snälla hjälp mej nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

annie_cool

Trådstartare
Har ett problem som jag tror måste lösas med eran hjälp.Mitt ena sto har sen länge varit rädd för vattenslangen. Hon får panik varje gång jag ska tvätta av henne .Det är nästan ett måste nu när det är så varmnt ute. Rose som mitt ena sto heter är så egensinnig kan man lungt säga hon gillar inte att man Betämmer över henne . Hon är ett mycket starkt sto hon är ledarstoet bland de andra hästarna i hagen. Får inte som inte hon vill då är det skört. Hur ska man göra nu?
Hon är är 5 år.

Sv: snälla hjälp mej nu.

Du kan ju prova att använda en hink med vatten och en tvättsvamp annars? Jätteenkelt och funkar alldeles utmärkt.

att lära en häst som är rädd för vattenslang är inget man gör på en kvart. Börja långsamt, dels med att låta hästen undersöka slangen när vattnet rinner ur den (undvik munstycke i början, den ger oftast ifrån sej ett pysljud = orm). Tvinga inte hästen att stå still. Ställ dej mitt på gårdsplan och spola på benen...spelar ingen roll om det inte kommer exakt där det ska, huvudsaken är att hästen får vattnet på sej och låt den springa runt dej. Det är viktigt att man låter hästen röra på sej om den vill göra det, hästar är flyktdjur och att försöka tvinga dom att stå still skapar oftast mer panik och bråk. Håll hästen i lina i ena handen och slangen i andra och spola (att vara två personer fungerar sämre eftersom man då lätt snuttrar in sej i varann)...blir liksom en form av longering. I början kan dom få panik och dra iväg (ha träns på så du har lite kontroll), men då släpper du bara slangen och stoppar hästen, leder tillbaks och börjar om från början. Det kan ta tid (veckor) att få hästen att sluta fly, men ge inte upp...förr eller senare stannar dom ;D Nöj dej med att spola benen i början och bry dej inte så mycket om ifall det inte blir rent. Eftersom det funkade med hink, så kan du ju ta det efteråt istället. Spola inte längre upp på kroppen förrän dom accepterat det på benen. Jag har hittills inte haft en enda häst som inte lärt sej att bli spolad med slang om man gör på detta viset, men det har tagit mer eller mindre lång tid. Enklast är det givetvis om man kan börja med dom redan som föl, lite enklare att hålla dom då, men jag gör på exakt samma sätt oavsett stor eller liten. Glöm inte att hålla dej lugn, prata lågt och beröm jättemycket när hästen gör rätt. Lycka till!

Jag förstår om det tar lång tid att lära dom på ditt sätt.
Jag ställer hästen i kedjorna i stallgången, sen tar jag slangen och spolar. Klart.

Jag förstår om det tar lång tid att lära dom på ditt sätt.
Jag ställer hästen i kedjorna i stallgången, sen tar jag slangen och spolar. Klart.

:D

Kan bara hålla med.
Det sättet skulle då göra att våra kriteriehästar skulle få visas som tvååringar i stället :D

Om en hästägare tänkte lite mer logiskt så jagar man ju inte en häst med en vattenslang och spolar benen. Klart som f-n att hästen löper runt..

AM

Idag har det åskad och Rose guillar inte åska så hon fick panik och rymmnde nästan från hagen i dag men jag fick in henen i stallet.Nu är hon inne. Och de andra ochså.

Ne då det var lunt i natt. Dock så duggar det nu ute..Hon får vara ute en stund fast hon har ett regntäcke på sej. Släpper in henen om det blir för regneingt väder.

Har hon regntäcke på sig klarar hon sig utan problem, det är så pass varmt i luften nu att hon inte tar skada av att vara ute i eventuellt regn.
Märker du på henne att hon blir påverkad däremot ska du självklart ta in henne.

Japp Änsålänge är det bra. Hon står stilla och betar. Hagen är mycket stor . Och det finns ett vindskydd ochså.

Ta av henne regntäcket så blir hon ju tvättad automatiskt när det regnar.

En normal häst mår inte dåligt av att gå ute utan täcke i regn på sommaren när det är runt 15-20 + som nu. Tvärtom tycker de nog att det är skönt.

Mina hästar står och njuter i regnet och sen rullar de sig i leran och mår kanon.

Veckor?? För mig tog det ett par minuter. Dessutom går det enklare om man spolar på hästen, inte bara benen. Tanken är ju att dom får bara ta och acceptera alla knäppheter vi hittar på och låta dom gå på en liten liten cirkel är ju att dom så småningom märker att det inte är någon skillnad på att jogga runt än att bara stå, därför väljer dom att stå, för dom blir badade ändå. Spolar man bara benen kan dom undvika att bli blöta genom att röra sig. Sedan ser jag inte riktigt vitsen med att bada föl 'bara för att', för gör man den andra hanteringen rätt kan dom vara 10 när dom blir badade och det är lika dramatiskt.

Dock tycker jag det är lättare med hästar som inte är rädda för vattnet att bara binda upp.. dom får svälja stoltheten. En rädd häst däremot blir mer skärrad av att dessutom sitta fast, då är det mycket trevligare om dom får lov att röra sig. Men eh... det är ju rätt få som är rädda på riktigt, så man har det i bakhuvudet med.

kl

Detta är en bild på en av ettåringarna.

Inga problem alls. Inte ens huvudet.

dusch2.jpg

AM

*Knapplån*

Först vill jag tacka för alla duktiga bukefalister under hästhantering, som villigt har visat sin pedagogiska sida på ett bra sätt och kommit med tips och idéer.

Jag hoppas att TS har fått svar på sin fråga och låser härmed tråden, då den börjar bli mer en snacktråd, än en frågetråd och snacktrådar, hör mer hemma på snackforumen - i det här fallet gnägg, snacksidan alternativt att man skriver i sin blogg här på bukefalos.

Mvh

Moderator

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 697
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar