Snart kommer hon!

Sv: Snart kommer hon!

Jag skulle bara vilja fråga en liten sak, fick hon stå i karantän? Jag hittar inget på jordbruksverkets hemsida ang karantänkrav från Usa till Sverige men vet att många hästar hamnar i karantän innan de flyger från Usa

Tänkte jag kunde svara på det eftersom det är jag som har köpt henne ;) Alla hästar som exporteras från USA till Sverige står en månad i Karantänstall innan de lämnar USA.

Tänkte jag kunde svara på det eftersom det är jag som har köpt henne ;) Alla hästar som exporteras från USA till Sverige står en månad i Karantänstall innan de lämnar USA.

Någon särskild anledning till det eftersom jag inte kan hitta något om karantänskrav här?

Någon särskild anledning till det eftersom jag inte kan hitta något om karantänskrav här?

Kollade upp detta med sjv förra året och i hälsointyget som ska utfärdas för häst står det att den ska varit isolerad i 30 dagar innan avresa. Detta betyder inte egentligen karantän i den bemärkelsen att det ska vara ett karantänstall men i praktiken är det ju karantän.
NedPoint är det billigaste alternativet som jag har hittat som kan ta hand om allt pappersarbete också och det verkar vara så för dom flesta som tar hem häst från USA.

Man kan tekniskt sett se till att hästen isoleras i hemmastallet eller annorstädes och får alla erfordliga sprutor osv samt fraktas med andra bolag men från dom flesta ställen i USA blir detta dyrare och krångligare.

Andra regler gäller för hästar som fraktas för tävling men det går inte att ta hit en häst för att "tävla" och sedan köpa den -jag har kollat :grin:

Minns när jag kola upp export av häster från Sweden to USA, 30 karantär för avels djur, 3 dager för valaker.
Hur är det för valak från over dar?
AZ

MFN är en superläcker hingst efter Dynamic In The Dark och undan ett Zippos Mr GoodBar sto.
http://riversideranch.com/gallery/main.php?g2_itemId=190

Har en god vän som äger en MFN avkomma här i Sverige och som hon är supernöjd med. Han tog ett reserve champion på sin första tävling nu i höstas (hanär ett år).
MFN verkar fungera på många typer av ston och är stark i sin färgnedärvning.

Personligen tror jag mycket på MFN + Iota Invest!
Mig veterligen finns han inte på fryssperma för Europa vilket gör avkomman till extra intressant.

Shit vad snygg!!:love:

Måste bara, utan att ens ha quarter, just konstatera att hingsten på länken ser väldigt grann ut! Om allt annat sitter, dvs prestationer, extriör och temperament så visst sjutton kan man väl roa sig och njuta av annorlunda färger? Långt ifrån alla gillar konstantskimmlar så det är nog ingen som helst risk att det plötsligt skulle uppstå en skimmelavel. Genetiken är dessutom lite snårig med den färgen och procentsatsen för möjligheten att få en skimmel beror på vad som finns bakom// Ägare till två brunskimmlar:-)

Just denna hingst, en av "topphingstarna" i USA är en mycket bra hingst på många sätt. Säger som du, då är det ju aldrig otrevligt med lite färg :D

Kollade upp detta med sjv förra året och i hälsointyget som ska utfärdas för häst står det att den ska varit isolerad i 30 dagar innan avresa. Detta betyder inte egentligen karantän i den bemärkelsen att det ska vara ett karantänstall men i praktiken är det ju karantän.
NedPoint är det billigaste alternativet som jag har hittat som kan ta hand om allt pappersarbete också och det verkar vara så för dom flesta som tar hem häst från USA.

Man kan tekniskt sett se till att hästen isoleras i hemmastallet eller annorstädes och får alla erfordliga sprutor osv samt fraktas med andra bolag men från dom flesta ställen i USA blir detta dyrare och krångligare.

Andra regler gäller för hästar som fraktas för tävling men det går inte att ta hit en häst för att "tävla" och sedan köpa den -jag har kollat :grin:

Jag använde inte Nedpoint när jag tog hem mitt sto med föl förra året. Kollade upp dem med, men de var dyrare än de jag använde mig av. Hittade en liten familjeägd karantänstation i Texas som var helt suveräna att ha att göra med:laugh:

Ja det finns absolut alternativ. Men jag hittade inget där det var billigare när jag kollade. Det har ju också en del att göra med var i USA hästen finns. Är det på ena sidan USA och karantänstationen är på andra kan det kosta mer än det smakar att få dit hästen.
Man får helt enkelt göra efterforskningar. Hästen kan jun också stå kvar på sin hemmaadress så att säga om säljaren har lust/möjlighet att isolera den och utföra alla erforliga tester, pappersarbete osv.

Sedan beror det på hur mycket hjälp man får. Fördelen med NedPoint är att de tar hand om allt fram tills hästen är i Amsterdam. Andra ställen jag har kollat har varit enbart karantän och själva frakten separat och ibland kan det vara smidigt att slippa jobbet.
Men det finns andra alternativ än NedPoint, absolut!

KL
En länk till en släkting till din blivande fölis... :)
Consider Him Good, han är efter Consider His Source - Dynamic Deluxe, undan Zippos Miss Goodstar - Zippos Mr Goodbar
www.solbergetquarterhorses.se

Nu är Elly på plats! En riktigt trevlig märr som älskar kel och mys till min stora glädje:) Finns inte så gott om såna hästar hemma just nu så det var välkommet! Hon var lite slö första dagarna,men det är ju inte så konstigt efter allt resande.

Jag har glömt sladden till datorn någonstans så jag lovar att lägga in bilder så fort jag fått fram den!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka