Snälla hjälp mig med hoppsitsen!!

Annie3

Trådstartare
Har en 5:åring som jag planerar att rida 1,10m med i höst men jag har lite problem med hoppsitsen. När hindrena blir lite högre och hon verkligen klipper i (hon brukar överhoppa sig en del ibland) och skjuter rygg så skjuter hon även mig vissa språng lite ur sadeln. På min ponny som jag är på 1,10 nivå med är det inte alls så. Men av någon anledning så lättar jag ur stigbyglarna och skänklarna tenderar att åka bak.

Tips på att stanna kvar på hästryggen :)

Sv: Snälla hjälp mig med hoppsitsen!!

Det låter som om du behöver jobba lite på din balans och benstyrka:)
Nyttiga övningar: rida med kort-korta stigläder, rida lätt vartannat steg (dvs. stå två steg sitt ett steg, går ju att variera med olika många steg sittandes/ståendes), stå i lätt sits i trav och galopp noga med att du inte faller fram utan att du står korrekt!

Just vid hoppningen, försök att trampa ner ordentlig i stigbyglarna och hålla dem intill hästen. Du ska ha tyngden i stigbygeln och inte klämma med knäna, då åker underskänkeln gärna bak.

Så det är bara att öva på! Lycka till!:)

Sv: Snälla hjälp mig med hoppsitsen!!

Igentligen har jag rätt bra balans och bra hoppsits det är bara det att med min unghäst som ibland hoppar i, så rubbas sitsen väldigt lätt och det retar mig grymt! Såklart borde de sprången bli mer vana snart så jag håller mig kvar bra men tips uppskattas så jag får årdning på det fortare :)

Ska prova att trampa ner hälarna ordentligt! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 319
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 203
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar