Snart skjuter jag dem

Sv: Snart skjuter jag dem

Har du en katt som inte vill gå ut och därmed håller sig inomhus är du enligt lag skyldig att se till att katten har tillgång till en låda. Vare sig du vill eller inte.

Om katten är sjuk, måste den gå ut då också?

Uppriktigt nyfiken fråga: Varför är det inte OK att ha katt på samma vis som hund, dvs de får gå ut några gånger/dag? Det är ju väldigt få hundägare (någon?) som har låd-tränade hundar. (Däremot säger det ju sig självt att man inte kan stänga in en katt, eller hund för den delen, utan möjlighet att göra ifrån sig.)

Däremot säger det ju sig självt att man inte kan stänga in en katt, eller hund för den delen, utan möjlighet att göra ifrån sig.

Men med just hund är det väl ganska vanligt, finns ju hundar som är ensamma dagtid både 4-6 tim och även längre utan någonstans att gå på toa.

Jag vet inte varför hundar blir indragna i den här diskussionen. Hundar och katter är helt olika djur, med helt olika instinkter och beteenden. Jag är dock varken hundägare eller särskilt insatt i hundens behov och beteenden, men det är jag absolut när det gäller katter och därför förstår jag att även en katt med tillgång till utevistelse behöver ha möjlighet att kunna gå på en bekväm och behaglig toalett inomhus, när den hellre vill det.

Jag vet inte varför hundar blir indragna i den här diskussionen. Hundar och katter är helt olika djur, med helt olika instinkter och beteenden. Jag är dock varken hundägare eller särskilt insatt i hundens behov och beteenden, men det är jag absolut när det gäller katter och därför förstår jag att även en katt med tillgång till utevistelse behöver ha möjlighet att kunna gå på en bekväm och behaglig toalett inomhus, när den hellre vill det.

Och jag är inte särskilt insatt i katter, därför undrade jag för jag vill gärna lära mig mer. Jag vet inte, man det kanske finns biologiska skillnader mellan katter och hundar som gör att katter måste ha låda?

Och jag är inte särskilt insatt i katter, därför undrade jag för jag vill gärna lära mig mer. Jag vet inte, man det kanske finns biologiska skillnader mellan katter och hundar som gör att katter måste ha låda?

Det jag vet är att katter är väldigt petiga med var och hur de bajsar och kissar, vilket inte hundar alls verkar vara på samma sätt vad jag kan se när hundägarna här omkring rastar sina hundar. Hundar gör vad som behöver göras, men för katter är kissande och bajsande något som man uppsöker en speciell och noga utvald plats för och som man döljer oerhört noga eller skyltar med beroende på status, självförtroende och eventuella hot i form av t.ex. andra kattindivider som inkräktar på reviret eller som katten har andra problem med.

Felkissande kan absolut handla om vilken sandsort man har. Den sand som är bäst med tanke på katters naturliga behov och instinkter är lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. Pussi Kompakt har alla de egenskaperna, medan de flesta EverClean-varianter är mer eller mindre parfymerade, vilket är en nackdel utifrån kattens perspektiv.

Att dina katter inte kissar fel längre och delar låda är glädjande att läsa, men eftersom det har förekommit felkissande tidigare gäller det fortfarande att hela tiden göra (och hålla) lådsituationen så attraktiv och behaglig som möjligt.

Eftersom de verkar föredra Pussi-sanden vet du vilken sand det ska vara i lådorna, men du måste erbjuda fler än 1 låda! Är du på väg att lösa ett felkissningsbeteende här får du inte släppa taget om det bara för att de inte kissar fel just nu..

Lugn. De HAR två lådor. Lådorna mockas morgon och kväll.

Om katten är sjuk, måste den gå ut då också?

Nej det är ju annat.
Då så får den tidningshög.
Det har alltid fungerat.

Sjuka katter har alltid fått bo inne, även på förra stället.

Vi har en tidningshög innanför köksingången.
Det är där som olyckorna händer om de händer.

Våra katter är utekatter som kommer in - inte innekatter som går ut.
De lever och skall leva större delen av sina liv ute i alla de ekonomibyggnader som vi har.

Våra katter är utekatter som kommer in - inte innekatter som går ut.
De lever och skall leva större delen av sina liv ute i alla de ekonomibyggnader som vi har.

Där är skillnaden mot mina.

De ska bo inne för att ta råttor. Jag har inga stallar och inga djur längre så innejobbet är deras främsta uppgift.

Den ene är inte tam och får inte gå ut annat än under den årstid när jag kan ha dörren öppen längre stunder. Annars försvinner han då han inte vågar sig fram förrän efter ett tag när dörren öppnas.
Den andre slänger jag ut med jämna mellanrum.

Så jag har innekatter som kan gå ut. Det är faktiskt en himla skillnad. Har man djur så behövs de ute för att hålla täcken och foder fria från rått-skador.

Gäller samma för hund?, min hund vill verkligen inte gå ut alls vissa dagar.... måste han ha en kiss och bajs låda eller kan jag ta med honom ut fast han inte vill?

Nej, samma gäller inte för hund. Lagstiftningen är artanpassad. Att täcka över sin avföring är ett djupt rotat beteende hos katt och tamdjur har rätt till att kunna utöva sina naturliga beteenden.

Om man sedan tränar sina katter till att utföra sina behov utomhus är det helt okej. Det är endast när katten inte har möjlighet att gå ut som man är skyldig att se till att den har tillgång till en låda.

Nej det är ju annat.
Då så får den tidningshög.
Det har alltid fungerat.

Sjuka katter har alltid fått bo inne, även på förra stället.

Vi har en tidningshög innanför köksingången.
Det är där som olyckorna händer om de händer.

Det är enligt rådande lagstiftning inte tillräckligt. En tidningshög alltså. Värt att tänka på om du någon gång får en djurskyddskontrollant på besök.

Nej, samma gäller inte för hund. Lagstiftningen är artanpassad. Att täcka över sin avföring är ett djupt rotat beteende hos katt och tamdjur har rätt till att kunna utöva sina naturliga beteenden.

Om man sedan tränar sina katter till att utföra sina behov utomhus är det helt okej. Det är endast när katten inte har möjlighet att gå ut som man är skyldig att se till att den har tillgång till en låda.

Som tillägg till detta måste förstås också sägas att det är ok, så länge katten utan motstånd verkligen går ut när den vill kissa eller bajsa. Börjar den kissa eller bajsa inomhus MÅSTE man inse att katten behöver minst en toalett inomhus. Felkissande är ett stort stressmoment både för kattens själv och för ägaren. Som djurägare kan man inte vara så envis och principfast att man hellre låter sitt hem bli nerkissat och kanske t.o.m. anser sig behöva avliva katten än att skaffa fram en toalett och lådsituation som är anpassad efter kattens individuella behov..

Min erfarenhet är att om katten är så sjuk att den behöver bo inne, så kissar och bajsar den där den ligger.
I annat fall så klarar den sig med att bo i stallet.
Där finns finfina boxar att gräva i.

Men när katterna var nykastrerade så fick de ha låda.
Då så var de litet för pigga för tidningshög och litet för infektionskänsliga för stallet.
Men kattsand är verkligen hopplöst.
Det sitter i sår, bandage, katt-tassar och överallt annars också.

Senast ändrad:

Som tillägg till detta måste förstås också sägas att det är ok, så länge katten utan motstånd verkligen går ut när den vill kissa eller bajsa. Börjar den kissa eller bajsa inomhus MÅSTE man inse att katten behöver minst en toalett inomhus.

Det finns tillfällen när mina katter säkert hellre hade gått på låda än blivit utlyfta. Precis som hunden som inte vill gå ut ibland för det är slaskigt eller regnigt eller nåt- aldrig jag skulle sätta en låda inne bara för att- obs, en frisk- katt inte vill gå ut.

Jag lyfter ut katten, hunden säger jag till. Ut och kissa-följer med oftast eller stannar vid huset.

Självklart ska innekatter ha en låda att gå på toa i, men samtidigt kan man undra hur lagen är anpassad-en del katter inne hela livet och en del hundar helt ensamma längre stunder- det kan inte vara efter deras naturliga beteenden.

Min erfarenhet är att om katten är så sjuk att den behöver bo inne, så kissar och bajsar den där den ligger.
I annat fall så klarar den sig med att bo i stallet.
Där finns finfina boxar att gräva i.

Men när katterna var nykastrerade så fick de ha låda.
Då så var de litet för pigga för tidningshög och litet för infektionskänsliga för stallet.
Men kattsand är verkligen hopplöst.
Det sitter i sår, bandage, katt-tassar och överallt annars också.

Om du skulle behöva låda igen kan du prova papperspellets istället för sand. Jag håller med om att sand på många sätt är helt hopplöst. Jag slutade med det för flera år sedan.

Det finns tillfällen när mina katter säkert hellre hade gått på låda än blivit utlyfta. Precis som hunden som inte vill gå ut ibland för det är slaskigt eller regnigt eller nåt- aldrig jag skulle sätta en låda inne bara för att- obs, en frisk- katt inte vill gå ut.

Jag lyfter ut katten, hunden säger jag till. Ut och kissa-följer med oftast eller stannar vid huset.

Med den inställningen visar du tydligt att du inte ens har en vilja att förstå katters beteenden och behov och hur känsligt kissande och bajsande kan vara för en katt, vilka faktorer som kan spela in och vad som får en katt att börja kissa fel inomhus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka