Snälla hjälp jättefort! (fråga om kattunge)

P

pollipop

Jag har hittat en liten kattunge och undrar vad och hur mycket och hur ofta den ska äta.

Den är väldigt liten, antagligen så att den just öppnat ögonen. Det satt för sig själv utanför logen och pep så att det ekade så jag tänkte att det skulle nog vara värt ett försök (antagligen skulle den ha liten chans att klara sig för sig själv där inatt). Men vad ska vi mata den med? Annat att tänka på? Någon som fött upp kattungar "för hand"? Snälla, om någon vet, hjälp mig så fort som möjligt!!!

Den har druckit lite vanlig mjölk som vi fick i den genom spetsen till en byggsilikonspruta...

Tack på förhand!

Sv: Snälla hjälp jättefort! (fråga om kattunge)

Kollade ni ifall det fanns fler ungar eller rent utav en mamma i närheten innan ni tog hem den??? Det kan ju varit en mamma som höll på att flytta sina ungar till ett säkrare ställe.......
Vanlig mjölk är inte bra för kattmagar, försök få tag på mjölkersättning. Ring en veterinär.......

Har aldrig fött upp bebisar, så någon annan får gärna stå för tipsen...

Hej!

Har själv fött upp en mamma-lös liten palt, men han hade fortfarande navelsträngen kvar då han hamnade i mina händer. Idag är han stor och fin och väldigt social... min gullegris. Köp mjölkersättning och en nappflaska. Det brukar finnas som pulver som man blandar med ljummet vatten. Nappen på flaskan måste bytas relativt ofta och tvättas efter varje matning. Jag skulle satsa på att ge katten mat var 4:e timme tills vidare. Om du nu inte kan få tag på mjölk-ersättning just nu (lördag kväll och säkert stängt hos vet) kan du hitta katt-mjölk (whiskas eller pussi) i vilken mataffär som helst, som säkert skulle funka tills du får tag på det riktiga. Lycka till!

Prosit skrev:
Kollade ni ifall det fanns fler ungar eller rent utav en mamma i närheten innan ni tog hem den??? Det kan ju varit en mamma som höll på att flytta sina ungar till ett säkrare ställe.......
Vanlig mjölk är inte bra för kattmagar, försök få tag på mjölkersättning. Ring en veterinär.......

Har aldrig fött upp bebisar, så någon annan får gärna stå för tipsen...
Jo, den hade setat där och jamat hela kvällen. Det finns ganska många katter här och då och då hittar man övergivna/dödade kattungar också uppe i halmen, så jag bestämde att oddsen antagligen var bättre om vi provade.

Malinski skrev:
Hej!

Har själv fött upp en mamma-lös liten palt, men han hade fortfarande navelsträngen kvar då han hamnade i mina händer. Idag är han stor och fin och väldigt social... min gullegris. Köp mjölkersättning och en nappflaska. Det brukar finnas som pulver som man blandar med ljummet vatten. Nappen på flaskan måste bytas relativt ofta och tvättas efter varje matning. Jag skulle satsa på att ge katten mat var 4:e timme tills vidare. Om du nu inte kan få tag på mjölk-ersättning just nu (lördag kväll och säkert stängt hos vet) kan du hitta katt-mjölk (whiskas eller pussi) i vilken mataffär som helst, som säkert skulle funka tills du får tag på det riktiga. Lycka till!
OK, tack så mycket! Då finns det chans att det funkar.
Hur mycket ska den få varje gång?
Vad är den där kattmjölken för något? Köper man annars sådan mjölkersättning som man använder till människor? Jag bara funderar på vad som är mest likt kattmammans mjölk i fråga om fett, protein, laktos, salt, m.m.

Tack igen!

Det finns angivna doseringar på de burkar man köper oftast, men jag lät honom äta så mycket han ville. De överäter ju faktiskt inte även om de tillåts... Även bebisar blir mätta.
Du måste även kolla att katten kan kissa och bajsa själv, annars kanske du måste ta en fuktig hushållspappersbit och torka försiktigt så att den stimuleras att utföra sina behov. Kattmamman gör nämligen detta så de kan bli sprängfulla om man inte hjälper dem på traven. Det beror ju på hur gammal han är... så småningom börjar de kunna själva... Vid 3 veckors ålder kanske... det varierar.
Det är nog inte samma mjölk som människor får... jag tror att det är särskilt för katter. Jag har sett det hos vetrinären när jag var där sist. De sålde även bra nappflaskor men piprensare och extra nappar, vilket nog är bra att ha. Men ta vad du har tillgängligt nu och se till att den är varm och får i sig vätska. Spring gärna till närmsta snabbköp och se om du inte kan hitta kattmjöken tills immorn eller på måndag.
Hoppas att allt går bra! Har du fler frågor kan du skicka privat meddelande, jag ska hjälpa med vad jag kan. :smirk:

-Malin.

Oj en sak till! Se till att vätskan inte är kall, måste vara ljummet som med barn.

OK, tack så jättemycket. Jag hade tänkt prata med vet på måndag, men det är lite surt om katten hunnit bli för svag för att äta då, så det är bra med lite tips tills vidare.

Malinski skrev:
Det beror ju på hur gammal han är... så småningom börjar de kunna själva... Vid 3 veckors ålder kanske... det varierar.
Hrmm... jo, då är den nog sådär tre veckor gammal, för magen funkar hittills i alla fall....

Det kostar inget att ringa till en veterinär o fråga....... så kan du få tips och hjälp så du klarar helgen. Får du inte tag på någon "vanlig" veterinär så har Agria en telefonveterinär, kostar visserligen 25 kr att ringa dit, men de är duktiga.

Hur har det gått????

Ja jag vill oxå veta! :bump: Hur går det min lill-nissen?

Malinski skrev:
Ja jag vill oxå veta! :bump: Hur går det min lill-nissen?
Nej, det gick INTE bra. Den funkade att få i den mjölk och den svalde och så, men när jag lite senare skulle massera den på magen så att den skulle hålla sig igång, så såg jag att ena bakbenet antingen var brutet eller ur led. Så så fick min sambo äran att snabbt skona den från att ha mer ont...

Jag är bara så arg på mig själv att jag inte kollade på en gång att den var oskadd. Antagligen var det pga benet den blivit sittande därute. Hur som helst så slapp den åtminstone sitta och vänta på att någon skulle komma och äta upp den.

Och förresten. Buke är verkligen fantastiskt, snacka om att kunna få svar på vad som helst, när som helst! Tack för hjälpen igen!

Stackare, ja du gjorde rätt! Bättre än att den fått lida!
Bra att det finns såna människor med hjärtat på rätta stället som tar hand om dessa små djur som behöver hjälp!!!

:cry: Stackars lillen... Men det var bra att ni hittade honom.

Önskar att jag hade bilder på min lille palt från då han var riktigt liten, men jag tog inte fram kameran förrän han var 4 veckor... Han är verkligen en unik kisse. :love:

Ingen orsak förresten!

Kan någon hjälpa mig ? Min kattunge är 3 dagar gammal och är för svag för att kunna äta. min granne tar hand om den nu. och den har fått lite vatten med socker i , för att hålla hjärnan och hjärtat igång. Och min mamma är och köper pulver.Om vi inte skulle kollat till den idag skulle den varit R.I.P just nu *gråter* Men iaf , tror ni att den klarar sig ? :)

Ni verkar göra det som går. Se till att hålla den varm, en nerkyld kattunge får absolut inte matas! Om kroppstemperaturen är för låg fungerar inte de inre organen som de ska och då kan matning döda. Sockervatten är jättebra att ge för att hålla igång kattungen tills man har ersättning att ge.

Lyssna även på hur kattungen låter när den andas. Om det låter rossligt eller knäpper har den en luftvägsinfektion och behöver antibiotika.

Vadå ? om den är kall ska den inte matas ? hur kall menaru då ? kattungen får värme av grannes äldre kattungar + mamman (ibland)

kan någon förstå . den dog nyss. *gråter*:cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:

hej, hittade för två år sen en kull med magra halvdöda kattungar i stallet. en hade svultit ihjäl redan, en dog efter nån timme och en tredje efter två veckor, två stycken klarade sig och blev knäppa men helt underbara.

det är krävande med jättekul att föda upp kattungar själv:) jag köpte mjölkersättning i djuraffären. kostar ca 350kr tror jag. lycka till!!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 610
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka