Snart är det nyår...

Tassetass

Trådstartare
... och jag ställs inför ännu ett problem som jag inte behövt bry mig om förr, nämligen det här med djur och smällare/raketer.

Jag har alltid parkerat alla djur hos pappa under nyår, där det är helt tyst. Men nu bor jag ju i ett område där jag tror det kan smälla rätt friskt, och jag har ju ingen aning om hur min katt kommer att reagera. Då ingen vet varifrån hon kommer finns det ingen tidigare ägare att fråga.

Finns det någon form av lugnande man kan få utskrivet (eller köpa receptfritt) och ha hemma utifall hon skulle flippa?

Hur beter sig era katter när det smäller mycket ute? Vet inte ens hur mina "gamla" katter beter sig, då de aldrig blivit utsatta för det (hurra för att ha en pappa i ödemarken).

Alternativet att dra dit med katten finns ju också, men jag hade helt velat låta henne vara hemma hos mig en längre tid innan vi börjar resa...

Tips, någon?

Sv: Snart är det nyår...

Oliver tyckte att det var jättespännande med raketerna förra året. :) Han satt i fönstret och tyckte inte alls att det var otäckt. Alfons vet jag inte hur han reagerar på raketer eftersom vi inte firat nyåt ihop förut. Det finns lugnande till katt, problemet är att de kan "snedtända" på lugnande. Jag skulle inte ge katten lugnande utan antingen fira nyår hemma eller ta med mig katten.

Själv kommer jag och mina katter ta flyget hem och fira jul och nyår hemma hos mamma och pappa.

Isak har aldrig brytt sig om nagra raketer. Vi lamnade honom ensam hemma alla nyar sa jag vet inte hur han beter sig nar det smaller som varst, men han bryr sig inte alls om raketerna som smalls veckan innan. Han bryr sig inte om aska heller. Han var alltid som vanligt nar vi kom hem. Nemas problemas. :bump:

Mina nya kattungar har jag ingen aning om hur de kommer att reagera, men antar att det inte blir nagra problem. Far se nar ungarna börjar tjuvsmalla i nasta vecka.

Senast ändrad:

Cuaifeach skrev:
Själv kommer jag och mina katter ta flyget hem och fira jul och nyår hemma hos mamma och pappa.
Har du flugit med katterna innan? Jag ar nyfiken pa hur det fungerar. Mina monster kommer val förr eller senare att bli tvungna att följa med hem till Sverige.

Ingen av mina katter har någonsin brytt sig om varken nyår eller åska. Katterna hör att det inte är inomhus det låter och bara de är trygga i sitt revir så bryr de sig inte.

Vad skönt att höra :D Hon verkar inte reagera på höga ljud, men man vet ju aldrig. Man hinner inte lära känna varandra så bra på bara några veckor.

Hittills har jag bara hittat en sak hon är rädd för, och det är pysande läskflaskor.

Det här blir 3:e gången vi flyger.

Marvin skrev:
Har du flugit med katterna innan? Jag ar nyfiken pa hur det fungerar. Mina monster kommer val förr eller senare att bli tvungna att följa med hem till Sverige.

Jag har flugit med en liten kattbäbis, och eftersom planet inte ens var halvfullt fick hon åka med inne i planet (vi fick sitta längst bak).

Kisse lägger sig under sängen om det smäller mycket, men han blir inte speciellt uppjagad för det.

Så länge inte jag reagerar på raketerna så reagerar inte Tipex heller. Vi brukar sitta invirade i en filt på balkongen och titta på raketerna, eller så sitter hon i fönstret och tittar. Då är snöplogen mer läskig...

Sammi, min honkatt, gömmer sig i badrummet alternativt under sängen och sitter och morrar tills det är över.
Chivas brukar också gå undan lite, men verkar ta det lite lugnare.

Konstigt nog är det i vanliga fall Chivas som är den "fegare" av de två och som oftare reagerar på ljud.

Men men, det håller ju inte på så länge, och när det är slut så kommer Sammi fram igen och är som vanligt.

Min huskatt var åskrädd och även rädd för smällare, eller speciellt raketer. Jag gjorde så att jag vek ner persiennerna runt om i lägenheten och tände upp så det var tänt överallt och satte på TV eller radio relativt högt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 209
Senast: Shenzi
·
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 448
Senast: iowa
·
Övr. Katt Har lämnat katterna hos kattvaken ikväll. Ska resa bort imorgon och kommer hem torsdagkväll, så inatt sover jag alldeles ensam. :eek...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: yvobos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?