Snart är det dags igen!

Sv: Snart är det dags igen!

obs, felskrivet namn av mig ovan, jag menade han spanjorernas truppledare Miguel att han varit tävlingsryttare.

Han Guillaume var ju han med hästen som låg alldeles stilla ner när han lyfte den i benen osv - jag skrattade då för hästen den var bra, när han lyfte upp och släppte ner benen, rörde den dem inte ens för att flytta dem rätt, det var just det jag skrattade åt.

Den fria vita hästen som kom in till en uppvisning helt utan något på sig och helt ensam, jag försökte se om det stod någon och ropade order till den, för den gick helt själv på en fin volt i mitten en bra stund innan "pinn-picadorerna" kom in, och såg stolt och glad ut, och brallade lite som jag tolkade som att den hade rätt kul genom att spela sin roll. Det var det att den gick själv på en volt runt runt, när den likaväl kunde tagit tillfället i akt och brallat runt hur som helst.
Vems häst var det? Var det Gaby's äldsta häst?
Den var i alla fall riktigt bra i sin roll.

och

jag har kollat på DVD:n från Köpenhamn, där är bara frieser ekipaget - och till skillnad från Göteborg kör någon blondare frieserna på DVD:n - och HELT utan den jädrans äckliga läderpiska den mörka tysken körde dem på och piskade dem när jag var. På DVD:ns körs de med ett vanligt spö som den grabben knappt ens använder det minsta - exakt som arabekipaget kördes när jag var där - om det nu är samma blonda kille då som körde araberna.
Vad är det som gör att den blonda killen uppenbarligen klarar av att köra frieserna (och araberna) med bra fart utan den hemska piskan medan den andra piskade dem?

Sedan han Gillette på percheronen - den hästen är en rockartist! Han ser ut och beter sig som han vet exakt att det är rockn'roll som gäller, och de gör sitt program i ganska hög fart, som iallafall jag tycker det ser som ut som hästen är helt med på noterna för. Det är möjligt att han sporrade sönder sidorna, men vad jag ser går han inte så hårt åt med sporrarna faktiskt, utan han ser mer ut isåfall att dra den i munnen om något, och han lägger ju upp hästen för capriolen, där är även andalusierna var lite "hoppiga" när det är dags för den av vad jag såg, men jag kan tänka mig att de behöver vara i någon slags balans för att komma upp i den och koordinera den. Det är hög fart, men jag tycker den hästen verkar gå fint ändå med tanke på sin vikt/storlek och farten. Men den ser inte ledsen ut alls.
Blödde den när den kom ut?

Har inte kommunerna djurkontrollanter/veterinärer av något slag som kontrollerar sådant och förbjuder dem att uppträda om något är fel angående djuren?

Jo, men de mäter boxar, om inte ett under har skett och de har anställt folk som kan något om djur överhuvudtaget. dessutom jobbar ju inte djurskyddarna på kvällstid :)

jag läser djurskyddsutbildningen just nu och jag kommer nog lämna mätstickan hemma för det mesta :)

/jenny

Ursäkta att jag avviker från ämnet, men läser du den utbildningen i Umeå? (Eftersom du ser ut att bo där tänkte jag...) Kan inte du berätta lite snabbt om hur den utbildningen är? Måste man först läsa till miljöskyddsinspektör? Eller hmm... det kanske är bättre om du orkar pm:a mig... :o

"jag har kollat på DVD:n från Köpenhamn, där är bara frieser ekipaget - och till skillnad från Göteborg kör någon blondare frieserna på DVD:n - och HELT utan den jädrans äckliga läderpiska den mörka tysken körde dem på och piskade dem när jag var. På DVD:ns körs de med ett vanligt spö som den grabben knappt ens använder det minsta - exakt som arabekipaget kördes när jag var där - om det nu är samma blonda kille då som körde araberna.
Vad är det som gör att den blonda killen uppenbarligen klarar av att köra frieserna (och araberna) med bra fart utan den hemska piskan medan den andra piskade dem?"

Jag har sett tre föreställningar och utan att gå in på djurskyddet så var det ju så att tysken slog med piskan i luften för effektens skull och för att visa hur säkra hästarna var. åtminstone på de tre föreställningar jag var på. den blonde har jag överhuvudtaget inte sett så han kan jag inte uttala mig om.
jag har dock inte sagt att jag tycker om det utan ville bara ge en rättvis bild.

Vid uppvisningar så går det ju alltid ut över hästen på ett eller annat sätt. Jag menar: hur skulle man reagera om man betalat 300:- och så gör ingen av ryttarna vad som är utlovat eftersom hästen inte känns redo för det just idag???
Vad blir det för show av det?

Hur många här har sett en exemplarisk uppvisning där allting gått helt rätt till och ingen har haft något att invända?

Jag tycker att detta är en ständigt återkommande reaktion efter uppvisningar. Och eftersom denna är så stor och ses av många så blir diskussionen därefter.

Jag har hört många som reagerar mot tex Bent uppvisningar eller Spanska ridskolans uppvisningar mm

Ska man sluta helt och hållet med uppvisningar eller kan man koncentrera sig på att njuta av det bra (om det finns nåt) istället för att koncentrera på det dåliga?

Jag var bakom kulisserna i Umeå och fick se hur några av spanjorerna tränade, bla fadern i huset. Vad jag kan förstå så är det inte samma spanska gäng nu så de kan jag inte uttala mig om, men den träningen jag såg var oerhört mjuk och trevlig med mycket beröm och framåt-nedåt ridning.
Denna ridning såg jag av förklarliga skäl inte under själva uppvisningen sedan. Med vissa undantag.

Dock blev jag besviken på clinicen av tysken från Kaiser show team. Det var en hård ridning.

Såg SRS på Globen. En häst flipprade ur men det bekom inte dom. De red på och den som spökade fick hänga på bäst den kunde. Sånt händer men de brydde sig inte.
Den andra showen är nog dålig kanske bedrövligt dålig som ridning. Som cirkus kanske den är ok.
Men alla ser olika saker. Den som kan sakerna ser annat än den som knappt vet var huvudet sitter på hästen, där av så olika omdömmen.

Antti skrev:
Såg SRS på Globen. En häst flipprade ur men det bekom inte dom. De red på och den som spökade fick hänga på bäst den kunde. Sånt händer men de brydde sig inte.
Den andra showen är nog dålig kanske bedrövligt dålig som ridning. Som cirkus kanske den är ok.
Men alla ser olika saker. Den som kan sakerna ser annat än den som knappt vet var huvudet sitter på hästen, där av så olika omdömmen.

Ang urflippning så var det ingen häst under de föreställningar jag såg av Levade som gjorde det.
Däremot var det en spansk häst som arbetades från marken med courbetter som inte riktigt lyckades, men han försökte, och fick beröm för det han åstadkom. det var den gamle mannen som arbetade denna häst. kanske är den tuffa ridningen en generationsfråga?

självklart är det så att man ser olika saker om man kan eller inte kan häst. men även om man kan häst så kan man välja att se en uppvisning på olika sätt.

med detta inlägg säger jag inte att jag hyllar showen - jag vill bara försöka se debatten ur annat perspektiv.
det fanns saker som inte var så trevliga men det fanns också väldigt underbara visningar.

min fråga kvarstår: är det nån som sett den perfekta uppvisningen som ingen har haft något att anmärka på?
Den skulle jag vilja se!!! :bump:

Jag får nog också hålla med, blev lite besviken... Många hästar var som sagt uppstressade och ihopdragna... Synd.

//Amanda

Antti, det var lite tråkigt att de som inte kan sakerna och inte kan skilja huvud och bakdel på en häst, inte får uttala sig här.
Det är ju verkligen ett bra sätt att skapa intresse och få in fler folk i saker och ting - men det kanske endast är för "utvalda" och alla de som redan är mästar-fullärda?
Det verkade lite snobbigt det där.
Om det var en insinuation gentemot mig och min okunnighet som jag uppvisat, så har jag ett namn, och ett mer konstruktivt sätt är nog att rikta en sak direkt till den man menar. Det är min filosofi iallafall.

Om showerna jag köpte biljetter till - eftersom jag betalade för fyra personer totalt à 375, så betalade jag totalt 1500 kr då ur egen ficka - men vi är inte av den sort som kräver att andra skall slå knut på sig så vi får "valuta för pengarna" när det har med levande djur att göra (jag har djur och begär inte att de alltid skall vara "perfekta" 24x7x52, jag är inte perfekt så varför skall jag kräva av dem att vara det)
Jag kan tänka mig, att alla de småflickorna (och pojkar) som gick, uppskattade det och kanske blev inspirerade för sina framtider.

Den perfekta uppvisningen - den perfekta tävlingsrundan .... det vore trist att vara perfekt för då har man ju absolut inget mer att lära sig, eller övervinna, eller ens sträva efter här i livet. Man kan ju knappast bli mer perfekt än man då är, och det är väl då det/man blir ganska så tråkig - inga överraskningar? Ingenting att kämpa för. (mätt)

Men den som inte kan sin sak böjer sig för experterna, vilket jag skrivit innan - att experterna får göra bedömningarna (men de kanske får leva upp till de bedömningarna genom att visa att de är mycket bättre själva då, eller hur funkar det?)

(hm :confused: var var det nu hoven satt, är det den delen längst fram på huvudet på hästen)
Nu kanske jag aldrig vågar börja med barockridning, akademisk ridning eller någon högre ridning!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för den konstruktiva förklaringen över varför han slog med den piskan (bredvid dem då) för att visa hur säkra hästarna var. Då fanns det en mening bakom det.

Polishästarna tränas väl också för säkerhet, så då finns det väl inte så mycket att säga om det då. (Dem är det dock verkligen synd om i o m gatstenar som ingår numera i vad de får ta emot (iallafall här). Och på hal asfalt. Duktiga hästar.)

Tack för svaret.

Om Miguel förstod jag vidare att han arbetar utifrån en konstnärlig idé när han gör koreografin, och att han har gjort hela operan Carmen byggd på hästarna. Det är väl som att koreografer och regissera Svansjön med hästar istället som balettkören och solister. Det blir kanske nästa Nobel Horse Gala det?

snälla sluta skriv såna där låga inlägg..please?? får en att tappa lusten rida nästan :-(

Svar till Tottenham:
"Vid uppvisningar så går det ju alltid ut över hästen på ett eller annat sätt. Jag menar: hur skulle man reagera om man betalat 300:- och så gör ingen av ryttarna vad som är utlovat eftersom hästen inte känns redo för det just idag???
Vad blir det för show av det?"

Jag förväntar mig att träningen ska vara så bra innan showen att det fungerar nöjaktigt. Inte att ALLA moment skall fungera 100%, men att det tydligt ska synas att ekipaget kan göra det de utlovar - i harmoni.

"Hur många här har sett en exemplarisk uppvisning där allting gått helt rätt till och ingen har haft något att invända?"

Inte så vanligt - men det händer att man ser bra ritter på tävlingsbanorna. I harmoni. Så det är MÖJLIGT! Då är det det som man ska eftersträva.

"Jag tycker att detta är en ständigt återkommande reaktion efter uppvisningar. Och eftersom denna är så stor och ses av många så blir diskussionen därefter."

Betyder det att det är fel på uppvisningen eller på åskådarna? Jag har hört mycket olika beskrivningar - liksom du, men när hästarna kommer ut med blödande sår har man gått över en gräns.
Jag gillade inte pedagogiken i piaff-inlärning heller, när hästen fick ett rapp över båda bak för att sätta under sig. De hade inget bra svar på frågan om hur en diagonal rörelse som piaff skulle bli bättre av att hästen (en treåring) "hoppade in" med bak.

"Jag har hört många som reagerar mot tex Bent uppvisningar eller Spanska ridskolans uppvisningar mm"
- Men har de sagt att hästarna går ut blodiga på näsan? Det har jag aldrig hört om Bent eller SRS.......

"Ska man sluta helt och hållet med uppvisningar eller kan man koncentrera sig på att njuta av det bra (om det finns nåt) istället för att koncentrera på det dåliga?"

Man skulle kunna utbilda publiken. Dagens publik som är uppfödd på action har svårt att ta till sig harmoni. Att lägga till häftig musik och action är ett sätt att dra publik och tjäna pengar. Är det ridkonst? Tveksamt. SHOW - ja.

"Jag var bakom kulisserna i Umeå och fick se hur några av spanjorerna tränade, bla fadern i huset. Vad jag kan förstå så är det inte samma spanska gäng nu så de kan jag inte uttala mig om, men den träningen jag såg var oerhört mjuk och trevlig med mycket beröm och framåt-nedåt ridning.
Denna ridning såg jag av förklarliga skäl inte under själva uppvisningen sedan. Med vissa undantag.

Dock blev jag besviken på clinicen av tysken från Kaiser show team. Det var en hård ridning."

Det är ju trevligt att höra att träningen var mjuk och bra bakom kulisserna. Kanske någon kunde berätta för tränarna att det är mer av den mjukheten som behövs som förebild. Tuff och spektakulär ridning ser man iallafall.............................på vilken ridskola som helst....mvh/T_B

"Man skulle kunna utbilda publiken. Dagens publik som är uppfödd på action har svårt att ta till sig harmoni."

:bow: :bow: :bow:

Framför allt måste de utbildas att förstå att det är levande djur de tittar på.

Jag var på seminariet med Miguel igår. Det var det bästa jag sett "i denna kategori", en som visste vad han snackade om. Han gjorde precis som Bent gör på sina öppna träningar, visar hur han utbildar hästen, från en 3-åring till en fullt utbildad häst som kunde capriole. Hoppas att många som var på seminariet i M-ö igår också haft tillfälle att vara hos Bent, för att se skillnaderna.

Någon annan som var där och som har andra reflektioner?

Han ville ha en rejäl rörelse i piaffen med bakbenet, inte bara "småtramp", därför ville han ha hoppet. Tyckte du de piaffer som visades upp senare av de äldre hästarna var dåliga? Jag tyckte att en del var framtunga, men att de trampade snyggt bak. De kommer inte riktigt "upp" sig ur manken alltid, de verkar tänka bakåt och inåt med hals/nacke. Miguuel sa ju också att detta var ett av den spanska hästens problem, de har lätt för att trampa in under sig, men att det inte alltid går igenom kroppen. Vidare nämnde han att de har svårare att böja sig i bålen än andra hästar och att det ideala vore en mix av den spanska hästens bakbensaktivitet och halvblodens påskjut och steg.

"Han ville ha en rejäl rörelse i piaffen med bakbenet, inte bara "småtramp", därför ville han ha hoppet. Tyckte du de piaffer som visades upp senare av de äldre hästarna var dåliga?"

JA!

"Jag tyckte att en del var framtunga, men att de trampade snyggt bak."

Mer och mer triangulering ju mer utbildad hästen var....

/T_B

Jag håller inte med. Jag tyckte två av hästarna visade upp riktigt bra piaffer. Men jag håller med om att de inte var speciellt uppe ur manken rent allmänt, men ändå mkt bättre än det man brukar se på dylika tillställningar. (Ffa 7 resor bättre än Stengårdens uppvisning).

Carmenzita skrev:
Han ville ha en rejäl rörelse i piaffen med bakbenet, inte bara "småtramp", därför ville han ha hoppet. Jag tyckte att en del var framtunga, men att de trampade snyggt bak. De kommer inte riktigt "upp" sig ur manken alltid, de verkar tänka bakåt och inåt med hals/nacke. .

Jag har inte sett uppvisningen ifråga, men sådana piaffer brukar det bli när hästen tränas från marken med spö innan den är stark nog att bära sig ordentligt. Hästen bromsas i fram och aktiveras därbak med spöet, vilket resulterar i att den höjer bakdelen och trampar aktivt, men har ingen resning i fram.

Det var en uppvisningsryttare (kvinna i engelsk sadel) på en 5- eller 6-åring som med sin sits fick hästen att bära sig bra, den hästens piaffer var mkt bra. Som jag fattade det, ville Miguel förbereda den 3-åriga hästen för piaffen, inte att det skulle vara en bärig piaff.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka