Snart dax för fölning,vad ska man tänka på att ha i "lådan"?

pianissen

Trådstartare
Som rubriken nämner,vad tycker ni är bra att ha hemma innan fölning?
Ville bara checka lite så man inte glömmer nåt,är det många som skaffar hem "råmjölk" ifall att?

Sv: Snart dax för fölning,vad ska man tänka på att ha i "lådan"?

Nappflaska. Jodopax. Avmaskningsmedel.
Rena handdukar.

Råmjölk har jag frusit in sedan förra året. Tveksam till att jag "för säkerhets skull" skulle skaffa.

Jag har refraktometer, för att kolla kvalién på råmjölken.

Senast ändrad:

Ok tack!
Råmjölk har jag inte,hade inget föl förra året.
Har stickor för att kolla mjölken som jag tyckte stämde bra.
Känns som om man ska glömma nåt.
Engångshandskar kanske oxå är bra att ha.

Fler förslag mottages tacksamt.
Har 3 fölningar här i år,spännande ju!:laugh:

En del stuterier ger rutinmässigt microlax.
Vad gäller råmjölk så säljer en del större stuterier. Kan ju vara bra att veta vilka som har sk råmjölksbank.

Vad väntas det för föl? Är det snart?

Tack för tipset!

Första väntas 25 April Faustinus-Samba Hit
Andra 15 Maj Ampere-Bellini
Tredje 7 Juni BH Zack-Zephyr

Det här är vad jag alltid har till hands vid fölning:
*en lista på tel nr till veterinärer/personer som jag pratat med innan och som bor på lagom avstånd för att hjälpa till om något går fel(+ laddad mobiltelefon)
*nappflaska
*mjölkpump
*brems
*jodopax/asolsprit
*rep
*microlax el klyx
*sax
*rena handukkar
*refraktometer
*frystorkad råmjölk kommer jag ha from i år
*handdesinfektion

tja det är nog det! =)

Kul att Bellini stoet är dräktig och att du beslutade dig för att behålla henne 1 år till!

Senast ändrad:

Det här är vad jag alltid har till hands vid fölning:
*en lista på tel nr till veterinärer/personer som jag pratat med innan och som bor på lagom avstånd för att hjälpa till om något går fel(+ laddad mobiltelefon)
*nappflaska
*mjölkpump
*brems
*jodopax/asolsprit
*rep
*microlax el klyx
*sax
*rena handukkar
*refraktometer
*frystorkad råmjölk kommer jag ha from i år
*handdesinfektion

tja det är nog det! =)

Kul att Bellini stoet är dräktig och att du beslutade dig för att behålla henne 1 år till!

Tack så jättemycket,den listan ska jag spara!

Ja efter många om och men så beslutade jag att ta ett föl till eftersom förra som dog va så fin.
Jag bytte dock hingst efter att jag sett Ampere på nätet och blev helt förälskad i honom då,tur hade jag att det tog sig direkt på första dosen.
Nu hoppas jag på ett sto igen som jag kan avla vidare på,blir det en hingst får man hoppas att den blir kanon och kan visas som hingst,men först och främst vill man att allt går bra med allt ju....

Neves lista var bra. Jag hittade en sida förra året som heter fölväskan.se. Man behöver ju inte handla därifrån men man kan få tips om vad som behövs. Hos mig gick det åt en hel del mikrolax, och det är jag glad att jag hade hemma. Troligtvis hade både fölen klarat det själva så småningom, men jag tycker inte det finns någon anledning att de ska gå och knipa och stånka ihjäl sig om jag nu kan hjälpa. Däremot så var jag inte så duktig på det så det gick åt ett par tuber som inte riktigt hamnade där de skulle. :D

Med hjälp av stickor, kan du se antikropparna då? Om inte så är reffen bra.

Refraktometern tror jag kostade 1300 kr. Rätt mycket pengar. Lånade ut min till en flicka i trakten som fick föl senare. Fick en förpackning med saltstenar, för lånet!

Kolla runt ifall du kan göra detsamma.

OT, men ändå av betydelse. Allt går ju ej att få ner i en väska ;)

En av de viktigaste sakerna som Susanne Demmers föreläste om vid avelsseminariumet i höstas var betydelsen av råmjölk snabbt. 1 liter inom första, tror jag, 8 timmarna behövs.

Mjölka direkt ut ett par dl och nappa med fölet liggande.
Fölet föds till stor del utan antikroppar och råmjölken är livsviktig! Först efter 3 veckor har fölet antikroppar i nivå med vuxen häst. Låt inte fölet suga på fingrarna!

En annan av seminariets förelästare pratade om fodrets betydelse. För att fölet skall få maximalt med skydd inför förlossningen krävs mineraler och vitaminer speciellt sista 3 månaderna. Detta för att de antikroppar som fölet får från modern skall kunna överföras via moderkakan. Vaccinera 1 månad innan med dubbelvaccin!

Har läst boken "Att bli med föl" där hittar jag inget om microlax ? Vet ju vad det är i humanvården, men ni som kan det här......hur & när använder man det ? Väntar föl inom en månad med våratsto för första gången. Hurser man att stoet är förstoppat........om hon nu skulle bli det, eller ger man det förebyggande då man tror hon börjat föla ? Måste man ha en bröstpump el. klarar man att mjölka ur själv om det blir tvunget ?
Ewa

Det är fölungen som kan ha svårt att få ut första fölbajset, det är hårt och svart och kan sitta ganska bra och man ser på dem att de har lite ont i magen och går och kämpar. Lite mikrolax i rumpan gör det mycket lättare för dem i det läget. Framförallt hingstföl kan få stora problem!

Jag mjölkade ut lite råmjölk för hand utan problem.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 216
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka