Snälla nån, är det någon som TÄNKER?

ja vet inte.. :o fick bara lust o berätta dt..=) Me tanke på som nån skrev innan att dt finns människor som tror att de är bäst o vet o kan allt... Kan tillägga att denna killen som red den hästen var rätt snobbig o höll på o säga till allt o alla att det gick jättebra för honom o att han skulle vinna med den här araben eller va dt va han hade.. o så kommer en liten "skogsmulle" o slår honom..*hihi* :)

:p
Just nu är jag inte ens medlem i en klubb och blir jag det har jag ändå alltid fullt upp. :angel:

Bra att ha undanflykter som faktiskt stämmer ibland. :o :devil:

förstår dej att du behöver skriva av dej.. så där är de hemma oxå när de är mindre tävlingar lokala/regionala..

men som nu i helgen när vi hade 4 dagars nationella så lite tjafs som de är under dom dagarna varje år är ja de är helt otoligt..

å då måste ja säga att dom som är lite eehhmm mycket bättre än oss på gräsrotsnivå är otroligt trevliga. har inte hört ett ont ord på hela helgen tror ja. visst att nån småtjurar för att hästen petat nån bom å de går ut över nån av oss funkrionärer men de händer inta så ofta.. inte hört de nån gågn i år..

sen på lördag kväll är alla sååå trevliga.. undrar varför :D

Usch sånt där är jobbigt. Jag har hört många fel jag har gjort när jag både har suttit i sektretariat och stått på framhoppning. Jag hjälper till på alla tävlingar vi anordnar (ca 5 om året i hoppning och dressyr, ponny och storhäst), så det blir en del. Jag har kommit på att vid framhoppningen är det många som kommer med egna regler. Vi sätter upp en kopia av TR's framhoppningsregler, så att man kan (Jag som är minderårig är det inte alltid så många som lyssnar på, även fast jag har rätt) gå dit och verkligen ha det, svart på vitt att man har rätt. Då brukar många muttra till en hel ramsa om hur "pedantiskt" eller så man kan vara... Usch säger jag bara.

Tävlingsmänniska är jag ju också. Visst är det jobbigt med 20 efteranmälda, men det får man leva med. Oftast kommer det inte 20 st på en gång och vill efteranmäla 10 minuter innan sekretariatet stänger. Man kan faktiskt vara glad för att man är där i god tid i stället. Efteranmälningarna brukar iofs inte störa mig, eftersom jag aldrig (under mina 4 år på tävlingsbanan) startat tidigare än nummer 20, och då märker man ju innan man rider fram att det är gott om tid... ;)

De sekretariatskurser som distriktet i Skåne ger verkar inte vara något att ha eftersom de inte lär sig datorprogrammen där
Det brukar hållas 2-3 kurser i just dataprogrammen varje år i skåne distriktet. Det finns liksom inga ursäkter för att ha folk i sekretariatat som inte ens hittar att printa ut en startlista. Det är varken kul för de som sitter där eller för de som ska rida.

Kan både hålla med dig och inte, visst borde alla som sitter i sekretariatet ha koll på datorprogrammen, det tycker jag verkligen, MEN även där kan det hända saker, vissa av de "som brukar" ordna det har förhinder, kan ha inträffat akut och ingen annan van kan rycka, tyvärr är det sånt som man inte vet som ryttare och självklart blir det irritationer.

Men om det är så gång på gång på samma klubb så är det alvarligt.

"på min tid" så var det jag som "styrde och ställde" i sekretariatet, det funkade faktiskt skitbra så länge jag inte var borta mer än några minuter (tex aldrig en starlista för sent om det inte var kopiatorhelvete som bröt ihop eller nåt..), tyvärr hade jag ställt upp för mycket och tagit på mig förmycket ansvar så alla litade på mig och ingen hade den "grundläggande" kunskapen utan kunde bara "det rumt omkring" (jag är tyvärr sådann att jag hellre gör det själv så det blir rätt än sitter och tragglar med någon och det ev blir fel..).
När jag lade ner "min verksamhet" så blev det lite kaso faktiskt på första tävlingarna efter, men det har nog ordnat upp sig efter hand, när andra var tvugna att ta tag i det själva.

Jag syftar på samma klubbar, tävling efter tävling, år efter år. När det dessutom är samma människor i sekretariatet tävling efter tävling så undrar man ju hur dom tänker. Om jag suttit där och haft problem, nog tusan hade jag lärt mig jobbet inför nästa tävling. Om inte annat så för min egen skull. Men inte då.

När man pratar om att "Tävling hos X-förening, lägg på nån timme för det är alltid strul i sekretariatet. Allting är såååå långsamt", då är det illa. Klasser som ska starta kl 9 startar 9:30 eftersom man inte får fram startlistor osv.

DÅ är det illa, iofs brukar jag aldrig åka tillbaka till en sån klubb..

Jösses! :eek: Hur kan sådana klubbar ens arrangera tävlingar? I min klubb jobbar alla rövarna av sig för att det ska fungera och det innehåller även så enkla förberedelser som att fixa startlistor. Det trodde ju jag i min enfald att de flesta klubbar gjorde.. :confused:

Första gången tror man ju det är en engångs grej. Andra gången blir ju samma sak som sista gången man åker dit. Tyvärr finns det ju tävlingar som ingår i t.ex. allsvenskan som ligger på sådan klubb och då är man där i den förbaskade kön till det där sekretariatet igen..... :mad:

Här där jag bor är en klubb precis som du beskriver.
En gång startade jag ungefär som nr 15 i andra klassen för dagen.
Startlistorna kom upp några minuter innan klassen startade, och det visade sig vara massor med strykningar, och vill jag minnas, bara 2 efteranmälningar.
Och jag hade då X antal ggr försökt få en "hint" i sekretariatet hur många strykningar/efteranmälningar det var, men de var benhårda! Det fick man läsa när startlistan kom upp! Punkt!

Dessutom så höll banpersonalen på med ?, så banan var inte klar förrän strax innan startlistorna kom upp.

Så man hade att välja på att gå omhoppningsbanan eller rida fram... :smirk:

Ja, och ingen släpps in på framhoppningen eftersom personalen inte fått någon startlista. Samtidigt som man i högtalarna säger att klassen startar om 2 minuter. Och man vet att man rider bland de 5 första... :mad:

Skulle du kunna berätta var man hittar dessa kurser? Vi har från vår klubb skickat fyra stycken under det senaste året på kurser som står som "sekretariatskurser" anordnade av Skånes Ridsportförbund. Den uppfattning jag fick av de som deltagit där var att man lärde sig mer på att vara med på en tävlingsdag, dvs det uppfattar jag som att de inte lärde sig datorprogrammet.

Jag vet att det varit en visning av ett datorprogram förra året, men har ej sett någon motsvarande i år. Sen vet jag också att man kan köpa hem kurser till klubben, det har vi inte testat, jag körde själv en utbildning och det fungerade ganska bra. Vi får se på nästa tävling, om jag lyckades lära ut något.

Har du suttit i ett sekretariat någon gång? Det är ingen enkel sak att fixa startlistor. Precis när man gjort allt klart tror man (då är det ca 20 min innan klassen börjar) och är på väg att sätta upp listorna kommer det någon som vill stryka sig, ändra häst, ändra ryttare - och man får "börja om" igen - då blir det strykning med penna, ändra häst/ryttare till domartorn, ringmaster, framhoppning och startlistorna blir försenade fem-tio minuter. Sen måste man komma ihåg att stryka/ändra i datorn också, så att det blir rätt i domartornet.

Samtidigt ringer telefonen, någon är ute med listorna, någon sitter och tar emot de som skall betala, i det läget borde man vara fyra-fem personer i sekretariatet men var hittar jag dessa personer? Det är ju inte många som vill ställa upp ideellt idag.

Ett exempel: Vi satte upp en lapp att vi behöver personal till våra tävlingar - någon verkade intresserad och frågade hur mycket man fick betalt...

Just därför sätter man en tid när det inte längre går att ändra. 20-30 min före start brukar vara lagom och det brukar vara vad som gäller. Efter det säger man bara : "Sorry, det är för sent att ändra det nu."

Det är både för ryttarnas och personalens skull man bör ha en deadline för ändringar.

Tillåter man det så får man skylla sig själv, när vår startanmälningstid har gått ut så stänger jag dörren och sekretariatet är helt stängt till alla startlisor är klara, om någon sedan vill stryka sig så går det inte mycket att göra åt bara meddela de berörrda och startlisorna får se ut som de gör.

Ändringar efter "slut tid" görs INTE, den som inte gör de i tid får helt enkelt köpa läget, visst får man skäll men eftersom det inte är sekretariatspersonalens fel så så tycker jag det är och att fräsa tillbaka.

Skulle du kunna berätta var man hittar dessa kurser?

På distriktets hemsida annonseras alla kurser. Det brukar hållas några sådana varje år. Alternativt kontaktar man distriktet och ber dom samordna en kurs, eller ringer man företaget med dataprogrammet så kommer de ut och lär upp personalen.

Får man fråga vilken klubb du kommer ifrån?

Folk som är otrevliga mot funktionärer gräver ju sin egen grav. Folk ställer upp frivilligt på sin fritid och de ska inte vara något att avreagera sitt usla humör på :devil:

Någon datorkurs har jag aldrig sett, jag brukar ha koll på vilka kurser distriktet ordnar. Jag tror att de pratat om att arrangera något men eftersom alla inte har samma program så föll det nog på det. Just datorprogrammet har vi i vår klubb inget problem med (i alla fall inte så länge jag är kvar, sen vet jag inte...) det är snarare att hitta tillräckligt med folk till sekretariatet, att ha fungerande skrivare och kopiatorer, en ridklubb är ju inte gjord av pengar.

Du får gärna fråga vilken klubb jag kommer ifrån men jag vet inte om jag svarar, du har kanske dålig erfarenhet av oss? Det har ju hänt att jag blivit lite irriterad på ryttare som vill ändra i tid och otid och som inte vill betala fast de stryker sig för sent och inte har veterinärintyg eller av andra orsaker där jag känner mig orättvist påhoppad, det är ju trots allt en stor del av min fritid jag lägger på att andra skall kunna tävla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka