Snälla nån, är det någon som TÄNKER?

the_connemara

Trådstartare
Jovisst är det klart många gör det, man ska inte dra alla över en kam men det är ju "rötäggen" som märks..

Det är hopptävling just nu på vår klubb, någon sa att en annan reg hopptävling blivit inställd, det kanske förklara typ 30 efteranmälda i varje avdelning... Viisa ryttare är ju då mindre trevliga och har ingen som helst respekt för att de inte kan komma och gå bara för att de heter något fint, och att dessutom ha mage att vara rejält otrevliga mot funktionärerna.. *suck* Sedan som för att demonstrera hur "dumma" vi var i vår klubb så åker människan hem med sin stora lastbil och kör inte den anvisade vägen utan rätt över "gårdsplan" där vi inte vill ha motorfordon.. *mera suck*

Varför är det så svårt att vara trevlig? Ken de inte sätta sig in i situationen? Eller nä det kan de väl inte när de har väl aldrig behövt göra något för någon annan/sin egen klubb.

(Obs, inget illa om er hoppryttare, behövde bara skriva av mig..)

jo men man är ju bäst för att man har mycket pengar.
Eller för att man har fina hästar.
eller kanske bara för att man kommer från en stor klubb.?
:smirk:

ja säger som du, inget illa menat mot folk, men det är ju som sagt dom "värsta" som märks..
O dom värsta brukar just tro som ja skrev ovan.. :(

det finns många otrevliga tävlingsmänniskor också de som står i sekretariatet.
men man ska ju inte dra alla över en kam som sagt.

Menar du att de är otrevliga i sekretariatet? Eller?

Det kan jag dock hålla med om MEN man får tänka lite innan man blir sur på dem, de har (enl mig) lite "större anledning" att bli sura eftersom mkt kan krångla..

Håller med, i sekretariatet så kan det vara svårt att hålla humäret upp efter tionde meningslösa klagomålet på kort tid, trots att är funktionärer där frivlligt och utan ersättning och ska inte ses som att det har ett "servicejobb".

kort sammadrag av meningslösa klagomål som någon i sekretariatet knappst kan göra åt men fått skäll för ändå.

*Det regnar ute.
*Finns inga lediga sittplatser i cafeterian.
*Har "bara" 22 starter mellan sina hästar (visst DET skulel jag kunna göra något åt om h*n vill starta första hästen tidigare och kommit med det INNAN startanmälningstiden var ute).
*Fått stå i det bortersta stallet och det långt att gå (ja säkert 30 m längre än de närmsta).
*Hans häst hade inte lyckats kvala till "Svensk hopphäst" och det fick jag skäll för, (knappast jag som hade ridit hästen).
*ryttarens klåfingriga unge försöker ta hela kassaskrinet och den mähäiga ryttaren tittar på och gör inget.
*Sen har vi "underbara" ryttare som på startanmälningstidenstid ringde och skulle startanmäla sig hem till mig då sekretariatet var stängt, det är bara att jag uppskattar INTE detta när det sker vid tidpunkter som 23.30, 00.15, 02.10 och 05.10, för då sover jag efterom jag ska öppna sekretariatet klockan 07.00.

skulle kunna komma med hundra ex till, och kan tala om att det (inte enbart men till stor del) har fått mig att hoppa av som funktionär, jag vill inte ställa upp ideelt under flera dygn ett par gånger om året och bara få massa skit för det.

Sen kan jag säga att även jag kan fräsa åt funktionärer när de uppenbart "gör fel", senaste klubbtävlingen så var jag först i min klass och ringmastern värgade släppa in mig eftersom någon fortfarande gick banan, detta trots att Speakern ropat tre ggr kommmer "Domaren" till start, till slut fräste åt tanten och "red över henne".

Ojoj, jag hade kunnat lägga till massor jag med ;) Iofs så är jag "liten" men mamam och pappa håller i det mesta när vi har fälttävlan några gånger per år och ja.. De tar semester för att klara det ;)

:p Glad att jag aldrig behövt stå i sekretariat.

Jag försöker vara så snabb och "lätthanterlig" för alla anordnare på klubben jag är och tävlar på. Bra mycket trevligare för både mig och de som håller i det.

Sen kan jag bli knäpp på folk som ska hålla på och vara i vägen hela tiden. Typ "hjälpsamma" mammor eller pappor som ställer sig bakom hindret man själv ska hoppa för att titta på när dottern/sonen hoppar hindret bredvid. En gång hoppade jag faktiskt över en tan (stod nerböjd) när hon vägrade flytta på sig, trots att de som stod utanför banan skrek på henne. :crazy:
Kan säga att hon inte visade sig inne på framhoppningen sen. :angel:

Det är jävligt lätt att klaga på att tävlingar fungerar dåligt/det är försenat/det är kafeteriakö och dylikt när man inte själv är med och jobbar eller har varit med och jobbat.

Passa dig för att hamna i sekretariatet...fy... jag får jämt vara där för att jag har så bra koll. baah. man lär sig o slicka röv på alla rikemansungar o andra iaf... :p

Bortskämda idioter! :mad:
Finns det ngt värre än när några puckon anser de ska ha ngn sorts gräddfil för att de anser sig finare än övriga?! :mad:

Vore jag arrangerande klubb så skulle jag inte tveka att anmäla till disciplinnämnden! :devil:

Håller med till fullo! Senaste tävlingen vi hade satt jag (som vanligt) i sekretariatet och som vanligt var det många klagomål på än det ena än det andra (för få mellan starterna, vill starta tidigare, för många starter under dagen, det gick för fort - dvs folk kom för sent till sin start), men vi fick också beröm - och det gör ju att man "står ut" en tävling till.

Så tack till alla ni tävlingsryttare som säger ett vänligt ord till sekretariatspersonalen.

Nu vet jag ju inte vilken klubb du kommer ifrån.

Men i vissa klubbar verkar sekretariatet aldrig fungera. Varje tävling samma sak. År efter år. Det är segt och tar evigheter bara att hitta ett namn på en lista. Startlistor är knappt lönt att fråga om ens!

Jag har stått och frågat efter startlistor för b-ponnyerna samtidigt som speakern säger att klassen startar om 10 minuter. Då visste vi fortfarande inte hur många startande det var och vilket nummer dottern skulle rida som. I det läget har man rätt att bli förbannad. I skåne hålls det kurser för sekretariatspersonal flera gånger/år av förbundet. Klubbarna kan skicka iväg folk för en billig peng. Vore ju kul om NÅGON i sekretariatet visste hur dataprogrammen funkar!

Om något händer, datakrångel, kopiator som lägger av osv så är det helt ok. Men att inte kunna få fram startlistor i tid för att man inte klarar av dataprogrammet är skitdåligt!!

Det har hänt att jag och andra har fått hoppa in och fixa i sekretariatat på en del ställen. :mad:

Och jodå, jag jobbar själv i sekretariatat då och då och jag vet hur stressigt det är. Desto större anledning att veta vad man gör tycker jag!

MEN: Detta är vissa föreningar. De flesta är jätteduktiga och jobbar som tusan för att ordna fina tävlingar!

Vi får ofta beröm för väl fungerande sekretariat men som Domaren skrev ännu oftare är det klagomål på än det ena än det andra som man inte kan göra något åt/råda över (tex vädret). Det händer dock oss också att startlistorna inte kommer ut i tid - men då är det oftast pga krånglande skrivare/kopiatorer. Sen händer det ju allt som oftast att det blir ändringar på startlistorna när man väl satt upp dem - ryttarna är ju ofta mycket bra på att komma på 10 min innan klassen börjar att de skall stryka sig, trots att avanmälningstiden är satt till 45 min innan klassen börjar. Detta gäller hästfolk, ponnyer är mycket bättre. Där är det sällan några ändringar på de färdiga startlistorna jämfört med de preliminära som vi alltid sätter upp på morgonen.

De sekretariatskurser som distriktet i Skåne ger verkar inte vara något att ha eftersom de inte lär sig datorprogrammen där - de som har hand om sekretariatet i vår klubb uppskattade mycket mer de timmar jag la på att lära dem än de timmar de la på distriktets kurs.

Att hitta namn på en lista (startlista) är inte lätt - det är mycket lättare om den som vill något vet sitt startnr så att man lätt kan hitta personen ifråga.

Som när en viss hoppryttare (som precis släppt en singel) får för sig att hon i sista sekund ska hoppa sina unghästar på tävling. Hon behöver inte göra som andra och startanmäla sig i tid - hon kan komma när klassen börjat och kräva att hon ska få rida alla i slutet av klassen. Lastbilen knölas in längst fram så nära banan som möjligt...

Alltid samma visa! :smirk:

Jag kan ta klagomål om jag gör fel eller om det är saker jag kan göra något åt, inga problem, men den skiten som man får ta utöver det köper jag inte längre.

Personligen har jag hållit mig så längt från ponny tävlingar som möjligt då et 10 efter klassen ska bytas ryttare på ponnier och det är ett jäkla liv på vissa ponnyföräldrar, så själv tycker jag att trots mycket klagomål så är det bättre på häst sida.

Men en annan iaktagelse är de olika grenarna, fälttatävlanstävlingarna känns som de mest "gemytliga" folk är mer avspända, hoppning skäller mer och stressar iväg och på dressyr tävlingar så råder iskall kyla och snorkighet från vissa deltagare.

Sätter sig klubben emot då så kan hon ju fortsätta.

Själv har jag haft världens bråk med "högsta hönset" inom hoppningen, h*n fick INTE starta för mig, ingen efteranmälningar mottages och startanmälningstidens utgång var kvällen innan, tillslut efter ett jäkla liv på denn* och mig så fick h*n starta för överdomaren men fick veta att h*n INTE skulle få göra så här någon mer gång, jag var skitsur, men sedan dess har puckot skött sig på våra tävlingar iallafall.

Jag tror att jag uppfattar de som finns på hästtävlingar som röriga eftersom vi har fler starter (=fler ändringar) på hästtävlingar än ponnytävlingar (=färre starter - färre ändringar).
Jag kan också ta kritik när jag gjort fel, men följande klagomål tycker jag är lite orättvist "jag har bara 15 starter mellan mina hästar, kunde du inte satt fler" (klassen hade ca 30 starter) när tävlingen har totalt 300 starter, det är inte lätt att hålla koll på alla, man försöker så gott man kan hålla koll på allt men det går inte alltid. Visst kunde jag satt fler emellan om jag sett det (och hade nog gjort det också), men nu var ju klassen lottad så det var ju inte mycket att göra åt det.

Sen finns det ju de som startar fyra unghästar i en klass med 26 starter = får inte åtta starter mellan hästarna, men säger inget och är klar i tid, så det är definitivt inte alla som klagar, utan ser istället till att ha tillräckligt med personal och utrustning med.

Man kanske skulle gå över till fälttävlan istället - verkar ju enligt dig trevligare...

Eller så håller jag fast vid min tanke från tidigare i år - det här blir sista året jag ställer upp som funktionär, jag vill ju lägga tid på min häst och träningen av den istället för att få "skäll" för saker jag inte kan göra något åt.

Menar du M*l*n B?? Nu e detta iof en hoppsida men hon som hade min tävlingsponny innan, (som en korsning islänning/russ o ser ut som en liten skimmel fjording) red en tävling i Alingsås i fjol, slog hon en kille som red på en sån här jättefin häst som hetter typ Cesar Chess lr nåt sånt o hon vann över honom... :) Såg honom nu när vi va i Alingsås innan påsk o gissa om han tittade när ja o sleipner fick bättre poäng än han denna gången också... :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka