Snart en ny situation till.

Glamoroza ox

Trådstartare
Nu är det ju som sagt snart dax för nr.2 (ej i toalettsammanhang:angel: )att komma till världen.
Hur blir det/gör man om det äldre syskonet blir sjuk & får stanna hemma från förskola/skola.
Ska man anmäla sig till vård av sjukt barn fast man går hemma med bebisen el. , ja, vad gör man ?!
 
Sv: Snart en ny situation till.

Nej det har varken jag eller min sambo gjort. Är man föräldraledig ingår det ju att vårda barn och då även äldre syskon. Barnet som har 15 timmars placering är på dagis för sin egen skull och inte för förälderarnas skull. Jag är själv orolig för infektioner hos små barn så stora killen fick vara hemma ganska mycket när RS virus och magsjuka gick. Vissa lämmar ju tyvärr sjuka barn. Vad regelboken säger vet jag inte men jag tycker det är mest naturligt att fortsätter vara föräldraledig för det skulle man ja varit ändå.
 
Sv: Snart en ny situation till.

Jag tror inte att du kan vara FL för den lill* och samtidigt ta ut VAB-dagar för syskonet.
Men däremot kan din sambo ta VAB-dagar då till syskonet om du känner att en bebis och sjukt syskon blir "för mycket".:)
 
Sv: Snart en ny situation till.

Jag tror inte att du kan vara FL för den lill* och samtidigt ta ut VAB-dagar för syskonet.
Men däremot kan din sambo ta VAB-dagar då till syskonet om du känner att en bebis och sjukt syskon blir "för mycket".:)

Det där tycker jag är helt fantastiskt.
Är det bara vi i Sverige som har den möjligheten?
 
Sv: Snart en ny situation till.

Tja ibland kan det behövas - tänk dig kräkande bajsande storebror och bäbis som behöver ammas - och bytas på.
Eller sjukhusvistelse för stora barnet - dit tar du inte med bäbis gärna.

Jag har aldrig behövt göra såhär men nog är det skönt att möjligheten finns.
 
Sv: Snart en ny situation till.

Jag tror inte att du kan vara FL för den lill* och samtidigt ta ut VAB-dagar för syskonet.
Men däremot kan din sambo ta VAB-dagar då till syskonet om du känner att en bebis och sjukt syskon blir "för mycket".:)

Fast sådana är inte reglerna egentligen, tyvärr. Grundregeln är att du INTE får ha din partner hemma för VAB om du redan är föräldraledig med bebisen. Undantaget är om det sjuka barnet måste in på sjukhus. Jag vet att det görs andra undantag, men principen är att den som är föräldraledig även får vårda det sjuka barnet.
 
Sv: Snart en ny situation till.

Jag har kommit ihåg 1gång (på snart 5 år) att anmäla VAB till FK när dottern varit sjuk så jag har ju inte direkt överutnyttjat systemet (tror jag:o )

Skulle säkerligen inte ha anmält det nu heller om det skulle bli aktuellt.
Men man undrar ju lite ändå hur det SKA vara.
Finns ju så många regler hit & dit, t.ex att om man är hemma sjukskriven så får man inte lov att ha sin egen unge hemma utan h*n ska till barnomsorgen.
Osv...
 
Sv: Snart en ny situation till.

oj...
men...

jaja...regler e ju regler...:crazy:
 
Sv: Snart en ny situation till.

Fast, jag är sjukskriven och jag får bara ha Sebastian på dagis 15h/vecka utan läkarintyg på att jag behöver ha mer.

Nu vill jag inte ha mer i början, för jag behöver bara ha honom där under dom timmarna jag går på rehabilitering, men det var den infon jag fick av hon på kommunen.
 
Sv: Snart en ny situation till.

Okey.

Har inte pratat med de på kommunen om detta utan det är våran dagmamma som har pratat om detta med oss (hon är ju kommunalanställd så jag hoppas hon vet vad hon talar om)

Jaja, dottern har i allafall varit hos DM och jag har betalat för de timmar hon är där. Hoppas det inte blir några obehagliga efterföljder :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 431
Senast: Destiny_D
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 286
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 202
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
13 346
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp