snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

LoE

Trådstartare
Har ett sto, som alltid varit mycket undergiven, hon har alltid vikt undan om någon annan häst har kommit emot henne. Sen ca 2 år tillbaka släpptes hon ihop med ett gammalt sto, som kunde lägga öronen tillbaka och bita efter min. Min häst flyttade sig alltid. Fast hon kunde bli trängd så gjorde hon inte ens sats till att ge tillbaka. Min häst har fått flertal bitmärken, 10 täcken sönderbita. Men.. Här om dagen när jag kom till stallet, hade min häst sparkat den elaka gamla damen. Och idag hade min häst gett sig på henne igen????. Bägge hästarna är högbrunstiga. Snälla något, vad har hänt med min häst. I stallet är hon hur cool som helst. Helt underbar att rida, och vill så mycket. Vad kommer detta moster ifrån??. Och vi har från och med idag delat av hagen. Alltså det gamla stoet, och min häst har gått ihop i 2 år. Och min häst har alltid fått skadorna.
 
Sv: snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

(Helt utan all utbildning och erfarenhet) tolkar jag det som att hon utmanar ledarstoet om första platsen i flocken.
 
Sv: snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

En första tanke - hur mår det äldre stoet? Kan vara en bra idé´att hålla koll på henne lite extra om detta skett helt plötsligt... Det kan vara så att din häst "passar på" att ta över om den äldre börjar bli svag. Det kan räcka med att hon kanske är lite trött, börjar bli stel, osv eller att hon faktiskt är sjuk eller skadad på något sätt.
 
Sv: snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

Jag har exakt samma tanke. Men att hon bara ändrat beteende så, gör ju mig orolig. Bägge hästarna hade tydligen stått och sparkat rumpa mot rumpa
 
Sv: snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

Det gamla stoet har varit sjuk. Bara stått och hängt i hagen. Hon är mycket bättre nu, men åldern börjar synas ordentligt.
 
Sv: snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

Säkert därför din häst tycker det är dags med ett maktskifte nu... hon märker ju att den gamla börjar bli äldre och att hon kanske inte klarar av sin uppgift.
 
Sv: snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

Tack för alla svar, det låter ganska lågiskt. Själv mår man dåligt för att hagen delas av. Och det man får höra att ingen vågar släppa sin häst med min. Samtidigt blir jag glad över att min häst tuffat till sig lite, för som sagt hon har alltid vikt undan.
 
Sv: snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

men vad ar det for en skitkommentar? o0

Grattis till att lilla damen inte langre finner sig i att vara en slagpase for surmarren. Ston gralar, det ar ratt vanligt. Ar da gammelmarren lite "off" sa har hon tappat i rang och din tycker sakerligen att det ar dags att hon tar over ansvaret. Ston kan vara ratt harda mot varandra nar de val borjar grumsa. Kan ju beratta att mitt sto accepterade att bli omkring motad och brotad pa i 2 hela veckor, alla ojjade sig "ooh den valacken ar saa elak mot henne". Jag flinade lite kallt och sa at dom att ha lite talamod sa skulle de fa se pa annat, och jajemensan, efter 2 veckor tyckte min tant att nog fick vara nog. Valacken fick sig en mkt valbehovlig attitude adjustement, en rejal en, sen var det frid och frojd i hagen och den gamle valacken som gick ihop med min dam och den andre valacken fick helt plotsligt ata ifred med ;) Det finns smaslitningar i alla flockar, vara 10 valacker har ute i hagen kan brota ihop ratt rejalt nar de kanner for det. Nu ar det en himla stor hage for dom att rejsa runt i sa ingen risk att nagon blir trangd. Vad jag forsoker saga ar att ditt sto absolut inte ar ett monster utan att det ar ett fullkomligt normalt beteende.
 
Sv: snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

Din häst har blivit sparkad och biten i två år och när hon säger ifrån så delar ni av hagen? Varför? Varför låter ni inte ditt sto ta över och vara lika "elak" mot det gamla stoet som hon har varit mot din? Det är ju dags nu om det gamla stoet börjar tackla av. Din häst kanske bara gör upp en gång och är sedan en klockren ledare som inte ifrågasätts.
Att ingen annan vill ha sin häst med din är ju bara löjligt. Hästar gör alltid upp i rang och bara för att någon råkade se det hända den här gången så innebär inte det att det var värre den här gången än någon annan gång.
Jag tycker att ni borde delat på dem när ni märkte att stoet fortsatte var såpass elak mot din och inte vänta i två år. Stoet är ju verkligen ingen bra ledare för har de två gått ihop så länge och stoet hela tiden har varit på din så är det inte ranguppgörelse längre utan ren elakhet/irritation. De tycker helt enkelt inte om varandra och då anser jag att de ska slippa gå ihop. Skönt att din äntligen slipper sin plågoande.
 
Senast ändrad:
Sv: snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

Hon kanske har tröttnat på det äldre stoets beteende och/eller kände att det var läge att utmana om ledarskapet?
Mitt sto gick hos sin tidigare ägare ihop med en Shirevalack som hon ständigt härjade med. Hon var på honom ständigt, han gjorde aldrig någonting, men till slut tappade han tålamodet och klippte till henne rejält med sina broddade skor. Hon höll sig ifrån honom efter det.
Sen händer såklart mycket i kroppen på dem under brunst. Det hela kanske går över om ett par veckor.
 
Sv: snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

Det är nog en blandning av brunsten och att det äldre stoet börjat sjunka i rang pga åldern. Det är ganska så naturligt att dom utmanar när sånt händer. Men man får ju såklart hålla koll på det så det inte går till överdrift. Göra upp måste dom få göra.
 
Sv: snälla, hjälp mig. Ska jag skratta eller gråta

Tack igen för alla svar. Jag har velat dela på dom två innan, då min häst kom in med diverse bitmärke över rygg och rumpa. Men ägaren till gamlingen tyckte bara det var tramsigt av mig. Självklart ville jag att min häst skulle få ha sin kompis. Men nä nu passade det inte längre, för hon ville inte ha sin häst skadat. Men jag tror att min älskade tjej kommer kunna koppla av lite nu, och inte behöva ha stenkoll på vad gamlingen är. Dom går sidan om varandra, och bägge har vars en stor hagdel med gräs.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 031
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp