Snälla hjälp! (sjuk hund)

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ellinor *
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 996
E

Ellinor *

Har en rottweiler 6,5 år gammal som för en dag sedan, när min mor och hon var ute och gick helt plötsligt blir jättehalt. (gnällde, snubblade inte eller något.) Då hon varken går in i en bil, eller någon kunde hämta dom fick dom gå hem sista biten och nu blir det bara värre och värre. Problemet är dock att hon blir arg, mycket arg när veterinären kommer i närheten och även munkorgen, så vi kan inte låta någon kolla på henne.
Hon är nu halt både på fram och bak, verkar nästan "förlamad" men kan lyfta sina tassar och så. Vi har känt, tryckt och gjort allt, men då verkar hon ej ha ont.
Vi ringde veterinär som dock uteslöt diskbråck, eftersom hon sköter magen (kissar och bajsar) precis som vanligt, äter bra o.s.v. Men hon går ändå ner i vikt. Hon är inte svullen någonstans, har bra temp, fin nos, ögonvitor o.s.v.
Hon gnäller ALDRIG för något, men nu gnyr hon ofta. Det gör så ont. :cry:
Snälla, behöver verkligen svar snabbt.
(folk som inte vill hjälpa till, utan bara vill ifrågasätta skötsel, göra sig defenitivt inte besvär.)
//Mvh Ellinor & Ronja.

Sv: Snälla hjälp! (sjuk hund)

Kan inte ni sätta på munkorg innan ni tar in den till veterinären? Eller ha hunden i bur så veterinen kan ge den lugnade så? För hunden måste undersökas.

Du bör låta en vet undersöka din hund. På något sätt. Vet borde ha varit med om arga hundar förr.

Eller låt en vet komma hem till er, så kanske hunden inte blir lika stressad.

Veterinären har varit med om arga hundar ja.. Sist var dom tre personer på henne, men det stoppar liksom inte en förtvivlad, rädd rottweiler.. :( Vi fick hit grannens veterinär nu, som gett medicin.. Men tycker inte hon verkar bli bättre.. Han trodde det var borrelia eller Elischa.. (eller något sånt, hade aldrig hört talas om det sista?!)
Vi hoppas hon blir bättre snart.

Hon måste till vet, kan ni få på munkorg innan ni åker dit eller få in henne i en bur så kan hon få lugnande innan någon behöver klämma på henne.

Går med fördel att undersöka stressade/veterinärilska hundar med hälta på tex halv dos domitor eller dylikt.

Både borrerlia och erlischia/anaplasma är fästingburna sjukdommar som kan ge hög feber, inflammation i leder och kraftig smärta. Det kan ses med ett blodprov och ska behandlas. Hunden kan även behöva smärtlindring och dropp för att inte hamna i chock eller bli väldigt nedsatt.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 113
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 561
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 901
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 447
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka