Snälla hjälp mig!

Adelente

Trådstartare
Nu är det såhär att för lite mer än ett år sedan köpte vi ett sto på 18 år. Hon var lite sur vid pälssättningen förra året vilket förra ägaren sa till oss innan vi köpte henne. Men nu i Augusti detta året började hon sura lite mer än vanligt, detta var dock inget vi tänkte direkt på.

Problemet är att idag när jag skulle in i stallet och ge vatten och borsta hästarna så gick hon till attack mot vårt andra sto ( vi har bara två hästar ). Jag såg inte det direkt utan min mamma sa det och visslade lågt mot henne ( hon slutar då. ) Sen när jag skulle själv gå förbi henne la hon öronen bak och sparkade mot mig riktigt lyfte hela bak partiet för att sparka, ( man tackar för att boxväggen finns. ) jag kunde riktigt se ilskan i hennes ögon och jag såg att det var riktat mot mig. Nu är jag rädd för hästen och vill helst inte ens gå in i stallet.

Vad kan ha orsakat detta beteendet? Kan det vara att hon inte trivs?

Vi har inte gjort några förendringar i mat, boxplats osv.

Snälla Hjälp mig!

Rädd och desperat Adelente :confused:

Sv: Snälla hjälp mig!

svårt att veta såhär bara, kan vara tusen orsaker: ont ngn stans? sitter täcket illa? brunstar hon? störd pga fällning? ledarskaps problem? m.m.m.m
Fråga tränare, mamma, hästägare istallet som ser hästen dagligen. För att kunna svara här behövs mkt mer info

Hoppas det löser sig

Hon har inget täcke på sig just nu, så det kan det ju inte vara, och hon fäller inte för tillfället och brunstar gör hon inte heller... Jag är super förvirrad om vad som kan ha utlöst problemet, mamma med för den delen.

har det hänt fler gånger, eller bara en? kanske bara var något just då som störde? rids hon? hur funkar hon då?

Ja hon rids, och funkar bra då också, veterinär har tittat på henne och såg inga fysiska fel. Det har aldrig hänt mot mig eller mamma, hon har bara stryckigt med öronen lite mot den andra hästen, inget annat :S

Kan inte svar på detta...

Men....

Jag vet att första gången gången min kille satte päls hos mig vart han som förbytt, man fick inte ta i honom, han var trött och sur och ville inte röra på sig.

Vi gav honom B-vitamin, vilket han nu får nästan hela året, dvs hela pälssättning/fällning .

Jag märker direkt när det är dags att börja efter sommar uppehållet...:angel:

Svårt att säga men vi har haft stora problem i höst med hästarna i stallet. Hästar som alltid varit glada har naffsat efter ägarna vid borstning. Vet inte varför men just i höst har våra haft svårt med pälsen, vi beställde hem B-vitamin och nu är dom tillbaka till sig själva igen. Har inte behövt ge min b-vitamin förr men iår var det uppenbarligen det som var problemet.
Någon mer som upplevt extra besvär i år?

Oj, såg att hon fick b-vitamin

får hon tillräckligt m B-vitamin? Nu vet jag att du kommer att få många svar att B-vitamin inte hjälper, men det hjälper min iallafall, och shark. Men jag ger 1 dl, mindre än så hjälper inte. Nu borde väl den värsta perioden vara över förståss (jag har en som blir enormt påverkad av fällning)

Shark:
Kan inte eg säga att det har varit värre detta år, men några tifällen har varit total katastrof, men då har jag hittat FLERA älg loppor (heter det så?) kan ju tänka en häst som fäller, är håröm och öm i huden, hur den blir om ett äckligt kryp kryper omkring på honom....

TS, kan det inte bara vara en engångs grej då, det har ju inte hänt innan? Fortsätt som vanligt, och se om hon uppför sig likadant igen, när? hur? varför?

Var det på morgonen när dom skulle morgonfodras? Får hästen tillräckligt mycket mat? När gräset ute börjar tryta kan det ju hända att den givan ni ger är för liten.Prova med extra mycket B vitamin.Annars kan det ju vara en pågående strid mellan era hästar,dom kanske är dominanta båda två och inte trivs ihop.Eller så tar hästen över över er människor.Kanske testar gränserna.Anledningarna kan vara hur många som helst.En veterinär kan inte bara "kolla över" en häst och veta att den är frisk,Det krävs ofta röntgen och annat för att veta säkert.Kan sadels klämma?

Skulle nog börja med shyfeder Bvitamin och massor av det fram för allt vid päls sättning. Själv ger jag dubbel dos året om. Kan vara en förklaring hur beter hon sig annars?
Ryggar hon när du borstar henne?
Prova att ha täcke på henne och se om det blir bättre.

Att din häst visar dominans gentemot den andra hästen tycker jag inte låter konstigt. Hästar är flockdjur och den rangordning som en gång funnits behöver inte alltid vara densamma. Om dina hästar inte går tillsammans i hagen utan endast står jämte varandra i box vet jag inte. Men att hon lägger öronen och varanar är ett naturligt uttryck "låt mig vara ifred, akta dig". På frågan om ditt sto brunstar svarade du nej och jag förmodar att ni vet det med säkerhet. Jag har själv ett äldre sto som även hon har ett humör inte likt mina andra pållar, men hon är ensamt sto med de övriga hästarna. När det gäller brunsten så får vi vara på det klara med att hästen likt oss människor faktiskt har hormontoppar. Detta i sin tur i kombination med en mängd andra orsaker är och gör ju just din häst till vad och hur hon känner just nu. Hästar är ju varelser som visar oss det vi inte alla gånger förstår. Din uppgift, precis som för mig och alla andra hästägare är att hitta orsaken till problematiken.

Jag tycker att du och din mamma skall be om hjälp av någon erfaren person som kan ge er tips om ledarskapsövningar, stresshantering och våras kära hästspråk. Hästen vill tala o något & din uppgift är att lyssna. Tänk på att vi får inte de hästar vi vill ha utan dem som vi förtjänar :) (kort o gott bemötande är spegeln av oss själva).

En av våra gamla ridskoleponnyer började också bete sig förfärligt mot människor och andra hästar en period. Hon var inte halt eller verkade ha direkt ont någonstans. Men hon var svår att fånga i hagen och vi ville ogärna ha med henne på lektion.
Vi tyckte att det verkade jättekonstigt att denna underbara barnponny helt plötsligt vänt på en 50öring. Så vi bokade faktiskt en tid på kliniken för att åka in och kolla igenom henne ordentligt. Väl där så kände dom igenom henne och vände i princip upp och ner på hela henne. Vi röntgade benen och dom var jättefina.

Sedan berättade vet. att äldre hästar kan få någon typ av "störning" i hypofysen som kan påverka dess beteende. Det skulle vi avgöra genom ett blodprov, ifall det gällde vår ridskoleponny, så de höll henne kvar i ett dygn (de skulle ta 2-3 blodprov på bestämda tider på dygnet).
Vet. sa att om hon hade haft detta så finns det tabletter/pasta man kan ge för att motverka detta, som hormoner gissar jag.
Nu hade inte vår ponny någon "störning" i hypofysen, men det kanske kan vara värt att kolla upp hos veterinär i ert fall? Så kan man iallafall utesluta det.

För vår ponny gick det över någon månad senare, när hon fick ta det lite lugnare än vanligt, inte gå lika mycket och stå i en box mer i fred.

M-oaa

Hej!
Har en fuxmärr med humör!:devil: Visade sig mest vid brunst när man red henne då hon gick emot skänkeln!! Ibland gick det nästan inte trava ens!! Bara att lägga ner de dagarna då vi annars blev hemskt osams. Läste om munkpeppar på nätet och köpte detta! Efter några dagar med detta mirakelmedel blev hon en helt "ny" häst!:D Hästen har inte gått emot skänkeln en endaste gång sedan dess och har använt det i tre månader nu!!
Rekomenderar detta till alla surmärrar där ute i landet... för det finns massor!!!
Lycka till!! Ps...munkpeppar= billigt och drygt!Ds.

Jag föreslår att vi istället försöker bli bättre hästmänniskor, så slipper surmärrar och andra tjuriga hästar bli iproppade en massa hormoner eller droger i onödan för att vi inte klarar av att hantera deras humör eller behov.

/V

Jag tror inte att du behöver vara rädd. Om hästen har funkat fint i 1 år och nu vid ett tillfälle ilsknar till så tror inte jag att det innebär att hon kommer flyga på dig eller så.
Det kan ju ha med pälssättningen att göra, eller den andra hästen kanske bara behövdes sättas på plats och hon var grinig.
Om det skulle upprepas gång på gång att hon tex vänder rumpan till och siktar på dig kan man ju börja undra avd som är fel, men att hon surar till vid nåt tillfälle är nog inget att oroa sig för. :)

Jag föreslår att vi istället försöker bli bättre hästmänniskor, så slipper surmärrar och andra tjuriga hästar bli iproppade en massa hormoner eller droger i onödan för att vi inte klarar av att hantera deras humör eller behov.

/V

Tjurigheten beror på hormonobalans som man stabiliserar med medicin precis som sköldkörtelproblem, ämnesomsättningsstörningar och schizofreni!!

Efter som det är ett sto och i den åldern så hade gjort en gynundersökning av henne. Det kan mycket väl handla om någon hormrubbning t ex från cysta elller tumör på äggstockarna.

Det är protein hästar behöver vid pälsfällning och pälssättning, och detta i mycket god tid. Att sätta päls kräver mycket mycket mer protein än att tex sätta muskler. Så tills nästa gång, se över hästens foderstat i tid och se om skillnaden märks därefter.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38