Snart är det dags igen!

sita

Trådstartare
Var på Levade Noble horseshow i Köpenhamn i vintras och fick blodad tand, därför inköpt nya biljetter till föreställningen i Malmö. Har även biljetter till seminariet på tisdagen. Min fråga är: finns det någon här som varit på tidigare seminarier och som kan tipsa om hur det går till, om det finns möjlighet till kontakt eller om det bara är typ föreläsning och förevisning? Snälla vill veta så att man kan förbereda sig ordentligt med block och penna.... :d

Sv: Snart är det dags igen!

Det går bara bra att ställa frågor också, Robert Bronett översätter.

Gabi Dew (hon som gör cirkuskonster och ungersk post) har en Camarguehingst så henne ska jag absolut leta upp och terrorisera med frågor ;) Ska på seminariet där hon är med också, intressant!

Man får gå in i stallarna för 20:- och under seminariet får man ju ställa frågor osv. Finns en del frågor i gästboken på hemsidan, där de från Levade svarat.

Joo.. Du får fråga hur mycket du vill under seminariet. :)
och sen kan man ju passa på och fråga när man är nere i stallet också.. Men då har man ingen som översätter så då får man försöka klara sig själv..;)
Jag skötte också hästar på Levade.. Mysiga hästar det där. Jag hade hand om araberna och frieserhästarna som är med i tornerspelet och riddarhästarna. :)
Jätte mysiga och snälla hingstar..

Om det är nån som ska på showen så skulle ni väl kunna hälsa till en kille som heter Alvano som är riddare där. Han rider en vit arab och iaf i showen i Umeå had ehan dräkten som var gul och blå. Men om ni ser honom så skulle ni väl kunna säga att Evelina saknar honom..

nyfiken!
var på showen i gbg i fredags (heeeelt fantastiskt!), men ngt seminarium har jag inte hört talas om?! Var, när? kommer det fler? Vill gå!!!!

Seminarierna var tisdag+onsdag. Jag var i onsdags (Guillaume+Gabi) och blev mäkta imponerad av Guillaume! Vilken fantastisk kille! Synd att han inte hade mer tid på showen, han visade bara upp en så liten del av sin känsla och kunskap.

Ska försöka få kontakt med honom och se om han kan tänka sig att komma till Sverige och hålla kurs här :)

Gör det! ;) såg att hans tel.nr stod på ponnyns box men hade inget att skriva på....
Får väl pallra mig ner till malmö då ;)

Det var i synnerhet en av frieserna som var jättesocial, en väldigt trevlig prick. Hästen alltså.
Även en av andalusierna, en riktig kelgris som nästan somnade när han blev kliad i pannan, man fick inte sluta.

Om seminarierna - Agrias försäkringskunder fick ett litet reklamblad där det bland annat stod om seminarierna.

Det var verkligen en upplevelse!, vackert!, jag var i Göteborg. Köpte två biljetter lörd 2/10 till en kompis och hennes gube och sedan köpte jag två biljetter själv och gick med min lilla hästrädda mor tors 7/10.
Jag köpte rubbet, program, vykort och DVD med Köpenhamn showen inspelad. Och skickade ut min mor i stallarna hon med. Till och med min mor som knappt kan skilja huvud från bakdel på en häst var alldeles fascinerad av den för henne "annorlunda" ridning och hästumgänge som hon fick se.

Mer sådant!

Märkligt, dom jag känner som har sett tycker att den var helt värdelös. Dålig ridning på uppskrämda hästar som bara taktade runt i nästan panik.
Och andra tycker att det var fint och vackert?
Märkligt.

Tyvärr måste jag hålla med dina bekanta Antti. Jag blev fruktansvärt ledsen och beklämd över det som visades på seminariet i Stockholm. Såg inte showen. En bekant som gick på seminarium två sa dock att det var riktigt bra, visade en riktig inlärning./T_B

Måste också hålla med dina bekanta Antti. Var i Köpenhamn och såh såg showen. Det var bara stressigt och hysteriskt. Bra cirkus antar jag... Underbara hästar dock.

Jag var på seminariet i Gbg med den spanske killen med PRE hingstarna. Han var mkt duktig och proffsig, svarade mkt bra på alla frågor. Även dom som var lite låga och provocerande. Ibland undrar man varför vissa går på sådana tillställningar.
Min mkt duktiga och erfarna tränare var positivt överraskad och sade att hästarna hade högklassig utbildning.

Även jag får tyvärr instämma... Någon av hästarna blödde faktiskt när de kom ut från showen (kapson med taggar och från sporrarna) vilket både jag och flera andra reagerade på. Väldigt tråkigt att se en del av de grejer man fick se. Däremot var vissa grejer väldigt bra och fascinerande!

Var och såg denna showen för ett par veckor sedan i Sthlm, och vart heller inte imponerad av ridningen. Så dina bekanta är nog inte dom enda som reagerat verkar det som. Men som sagt så var det ju en show, och det var tydligt att ryttarna var inställda på att ge publiken just detta.

Men vackra hästar hade dom ju...

Ja, jag är ingen expert, men DVD som var från showen i Köpenhamn hade inte samma nummer som var på det tillfället jag var i Göteborg. Det "våldsammaste" som var i Göteborg var tyska gruppens vagns- och tornervisningar, Kaiser Showteam. Där frågade jag nämligen om han verkligen inte spöade frieserhästarna på riktigt med den piska han hade. Den var hemsk den piskan.
Å andra sidan har jag varit på Cesena travet i Italien och de spöar verkligen hästarna ordentligt på upploppen mot vad de gör på svenska travbanor. Sedan har jag sett en häst från rodeouppvisningar i USA, som räddades från slakt, det ena benet såg för jäkligt ut, en barrell häst tror jag han använts som. Han är på sanctuary numera som handikappad häst. Många av de hästarna är ju heller inte så fräscha så som de rider dem inom det.
Ingen av de hästarna jag talade med i stallet just den dagen blödde iallafall. Många var skimmlar och ljusa, så på dem borde man kanske sett tydligt om de blödde, men jag såg inget. Nu talade jag inte med alla hästar dock. Det var bara en andalusier som jag tittade på bakbenen på och undrade om den mådde så bra i dem, de övriga såg ganska "normala" ut, och ingen av dem var aggressiv, grinig, bet, slog, eller box hispig av alla människor som var där. Brukar de inte uppvisa sådana signaler också då om de mår dåligt, eller var de så kuvade tror ni? Det blev jag förvånad över, för på PRK och andra ställen har jag mött betydligt mer griniga hästar. Och där kör de dem för ridning även om ryggen är helt kass eller benen osv. En brände de många gånger för hans ben, men han fick gå ändå. En köptes in med några slags cancersvulster och fick gå ändå, en arab var det. Det är "hamburgerhästar". Och sedan finns det ju i Sverige barrerade hopphästar och jag stod och blundade en gång när en dressyrhäst fick ordentligt med spö för att han inte gick "rätt".

Men eftersom jag inte är expert på högre ridning, så kanske jag missade alla de där signalerna på att Levade hästarna inte mådde bra under föreställningarna. Kan man förvänta sig att alla hästar skall vara på topp med det turnerings- och föreställningsschema de har, och samt stå i provisoriska stallar mitt på Heden som faktiskt vem som helst kan smyga runt på under natten? Kan man som häst känna sig lite stressad över sådant? Jag vet inte, som sagt.
Första numret utfördes faktiskt till den vackra musiken från uttryckingstutor (polis, brandkår eller ambulans), så höga att jag knappt hörde musiken. Jag blev förvånad att hästarna blev så lite stressade av det ljudet, för jag blev det själv.

Med detta vill jag inte ge ett försvar för att misshandla hästar eller rida dem så hårt att de tar skada, men av de hästar jag talade med var det ingen som blödde och jag uppfattade det inte som alla hade panik, en del taktade mer än andra dock, och flamenco numret på träplattorna kanske jag var lite frågande inför, om hur roligt hästarna egentligen hade av det, och percheron-hästen fick han inte till en bra capriole på - dock piskade han den inte där inne som straff för det, och så då körnumret där jag faktiskt tyckte han spöade frieserna med den hemska piskan. Det andra arabekipaget kördes inte alls med samma slags piska.
Men jag är som sagt ingen expert. Bedömandet låter jag er andra göra som kan mer än vad jag kan.

Har inte kommunerna djurkontrollanter/veterinärer av något slag som kontrollerar sådant och förbjuder dem att uppträda om något är fel angående djuren?

En av hästarna hade sår vid övergång mellan strupe och ganasch. Jag funderade först på vad (var ute i stallarna efter seminarium två, innan jag såg showen), men insåg efter att ha sett showen att det var hårt spända käkremmar som gjort det.

Det var bara en av de spanska ryttarna som jag gillade. Han hade en lugn och avslappnad häst, men som ändå var allert. Alla de andra fipplade med läpparna, den här hästen var stilla. Men jag håller med dig, det är nog bara vissa hästar som klarar ett sådant här liv, och det var nog inte ens hälften av de som var med på Levade som var av det temperamentet.

Dessutom, de bra ryttarna i Spanien har väl egentligen inte mycket tid att åka till skandinavien för att ha uppvisningar. Men som med Guillaume kanske man får ett mycket bättre intryck efter att ha varit på seminariet? Han hade ju dock inte någon stressad häst, som de andra hade.

sadeljords och sadelsår har jag sett på "vanliga" hästar också, men jag tittade lite på hela huvudutrustningen och den är ganska omfattande, så man kanske måste vara något mer ordentlig när man handskas med vad de hade? De red vad jag såg ju alla andalusier med svansskåpa också (kanske heter sadelkåpa?), och de som "såg" ut att vara mest hispiga var de som hade stubbsvans, de viftade på den stubben en massa!

Det var några av de spanska ryttarna, de såg relativt unga ut, och jag hade ögonen på en kille, för han såg så spänd ut i ansiktet, han kanske var ganska ny på turnérande inför Skandinavisk publik?
Jag har ju varit på Scandinavium och publiken har ju i alla historiska år varit vild! minst sagt, och publiken på min föreställning här höll på att klappa för minsta lilla grej de gjorde på "scenen", om det så bara var att vända på hästen. Jag tror nog att man som ryttare kan få prestationsångest och rampfeber är väl inte ovanligt - man är ju i allas blickfång. Oavsett, de red alla mycket bättre än vad jag gör, så iförhållande till det, red de bra. (allt är relativt)

Såg alla även det numret där det kommer in en "vanlig" brun dressyrhäst med "vanlig" ryttare på i parridning med en spansk andalusier och spansk ryttare? Om det inte var skillnaderna på ridning, utrustning, sits osv på de två olika "sätten", jag kanske "inbillade" mig att det var ganska så stor skillnad - även på hästarna, den vanliga hästen såg äna för väluppfostrad och tråkig ut jämfört med den andra.
Det var två kraftiga mörkbruna av andalusierna jag gillade, de var en aning mer på "hugget" än de andra. Skall de inte ha lite "spike" dessa hästar? Och får inte Picadorhästarna på en tjurfäktning köra ganska hårt? De skall väl bl a in och skydda matadoren från tjuren om det går åt pipan för honom? Men det kanske är andra slags hästar och ryttare det?
Jag har aldrig gått på en tjurfäktning för det är verkligen djurplågeri anser jag!, men det är ju deras kultur.

Jag noterade även bakdelarna på andalusierna, de gick väldigt "lågt" och påminde om hur de arbetar westernhästarna, de skall ju sätta sig i halterna också, rotera på bakbenen i spin osv, starta upp i max från sittandes nästan osv (i USA då). Quartern (och appaloosan) är ju också iförhållandevis, jämfört med sv halvblod, mycket kortare i halsen och sådär konstig kraftig bakdel (vet inte vad det kallas), de rider dem också i det där "tränset" som sägs ge skador på nosryggarna.
Han tysken verkade föredra sin appaloosa framför de andra, pga att den var ett kraftpaket.

Hur skall en andalusier gå då för att anses vara en bra spansk häst?
Jag förstår ju att om den skall in på tjurfäktningsarenan, så måste det ju vara en orädd häst som kan ta smällar, och då kanske en "taktande" häst är mindre viktigt bara den går rakt på och så som den får besked om?
De tävlar ju i sina speciella grenar där nere hörde jag, men jag vet inte i exakt vad? Vad jag förstod hade han Guillaume varit tävlingsryttare men tröttnade på själva tävlandet och ville visa upp hästarna så här istället.

Är det även skillnad på den spanska skolan i Spanien på andalusierna och på den spanska skolan i Wien på lippizanerna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka