Snart kommer hon!

Skogstroll

Trådstartare
På lördag landar planet i Amsterdam med ett sto som ska stå hos mig (tillhör kompisar) Hon kommer direkt från USA och heter Iota be Elegant (Elly) e.Iota Invest u.Leaguers Miss Anita-Leaguers Sandman. Hon är dräktig med Blue Roan hingsten My final notice:love: Nu är jag ju ganska grön inom detta med western,quarters och paint osv. Hurdana verkar MFN avkommor? Hörde något om att det bara finns en i Sverige än så länge? (sök på Hingstens namn på google för att hitta honom) Har haft ett mellan år nu utan några föl på gården så nu ser jag verkligen fram emot att få en liten fölis bebbe att gossa med igen:)

Sv: Snart kommer hon!

Ja det var det. Ironi? Nej vad skulle det vara för kul?
Hon är superfin och fölet kommer bli detsamma.

MFN är en superläcker hingst efter Dynamic In The Dark och undan ett Zippos Mr GoodBar sto.
http://riversideranch.com/gallery/main.php?g2_itemId=190

Har en god vän som äger en MFN avkomma här i Sverige och som hon är supernöjd med. Han tog ett reserve champion på sin första tävling nu i höstas (hanär ett år).
MFN verkar fungera på många typer av ston och är stark i sin färgnedärvning.

Personligen tror jag mycket på MFN + Iota Invest!
Mig veterligen finns han inte på fryssperma för Europa vilket gör avkomman till extra intressant.

Sorry..jag fattade inte riktigt fnizzgubben (:D) Trodde det var något underliggande!

Bilderna på henne är fina.Och hingsten verkar toppen! Ska bli sjukt kul att se vad som tittar ut i april.Jag skulle gärna se att det blev en Roan hingst för framtida avel i Sverige:angel:

Är inte insätt i bloodline men, bara dom är DNA TESTET, titta på deras site, babies verka bra, se finn utt i benen, jamn i växt, kan vara bra blod a föra in i landet.
Az

Jag skulle gärna se att det blev en Roan hingst för framtida avel i Sverige:angel:

Det hade varit spännande och stammässigt är det intressant men man ska akta sig för att låta det räcka. Trots att vi bor i lilla Sverige tycker jag att vi ska hålla lika höga krav på våra avelshingstar och innan det är aktuellt måste han visa att han håller mentalt och fysiskt och att han presterar. Mycket träning, tävling och smart "promotning" (svengelska).

Nu förstår jag ju vad du menade men har sett lite för många som sparar sina "hingstämnen" bara för att de råkar ha en eller två kriterier klara och det krävs MER. Ville bara passa på att få det sagt :laugh:

Bli lite rädd när folk styra sig blint på färg, risk att man se träden men inte skågen!
Gamle tala sätt:
The Color Does Not Make A Good Horse!
Men när man nå till den extrem färg siden då hamna man i Genetic Problem, (typ palomino x palomino = albino)
Az

Håller med men mååååste inflika en liten rättelse. ;)

Albinism finns inte hos hästar och palomino+palomino ger 50% palomino, 25 % fux och 25% cremello. Cremello är inte samma sak som albino.

Men, för att återgå till det tråden handlar om och sluta spekulera i en eventuell blivande avelshingst (tro mig, ingen blir gladare än jag om det skulle bli en!!!) så är det spännande med nytt bra blod till Sverige och jag hoppas att Ellys ägare ska bli nöjda med henne och att TS får en frisk och stark liten fölnos att pussa på i vår! :love: Jag är också mycket spänd på vad som kommer att titta ut!!! :bump:

Självklart,men om den skulle göra bra ifrån sig och vara fin nog så skulle det nog vara en intressant stam att avla vidare på,roan eller ej.Jag tycker också att man tar lite för lätt på det här med avel i Sverige.Det vore trist om det blev lika svårt som det är i tex halvblodsaveln,men lite tuffare kunde det bli.

Ja jag ser fram emot mycket fölmys till våren och sommaren:love: Det ska bli sjukt spännande!

Ja sedan måste jag ju erkänna, att om det skulle bli en kanonhingst så hade jag ju hellre sett att han var roan än fux om jag finge välja, särskilt med tanke på att jag har nästan bara fuxston :D

Tror att aveln kommer utvecklas och breddas med tiden här när folk lär sig mer om stammar, genetik, kvalitét osv.

Det hade naturligtvis varit snäppet roligare med en roan! Färg är kul,men naturligtvis räknas prestation som viktigast!

Ja sedan måste jag ju erkänna, att om det skulle bli en kanonhingst så hade jag ju hellre sett att han var roan än fux om jag finge välja, särskilt med tanke på att jag har nästan bara fuxston :D

Tror att aveln kommer utvecklas och breddas med tiden här när folk lär sig mer om stammar, genetik, kvalitét osv.

Med andra ord när fler är som dig! ;) Du är verkligen en tillgång när man har knasiga genetikfrågor!:love:

Håller med men mååååste inflika en liten rättelse. ;)

Albinism finns inte hos hästar och palomino+palomino ger 50% palomino, 25 % fux och 25% cremello. Cremello är inte samma sak som albino.

Men, för att återgå till det tråden handlar om och sluta spekulera i en eventuell blivande avelshingst (tro mig, ingen blir gladare än jag om det skulle bli en!!!) så är det spännande med nytt bra blod till Sverige och jag hoppas att Ellys ägare ska bli nöjda med henne och att TS får en frisk och stark liten fölnos att pussa på i vår! :love: Jag är också mycket spänd på vad som kommer att titta ut!!! :bump:

Quit right! förlåt, järnen hänger inte med alltid som man vill, CREMELLO som jag tänkt på, den har blivit popular i america, men du forstå vilket siden av färg skalen jag peker.
Az

Jag skulle bara vilja fråga en liten sak, fick hon stå i karantän? Jag hittar inget på jordbruksverkets hemsida ang karantänkrav från Usa till Sverige men vet att många hästar hamnar i karantän innan de flyger från Usa

Med andra ord när fler är som dig! ;) Du är verkligen en tillgång när man har knasiga genetikfrågor!:love:

Verkligen, är det nåt hon är en fena på är det stamtavlor, en annan blir totalt snurrig bara man kollar regbeviset :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka