Snälla hjälp till med balanseringsråd !

cusan

Trådstartare
För att göra en lång historia kort har jag en fyråring som inte hittat rätt med travet riktigt. Han är frisk och uppkollad och tränas av en riktig amatör utan större kunskap i trav ( mig ) .

Han är linjegångare och sticker in sitt vänsterbakben en aning vilket gör att han inte har gått några högre farter ( svårt att driva då galoppen kommer) . En kusk körde i söndags och la på honom en lätt boots på det benet och vips gick han en 23 tid full väg med mig på ryggen! :bow: ( man är glad för det lilla!)

Nu har jag fått hundra olika råd om hur han skall skos och vill höra era olika åsikter.

Problemet är att han är "tung fram" väldigt långsam och stor i framaktionen. behöver alltså snabbas upp och lyfta fram steget istället för upp som han går nu. Han går inte bra med boots fram, vilket gör att jag är tveksam till mer tyngd fram?

han har stor aktion och vinner mycket mark, inget symaskins steg...

Råden jag fått om fram: halvrund, päronsko, bakvänd ( öppen tå ) samt sänkt trakt, vanlig greppsko. Han har vanliga släta nu.

vad säger ni?

Bak sticker han ena benet lite.

Råden jag fått: sula med vanlig greppsko, ridsko ett tag, eller använda bootsen.

Han går med vanliga greppskor bak. (Är väldigt beroende av grepp bak har jag märkt. )

vad säger ni? Jag är verkligen inte bra på det här så jag skulle bli så tacksam om ni delade med er av era kunskaper!

/Cusan.

Sv: Snälla hjälp till med balanseringsråd !

Är dom framtunga brukar det bero på
1. Att dom har ont nånstans bak o avlastar
2: Att dom sitter "fast" i bogarna/bringområdet...

Jag skulle byta ET och se om nån annan kan hitta felet, dels för att han sticker under sig och att han är framtung ger mig hintar över att det är nåt bak på honom iallafall ...bakknäna? har du kollat dom? Dom kan vara lite kluriga ibland...

Tack för svar! :bow:

Jag har också varit inne på den linjen och varit hos veterinär i förebyggande syfte ganska nyligen, och jag har faktiskt inte släppt det helt heller så du kan absolut ha rätt att det är nåt knep där bak .

Är lite osäker på vart jag skall vända mig då...har en tjej som masserar honom ibland men hon hittar inget heller liksom veterinären. Han är helt oöm i rygg och ben....kanske sitter det högt upp i låret? *funderar*
Har du några tips var man klämma eller någon som duktig kanske? problemet är ju att du bor ju LAPPLAND!!;)

si leden förresten, var hittar man den? homopat medel kanske? jag är öppen för det mesta......

Och om man nu utgår från att han är frisk som vet sa ......vilken balansering skulle du valt? jag har ju fått tusen olika bud..........

Om du bor i skåne har du ju en superduktig buketjej som kan hjälpa dig .....Ett "knep" är att klämma på en punkt som sitter alldeles på sidan av bajan :D svårt o föklara men den sitter på "lårsidan" ett par cm från anus..är man känslig så hittar man den "gropen" om du klämmer där o hästen reagerar , då brukar det vara bakknäna...

Här är ett ex på vad "skåningen" har lyckats med...på BARA 30 min... :eek:

Före: o Efter
172218.jpg
172217.jpg

Du ser på förebilden hur hästen försöker hålla balansen genom att han breder ut bakbenen....så ser samtliga före o efter bilder ut....innan är han bredbent, efter står han normalt

Herregud varför frågade jag?:crazy: klämma vid bajan:o :o :o ;)

Fattar du att min häst kommer ha konkelbär innan jag klämt färdigt för att leta efter den hemliga "gropen" !!

Sitter den nedan för anus mot lårsidan eller uppåt eller rakt ut?

Om jag kontaktar den där mirakel kvinnan ( djurjouren du menar antar jag ? ) så kommer man inte få in ett A4 mellan benen på honom! han står ju redan trångt! ;)

Vi får hoppas hon tar sig tid att titta in tråden och komma med kloka råd också!

Fast det är ju många hästar som behöver balanserings hjälp i början för att lära sig trava på, min har ju inte gått så mycket i vagn så jag hoppas verkligen att det INTE har ont, men det skadar aldrig att veta hur man kan kolla hur de mår med lite hemliga knep innan det utvecklar sig till nåt allvarligt.

Jag vill ha mer knep! och balansering råd!

Nja djurjouren är duktig det vet jag men jag har inte haft nån kontakt så med henne utan jag menade C_L :D

mot lårsidan och INTE inne i bajan :rofl: sitter punkten..kläm lite så märker du..eller palpera mer kanske jag ska säga,,,,

åhh kära jistanes.......så om jag lyfter på svansen, pekar mot........bajan, flyttar fingret , säg 5 cm vågrätt ut mot låret.......är jag någorlunda rätt då tror du?

OK, C_L ........men jag tycker ju att jag gör framsteg här tillsammans med dig!!!

( Om jag inte dyker upp här imorgon, kan du vara snäll och ringa 112 så dom kan komma och lösgöra min arm om jag slinter eller från boxväggen om han sparkar till mig om jag mot förmodan skulle hitta den berömda gropen?)

ja, men på innerkant om du tänker dig...svårt o förklara nåt så enkelt :D

ska se om jag kan ha nåt kort jag kan typ visa

Min snälla fölskorva (numera 2 år) ställde gärna upp med ett svanslyft :D

Ung där jag ritat men inåt...där det inte finns päls....

JNHNHPFRLQERP0.jpg

åhh, så nära! det var bra att du visade! Gud vad du är schysst som orkar svara!
Min plan är att använda pekfinger och långfinger och trycka försiktigt.......hoppas det är rätt

Min fråga då: hur reagerar dom om vanligtvis om dom har jätteont och om dom har lite ont? (lätt fråga va?) hur lite skall dom reagera för att man skall åtgärda liksom?

( vilka oerhört korkade frågor!!! jag ber om ursäkt!)

Om han reagerar så antar jag att jag skall till doktorn och då kommer han att behandla honom ( var?) med vadå???? tror du?

Senast ändrad:

Om dom inte har problem alls så reagerar dom inget, annars vill dom bara gå undan eller knipa....det KAN ju vara så att bara liniment kan hjälpa...alla veterinärer är tyvärr inte bra på bakknän....

japp...liniment liniment...*tänker*

jag har arnika, skillingaryds vita, blue lotion och den där som drar ihop ...racing kanske den heter? nån annan du rekommenderar kanske? kör jag hela låret då antar jag?

Nu är det så att jag råkar veta att du är rätt haj på sånt här, så om vi leker med tanken att han visar ömhet, vet inte hittar nåt, och liniment inte hjälper. Vad hade DU gjort då?

( jag har full förståelse om du vill ta semester från den här tråden)

Senast ändrad:

du kan linimentera ( arnica tycker jag är bra/bäst) knästräckaren....den går som en ganska så stor sena från höftknölen ner till knäet...du kan knappast missa den...

du behöver bara ha liniment på knäet, lite över, lite åt sidan ( där man kan känna gallor) och lite neråt...

:bow: :bow: :bow:

Du är en ängel som jag på något sätt skall gottgöra! tack för ditt engagemang! jag skriver igen när jag hittat hans G- punkt!;)

japp, nu är han helt sönderpalperad. och mycket mjuk och fin i musklerna kan jag lova:idea:

Vad det gäller "gropen" är jag nästan säker på att jag hittade den. Han reagerade ingenting var jag än tryckte ( ganska kraftfullt faktiskt) men han tyckte det var jätte jätte skönt! ;) han slutade äta, sänkte huvudet och slappnade av , jag kunde inte uppbringa någon reaktion alls, mer än att han aldrig ville att det skulle sluta...

Han fick dock arnika på båda bakknäna ändå.

Jag brukar smörja hans svansrot på sommaren då han han eksem av solen och tappar strån där varje sommar vilket jag såg att han börjat göra nu med, upptäckte då att om jag la ett ganska hårt tryck rakt PÅ svansroten där uppe drog han upp korset mot taket och spände lårmusklerna hårt. Det gillade han verkligen inte!

Han är helt oöm i kors och rygg:confused: :confused: och har aldrig haft problem där, ändå fick jag en så kraftfull reaktion?

Vad är det då för fel?

Vet kommer ut idag och skall vaccinera min lilla loppa, så han får kolla på honom också när han ändå är där så att jag kan känna mig trygg i att ändra balanseringen och fortsätta träna......

den "punkten" vet jag inget om alls ( om det ens är en triggerpunkt) hör med djurjouren eller nån

Jag hade en häst en gång som också stack in vänster bak när han sprang. Han var linjegångare som hingst men efter att jag skurit honom började han sticka in vänster bak.

Jag har en teori om att det berodde på att han var obekväm med stygnen efter kastreringen och att det blev en vana att sticka in vänster bak.

Jag kollade upp honom bland massörer och en hel del såna som gärna kallar sig eq-terapeuter nuförtiden, förutom då alla veterinärer som kollade utan att hitta några fel.

Efter att ha skott honom efter konstens alla regler med olika sulor, än här och än där, med traktarmar, bakvända skor och diverse grepp så ledsnade jag efter några år av mixtrande och bara skodde honom som vanligt (dock med långa tår fram samt rejält korta tår bak samt höga trakter på bakhovarna)

Och det gick lika bra. Han blev aldrig någon stjärna men kunde gå 3-400 meter i tio-tempo utan att det gjorde något att vänsterbenen stacks mellan frambenen. Möjligen eftersom vi kör i vänstervarv i loppen så gör det inte så mycket om det är vänsterbenet. Det är värre med höger i och med doseringen.

hmm, ja dom säger ju att stickabenet problemet inte är så lätt att åtgärda......Det var ju skönt att höra att han kunde trava ändå!!!!

Vet kollade på min igår igen också och hittade inget fel....tror också det är en "ovana" som uppkommit genom att han slagit på sig eller nåt......Men han funkade ju fint med en boots, så vi provar väl det ett tag och ser.

Han fick päron skor fram och sula på benet han sticker lite igår, så det skall bli spännande att se hur han funkar idag!!!! Annars rycker vi av och provar nåt annat .

Det är verkligen en hel vetenskap det här.....

Oh ja, det är nästan en vetenskap... Men visst är det kul att få aha upplevelser....
Efter att ha vetilerat diverse problem här på Buke och oftast fått många goda råd när man kört fast kan man inte låta bli att vara tacksam, dels för att vi har Buke, men framför allt för att det finns så mycket underbart folk här som orkar bry sig......

//Kicki

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 979
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 722
Senast: mackan
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama