Sv: snälla hjälp mej nu.
att lära en häst som är rädd för vattenslang är inget man gör på en kvart. Börja långsamt, dels med att låta hästen undersöka slangen när vattnet rinner ur den (undvik munstycke i början, den ger oftast ifrån sej ett pysljud = orm). Tvinga inte hästen att stå still. Ställ dej mitt på gårdsplan och spola på benen...spelar ingen roll om det inte kommer exakt där det ska, huvudsaken är att hästen får vattnet på sej och låt den springa runt dej. Det är viktigt att man låter hästen röra på sej om den vill göra det, hästar är flyktdjur och att försöka tvinga dom att stå still skapar oftast mer panik och bråk. Håll hästen i lina i ena handen och slangen i andra och spola (att vara två personer fungerar sämre eftersom man då lätt snuttrar in sej i varann)...blir liksom en form av longering. I början kan dom få panik och dra iväg (ha träns på så du har lite kontroll), men då släpper du bara slangen och stoppar hästen, leder tillbaks och börjar om från början. Det kan ta tid (veckor) att få hästen att sluta fly, men ge inte upp...förr eller senare stannar dom ;D Nöj dej med att spola benen i början och bry dej inte så mycket om ifall det inte blir rent. Eftersom det funkade med hink, så kan du ju ta det efteråt istället. Spola inte längre upp på kroppen förrän dom accepterat det på benen. Jag har hittills inte haft en enda häst som inte lärt sej att bli spolad med slang om man gör på detta viset, men det har tagit mer eller mindre lång tid. Enklast är det givetvis om man kan börja med dom redan som föl, lite enklare att hålla dom då, men jag gör på exakt samma sätt oavsett stor eller liten. Glöm inte att hålla dej lugn, prata lågt och beröm jättemycket när hästen gör rätt. Lycka till!