Snart är det dags igen!

Sv: Snart är det dags igen!

Jag har sett dig rida och vet varför de går bra för dig trots att du kanske inte sitter helbra? Bra bäckenteknik heter det, det är det som är det viktigaste av allt. Att bäckent är bra är viktigare än att ändrana är det.

Antti skrev:
Vad många tar upp som kritik är andra ryttares fysik. Människor är byggda olika. Och kommer då att sitta olika på häst. Det man ska titta efter är hur hästen är. Men det ser inte många. Men de kan gnälla över ryttarens fysik.
För mycket svank, för lite svank, felvinklad i halsen osv. Verkar inte finnas några gränser där.

Jag vill försvara mig lite. Jag tog upp halsen just för att jag vet att Carmenzita har "klagat" på detta fenomen hos andra mycket erkända ryttare. Och som massör och gammal sångerska så tänkte jag inte "vilken sopa som inte kan slappna av i halsen" utan snarare "men vad hon spänner halsen, det kan hon ju inte må bra av stackaren". Sedan tänkte jag också att hästen troligen skulle gått ännu bättre om hon kunde balansera upp sin hals/nacke/axlar och hand bättre eftersom det var där som den största bristen som jag kunde hitta fanns. Som tränare så letar jag ofta just efter felen hos ryttare eftersom det är dom jag måste hitta för att göra ryttaren bättre, det har väl blivit en yrkesskada :o . Det betyder inte att jag inte ser det posetiva eller att jag inte har förståelse för att människor alla har sina krämpor och begränsningar. Men de flesta av oss både kan och vill bli bättre. Och då menar jag inte bara rent ridteknikt, utan att bli smidigare, starkare, mer smärtfri, mer koordinerad o.s.v.

Just nu har jag inte tid (jag skall resa bort och sitter här och okynnes-bukefalar mig :o ), men sen kanske jag kan lägga upp några av bilderna att diskutera runt, det finn både fina bilder och mindre fina...

Mvh/Marie

Jag hoppas att jag inte klagat på för många, jag tycker det finns många fina sitsar i dressyreliten och på srs t ex? Jag klagar i de fall då sitsen stjälper ekipaget, och i de fall då anhängare av en viss ridlära säger sig vilja gå den långa vägen, och trots detta negligerar sitsen.

Det finns massor av ex på folk som inte har Artur Kottas sits men som ändå får hästen att dansa! Precis som Djurjouren skriver, det är ju mellandelen som är det viktigaste. Som kvinnan i den engelska sadeln - hon fick hästen att bära sig trots den svaga antydan till "stolsits" hon hade, eftersom hennes mellandel var rätt. (Jag tyckte dessutom att hennes sits var riktigt riktigt riktigt bra!!!)

Svar till T_B:
" Jag förväntar mig att träningen ska vara så bra innan showen att det fungerar nöjaktigt. Inte att ALLA moment skall fungera 100%, men att det tydligt ska synas att ekipaget kan göra det de utlovar - i harmoni."

Precis! Jag såg en hel del som var i harmoni - dock inte ALLT och det tror jag ingen kan göra på en uppvisning.

I"nte så vanligt att se en exemplarisk uppvisning där allting gått helt rätt till och ingen har haft något att invända- men det händer att man ser bra ritter på tävlingsbanorna. I harmoni. Så det är MÖJLIGT! Då är det det som man ska eftersträva."

Det tror jag att de flesta eftersträvar. Jag har sett tävlingar i 25 år och kan inte peka ut en perfekt tävlingsritt bland dessa. Någon har varit nära men, tyvärr, det mesta är under all kritik.

"Betyder de negativa reaktionerna på att det är fel på uppvisningen eller på åskådarna? Jag har hört mycket olika beskrivningar - liksom du, men när hästarna kommer ut med blödande sår har man gått över en gräns."

Självklart! Det tror jag alla håller med om. Jag såg ingen blödande häst och kan därför inte uttala mig om det.

"Jag gillade inte pedagogiken i piaff-inlärning heller, när hästen fick ett rapp över båda bak för att sätta under sig. De hade inget bra svar på frågan om hur en diagonal rörelse som piaff skulle bli bättre av att hästen (en treåring) "hoppade in" med bak."

Vi var uppenbarligen inte på samma uppvisning! Jag var i Umeå och vad jag kan erfara så är spanjorerna därifrån utbytta mot andra som är med på turnen from Stockholm. Rätta mig om jag har fel.

mitt inlägg tidigare:
"Ska man sluta helt och hållet med uppvisningar eller kan man koncentrera sig på att njuta av det bra (om det finns nåt) istället för att koncentrera på det dåliga?"

T_B:s svar:
"Man skulle kunna utbilda publiken. Dagens publik som är uppfödd på action har svårt att ta till sig harmoni. Att lägga till häftig musik och action är ett sätt att dra publik och tjäna pengar. Är det ridkonst? Tveksamt. SHOW - ja."

Precis vad du skriver!!" Det marknadsförs och ÄR en show. Detta har ingenting med ridkonst att göra. Det kanske är där många tar fel.

"Det är ju trevligt att höra att träningen var mjuk och bra bakom kulisserna. Kanske någon kunde berätta för tränarna att det är mer av den mjukheten som behövs som förebild."

Där tror jag inte att felet ligger hos ryttarna utan kanske hos producenten som kräver detta för att det ska bli en bra show. Då menar jag bra show enligt honom.

mvh/Tottenham

Måste bara säga att jag håller med Tottenham. Nu var det inte samma ryttare på uppvisningen i Umeå och i Sthlm har jag förstått, men jag talade en del med ryttarna under deras tid i Umeå. Garocha-ryttarna kändes lite unga och omogna förutom han EM-medaljören vad han nu hette. Den unga, engelska tjejen Isabelle, som även red på det något improviserade seminariet i Umeå visade på en riktigt hyfsad skolning tycker jag. Tysken som var huvudpersonen under seminariet i Umeå satt som en riktig kråka men ändå var hans arabiska hingst som han visade med garocha riktigt flott och i mina ögon fint skolad. Men någon spansk ridning var det väl ändå inte. Jag skulle kalla den väldigt tysk, eller starkt engelskinfluerad. Garocharyttarna var ju från frankrike och red inte ens lusitano utan engelska fullblod. Hm, europeisk ridning?

När vi pysslat med uppvisningar häruppe, t.ex. den som hölls under barockmusikfestivalen i N-maling, hölls uppvisningen i nån slags lektionsform. Ridkonstnären i mitten som "frågade" sina ryttare om ekipagen kunde utföra vissa moment. "Kan ryttare och häst visa en piaff för publiken?" etc. En form som jag själv känner mycket för. Fungerar det inte att göra en piaff just på den tiondelssekunden så finns det utrymme runt omkring att försöka lite till. Men, alla vet ju att det inte funkar på det viset när det kommer till, nästan bokstavligen, värsta cirkusen runt alltihop. Häst och ryttare spelar inte sig själva, de spelar en roll. Och en annan, om inte den främsta, anledningen till detta stavas p-e-n-g-a-r.

Som show är jag glad att Levade fått utrymme och publik. Som sagt, det stod inte i annonsen att det handlade om ridkonst, det handlade om show.

Hur ska ridkonst-uppvisningar se ut?

MVH

Poseidon

Poseidon:

"Hur ska ridkonst-uppvisningar se ut?"

Precis som den i Nordmaling. Då är det möjligt att kalla det ridkonstuppvisningar.

/Tottenham

Då blir det lite följdfrågor.
Först: - Hur mycket skall ett djur tåla bara för att det är show eller tävling? Under tävling finns funktionärer med ansvar - ok, sköts inte alltid jättebra. Under show finns en publik, men det brukar inte vara någon som ingriper.
Sen: - Vi diskuterade seminariet skilt från showen. Då är det fullt berättigat att ifrågasätta om det som lärs ut till hundratals människor är korrekt och i enlighet med den "code of conduct" som styr vår hästhantering i Sverige. Den spanska traditionen är annorlunda.mvh/T_B

Ungefär lika mkt som en ridskolehäst utsätts för dagligen?
Det är lite tramsigt det där. Så ser det ut i Spanien, inget konstigt alls, jag tycker det är fint att få inblick i det. Det är väl ändå ingen som är dun nog att gå hem och pröva det på sin egen lågstälda häst.

"Ungefär lika mkt som en ridskolehäst utsätts för dagligen?"

Tyvärr har du rätt. Usch, usch, vad jobbigt det är att se lektioner på vissa ridskolor.

Jaha då har man tittat på Levad. Det enda som jag tyckte var riktigt riktigt bra var cowboynumret med en tigrerad häst. Härligt samspel mellan häst och tränare. Underbart när hästen jagar cowboyen i full fart OCH hästen har spöet i munnen i en aggresiv pose!

Den spanska ridningen var sisådär. Det var BETYDLIGT mer harmoniskt den gång jag såg en uppvisning av ridskolan i Wien!
Fast Spanjorer är kanske mera hettempererade än Österrikare. Ryttarna pressade hästarna en aning för hårt tyckte jag. En del var bra men en hel del annat var slarvigt! Bättre att sänka nåvån på vad hästen ska utföra och göra det bra än att hafsa med något svårt.

Tråkigt att två av dessa hästar (de spanske) blev blodiga av sporrar. Oavsett hur lätt nu hästen blöder ( hört att pre är känsligare i huden) så tycker jag nog att blöder det- så har man tatt i alldeles för hårt. Då får man nog se över sitt skänkelarbete, eller helt enkelt rida UTAN sporrar!

Pre är mycket eldiga av naturen har jag hört från flera håll och dessa hästar såg INTE lättridna ut, stressade tyckte jag, med öronen bakåt och spända käkar.

Hästen som användes till capriolen såg ut som om den var hög på anfetamin!!Den var redigt uppstissad med galen blick! Dessutom var den svullen kring ena hasspetsen.

Nu kan ju det vara så att hästarna blev exstra uppstressade av miljön, det var mycket hög ljudnivå och entusiastisk publik.

Ett par spanska nummer var lugnare dock och såg trevligare ut. Tex när en häst dansade med en flamencodansös.

Ungerska posten var helt ok och väldigt imponerande, hästarna såg glada ut, dom verkade ha jätteskoj.

Körningsnummret med romerska vagnar a la spartacus var skickligt gjort men en av friserhästarna hade ett rejält skavsår av draglinan pga av de snäva svängarna, som antagligen blev värre under numrets gång.

Turnerpelsnumret var blaha blaha!!!! Totalpatetisk svärdskamp utan en gnutta realism och standard saker på ridningen. Vissrligen red dom fort och så...
Att en av flickorna red utklädd til Xena gjorde inte det hela bättre.

Nåja det var en bra komponerad show, trevlig koreografi och så. Tyvärr var det så varmt att man trots bara tshirt på höll på att dö och musiken var öronbedövande!

Vi var ute i stallet efteråt och de spanska hästarna var betydligt mindre stressade i boxarna och vissa var mycket sociala och trevliga. Men att ta betalt för att se i stallarna var magstarkt med tanke på att själva showen var rätt dyr.

Jag är glad att jag har sett det men skulle ej gå två gånger.

/KT

om de var mer lugna och sociala i stallarna hästarna, så kanske de helt enkelt inte hade så kul med att kuska runt i landet och uppträda med sitt hårda turnéschema? en del av dagarna (helgerna) hade de ju show två gånger på en dag.

När det gäller tufft show och turnerningsschema har jag bara erfarenhet av Disney on Ice föreställningen där de kör flera gånger om dagen och så från Rod Stewart och Paul Young konserter. På rockkonserter har de ju helt olika team och utrustning som åker runt till de olika städerna före, folk blir sjuka annars om de skall ligga ute så länge, och på senaste Disney on Ice så var ju Irvine Scott med och han gör ju sina bakåtvolter på isen och det måste dra en himla massa energi ur kroppen att åka runt i olika miljöer och göra bakåtvolter på is flera gånger om dagen under lång tid.
Jag tror hästarna kanske tycker det är skönt att komma till stallet även om det är provosoriskt för då får de slappna av och vara sig själva.

Den lille falabella skäcken stod och gäspade, men det kan vara för att han var uttråkad och missmodig, för den svarta han stod med var en riktigt bully och egoist när det gällde vem som skulle få prata med folk och inte. Den lille skäcken ville gärna prata men han blev bortjagad av den svarta varje gång. Jag sade till han den svarta att han var faktiskt en riktig liten box-hitler!

Om de inte ens byter ut hästarna emellanåt för denna Levade turné så måste de bli uppvisningströtta på det hela kanske? Tävlingsryttare använder väl inte heller hela tiden samma hästar, en och annan får väl vila ibland?

Men det var bra att få en sådan ingående recension.
Kan man nu iallafall säga att några hästar blödde och hade skavsår, men inte alla?
Det var det jag blev lite chockerad över att alla skulle blöda när jag inte såg något på de jag tittade på inne i stallet.
Å andra skrev jag ju att jag undrade om bakbenen på en av dem, en stor skimmel som stod, nu skall vi se, i gången längst bort stod tyskarnas hästar längs den hela långsideväggen. Om man då gick mot den gången och stod med magen mot frieserna som stod i mitten och gick till vänster, så på den vänstra sidan då av gången, antingen i boxen närmast kortsidan på stallet eller box nr 2 därifrån, där stod den skimmeln.
(det stod en stor skimmel i första gången till vänster längst ner, han däremot var riktigt stensur och en bråkstake med de runt om honom, men han var den enda som betedde sig så därinne och han kanske skulle ha mat)

Vilka två var det som blödde av de spanska (färg), och var de kanske stod i stallet om de då inte bytt ut dem mellan varven?

Det nummer jag själv tyckte mest om estetiskt var eldridningsnumret, men då var det ju mörkt så jag såg inte om de skadade hästarna under tiden, men det var ganska lungt upplevde jag det som. Och så den fria vita hästen som kom in själv och som sedan pinn-picadorena "fångade". Jag tyckte om den vita hästen.

Visst var appaloosan cool när han låg ner och lät honom lyfta ben utan att bry sig. Det var väl han Guiallaume det.
Prova själva hemma som människor att falla i armarna på andra utan att spänna emot, som står runt och lita på att de tar emot en bra. Och att ligga ner och vara så avslappnad att de kan lyfta upp ens ben och släppa ner det och man inte tycker det känns obekvämt som det hamnar och flytta lite på det så det ligger bättre - man vill gärna göra det.

Jag skulle gå om de lyckades sätta upp Svansjön :-)

Ann

Njea, vet inte om jag gillade numret med den vita hästen, han åkte ju ner i skosulorna ordentligt. De kan nog inte göra det för ofta med honom (måste byta häst) eftersom han i början skulle vara "king of the world" och sen bli nedkörd lägst i rang.

PAC skrev:
.

Vilka två var det som blödde av de spanska (färg), och var de kanske stod i stallet om de då inte bytt ut dem mellan varven?

Ann

Det var den skimmel som reds av en liten kortväxt dam samt en till. Jag tittade noga efter just det på ALLA de spanska hästarna eftersom det sagts inan. Extra noga på de mörka hästarna där det är svårare att se.

I stallet hade alla de spanska hästarna täcke när vi kom in istallet, och man kan ju inte stolpa in i boxen och lyfta täcken tycker jag.Det vore väldigt fräckt.

Det som var kul var att en del barn (de som frågade) fick komma in tillsammans med en skötare och klappa hästar.

/KT

JAg var där tillsammans med kung Tulle.

Skimmeln dom tömkörde var den som mest sprätte runt med alla benen och verkade speedad på Amfetamin. Samt höger has såg mycket märklig ut.
Dom två blodiga skimmlarna var med i deras "carusell" och varav den mycket lilla och supersmala tjejen var den som fick en blödande häst. antagligen så orkade hon inte rida hingsten utan fick jobba hårt med sporrarna. Men hingsten såg faktiskt väldigt svårriden ut. Jag tvivlat starkt att jag hade klarat rida den.
Den andra skimmeln är jag osäker på vilken den var. Satt och irriterade mig på den lilla kvinnan.

Det bruna Stoet som var med i eldnummret med kuperad svans skulle behöva sys i vaginan, man såg hela vägen in nästan så som det glappade trots stoet stod stilla. Mitt gamla sto blev sydd på veterinärens inrådan pga infektionsrisk och hon "glappade" inte på långa vägar lika mycket.

Jag är på Kung Tulles linja ang Frieserna, men det är nog väldigt lätt att få skav snabbt av draglinorna, men ett fårskinn eller något svart tyg hade inte varit tabu att trä på så skav undviks.

Annars var själva Showen värd att se om man har möjlighet att förbisee slarvig ridning och stressade hästar.

Obs. Dvd:n är mycket trevlig att se men den är helt annorlunda mot den showen vi fick se, koegrafin är helt annan samt många hästar kände man inte igen, så visst blir dom utbytta.
Men om dom nu menade vad dom sade att det är dom tjugo? bästa hästarna samt deras bästa ryttare som är med så vill jag inte se deras mindre bra hästar *fasar*
Tror jag såg två hästar som piafferade ordentligt med sänkt bakdel och lätt framdel och såg hyffsat nöjda ut. Andra hästar tyckte jag mest hoppade jämnfota med bakbenen samt sprätte omkring och hade spända käkar..

Ett av mina favorit nummer är när dom rider kadrilj med en PRE och en "vanlig" häst med en ryttarinna som rider engelskt. Ska jag vara riktigt ärlig så tyckte jag den "engelska" hästen såg mer harmonisk ut. Och jag gillade inte att PRE ryttaren slog sin häst på bakdelen med spöet nästan varje steg i piaffen. Hästen sparkade efter spöet ett X antal gånger, såg väldigt oproffsigt ut.

Jag älskade Cowboyen med sin prickiga häst :love:.
Gillade även när Gilette hade numret med sin lilla ponny vars hans älskade "barbara" lärde sig att rida :D

Jag beundrade Gabi som klarade att utföra ryska posten, synd att en häst fick fnatt och kom som skjuten ur en kanon så hon inte hann få tag på linan. :smirk:

Vissa av spanjorerna var några riktiga snyggingar när man sen såg dom utan hatt :d

Men showen är klart värd att se, men klä er svalt, jag och Kung Tulle hade klätt på oss varmt och hade filtar med mest ifall att.. Trodde inte att jag skulle behöva sitta och fläkta mig med showprogrammet i endast t-shirt. Men det luktade mycket avgaser i tältet oxå efter värmekanonerna. Jag är glad att jag såg showen men är ledsen för hästarna, men det fanns även väldigt bra ridning, men dom poängterar faktiskt att det är en show och ingen riduppvisning..

Att behöva betala 20 spänn för att se i stallarna var i det fräckaste laget efter betalt en dyr showbiljett :mad:

När vi var på seminariet betalade vi inget för att gå ut i stallarna, så jag tror det är för att begränsa antalet besökare vid showen...

På seminariet (i gbg) var det också riktigt kallt, så det var väl därför de satte igång värmen när de kom ner till Malmö ;) På showen (seminariet på ons, showen på lör) var det ungefär lika kallt som vid seminariet.

Man fastnar lätt på de dåliga bitarna, men ärligt så var det bara en av spanjorerna jag gillade. Han hade en ganska ljus skimmel, med mörk man och svans (och väldigt lik min lille pålle i utseendet på huvudet :D ). Killen var ganska ung såg det ut som. Han kanske inte visade upp lika mycket rörelser som de andra, men det han gjorde var avslappnat med en harmonisk häst.

Men det verkar som det finns tillräckligt med intresserat folk, så man skulle kunna ta hit Guillaume.

Från inbjudan till seminariet:
"Levade erbjuder två olika seminarier, de vänder sig till alla som är intresserade av att utveckla sina hästar mentalt och fysiskt. Ryttarna i Levade är världsstjärnor. Missa inte denna möjlighet att lära dig hur man kan träna sin häst till att bli både samarbetsvillig och läraktig. Seminarierna genomförs i nära kontakt med deltagarna och du får möjlighet att ställa frågor till ryttarna under tiden. Tolk finns på plats."

Kanske inte så konstigt att man blir besviken på kvaliten?mvh/T_B

när jag var där så piskade kusken friserna så dom hade ränder över hela rumpan, o det var djupa ränder så det hade nog varit riktiga sår innan *ryser*

Han kusken är svensk och bor i Ystad, såg det i tidningen på jobbet...
Han slog inte på frieserna när vi var där, smekte dom bara väldigt lätt med pisken. typ slängde bara fram så det lade över bakdelen och kasade tillbaka mjukdelen igen, svårt att förklara..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka