Sv: Snart är det dags igen!
Ja, jag är ingen expert, men DVD som var från showen i Köpenhamn hade inte samma nummer som var på det tillfället jag var i Göteborg. Det "våldsammaste" som var i Göteborg var tyska gruppens vagns- och tornervisningar, Kaiser Showteam. Där frågade jag nämligen om han verkligen inte spöade frieserhästarna på riktigt med den piska han hade. Den var hemsk den piskan.
Å andra sidan har jag varit på Cesena travet i Italien och de spöar verkligen hästarna ordentligt på upploppen mot vad de gör på svenska travbanor. Sedan har jag sett en häst från rodeouppvisningar i USA, som räddades från slakt, det ena benet såg för jäkligt ut, en barrell häst tror jag han använts som. Han är på sanctuary numera som handikappad häst. Många av de hästarna är ju heller inte så fräscha så som de rider dem inom det.
Ingen av de hästarna jag talade med i stallet just den dagen blödde iallafall. Många var skimmlar och ljusa, så på dem borde man kanske sett tydligt om de blödde, men jag såg inget. Nu talade jag inte med alla hästar dock. Det var bara en andalusier som jag tittade på bakbenen på och undrade om den mådde så bra i dem, de övriga såg ganska "normala" ut, och ingen av dem var aggressiv, grinig, bet, slog, eller box hispig av alla människor som var där. Brukar de inte uppvisa sådana signaler också då om de mår dåligt, eller var de så kuvade tror ni? Det blev jag förvånad över, för på PRK och andra ställen har jag mött betydligt mer griniga hästar. Och där kör de dem för ridning även om ryggen är helt kass eller benen osv. En brände de många gånger för hans ben, men han fick gå ändå. En köptes in med några slags cancersvulster och fick gå ändå, en arab var det. Det är "hamburgerhästar". Och sedan finns det ju i Sverige barrerade hopphästar och jag stod och blundade en gång när en dressyrhäst fick ordentligt med spö för att han inte gick "rätt".
Men eftersom jag inte är expert på högre ridning, så kanske jag missade alla de där signalerna på att Levade hästarna inte mådde bra under föreställningarna. Kan man förvänta sig att alla hästar skall vara på topp med det turnerings- och föreställningsschema de har, och samt stå i provisoriska stallar mitt på Heden som faktiskt vem som helst kan smyga runt på under natten? Kan man som häst känna sig lite stressad över sådant? Jag vet inte, som sagt.
Första numret utfördes faktiskt till den vackra musiken från uttryckingstutor (polis, brandkår eller ambulans), så höga att jag knappt hörde musiken. Jag blev förvånad att hästarna blev så lite stressade av det ljudet, för jag blev det själv.
Med detta vill jag inte ge ett försvar för att misshandla hästar eller rida dem så hårt att de tar skada, men av de hästar jag talade med var det ingen som blödde och jag uppfattade det inte som alla hade panik, en del taktade mer än andra dock, och flamenco numret på träplattorna kanske jag var lite frågande inför, om hur roligt hästarna egentligen hade av det, och percheron-hästen fick han inte till en bra capriole på - dock piskade han den inte där inne som straff för det, och så då körnumret där jag faktiskt tyckte han spöade frieserna med den hemska piskan. Det andra arabekipaget kördes inte alls med samma slags piska.
Men jag är som sagt ingen expert. Bedömandet låter jag er andra göra som kan mer än vad jag kan.
Har inte kommunerna djurkontrollanter/veterinärer av något slag som kontrollerar sådant och förbjuder dem att uppträda om något är fel angående djuren?