snälla hjälp mej med hoppningen klarar snart inte mer :'(

I

isan_love

jag rider en travare som älskar när vi ska hoppa jag tycker också att det är jätte kul men det finns ett problem...
min hoppteknik är helt usel jag blir klumpig och förstör för min häst så nu vill jag inte hoppa längre för hennes skull:cry: älskar verkligen att hoppa men jag vill inte förstöra henne :(
kanske nån kan hjälpa mej??? trav hoppar mest med henne eftersom vi inte kommit så långt med galoppen än men det är svårt att rida i arbetstrav när man ska hoppa men jag vet inte hur jag ska göra annars för det är svårt att komma ner i sadeln rätt efter hindret om man ska rida lätt direkt sen :confused: jag vet inte vad jag ska göra:cry: och det är ingen ide att ni pratar om att skaffa en bra tränare för jag rider redan för en och vet precis hur viktigt det är med "proffs hjälp" jag vet att jag låter som en klar nybörjare men det är jag inte har ridit typ hela mitt liv men jag har mest varit på "rida ut i skogen stadiet" där det max blir ett dike lr två.
har hoppat en del när jag var mindre med en shettis men dom kommer ju inte upp på några höjder

snälla hjälp mej :crazy:

Sv: snälla hjälp mej med hoppningen klarar snart inte mer :'(

Du måste jobba på ditt självförtroende och din självkänsla. Annars blir det inte bättre, om man hela tiden är inställd på att man gör fel. Du ska fokusera på din uppgift, inte på vad som kan tänkas gå snett. Arbeta med små cavalettis (sockerbitar) och försök hitta en rytm. Landar inte hästen i galopp när du travhoppat? Annars tror jag rent generellt att det kommer att bli bättre om du får rätt på galoppen innan du börjar hoppa igen. Det brukar vara lättareatt hoppa i galopp, lättareatt komma rätt och lättare att följa med i språnget.

jag tror också det blir lättare i galopp men eftersom mina ridlektioner är 2 dressyr, en förberedande hoppning, 1 hoppning så kommer jag inte få vara med på några lektioner om jag inte hoppar :(

Landa i lätt sits?
Du behöver ju inte välja mellan nedsittning och lättridning.

Börja med cavaletti, först´bara 2, sen efter hand fler, för att träna upp balansen i den lätta sitsen.

När detta funkar han du sätta upp dett litet kryss 2,5 meter efter sista cavalettibommen. Hästen kommer själv att trampa om för att ta språnget. Gör den inte det utan bara travar över får du höja lite så att den tar i lite mer.

När detta funkar, sätt ett litet hinder till efter krysset, ca 6 meter. Hästan kommer förmodligen att landa i gallop och ta ett språng fram till nästa hinder.

Börja med detta och lycka till!!

Jag skulle rekommendera dig att precis som Galapago skriver, träna massor på din lätta sits. Trava i två-punkts-sits. Det är superbra för balansen och du får bättre sits. När du fixar detta bra utan att hålla balansen i tyglarna så kan du travhoppa utan att vara rädd för att störa hästen.

Förmodar att det mesta problemet ligger i din balans.
och viktigast av allt är att du inte drar hästen i munnen när den hoppar då du i så fall kan plocka väck bjudningen på hästen, å då kanske den tappar suget för hoppningen och börjar stanna.

För att träna upp din balans hade jag till en början börjat med att trava över bommar, lite längre serier av bommar, kanske en 4-5 bommar, och att du står i lätt sits över dessa så lär du dig att stödja i knä'na, har du svårt med de kan man tjuvhålla lite i hästens man.
När det fungerar hade jag lagt in ett litet kavaletti hinder mellan två bomar för då hjälper du hästen att hitta avstånden och då behöver du själv bara konsentrera dig på din sits. där efter kan du börja lite studs.

ett bra sätt att träna upp sin balans på är att rida barbacka=)

Förmodar att det mesta problemet ligger i din balans.
och viktigast av allt är att du inte drar hästen i munnen när den hoppar då du i så fall kan plocka väck bjudningen på hästen, å då kanske den tappar suget för hoppningen och börjar stanna.

För att träna upp din balans hade jag till en början börjat med att trava över bommar, lite längre serier av bommar, kanske en 4-5 bommar, och att du står i lätt sits över dessa så lär du dig att stödja i knä'na, har du svårt med de kan man tjuvhålla lite i hästens man.
När det fungerar hade jag lagt in ett litet kavaletti hinder mellan två bomar för då hjälper du hästen att hitta avstånden och då behöver du själv bara konsentrera dig på din sits. där efter kan du börja lite studs.

ett bra sätt att träna upp sin balans på är att rida barbacka=)

tack så mkt för tipsen ;) jag älskar att rida barbacka :)

Jag säger som de andra, rid inte lätt när du hoppar, utan ställ dig upp i lätt sits. Det egentligen enda du skulle kunna göra som verkligen fick din häst att sluta vilja hoppa är att rycka den i munnen över hindrena, men det fixar du lätt genom att hålla i manen om det känns ostadigt.

Öva på balansen i lätt sits kan du ju också göra när du rider ut, exempelvis.

Öva mycket på balansen, eftergift osv.
Kolla på TV när det är hoppning, försök att se ut precis som dem och kolla på deras sits, det kan ju hjälpa lite kanske ? :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka