torkat å så var de bra tog inte heller flera timmar eller nått sånt...

hästhuden måste få andas och får den inte det så får man just hudproblem som någon nämnt och de är inte kul....

sen har jag för mig att om de var i år eller förra året har det införts en ny "lag/regel" i djurskyddslagen som säger som även någon annan nämt att det är just "djurplågeri" att alltid täcka hästar.

och nu för att ingen ska börja gapa skrika jodå jag äger en massa täcken...som sällan används det som används mest är just regntäcket med tunt fleecefoder som sagt....tycker inte om när det är kalla höstregn eller vårregn som kyler ner ryggarna på dom men aldrig att jag har täcke inne...och jag har en låg temperatur för deras skull inne...runt +5-6 grader endast...så vantar på när man mockar...men det mår dom bäst av.

sen håller jag mig varm med mockning och borstning...:D

så inga kommentarer detta är vad jag tror och mina hästar har då alltid funkat på detta...menar härregud inte hade väll vildhästarna täcken eller????:D

Vildhästar rids och tränas inte aktivt och förväntas högprestera heller...

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka