Snart är det dags igen!

Sv: Snart är det dags igen!

OM det hade varit så att de äldre hästarna hade varit bäriga och lätta hade jag kunnat köpa en mindre trevlig träning (rappa hästen över bakbenen). Men treåringen var den som var mest under sig och balanserad.....trots träningsmetoden. Dock höll han på att fara iväg och sparka mot dressören.
Konstigt också att man pratade om att inte rida ston och att de spanska hästarna var bara så bäst - sen var det ett Anglosto som fick visa arbetet med tjurar och annat./T_B

Inget konstigt, ston är som andra av kvinnkön. Trivs bäst när de får terorisera och jävlas. Märrar är dom ilsknaste cuttinghästar.
Ska du ha en häst som ska jobba där humöret är till nytta, välj en märr. Tex. björnjakt mm.
Men där samarbete är viktigare välj en hingst.

Det "konstiga" var att man först sa att ston var värdelösa och pre bäst. Sen när det gäller så väljer man ett sto av annan ras..../T_B

Det är verkligen lustigt vad man kan höra olika saker. Personligen hörde jag minst två ggr att Miguel berättade att man förr inte använde ston till ridning, men idag så använder man både och... Däremot hörde jag honom inte säga att PRE skulle vara bättre än någon annan häst en endaste gång. Bara att han förklarade de rastypiska egenskaperna för en PRE några ggr. Men så kan ju inte jag spanska och fick lita på tolkens översättning. Han kanske sa något helt annat egentligen?

Mvh/Marie

Ordinarie tolk var sjuk, så några tjejer i publiken plus Bronett fick prata. Inte så proffsigt tyvärr./T_B

På det seminariet jag var (igår) sades det inte alls så. Det sades att man rider hingstarna för att de har mer power. Sen pratades det om doma Vaquera-hästen att den hade _andra_ krav på sig, därför var det också en annan ras. Man behövde en snabbare häst som hade mer "klipp" i steget, därför passade inte PRE.

Tyckte du verkligen det?? Jag blir uppriktigt förvånad. Du som brukar prata så mycket om vikten av en bra sits. Den ända som överhuvudtaget verkade tänka på sin sits var kvinnan som visade piaff. Hon satt i en typisk "Nuno Oliviera-sits" med den gamnacke som jag har för mig att du brukar vara emot... Eller minns jag fel?
Jag tycker det var intressant att se hur de tränade sina hästar, men det fanns inget där som jag skulle vilja efterlikna själv. Oerhört vackra hästar dock, men de var sååå himla spända. Tänderna var hårt ihopbitna precis hela tiden. Ofta så gjorde spänningen att de inte kunde gå riktigt rent heller. De sprätte liksom iväg med benen hela tiden. Iaf så hoppas jag att det var därför för annars var minst fyra av hästarna halta. Trampade gjorde dom ju en hel del i piafferna, men bakdelen sänkes inte märkvärt. Sedan så har ju dessa hästar ett väldigt runt kors också, så de kanske har svårt för att vinkla i korset?

Jag var där så jag vet :smirk: Jag tyckte uppriktigt synd om mannen som försökte tolka i början. Men en stor eloge till tjejen som kom in sedan :bow: Hon gjorde ett mycket bra jobb på stående fot tycker jag. Det är ju inte helt lätt att prata inför en grupp på tvåhundra personer.
Inte så proffsigt att inte ha nån reserv tolk i bakfickan, men det löste sig ju rätt bra ändå.

PRE är inte någon lätt häst. Den är inte bättre än andra i mycket. Att samla en PRE korrekt är bland det svåraste som finns. Den är långsam i jämförelse med många raser. Men har ett bra temperament och bra känslighet och en del intelligens.
Men till DV så är hispanon att föredra.

Du kan ju pröva själv att samla en PRE...... Det finns inte mkt som är svårare, de går liksom av på olika ställen,så det vi såg var BRA, detgår inte att göra så mkt mer åt dem,de är byggda så.

Ja, jag tyckte det var det bästa jag sett "i denna kategori". Som jag skrev. Vad jag tycker om kategorin, kanske brukar framgå av andra inlägg... :smirk:
Jag tyckte att kvinnan som red i engelsk sadel hade en mkt bra sits, dock antydan till lite stolsits, men tror ändå inte hon var i bakvikt. En del människor kan ju ha fötterna för långt fram utan att vara i bakvikt, tror hon var en av dem. Resten av sitsarna tyckte jag inte var ngt spec. Varken bättre eller sämre än det man kan se både här och där.

Jag säger som Djurjouren, med tanke på hästarnas beskaffenhet, var vissa grejer riktigt riktigt bra. Jag håller också med dig om att hästarna trampar väl under sig, men att de satte sig desto mer sällan. Men att de blev ihopdragna håller jag nog inte med om.

För att avvika kort från själva hästarna och bara omnämna om tolkar och språk.

Jag använder tolkar och översättare mycket till juridiska rättsmål, så vi brukar lita på de tolkarna vi har inom det yrkesområdet. Simultantolkarna är bra, deras enda uppgift är att översätta allt som sägs av alla i rättsalarna som rinnande vatten utan att avvika från det som sägs - de är proffs - och används till att sitta nära de personer man representerar medan man själv för själva talan obehindrat där man skall göra sitt jobb så att säga. Men sedan beror det på språket som användes, "fikonspråket", ex "av härad" på svenska hade inte sin naturliga översättning på engelska, och ett och annat yrkesområdesord på tyska har inte haft sina naturliga ord på svenska. Varje språk är uppbyggt på sina egna sätt, enkelt uttryckt består ett språk av fonetik, morfologi, syntax, semantik, kultursemiotik, intertextualitet. Typologiska klassifikationer är ljudkombinationer, morfemkombinationer, böjningsmönster (paradigm), ordföljd, frågekonstruktioner och nekande satser.
Så interkulturell kommunikation är inte alltid det lättaste.
Och visst händer det att även rätterna misskommunicerar till tolkarna när de skall vara där - jag satt i en hel timme utan tolk och fick be alla pausa i rättsprocessen, så jag kunde sammanfatta vad som sagts till de jag representerade och då blir det lite annorlunda mot en rinnande simultantolk. Det var rätten som gett tolken fel rättegångstid, men hon dök upp och det var ju då inte hennes fel att hon var frånvarande. Mina klienter var mycket nöjda med sin tolk och vi vann trots den inledningen och det var ju äna därför vi var där.

Men de tolkar jag har att göra med yrkesmässigt har iallafall har hög integritet och är inte part i själva målen - just därför har de hög integritet och är förmodligen objektiva, mer pålitliga och korrekta än den som gör sin subjektiva tolkning som part eller annat.

Så, nu har jag fått stila lite med mitt :D Men jag följer de konstruktiva inläggen som varit/är av er andra. ;)

Jag hade ju turen att sitta på första parkett där de gjorde alla rörelserna precis framför mig så att jag nästan hade kunnat ta på hästarna om jag ville.
Det jag tittade mest på kvinnan var hennes hals. Som gammal sångerska tänkte jag på hur förödande det måste vara för rösten att spänna halsen på det sättet som hon gjorde. Anledningen till att hon var tvungen att spänna fram den var att hon satt lite bakåtlutad, men hennes lår låg ju intill hästen på ett bra sätt har jag för mig. Hennes häst gick nästan hela tiden bakom hand och bakom lodplanet, det kan man om inte annat se på min sambos bilder som han tog... Däremot sa jag inte att hästarna var ihopdragna. Det var din tolkning ;) Jag sa att de var spända i käkarna. jag har förstått att de spanska hästarna har lätt för att kröka på nacken och att det kan vara svårt att motverka när man inte rider dem mer fram. Fast så hade ju många av dem rätt så skarpa bett också.
De andra ryttarna (eller ryttaren, för det var väl en och samma kille som red) verkade ha filosofin att "så som sadeln sätter en, så sitter man".

Mvh/Marie

Tack, tack. Trevligt med delad kunskap.

Som sagt, det jag reagerade mest på var spänningen i hästarna, eller kanske skall man säga stressen. Några av dem såg ut som om de när som helst skulle krypa ur sitt eget skin... Mycket av det var kul att se. Det är trevligt när människor vill dela med sig av sin kunskap, men endel kändes lite "för mycket". En av hästarna hade t.ex. en helt deformerad höger has som bara inte kan ha mått bra. Det syndes bara på nära håll.
Fast å andra sidan berättade han ju att det är ännu hårdare i på de traditionella Spanska ridskolorna, och på det sättet så får man ju se honom som en ambassadör för mjukare träningsmetoder i Spanien. Saker och ting förändras ju inte över en natt.
Jag kan mycket väl tänka mig att de är svårttränade, till motsats vad många i Sverige verkar tro. Hela den spanska ridstilen är lite glorifierad här.

Mvh/Marie

Tack för din utläggning PAC :bow: Jag pysslar en del med översättning så jag förstår precis vad du talar om :)

Jag håller med dig, det är inte vackert att se, men man får ta det för vad det är. Jag tyckte dock att tränaren var en klok man, jämför tex med det Bent visar upp så var det nästan tårdrypande fint.
Pre är läskiga, de är väldigt rädda för att tippa bakåt, dåligt medvetande om bakbenen, bra om framben och huvud, de kan inet röra sig på annat vis utan lååång skolning att göra på annat vis, de måste spänna sig så här när de tränas så. De sätter dem för tidigt, de skulle behövt lära sig mer om sina egan bakben först för att slippa det vi tycker är fult.

Där fanns en bra sits att skåda iallafall, strunta i gamnacken och stolisitsen om du ser henne igen och notera bara silken 100 % koll hon hade på bäckenet, flera gånger var hästen nära att ramla ur ramen och hon gjorde nån mm stor justering med bäckenet så var den på plats igen. Sånt är kul att se.

Hästarna blir så här om man gör så där men det är ju det de vill ha, vill man ha nått annat så får man vänta med piaffaen tills man stärkt hästen mer och fått bort bakåttänkandet och det gör man inte på en dag........
Jag tycker som sagt var att man ska försöka se det fina i det som visas och bortse från det fula. Jag som väntat mig nånting i stil med Bents uppvisning blev ju bara positivt överraskad.
Jag tyckte att fuxen var kul att skåda om man hela tiden hade i tanken att det är en brukshäst, en arbetshäst. ryttaren satt som en kråka men jag tänkte mig honom som en cowboy, arbetande med sin häst ute på fälten och då blev dte mer rätt, han var med sin häst, silket fantastiskt sammarbete de hade.

Om jag inte kunde trycka bort min kritiska sida så hade jag bara sett stressen, sporrarna och rycken och allt annat läskigt men vad sjutton, alla måste vi arbeta för att få mat och så har man ju gjort i 1000 tals år, inet kund eman ta hänsyn till hästens känslor då, det handlade inet om att lev autan om att överleva. Jag tyckte att det var kul att få inblick i detta. silken koll han hade på den där långa trägrejen när han red runt den *imponerad*

*skrattar* Har Anti måne dålig erfaenhet av kvinnor? ...Trivs bäst när de får terrorisera och jäklas....... Tar det som en personlig förolämpning och går och terroriserar nån annan istället :-)

*lånar knapp*

Jag såg föreställningen Levade i Umeå i somras och jag tycket att det generellt var en bra show, visst kunde man se att en del hästar var spända osv. Det jag dock tyckte var roligt var att det äntligen kom lite hästshow till Sverige, vilket inte är så vanligt. Det är roligt både för familj och vänner som inte är superintresserade av hästar att kunna titta på något som inte är "hästtävling" :) .

Jag håller för övrigt med dig space_cowgirl att den spanska ridstilen blivit lite glorifierad i Sverige (och även i andra länder), samtidigt är det nyttigt att ta del av andra influenser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka