Snart skjuter jag dem

tanten

Trådstartare
Vet inte om jag får lägga tråden här?

Jag blilr gaaaaaalen på mina katter. Tänk om de kunde bete sig som hundar istället....

Jag har aldrig någonsin haft en totalt rumsren katt. Uppenbarligen inte de här två herrarna heller... Det funkar skapligt när det hamnar i tvätthögen tex. Det är ju bara att ta ner till maskinen och tvätta.

Men när det blir kiss i möbler! Imorse kände jag en disktinkt stank och lokaliserade den till fleecepläden i soffan. Den åkte ut på trappen men det är ändå en omisskännlig kattkisslukt i vardagsrummet. Inga fläckar - bara lukt.

Hur får jag rent? Dvs hur får jag bort lukten? Och finns det något sätt att få bort doftämnena så effektivt att det inte blir nya markeringar på samma ställe?

(nämnde jag att jag är en hundmänniska i första hand...:meh:)

Sv: Snart skjuter jag dem

Tack för påminnelse tanten! Jag är ofta nära att falla för söta bilder på ursöta katter och nära att tacka ja till en kattunge men så kommer det någon påminnelse då och då varför jag inte vill ha katt! Jag är också en hundmänniska :)

Det är enormt stressand att komma hem och känna lukten av kattpink. Man blir totalt galen av det. Mycket som blivit förstört här hemma pga av katterna. DEt gick inte att ha två katter så nu är en av dem omplacerad. Resultat - inget mer pinkande.

Exakt. När min ena katt började pinka var det också för att det blev för trångt på reviret (innekatter) för båda. Många underskattar hur svårt det kan vara för katter att samsas och tror att katter alltid mår bäst av en kattkompis. Det är inte sant.

tanten: det kan vara massor av olika orsaker. Inte bara osämja utan urinvägsproblem, stress pga någon förändring i omgivningen, nya främmande katter på utereviret osv.

I zoobutikerna finns t ex piss off som ska ta bort lukt och göra att katterna inte går dit igen. Om det funkar på något så mjukt och "uppsugande" som en filt vågar jag dock inte säga. När min katt började pinka utanför slängde jag det mjuka han kissade på och använde piss off på golvet.

Normalt ÄR ju katter rumsrena. Tycker det låter konstigt om du aldrig haft en rumsren katt.:confused:

Jag blilr gaaaaaalen på mina katter. Tänk om de kunde bete sig som hundar istället....

Jag har aldrig någonsin haft en totalt rumsren katt. Uppenbarligen inte de här två herrarna heller... Det funkar skapligt när det hamnar i tvätthögen tex. Det är ju bara att ta ner till maskinen och tvätta.

Men när det blir kiss i möbler! Imorse kände jag en disktinkt stank och lokaliserade den till fleecepläden i soffan. Den åkte ut på trappen men det är ändå en omisskännlig kattkisslukt i vardagsrummet. Inga fläckar - bara lukt.

Hur får jag rent? Dvs hur får jag bort lukten? Och finns det något sätt att få bort doftämnena så effektivt att det inte blir nya markeringar på samma ställe?

Ren ättika kan man eftertorka med. Det neutraliserar kattpinklukten.

Om man har problem med att katterna sätter sig och pinkar högt och lågt brukar det vara ett missnöjestecken.

Hemma hos mig har jag ett gäng katter. De håller hyfsat sams - men nu har stallkatten bestämt sig för att bo i huset efter 5 år i stallet! Resultatet är att någon av mina övriga katter pinkar högt och lågt. Droppen var igår - då hade en katterna satt sig OVANPÅ mikrovågsugnen och pinkat. Där låg alla mina laddare till mobiler och kameror :arghh: :rage: . Stallkatten åkte ut en sväng... så får vi se ifall det hjälper.

Normalt är katter rumsrena - så pinkas det högt och lågt gäller det att luska reda på vad problemet är. Inte alltid så enkelt.

/Lizzie

Skaffa en lampa med UV-ljus så är det lättare att lokalisera var de pinkat någonstans.

Hur många lådor har du? Vad har du för sand? Var är lådorna placerade?
Är katterna kastrerade?

Kan det finnas ett "hot" utanför huset?

Flera lådor minskar risken radikalt. En del katter vill inte kissa och bajsa i samma låda och en del katter vill inte gå i en låda där någon annan varit innan. Sanden kan ha stor betydelse likaså vart lådorna är placerade. Är det revir/otrygghets-pinkning det handlar om så kan det vara svårare att detektera orsaken.

Detta utifrån att katterna är helt friska.

Stämmer, ättika använde jag också. Både det och piss off. Ättika funkar också mot bajslukt.

Jag förstår om du är irriterad när det gäller dina laddare, det skulle jag också ha varit. Men med "ett gäng" katter så får man dessvärre alltid vara beredd på kissproblem. Det är onaturligt för katter att behöva dela revir.

Det är onaturligt för katter att behöva dela revir.

Japp, jag vet. Det funkar tämligen bra ändå med tanke på antalet. Dock bor jag på landet och har gård så varje katt har sina egna smårevir ute och stallkatterna har inte beblandat sig med "huskatterna". Problemet har blivit akut nu när en stallkatterna hux flux bestämde sig för att byta revir :meh:

Får se ifall de kan komma överens så småningom, i annat fall får nog stallkatten finna sig i att vara stallkatt (där de bor i sadelkammaren).

/Lizzie

KL

Den ena katten - den jag skaffade först - är inne på heltid om vintern. Den andre - som kom inspatserandes för någon månad sedan - kastar jag ut i princip dagligen.

Två lådor på varsitt våningsplan.

De är väldigt keliga med varann och leker och håller sig intill varann. De är alltid i samma rum tex. Första katten sov på övervåningen tillsammans med mig förr. Nu när den andra katten kommit så sover bägge nere.

Ättika var ett bra tips. Tänkte inte på det. Piss off får jag leta efter.

Men med "ett gäng" katter så får man dessvärre alltid vara beredd på kissproblem. Det är onaturligt för katter att behöva dela revir.

Det är ju inte heller så enkelt att det alltid är bättre att ha en. Stora grupper (mer än 3-4 katter och eskalerande ju fler de blir) är helt klart krävande, men för många är en liten kattfamilj bättre än att vara ensam. Det beror säkert också på hur man har avlat för socialt beteende, jag har ju en av de mest klängiga "plåsterkatterna" som tycker att varenda sekund utan sällskap är en plåga.

Jag har haft totalt 7 vuxna katter i konstellationer om 1-4. De enda beteendeproblemen jag haft har varit när någon blivit ensam (en uppäten soffa tex :eek:). (Då bortser jag från saker som att fertila hanar ofta är :devil: att ha i lägenhet även om de är snälla, och att det kan ställa till det när man tar kull på ranglåg hona och annat som inte ska tillhöra en sällskapskatts vardag.)

Har man alltid problem med katter som inte är rumsrena vågar jag sätta pengar på att det är något man missat i miljön som kattägare. Lådor, sand, placering, hur möjligheterna till egna revirplatser ser ut om man har flera katter mm.

Sant, plåsterraserna tänkte jag inte på:D

Men jag menade heller inte att fler katter ALLTID innebär kissproblem. Bara att man alltid får vara beredd på att de kan uppstå.

Har man alltid problem med katter som inte är rumsrena vågar jag sätta pengar på att det är något man missat i miljön som kattägare. Lådor, sand, placering, hur möjligheterna till egna revirplatser ser ut om man har flera katter mm.
Eftersom jag hela livet haft bekymmer med att någon allt emellanå hitta nedkissade saker någonstans undanskymt så tar jag gärna emot tips.

En liten buke-kurs. "Rumsrena katter för dummies"

Att du aldrig har haft en rumsren katt låter alarmerande och väldigt märkligt. Det jag främst misstänker då är att det är något fel på den lådsituation du erbjuder katterna.

Såg att du har 2 lådor (en på varje våningsplan) vilket är för lite när man har felkissande katter. Ställ ytterligare en låda brevid de befintliga, så att de står två och två. Placera gärna ut fler på nya ställen där katterna själva valt att kissa.

Sedan är det viktigt att se över exakt hur lådsituationen i övrigt ser ut:

1. Vad har du för typ av lådor (stora, små, med huv, med svänglucka)?

2. Vad har du för typ av sand i lådorna (märke och sort)?

3. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

4. Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?

OT Men: för många år sedan läste jag ett nödrop på ett kattforum, en uppfödare behövde hastigt resa bort och hade lägenheten full av plattnäsor. Jag erbjöd mig att gå dit och fixa mat och lådor medan hon var borta.

Olyckligtvis hade hon råkat tajma sin frånvaro med ett experiment, hon ville kolla vilka lådor och sand katterna föredrog. Så hon hade massor av lådor, alla med olika innehåll.

Och uppenbarligen valde katterna att protestera mot de lådor/den sand de inte gillade istället för att bara välja något bättre. Så varje dag när jag kom fick jag torka kiss och ffa bajs på golven:D

Så alltför många lådor kan tydligen också vara riskabelt:D

OT Men: för många år sedan läste jag ett nödrop på ett kattforum, en uppfödare behövde hastigt resa bort och hade lägenheten full av plattnäsor. Jag erbjöd mig att gå dit och fixa mat och lådor medan hon var borta.

Olyckligtvis hade hon råkat tajma sin frånvaro med ett experiment, hon ville kolla vilka lådor och sand katterna föredrog. Så hon hade massor av lådor, alla med olika innehåll.

Och uppenbarligen valde katterna att protestera mot de lådor/den sand de inte gillade istället för att bara välja något bättre. Så varje dag när jag kom fick jag torka kiss och ffa bajs på golven:D

Så alltför många lådor kan tydligen också vara riskabelt:D

Ja, eller så visar det exemplet bara hur viktigt det är att ha en sand och lådtyp som katterna gillar och hur viktigt det är att ha tillräckligt med den typen av lådor och se till att de rensas så ofta att de inte anses för smutsiga att använda.

Man kan lägga till att för vissa funkar djupa plastbackar (typ förvaringslådor) med massa sand bäst. Djupgrävare :)

Jag är egentligen helt fel person att råda om kissande eftersom mina är dumsnälla på den fronten och tar ut eventuella problem oralt (tugga, bita, skrika...) men har de varit stabilt rumsrena hos uppfödaren innan flytt? Vad har de för bakgrund? Vid vilken ålder kastrerades de?

Har problemen funnits i flera bostäder och oavsett om katterna får gå ut eller vara innekatter? I vissa fall är det ju något i utemiljön (tex kattätt område med många konkurrenter) som får dem att reagera inne.

Att du aldrig har haft en rumsren katt låter alarmerande och väldigt märkligt. Det jag främst misstänker då är att det är något fel på den lådsituation du erbjuder katterna.

Såg att du har 2 lådor (en på varje våningsplan) vilket är för lite när man har felkissande katter. Ställ ytterligare en låda brevid de befintliga, så att de står två och två. Placera gärna ut fler på nya ställen där katterna själva valt att kissa.

Sedan är det viktigt att se över exakt hur lådsituationen i övrigt ser ut:

1. Vad har du för typ av lådor (stora, små, med huv, med svänglucka)? stor öppen kattlåda med sarg

2. Vad har du för typ av sand i lådorna (märke och sort)? EverClean

3. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna? ca 5-10 cm

4. Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring? morgon och kväll

Detta att jag aldrig haft en totalt rumsren katt som aldrig kissat inne är ett fenomen som sträcker sig ungefär 35 år tillbaka i tiden. Har inte alltid haft katt utan i omgångar. Vareda katt jag haft genom alla år har någon gång kissat inne. Inte ofta, men nån gång emellanåt.

De nuvarande galenpannorna är bägge från början utekatter. Den första fångad halvårsgammal och sedan bosatt på katthem i ett år innan jag tog hem honom. Han har bott hos mig i ganska exakt ett år. Den andra har varit ute/inne/stallkatt under sina första två år och sedan ett par månader tillbaka utegående innekatt och kastrerad hos mig.

Jag misstänker den senaste katten i första hand eftersom han ju inte varit kastrerad så länge och är fullt vuxen.

Får shoppa ett par kattlådor till...

KL

Är det bara som jag inbillar mig, eller är detta problem vanligare då det är just två katter i hushållet?
Tycker det verkar vara större konkurrens när de är två?

Har själv alltid haft 3-5 katter och har aldrig haft detta problem, förutom med en katt som inte gillade Everclean - istället använde hon en av mina skor! :p
Det har varit katthemskatter, strykarkatter, raskatter, i en salig blandning.

Senast ändrad:

KL

Är det bara som jag inbillar mig, eller är detta problem vanligare då det är just två katter i hushållet?
Tycker det verkar vara större konkurrens när de är två?

Har själv alltid haft 3-5 katter och har aldrig haft detta problem, förutom med en katt som inte gillade Everclean - istället använde hon en av mina skor! :p
Det har varit katthemskatter, strykarkatter, raskatter, i en salig blandning.

Gah, jag som ville vara snäll mot min katt och fixa en kompis :mad: (fast, sanningsenligt så fixade han sig själv. Han kom in och berättade att han bodde hos mig...).

Tre katter skulle jag inte fixa.Två räcker mer än väl. Så jäkla kul är det inte med katt. Jag har katt huvudsakligen för att överleva råttplågan vintertid då jag inte gillar gift.

För att få rent rekommenderar jag Urine off, det kostar men det är oslagbart på inventarier som soffor och madrasser. Finns att köpa på dunk i välsorterade djuraffärer (och i populära webshopar). Det kostar men är värt det. Du får 3,8 l för runt 400 kr.

Sedan är ju frågan hur du ska få slut på pinkeriet och då har man det mödosamma arbetet att reda ut varför katterna pinkar. En anledning till att du har dessa problem fortlöpande kan ju vara att du inte har lyckats få bort lukten från tidigare pinkerier ordentligt och det triggar vidare pinkerier och så hamnar man i en ond cirkel. I övrigt kan det som sagt handla om en lådfråga eller om otrivsel antingen på så sätt att katterna inte trivs ihop eller att miljön inte är lämpligt utformad för dem. Det sistnämnda antagligen inte så sannolikt eftersom de har tillgång till utelivet. Sedan ska man inte utesluta att utemiljön utgör ett problem. En del katter kan uppleva någon eller någonting utomhus som hotfullt och då kan de få ännu starkare behov av att pinka in innereviret. Att känna sin egen doft inger trygghet och lugn, därav behovet av att "pinka revir" i stressfulla situationer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka