snälla bett?

cusan

Trådstartare
Min pålla är otroligt fin i munnen när jag rider henne och blir verkligen störd om man tar aldrig så lite i munnen på henne. Vid körningen ligger hon på som bara den, men är ändå rätt så fin. Jag vill köpa ett riktigt snällt bett till henne som man får ha i löp, har ni några tips? har funderat på plast bettet som smakar äpple, samt stångbett....hjälp mig!
Får man tävla med tredelat bett? har fått för mig att tvådelade bryter upp i gommen på dom...
Tack för erat tålamod!!

/cusan.

Sv: snälla bett?

Finns ju ett nytt bett nu.Som är jättetjockt,med orange skummgummi.Det vore kanske nåt att testa?

Jag använder ett tvådelat syntetbett (med äppel smak) till min pålle som är väldans känslig i munnen. Fungerar kanon.

jag är svag för dom med äpple!! kollade på ett idag...tre delat med en "vajer" i mitten....men beslöt mig för att vänta innan jag frågat er här på trav sidan som har mer erfarenhet av trav en jag....

Nej,det är rakt.Och helt mjukt.Det är en nylonlina som är klädd med kanske 5cm skummgummi.Leta i din travshop!

Jag har satt i ett rakt läderklätt stångbett funkar toppen, för dom delade gjorde att han reste sig och bråkade i voltstart men nå är han snäll.

Tror dom där skumgummiklädda med vajer inte är så bra för en som ligger på...

Min pålle går med tredelat i gulmetall och funkar utmärkt på det. Vd har du för bett när du rider då?

Jag har aldrig anv. det.Bara sett det.Fast borde det inte passa bäst för hästar som "det inte går att ta i"?

Jag och några kompisar har provat det bettet på hästar som inte tar tag i bettet och det fungerade mycket bra på alla tre hästarna. De vågade ta bettet och blev därmed mycket behagligare att rida/köra. Istället för att springa och "värja" sig för bettet alt. vara "munlösa" så blev de som "normala" hästar. Men de är nog inget att sätta i munnen på en som ligger på ordentligt.

just nu har jag ett vanligt tredealt som jag både rider och kör med, men eftersom hon är så fin vid ridningen så vill jag ha något som är riktigt behagligt vid körningen, hon tar dock tag i bettet och ligger på rejält men när jag nu vet hur fin i munnen nhon är så vill man ju göra det så bekvämt som möjligt för henne.....

hej. Jah och min pappa var på ett western ridläger där vi fick lära oss en massa. Där bland att hästens mun egentligen inte har plats för stora, tjocka bett...så jag skulle satsa på ett rakt, gummiklätt smalt bett.
Vi har ju att dom smala betten är mycket skarpare och det frågade vi ridläraren. Men han tyckte det var bättre för det stör inte hästen i munnen och om hästen ligger på så kanske det är bättre att det är skarpare och man slipper dra så i munnen på dom. på lägret hade dom bara smala bett på sina hästar och dom var SUPER KÄNSLIGA. Red världens underbaraste häst. Dom var verkligen väl uppfostrade och super lätridna (om man red dom på rätt sätt.) Han rek. oxå dom tredelade och dom som har en tunnel för tungan (en böj uppåt) för dom åker inte upp i gommen.

så satsa på ett smalare rakt bett. (jag har det på alla våra hästar, dom funkar jätte bra på det.)

Du får tävla med tredelat.

Bettet måste inte ha metallkärna för att få användas i lopp men om du använder ett utan måste du komplettera med säkerhetskedja (lekkedja). Den ska sättas så att dom "tar" om bettet skulle smälla av.

Min häst verkar vara rätt lik din och henne kör jag på ett Mullen Mouth. Ett rakt svagt böjt bett med fasta ringar. Finns med pararstänger oxå.

Då finns inget som petar upp i gommen när hon ligger på. Det kan tvådelade bett göra. De tredelade treavbetten har ofta en stor mittdel vilket gör att bettet kan trycka på lanerna, inte heller kul. Ett tvådelat med böjda delar petar inte upp gommen.

Tänk på att inte ha för tjockt bett. De läderklädda är oftast alldeles för tjocka för att vara behagliga.Samma med de i syntet/gummi.

Om du väljer ett rakt bett så tänk på att ta ett med fasta ringar. Det blir ju lite cykelstyreeffekt att rida/köra med rakt bett och om det då har lösa ringar blir det ostadigt på nåt vis. Har lite svårt att förklara men jag föredrar helt klart fasta ringar.

Håller med om att dom klädda är lite för tjocka.. min har börjat bita sig i tungan nu? Vet ej vad det beror på. Vill inte använda tungband annat än i lopp.
Kan du visa (länk/bild) Hur ett sånt där Mullen Mouth ser ut eller tala om var det finns...

Vi köpte riktig hetsporre till häst i juni.Han var lite sårig i munnen.

Vi tog ett tredelat mässingsbett(som min ridhäst brukr ha)Efter ganska kort tid var han läkt och trivs förträffligt med nya bettet,nu kan vi köra långsamt utan tungband,var omöjligt från början.

I lopp måste han fortfarande ha bandet,men vi värmer med mässingsbettet,och han har blivit "helt rak" vid körning.

Det kan ju tänkas att bettet är för tjockt och tungan inte får plats på ett bra sätt och hästen därför biter sig själv. Men nu spekulerar jag bara.

Globus har Mullen Mouth bett. Även en del stångbett har Mullen Mouth-mundel (ex pelham och en del westernstänger). Jag har ett travbett (med parerstänger alltså) som ser ut som ett Mullen Mouth, har dock ingen aning om tillverkare då jag fått det och det är köpt för 10-15 år sen. Men det är ju bara att kolla alla raka travbett och se om de är böjda el inte. Annars föredrar jag själv bett från Globus.

Kolla på http://www.globussport.se/

Under "tränsbett" klickar du på "stång" och där finns nåt som de kallar muffbett. Det har en sådan Mullen Mouth-mundel. Under "körbett" finns ett rakt travbett som jag utan att ha tittat på det "på riktigt" tror har Mullen Mouth-mundel, det ser iaf ut så på bilden. Under "pelham" finns ett jaktkandar med så vitt jag kan se Mullen Motuh-mundel. Jag gillar jaktkandar då det ger en extra säkerhet vid körning då det har kindkedja och möjlighet att anpassa hävstångseffekten.

:angel: Tack för svaren,, dock lite sent har beställt ett redan. Från Boleprodukter i Hudiksvall.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej, behöver hjälp att tänka lite! Min fyraåring går på ett oledat bett med lösa ringar och bettplattor. Har varit jättefin på det och...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix