Snart blir det avlivning

marieka

Trådstartare
Tråkigt på en sån go katt :(
Hon pissar fortfarande där hon inte ska, dessutom "missar" hon lådan ibland när hon skiter.
Nu är det andra gången jag har henne ute på annons som ev. stallkatt. Men inget svar.
Inget av råden jag har fått har funkat tyvärr. Hon protesterar vidare.
uscg, vad sånt här är tråkigt. :cry:

Sv: Snart blir det avlivning

Att hon missar lådan, betydre det att hon sitter i lådan men skiter utanför? Det finns bra lådor mot sånt, så det är ju kanske ingen bra anledning till avlivning. Kisseriet däremot är det, har man testat allt så är det humanaste att ta bort. Nått är fel och man vet ju inte hur katten mår egentligen.
Allt är ju inte protester förstås, men är hon ordentligt lärd att gå på låda så är det ju oftast så.

Jag har ju en likadan och varit på väg många gånger, men är alldeles för blödig :smirk:
Ska väl in och kolla hennes blodsockervärden efter nyår då jag tycker hon dricker lite mycket och dessutom är hennes kiss nästan helt luktfritt då och då. Den katten går antagligen inte att behandla pga humöret, så då blir det nog regnbågsbron. Om dte nu är diabetes.

Nja, hela katten sitter utanför och gör det hon ska :crazy:.
Helt klart trivs hon inte här/mår inte bra eftersom hon har hållt på så länge nu.
Tycker det är jobbigt att tänka på avliving när hon troligtvis skulle trivas super i ett stall. Men den marknaden är tydligen mättad.

Hon vet hur man går på låda, det gick jättebra ända tills jag fick lillkillen.

Här nere finns ett kattkommando som tar hand om och placerar om katter som riskerar avlivning. Jag tror förvisso att innekatter är lättare att placera om men försöka går ju.

http://www.kks.nu/

Min katt var likadan dvs hon gjorde sina behov överallt utom i lådan. Detta skedde efter hon blivit kastrerad. Och hon blev även aggressiv. Vi tog det svåra beslutet att avliva henne. Hon betedde sig inte som en frisk katt!

Tack! Jag har skickat ett mail till dem nu.
Jag har letat efter katthem men det finns inga i min närhet.

Det är tråkiga beslut.
Undra varför hon har plötsligt fått för sig att skita utanför? Det har hon nämnligen börjat med nyligen :confused:

MissFideli skrev:
Den katten går antagligen inte att behandla pga humöret, så då blir det nog regnbågsbron. Om dte nu är diabetes.
Jasså, då är det okej att avliva.
Om katten är för besvärlig att behandla, så är tydligen avlivning ett alternativ.

Gäller det även för mig, eller är det exclusivt bara för dig?
Och var går gränsen för för besvärlig?

Min gräns skulle ju gå vid en stallkatt med brutet ben i gips, som måste vara inne och inte klarar av lådan så att jag får torka kattskit överallt.
Men det kanske just jag får ta, men inte andra?

Besvärlig? Hon kommer kräva lugnande en gång i veckan i allt från 2-8 v för att kunna ta ett ynka blodprov. Efter 1-2 ggr kommer hon inte att gå och få tag på för att kunna få in i transportburen. Efter ytterligare 2-3 ggr kommer hon inte att komma in eller inte lita på mig.

Låter konstigt det där med benbrott, du skrev ju tidigare att du inte behandlar en katt utan hellre avlivar. Och nu går plötsligt gränsen så högt som vid benbrott?

Du skriver ju själv att om katten blir problem så ska du ta bort, är det exklusivt för dig? Så du får ta bort en katt som är besvärlig, men inte jag?
Fia är mycket besvärlig och är inte rumsren och har inte varit på 7 år. Ändå lever hon och är otroligt bortskämd. Jag tror knappast att du skulle gå med på att 1-5 ggr/vecka torka upp kiss efter din katt om du haft dom i huset i 7 år + 7-10 år till.

Senast ändrad:

MissFideli skrev:
Besvärlig? Hon kommer kräva lugnande en gång i veckan i allt från 2-8 v för att kunna ta ett ynka blodprov. Efter 1-2 ggr kommer hon inte att gå och få tag på för att kunna få in i transportburen. Efter ytterligare 2-3 ggr kommer hon inte att komma in eller inte lita på mig.
Det är vad jag anser vara för mycket besvär.
Men dock inte omöjligt.
Bara svårt.

MissFideli skrev:
Låter konstigt det där med benbrott, du skrev ju tidigare att du inte behandlar en katt utan hellre avlivar. Och nu går plötsligt gränsen så högt som vid benbrott?
Det handlar inte om vilken skada som gränsen går vid.
Det handlar om hur mycket arbete det blir för mig.
Vissa skador och sjukdomar måste skötas om med några timmars mellanrum dygnet runt.
Det är inte något som jag skulle klara i dagsläget.

MissFideli skrev:
Du skriver ju själv att om katten blir problem så ska du ta bort, är det exklusivt för dig? Så du får ta bort en katt som är besvärlig, men inte jag?
Min åsikt är att både du och jag skall få göra som vi vill i det fallet.

MissFideli skrev:
Fia är mycket besvärlig och är inte rumsren och har inte varit på 7 år. Ändå lever hon och är otroligt bortskämd. Jag tror knappast att du skulle gå med på att 1-5 ggr/vecka torka upp kiss efter din katt om du haft dom i huset i 7 år + 7-10 år till.
Jag har torkat så du kan inte ana.
Magsjuka kattor de kan både spy och skita de.
Kiss, det är enkelt i sammanhanget.

Storfotingen blev litet senil med både kissandet och bajsandet på slutet.
Och magen den var väl inte alltid som den skulle (många möss), men inte var det därför som jag avlivade honom.
Han var nästan blind och hade mycket ont i en gammal höftskada, så en till vinter var inte att tänka på.
Och om inte han fick jaga, så ville han inte leva.

Har du provat Feliway?
Det kan hjälpa mot protestkissande.

marieka skrev:
Nja, hela katten sitter utanför och gör det hon ska :crazy:.
Helt klart trivs hon inte här/mår inte bra eftersom hon har hållt på så länge nu.
Tycker det är jobbigt att tänka på avliving när hon troligtvis skulle trivas super i ett stall. Men den marknaden är tydligen mättad.

Hon vet hur man går på låda, det gick jättebra ända tills jag fick lillkillen.

Har du två kattlådor? så dom har varsin att göra sina behov i? Har varit med om katter som inte vill gå på samma toalett som sin kattkompis gör. kanske e det som e problemet?

Lillkillen, är det en annan katt eller är det ett barn? Vissa katter är ju ensamkatter och är det Lillkillen en annan katt så kanske det är där problemet ligger. Min ena katt protesterar när han tycker det blir för mycket. Tex fick vi in en hemlös hona som var dräktig och födde fem barn hos oss. Plötsligt hade vi sex nya katter, mot tre vuxna hankatter som vi hade haft innan. Den ena hankatten mådde dåligt vissa dagar och kissade inne, för han tyckte det blev för många katter. Hos vissa katter går gränsen tidigare, hon kanske mår bäst av att vara själv? Efterhand kattungarna blivit utplacerade i egna hem (för övrigt genom kks, som Tomas nämnde ovan) så har han lugnat ner sig.
Annars tycker jag nog också att du kan prova med två lådor, om du inte redan har det.
Lycka till och hoppas alltlöser sig! Avlivning hoppas jag är ABSOLUT sista utvägen.
//Poppinella

Magsjuka är periodvis, detta har hållt på konstant i 7 år. Kiss är inte alltid lätt, det smiter in under golv och lister och gör årligen att massor av hus och lägenheter måste totalsaneras. Så det är ingen bagatell kan jag lova.

Glömde tillägga att jag pga jobbets tider inte har möjlighet att spruta henne heller. Mina föräldrar har en diabetiker som sprutas dagligen. Min syster har en diabetiker som förr gick på spruta 2 ggr/dag, det var ingen tvekan om huruvida det skulle bli krångel, det fick gå helt enkelt. Nu visade det sig att hon blev bra av en speciell sorts mat och slipper insulinet, men hade det inte fungerat så hade dom fortsatt med sprutor. 2 ggr dagligen. Hon är dessutom foderallergiker och det tog lång tid innan dom hittade en bra matsort, såren var stora och fula och eftersom hon gick på insulin fick inte kortison användas. Katten är nu 4 år och kan gott leva i 10 år till.

Hade Fia inte varit som hon är så hade jag inte tvekat, självklart behandlat. Men Fia är inte en katt man gör vad som helst med, jag har t.o.m slutat vaccinera henne. Veterinären tyckte inte det var nån idé med det humöret hon har.

lillkillen är ett barn. Kisseriet började strax efter vi kom hem från BB.

Då är det ju betydligt svårare...
Hade det varit en katt så hade man kanske fått lämna tillbaka den andra katten, men med barn är det ju inte en sån enkel lösning. Hon kanske helt enkelt är svartsjuk. Innan har hon haft er för sig själv, såvida ni inte har fler barn. Plötsligt kommer det en gastande liten sak som kräver mattes uppmärksamhet hela tiden...
Ingen lätt situation du har hamnat i. Vet inte vad för råd man ska ge, annat än att verkligen försöka visa katten att du är där för henne med. Kisseriet kanske upphör när hon har vant sig vid den nya familjemedlemmen? Hur gammal är han, lillkillen?

Jag tvivlar på att hon kommer sluta :( Lillkillen är nämnligen 8 mån nu. Eftersom hon började med detta när lillkillen kom hem så tror jag att hon skulle trivas hos någonannan. Bara för att hon kissar här behöver hon inte göra det om hon får nån ny familj. Fast å andra sidan om hon inte mår bra så kommer hon fortsätta.....

marieka skrev:
lillkillen är ett barn. Kisseriet började strax efter vi kom hem från BB.

Katten är nog avundsjuk. Sett hundar som blivit helt till sig när det kommer ett barn i familjen. Dom får ju inte lika mycket uppmärksamhet då..

Kanske ngt för en pensionär?

Intressant.
Då så vet vi ju var din gräns går och vad som är för besvärligt för dig.

Men det rimmar ju illa med ditt "rädda till varje pris" som du skriver om i andra trådar.
Till varje pris vore ju i ditt fall att byta jobb och skaffa hus med täta golv, t.ex. klinker.
Jag hade sjuka kattor i hallen på ett klinkergolv med golv-värme i.
Det tål både det ena och det andra.

Kanske är det t.o.m. så att jag har lagt ned mera på att anpassa mitt liv och hem till mina kattor än vad du har.
Och att det för mig nu har nått gränsen på vad som är smakfullt?

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 826
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 305
Senast: WildHorse
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 979
Senast: Stereo
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 899
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bichon havanais
  • Valp 2025