Snåla stallägare

Sv: Snåla stallägare

Jag har tyckt att det är självklart att jag som stallägare står för underhåll och redskap, stängsel m m däremot har jag skrivit in i kontraktet att man får ersätta saker som försvinner eller blir förstörda p g a oaktsamhet samt återställa box, fönster, krubba om det är så att hästen sparkar sönder något av dessa saker.

Jag tänkte (förr) att hjälp med målning, höskörden, städning etc det får man ändå eftersom det för mig är en självklarhet att hjälpa till med dessa saker. Nu vet jag bättre, man kan lugnt räkna med att ingen erbjuder sig till någonting och att man KANSKE kan få hjälp om man ber om det och om det passar in i folks kalendrar...

Här är det ingen ens som håller rent i sina egna boxar, vattenkoppar, spindelväv etc:( Lite trist tycker jag.

Om jag i framtiden ev tar in andra hyresgäster så kommer jag att;

1. Se till att ta ut rätt hyra.

2. Skriva in i kontraktet att man förbinder sig att hjälpa till med t ex sommarstädning, målning, stängselreparationer vid behov.

Så som du beskriver det så får man nästan intrycket att du hyr ett stall och att ägaren inte använder någon del av det själv?

Nepp, hyr inte ett stall. Hyr två boxar men under tiden jag hyr dessa så anser jag mig skyldig att underhålla dem. Nu var/är de i lite sämre skick, så jag får fixa till dem lite (flyttade dit för 2 månader sedan).
Jag ställer gärna upp på städning och högtryckstvätt av stallet, samt målning. Hade gärna gjort det idag om jag hade kunnat för jag älskar att pyssla med sånt :angel:

Jag ska ta tag i det här efter semestern och ha ett litet stallmöte, ta med kalkylerna ut och visa på hur det ser ut så får man hoppas att det inte tas emot som snikenhet från min sida.

Det är intressant det här med stallmöten. Om du äger stallet och har kunder/hyresgäster så ska du väl inte ha omröstning om priser eller ens förklara dig? Hur du sätter priset är det du som säljare som avgör. Jag har märkt att det för vissa stallägare blir viktigare att vara kompis med alla än att överleva rent ekonomiskt.

Jag tycker det är en trevlig idé att samla ihop folket och förklara hur det ligger till. Information är i min värld aldrig fel.

Däremot är det ju ingen demokrati vi pratar om, det ska inte röstas för eller emot stallhyrans höjning. Det är kalla fakta som presenteras, folk får ventilera sina åsikter. Kanske framkommer det bra lösningar på saker som inte ens varit uppe. Någon känner någon som kan... etc.

Jag tycker helt klart det är motiverat att skriva in i kontraktet att det är tvingande (en förutsättning för att behålla sin stallplats) att första helgen i juli hjälpa till med städning, målning, underhåll etc. Tror det är betydligt lättare att få folk om man från början bestämmer ett datum och sedan ser till att hålla detta. Då kan alla planera in LÅNGT i förväg, alla är medvetna om vad som gäller etc.

Vi är rörande överens om att inte någonsin ta in inackorderingar, på sin höjd konvalcenter och hästar som behöver vila upp sig eller liknande. Hästarna kan jag med, men jag orkar inte med folket som följer i deras spår. Har tidigare tagit emot häst medan ägare varit bortrest t ex, men det har jag tagit REJÄLT betalt för (dygnspris). Enbart markjobb, ingen ridning eller liknande. För det har jag aldrig gått under 150 kr/dygn. Det har alltså varit fråga om fullservice med mockning samt visitering. Det ger en månadskostnad för hästägaren på 5 625 kr inkl. moms. För mindre är det inte värt det för mig.

Jag som ekonom kan se fördelen i att visa på vad det faktiskt kostar att hålla häst, många tycks leva i tron att det på något sätt är gratis med hö, halm, gödselahanter, betesunderhåll etc. Det är väl bara kraftfodret som kostar?! ;)

Senast ändrad:

Nej inte möten om att få LOV att höja hyran etc men däremot informera och gärna visa upp kalkyler så att de ändå kanske får upp ögonen lite mer för vad saker o ting verkligen kostar.

Det är klart att jag skulle bara kunna skicka ett brev eller skriva på tavlan att nästa månad eller om tre månader kommer hyra att höjas samt kontrakten att skrivas om med följande ändringar. Men betänk då att om du har ett litet stall så är det kanske bara du och två till och man umgås, rider ihop etc etc och det GÅR bara inte då att ha dålig stämning eller dålig attityd i stallet. Man ska må bra när man är där ute!

Sen har jag helt klart som sagt funderingar på att inte ha några inhyrda alls om nackdelarna väger över. Blir bara så ensamt o trist:cry:

Det är ju en SÅN hyresgäst jag vill ha:love:

Alla har sagt i början att de tycker om att pyssla i stallet etc etc men sen ser man inte röken av dem!

Nej inte möten om att få LOV att höja hyran etc men däremot informera och gärna visa upp kalkyler så att de ändå kanske får upp ögonen lite mer för vad saker o ting verkligen kostar.
Som företagare så ska det bara finnas en enda som ska se dina kalkyler - skattmasen. Har du en ren självkostnadskalkyl som innebär att ditt arbete inte kostar något (=inte är värt något) så kan du kanske göra som du föreslår. Men då kan du lika gärna sätta en burk där alla lägger pengar som ni sedan betalar utgifterna med.
Brukar din bilverkstad kalla till möten för att förklara att servicen blivit dyrare eftersom man har köpt en ny lyft?
Det är klart att jag skulle bara kunna skicka ett brev eller skriva på tavlan att nästa månad eller om tre månader kommer hyra att höjas samt kontrakten att skrivas om med följande ändringar.

Genom att ha tydliga avtal, ordning och reda och hantera affärerna professionellt så bygger man förtroende. Jag har sett stall där man på grund av otydlighet i avtal och skillnader mellan kompisar och andra kunder får mycket obehagliga konflikter. Stall som sköter verksamheten som "business" ger utrymme för goda relationer eftersom man slipper mycket av otydligheter som kan leda till konflikter.
Men betänk då att om du har ett litet stall så är det kanske bara du och två till och man umgås, rider ihop etc etc och det GÅR bara inte då att ha dålig stämning eller dålig attityd i stallet. Man ska må bra när man är där ute!

Sen har jag helt klart som sagt funderingar på att inte ha några inhyrda alls om nackdelarna väger över. Blir bara så ensamt o trist:cry:
Självklart ska alla må bra där ute, tyvärr kan det bli så att hyresgästerna mår bra medan stallägaren ligger sömnlös och undrar hur h*n ska få råd med nästa månads räkningar.

Ja nu är ju jag ingen företagare...men det måste täcka kostnaderna och ge någon lön för arbetet.

Visst kan stora inackorderingsstall driva det helt affärsmässigt och måste göra det efter som det är ett levebröd men vi som har små stall har inte riktigt samma upplägg.

Men i mitt fall, så ska jag i a f ta mig i kragen och ta upp problemet och så får den som vill en chans att hitta en ny plats til hösten om de tycker att hyran blir för hög.

jag har eget stall o fick en inhyrning som betalade kallhyra.

det hela slutade med att det va jag som som fick ge hästen extra foder med mitt eget foder (för den fick för lite tyckte jag) plus att det va jag som fick mocka o ta hand om hästen vid flera tillfällen. Även borsta ibland. Utöver det tog jag in och ut hästen varje dag o fodrade o bytte täcken. Tillsist tröttnade jag.

Det är ju en SÅN hyresgäst jag vill ha:love:

Alla har sagt i början att de tycker om att pyssla i stallet etc etc men sen ser man inte röken av dem!

Ja, det är kanske sådant som alla säger, kan tänka mig det iallafall. En annan tjatar om att få högtryckstvätta (senast idag frågade jag :o ). Idag var jag i stallet i fyra timmar och bara pysslade, stängslade, snickrade osv :love:

Ja, det är kanske sådant som alla säger, kan tänka mig det iallafall. En annan tjatar om att få högtryckstvätta (senast idag frågade jag :o ). Idag var jag i stallet i fyra timmar och bara pysslade, stängslade, snickrade osv :love:

jag skulle inte vilja ha en sån hyresgäst :o för jag är så själv.... har alltid nåt projekt igång... just nu är det hästtransporten som får sig en omgång med vatten o pensel... vill inte ha nån annan o oreda i mina projekt, o som inte göra det på "mitt" sätt... :crazy:

men det är klart, om jag hade ett sämre stall o inte ork att göra det själv kanske jag skulle vara glad för hjälpen... för mig är det fullt tillräckligt om inackorderingen tar hand om sin egen häst, städar undan efter sig o e glad o trevlig och kan tänka sig att ställa upp om jag någon gång får för mig att åka bort (vilket inte häder ofta)...

Min stallägare har fyra hästar att rida dagligen efter arbetstid, hon är nöjd för all hjälp hon kan få :)

Tackar!
Jag har även stått i ett stall där jag erbjöd mig ständigt att hjälpa till, även med icke-hästrelaterade saker. Men oftast så valde de att göra det själv eftersom jag även där hade fullservice. Och då snickrade och pysslade jag givetvis inte mot deras vilja ;) Utan då fick de sköta det. Så även dig hade jag kunnat ha som stallägare Rebecka ;) för hade du sköta skötseln själv så hade du fått det ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama