Snart skjuter jag dem

Sv: Snart skjuter jag dem

Om tvåan bara funnits hos er i ett par månader kan det mycket väl vara så att kisseriet beror på begynnande osämja mellan katterna. Sådant kan uppstå över tid.

För att ge katter de bästa förutsättningarna för att komma överens och acceptera varandra och acceptera att dela toalett krävs bl.a. följande:

1. Katterna måste vara kastrerade.

2. Katterna måste ha så pass många lådor (som är rätt utformade, med rätt innehåll och som hålls tillräckligt rena) så att det inte behöver uppstå någon konkurrens eller psykologiska maktspel kring dessa.

3. Katterna måste ges möjlighet att vänja sig vid varandra ordentligt och i sin egen takt. Att katterna delvis vistas utomhus försvårar detta avsevärt eftersom vuxna katter instinktivt helst undviker inkräktare, antingen genom att fly eller genom att försöka skrämma bort dem.
Om katterna inte har accepterat varandra fullt ut och inte heller accepterat att dela revir och de resurser som finns där kan den enskilda katten vägra att sätta sig i en toalett den andra katten har använt.

En undelägsen katt kan också känna sig hindrad av den andra katten från att använda den, både psykologiskt och rent fysiskt. Har man för få lådor är risken stor att den dominanta katten börjar vakta sin låda så att ingen annan vågar använda den.

Senast ändrad:

Om tvåan bara funnits hos er i ett par månader kan det mycket väl vara så att kisseriet beror på begynnande osämja mellan katterna. Sådant kan uppstå över tid.

Så du menar att de långsamt blivit vänner och nu långsamt håller på att bli osams?

Kan jag se tecken? Vad ska jag titta efter? Känner mig lite dum...

Alltså, jag har varit glad över att de ligger uthällda över köksgolvet invid varann. Att den första katten buffar och stångar på den nya och att han ligger och spinner när jag klappar nyingen. Den första har inte gått att röra förut men nu när den andra är hör och är en kelgris utan gräns så har även han tolererat att bli rörd. Jag har till och med strukit honom över ryggen. Vilket jag inte trodde jag någonsin skulle göra. När jag fick hem honom var han inte tam trots året på katthemmet.

Håller de fortfarande på så, så låter det ju som att de är vänner.

När det skurit sig mellan mina två kullbröder, som levt som kompisar i åtta år, så märkte jag det först med att de drog sig ifrån varann. Låg den ene i sängen hoppade han ner om brorsan hoppade upp - ibland men inte alltid. Men oftare och oftare.

Dessutom insåg jag plötsligt att ingen av katterna längre kunde slappna av inför varann. Kom ena katten in i rummet höjde den andra vaksamhetsgraden - på ett spänt sätt, aldrig så att han liksom gäspade och somnade om. De bevakade varann exakt hela tiden.

Och när jag väl upptäckte de där båda sakerna hade det säkert redan pågått länge, med mycket subtilare signaler. Känn dig inte dum, det är svårt att upptäcka.

Sådär blev det med mina katter också. Adopterade båda två från katthemmet, och de "trivdes så bra ihop", hade bott ihop innan. 6 och 7 år gamla. I början gick det bra, men efter hand märktes det att de inte gick så bra ihop. Den ena katten kunde ligga på sängen, när den andra hoppade upp så gick den första. Det är troligtvis en av anledningarna till att den ena då började kissa fel. Detta plus några andra anledningar gjorde att vi valde att omplacera honom. Den andra katten bor kvar och har fått en ny kompis som hon trivs mycket bättre med. :)

Så likt det låter!

Jag är så ruskigt ledsen och besviken på hur det gick med mina två små brorsor. Det slutade med att den osäkrare katten började kissa överallt när jag var på jobbet för han var bara trygg när jag var hemma. Hans favoritplats var i mitt knä. Jag mådde skit över att ha två katter som mådde så dåligt - båda var ju stressade - och kisskatten fick fara till himlen. Han var 10 år, hade FORL och svajiga njurvärden, hade börjat tappa vikt osv, så därför fick det bli han som fick lämna. Omplacering räknade jag inte med som en möjllighet. Det var vidrigt.

Ja, jag tror det.

Den andra katten visade sin stress bl a genom att slicka magen bar - i ett par år. Vi kollade eventuella allergier, urinvägsproblem osv. Men allt var negativt så jag trodde att det var rent psykiskt. När sedan störningsmomentet, brorsan, försvann trodde jag att han skulle sluta med det, men det gjorde han inte. Pälsen var borta trots att jag tyckte mig se att han slickade sig lite mindre.

1,5 år senare visade han sig ha en stor tumör i magen och fick göra sin bror sällskap däruppe. Så jag undrar om tumören kanske var orsaken till slickandet på magen - han kan ha haft ont, även om han inte visade det förrän sista dygnet. Det var inte heller så roligt.

Du har fått många bra råd gällande orsaker och försök till lösningar på grundproblemet.

Själv vill jag bara tipsa om alsolsprit för att bli av med doften - hade en jourkatt ett tag som uppenbarligen föredrog min dåvarande soffa som toalett. Okastrerad var han dessutom, katten. Dränk in området ordentligt med alsolspriten. Den bryter ner fettpartiklarna i urinet och tar dessa med sig när det avdunstar. Ingen mer doft!

Ättika har aldrig funkat för mig (att använda direkt på område) och jag vet inte om det stämmer men läste någonstans att det kunde få motsatt effekt och attrahera katten till att kissa i det området igen. Om det är sant vet jag inte, men jag tyckte inte det tog bort lukten tillräckligt och därtill var det ju en hemsk ättiksdoft som la sig kvar ovanpå det :yuck: Däremot funkar det bra att ha en skål med ättika som neutraliserar doften i rummet lite.

Jag är så ruskigt ledsen och besviken på hur det gick med mina två små brorsor. Det slutade med att den osäkrare katten började kissa överallt när jag var på jobbet för han var bara trygg när jag var hemma. Hans favoritplats var i mitt knä. Jag mådde skit över att ha två katter som mådde så dåligt - båda var ju stressade - och kisskatten fick fara till himlen. Han var 10 år, hade FORL och svajiga njurvärden, hade börjat tappa vikt osv, så därför fick det bli han som fick lämna. Omplacering räknade jag inte med som en möjllighet. Det var vidrigt.

Du tror inte det eskalerade mellan dina för att båda var sjuka? Katter är ju inte så sympatiska på det sättet när de börjar mobba den som är sjuk. Jag är otroligt tacksam att mina inte drog iväg åt det hållet när Hanoo blev döv och skröpplig för när hulligankatterna inte längre är flock är de elaka på riktigt.

Jo, jag har tänkt ibland att det nog var så. Jag tror att osämjan började, eller i vart fall eskalerade ordentligt, när ena katten fick FORL och antagligen hade jävligt ont. Då började den andre mobba honom, han kände nog svagheten i honom.

Vad skönt att det inte blev så för dina katter, så att Hanoo fick ha det bra så länge som han fick!

Uppdaterar lite..

Köpte Pussis sand och den visade sig vara en succé. Nu går bägge herrarna på samma låda. Lådan med EverClean står orörd. Det tråkiga är att Pussisanden inte tar bort lukt speciellt bra. Men inga mer nedkissade kläder än så länge.

Gentlemännen har börjat brottas. Den är mest den första katten som hoppar på den nya och brottas. Han är i stort sett den mest kontaktsökande. Han verkar tycka att det är toppen med en nyinflyttad kompis.

Kanske är det helt enkelt en fråga om rätt sand?

Uppdaterar lite..

Köpte Pussis sand och den visade sig vara en succé. Nu går bägge herrarna på samma låda. Lådan med EverClean står orörd. Det tråkiga är att Pussisanden inte tar bort lukt speciellt bra. Men inga mer nedkissade kläder än så länge.

Gentlemännen har börjat brottas. Den är mest den första katten som hoppar på den nya och brottas. Han är i stort sett den mest kontaktsökande. Han verkar tycka att det är toppen med en nyinflyttad kompis.

Kanske är det helt enkelt en fråga om rätt sand?

Felkissande kan absolut handla om vilken sandsort man har. Den sand som är bäst med tanke på katters naturliga behov och instinkter är lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand. Pussi Kompakt har alla de egenskaperna, medan de flesta EverClean-varianter är mer eller mindre parfymerade, vilket är en nackdel utifrån kattens perspektiv.

Att dina katter inte kissar fel längre och delar låda är glädjande att läsa, men eftersom det har förekommit felkissande tidigare gäller det fortfarande att hela tiden göra (och hålla) lådsituationen så attraktiv och behaglig som möjligt.

Eftersom de verkar föredra Pussi-sanden vet du vilken sand det ska vara i lådorna, men du måste erbjuda fler än 1 låda! Är du på väg att lösa ett felkissningsbeteende här får du inte släppa taget om det bara för att de inte kissar fel just nu..

Märkligt, jag tycker då att katter är duktiga på att vara rumsrena.
Vi har 7 katter som tidigare alla bodde ute i stallet.
Efter flytten med brist på varm sadelkammare så har de som velat fått komma in i huset.
Och visst, det blev litet olyckor i början innan de lärde sig att säga till när de behövde gå ut, men nu så är det ytters sällan och bara 2 av dem.
Den ena vill till varje pris slippa gå ut och den andra sover så länge i taget att det blir bråttom ut när den vaknar.
Vi har inga lådor inne för vi gillar inte att ha kattsand överallt.
2 av katterna ville inte flytta in så de fick en uppvärmd låda på loftet.

Jag måste påstå att jag verkligen inte känner igen problemet.

Märkligt, jag tycker då att katter är duktiga på att vara rumsrena.
Vi har 7 katter som tidigare alla bodde ute i stallet.
Efter flytten med brist på varm sadelkammare så har de som velat fått komma in i huset.
Och visst, det blev litet olyckor i början innan de lärde sig att säga till när de behövde gå ut, men nu så är det ytters sällan och bara 2 av dem.
Den ena vill till varje pris slippa gå ut och den andra sover så länge i taget att det blir bråttom ut när den vaknar.
Vi har inga lådor inne för vi gillar inte att ha kattsand överallt.
2 av katterna ville inte flytta in så de fick en uppvärmd låda på loftet.

Jag måste påstå att jag verkligen inte känner igen problemet.

Man kan inte stänga in katter utan att de har möjlighet att gå på toaletten. Om man inte har kattlucka måste man ha kattlåda inomhus och även om man har kattlucka så får man ta hänsyn till att katter inte alltid vill gå ut.

Har man ingen toalett inomhus kommer det att innebära problem både för ägaren och för katten - förr eller senare...

Man kan inte stänga in katter utan att de har möjlighet att gå på toaletten. Om man inte har kattlucka måste man ha kattlåda inomhus och även om man har kattlucka så får man ta hänsyn till att katter inte alltid vill gå ut.

Skulle aldrig falla mig in att ha en kattlåda inomhus för den anledningen att katten inte vill gå ut.

Skulle aldrig falla mig in att ha en kattlåda inomhus för den anledningen att katten inte vill gå ut.

Har du en katt som inte vill gå ut och därmed håller sig inomhus är du enligt lag skyldig att se till att katten har tillgång till en låda. Vare sig du vill eller inte.

Har du en katt som inte vill gå ut och därmed håller sig inomhus är du enligt lag skyldig att se till att katten har tillgång till en låda. Vare sig du vill eller inte.

Jag gör som I_U, lyfter ut regelbundet siså 3-4 ggr om dagen beroende på katt. Då går de på toa.

Är det en äldre katt som jag vet är säker får den vara inne tills den säger till, eller så tar jag ut om jag åker bort och katten då varit inne länge.

Låda har jag såklart till de gånger jag skaffar kattungar, när de är tillräckligt gamla för att gå ut korta stunder så börjas lyftautmetoden.

Gäller samma för hund?, min hund vill verkligen inte gå ut alls vissa dagar.... måste han ha en kiss och bajs låda eller kan jag ta med honom ut fast han inte vill?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka