Snälla, hjälp mig och min fina lilla häst!!!

Barock-Pinto

Trådstartare
Gud!!!! Jag försöker verkligen, men jag vet inte hur länge till som jag orkar.
Fick för ungifär tre månader sedan börja ta hand om en maxad D-ponny som kommit till stallet. Hennes dåvarande ägare var rädd för henne och hade stora problem. Bl.a. så kunde hon inte leda ut hästen i hagen, utan hon släppte henne så hon sprang dit själv. Hon var jätte rädd för att rida på henne, eftersom hon reste sig på bakbenen rätt va det var, ibland redan när hon var på väg att sitta upp. Det gick inte att lasta henne, och inte att sko ( skoningen är fortfarande svår ). Ja, som sagt var, problemen var många.
Men jag började tycka väldigt mycket om hästen, och för mig fungerade hon bra i både ridning och den vardagliga skötseln. Så för en månad sedan fick jag köpa henne för en symbolisk summa.
Men nu kommer jag till problemen. Hon har såna väldiga humör svängningar. Jag kan stå och borsta på henne och hon är lugn och står och njuter, men helt plötsligt kan hon bli helt överstressad och försöka resa sig eller springer runt som en galning. Två gånger har hon gått omkull på gången när jag har stått och borstat henne där. Försökte inne i boxen istället igår, men det var näst intill hopplöst i och med att hon aldrig stog still i mer än två sekunder i taget. Dessutom reste hon sig upp mot mig en gång med öronen bakåt och jätte arga ögon. Jag vet inte va jag gör för fel!!!!!!!! Kom nu ihåg att hon vissa dagar är hur lugn och kelen som helst. Det samma gäller ridningen. Vissa dagar går hon som en klocka, och andra ser och hör hon farliga grejer överallt, och då går det knappt att rida alls.
Jag vet inte så mycket om hennes förflutna, men hon är importerad ifrån Holland för ungifär två år sedan, och om man tittar på henne har hon ganska många konstiga ärr på kroppen, så hon har nog inte haft det så lätt i livet. Desutom är hon livrädd för hastiga rörelser och blir väldigt lätt stressad. Hon är elva år i år. Finns det någon som har nått råd. Jag vill att hon ska börja lita på mig och bli en lycklig häst igen!:confused:

Sv: Snälla, hjälp mig och min fina lilla häst!!!

Jag tror att du kanske skulle börja med att vara super-uppmärksam på vad det verkar vara som orsakar "knäppen". Är det något ljud? Visar hon några tidiga tecken som varning? Borstar du på något speciellt ställe?
Då kanske det går att lista ut vad som är fel... Låter ju som att hästen blir rädd, men för vad? :confused:

Först och främst bör man nog ta reda på vad det är som utlöser de här utbrotten. Kan det vara ngt du gör? Ljud? Vindpustar? Eller kan det handla om ren och skär panik? Hur ofta händer det, med hur långa mellanrum och hur länge kan du pyssla med henne innan det händer? Försök att hitta ett mönster eller ngt som hänger ihop. Gör hon likadant med alla?

Efter det kan du börja fundera på hur du ska undvika detta som orsakar utbrotten. Eller vänja henne vid det.

Något man sen ska ha i bakhuvudet är det som naturligt skapar panik hos djuret. Hästar är klaustrofobiska djur. En hästs flyktinstinkt är en av dess starkaste drifter. Så att hindra en häst från att fly skapar bara mer panik. Därför kanske man ska börja med att hitta en plats där du inte behöver binda henne.

Uppträd inte hotfullt/agressivt för det hon minst behöver just nu är ett rovdjur eller en osäker individ, vilket du utger dig för att vara om du blir våldsam mot henne.

Ta gärna hjälp av någon som är kunnig på hästbeteende.

Som du redan fått råd om, uppmärksamma hennes beteende.
Det är inte alltid lätt att se vad som händer.
Har du tillgång till en kamera så du kan filma?

Är hästen genomkollad av en veterinär?
Henens beteende Kan triggas av smärta, dålig syn och/eller hörsel.

Sådana saker kan det vara mycket svårt att se själv.

Be någon filma och sedan lägger du ut filmen på youtube (gratis) så kan vi hjälpas åt alla att se vad som triggar henne. Filma bra och dåliga dagar, hantering från det att du hämtar in henne till dess du släpper ut henne efter ridningen, och filma när du rider.
Filma flera dagar. (dvs flera bra och flera dåliga).

Film ger dig möjlighet att se från en synvinkel du inte tidigare sett ur i erat förhållande.

Det kan var små saker, som är lätta att missa när man står och ska göra iordning en häst.

Då står man inte och tänker på hästens beteende utan på den uppgift man hålelr på med, ex. att borsta hästen.

hur ser miljön ut i stallet? kanske behöver hon ett mindre och lugnare stall... kanske mer utevistelse,så hon kan göra av med energi ute i hagen.. han hon kompisar i hagen så hon har nån att leka med?

är hon kollad av veterinär? tänderna,ryggen?

låter som om hon antingen har en stark vilja att få bestämma,överskottsenergi,eller att det är nått som gör ont...

litar hon på dig tror du? om ni har paddock eller liknande,så släpp henne där "naken" låt henne få springa runt lite,och studera hur hon rör sig,är det nått som ser konstigt ut i rörelsemönstret?

sätt dig på en stol eller nått i paddocken,sitt och vänta bara tills hon kommer fram till dig,bygg upp en ny relation till henne...

jag hade samma problem med min nordis när jag köpte henne,fasst då var hon mest tokig varenda dag,var väldigt få dagar hon skötte sig normalt...:crazy: gick knappt att få ut henne i hagen,var jag och en till tjej som lyckades bäst...
jag satt och gjorde läxorna i hennes box tex,bara för att bygga upp en relation,och faktist så funkade alla "smågrejer"!

det är inte mkt man behöver göra för att få det att funka bättre,bara man förstår HUR och VARFÖR man gör det...

har du provat NH med henne? annars,låna en bok på bibloiteket,och se i fall det är något för dig.. jag har inte provat själv,men vet en del som gjort,och det har varit mkt possetiva upplevelser..

Jag skulle kolla upp om hästen bär på ngn fästingsjukdom och även hur hormonbalansen är i kroppen. Ont i "pälsen" enbart (nu i fällningstider?) kan ju lindras av B-vitamin. Magnesiumbrist kan sekundärt ge lite urflippade kusar (har eg med musklerna att göra). Magnesium kan man ge utan konstaterad brist. Blir hästen lugnare, så har den haft brist, har den inte brist så händer ingenting. Om problemet inte sitter i musklerna så kan man testa ett preparat som heter Tryptofan. Det lindrar primärt det mentala "problemet".

Är hästen uppkollad fysiskt (smärta i muskler/leder)?

Jag känner igen det där :s
Min häst hade samma symtom ..det var magnesium brist !
Prova att ge hästen maxdos magnesium i några veckor :)

Tack för alla råd!
Cherie är kollad av veterinär grundligt innan jag köpte henne. Hon gick igenom den vanliga besiktningen, plus röntgen av bakbenen ua. Anledningen till att vi röntgade bakbenen var att hon reagerade ganska mycket på tryck vid ländryggen, och veterinären mistänkte då förslitningar i bakknäna. Men som sagt så såg det bara bra ut. Visst fäller hon ganska mycket nu, men beteendet har inte något samband med just den här perioden. Jag ska testa att ge henne magnesium och se om hon reagerar på det! Jag håller ju på att bygga upp musklerna på henne så det kan inte skada. Hon har haft upphakningar i båda bak nu ett tag, enligt veterinären har det med hennes muskel uppbyggnaden att göra, ( har inte patella upphakning enligt röntgen ) och det kommer att försvinna, det är redan bättre faktiskt. Det har varit så synd om henne när det har hakat sig, hon tycker att det är så läskigt, och vem skulle inte tycka det om ens ben helt plötsligt hakade upp sig! Hon har även börjat få regelbunden massage, vilket hon tycker är sådär än så länge, men jag hoppas att hon ska börja slappna av och tycka att det är skönt snart.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama