Snåla stallägare

Sv: Snåla stallägare

Man går väl inte in i stall utan tillåtelse? Det kallar jag fräckt. Det är inga allmänna utrymmen, det är privata ägor. Sätt upp en skylt och meddela det tycker jag.

Visst kan jag se det som en komplimang, men de letar upp namn, telefonnummer och ringer och sen har de redan varit och kollat runt:crazy:

Snålheten är när de tycker att jag har u ändå den platsen som bara finns till ingennytta och då kan de ju ha sin underbara häst där. När jag inte vill det så är jag snål med min generositet. Har dessutom fått höra att det är dyrt, jag har tagit 500 kr kallt med alla fodringar, täckesbyten och in/utsläpp, det är ju inte dyrt om man räknar timlön, minimilön...

En del människor är ju otroliga, tycka att 500 spänn är dyrt för all den servicen samt boxplats! Dom skulle få prova på sjäv och se om dom vill jobba för den summan. Du har ju inte många ören för ditt jobb. Otack är ju som bekant världens lön så höj hyran rejält och ge dom en spark i r..v..n! ;)

Kicki :)

Varför ses man som snål om man har stall men inte vill ha inackorderingar..? Jag vill inte ha fler inackorderade, men ändå ringer det alltid folk på sommaren/hösten och frågar om jag har plats (trots att jag inte har annons).

De går t.o.m. in i stallet och tittar och ringer sen och kan ex påtala mått och liknande grejer:confused:

Det kan ju inte bara vara jag som har det så? Förstår folk inte att det är slitsamt att ha inackorderade hästar?

Ohh horru? Har du stallplats till tre hastar!??? Jag betalar 500:- manad inkl allt for alla tre. Du mockar naturligtvis!

Inte?

Din snale fan!

:rofl: :rofl: :rofl:

(Sorry kunde bara inte lata bli!!!!!)

/KT (som har en box tom och lyckligtvis inga som tjatar om att fa hyra den, behover den att lagra spanbalar mm i)

Senast ändrad:

Vad jag vill säga är att det inte är SÅ farligt med inackorderingar. Ibland så hittar man helt enkelt rätt.

visst är det så... därför valde jag skälv ut min inackordering... men det tar mer tid att ha andras hästar i stallet, o har man inte den tiden så säger man nej... o då tycker jag man ska acceptera det...

Jag har haft en inackordering som funkade utmärkt, vi hjälptes åt och det var aldrig några problem. Så visst vet jag att det funkar.

Problemet kom med hon som kom efter henne, hästen blev helt enkelt inte skött ordentligt och tjejen var oansvarig, vilket ledde till att jag fick leka mamma och springa och kolla så hon hade gjort allt rätt...

Men jag har bestämt mig för att ta inackordering, OM de är beredda att betala 1800 spänn i kallhyra. :devil:

Visst ska man acceptera det. Kanske var det lättheten med mina hästar som lockade? Dem kan man ta samtidigt i vars en hand, äter bara hö och de lämnar små skithögar :D

Haha, ja med den summan lär folk lägga på luren snabbt! :D

Haha, ja med den summan lär folk lägga på luren snabbt! :D

Ha ha, med den hastigheten som hästSverige ökar, lär det bli trångt om hästbostäder, och folk lär få kasta upp plånboken med tiden :)
Bostadsbrist med andra ord..
/ Nicke som alltid har fullt stall..

Men jag har bestämt mig för att ta inackordering, OM de är beredda att betala 1800 spänn i kallhyra.
Way to go!
Ska man hålla med utrymmen, tid osv så ska man inte behöva betala för detta.
Lycka till med uppgiften att finna en bra inackordering.

LIA

Nej, jag tycker inte det är snålt. Det kan finnas anledningar till varför man inte vill, man kanske inte vill ha mer ansvar än vad man har redan.

Skulle jag ha eget stall så skulle jag nog enbart tänka, om ekonomin tillåter vill säga, mig att ha mina egna, kanske några vänners hästar i. Skulle någon fråga om dom fick ha sin häst hos mig så skulle jag tänka över det.

Beror helt på vad det är för person.

Vi har haft en häst gått på bete här en sommar. Hon betalade 50:- vecka för åkerbete...

Det klagades en hel del på själva betet.
Först var det för litet. Ehum vi hade stängt in en del av en stor vall. Eftersom det bara var 2 hästar så behövde dom inte ha alla 5ha vall. Hur svårt kan det eg vara att göra hagen större när gräset var slut :smirk:.
Villket vi gjorde och då var det inte bra för att då var betet aldeles för stort för hennes häst hade blivet ENORMT SMÄLLFET!

Så har jag haft häst inackorderad och det var inte det lättaste det heller...

Jag betalade 500:- kallhyra. Det ingick in/utsläpp och fodringar.
20:-/dag för övrig skötsel om jag skulle åka bort.
Jag nämde ALDRIG att det var för dyrt.

När första våren kom så frågade jag när hästarna skulle få vara ute lite lägre på dagarna. Då fick jag till svar att: Hästarna får ju sitt kraftfoder vid 16 och då måste dom ju in! Ok det går inte att byta så dom får 18 hö`t ute vid 16 och kraftfodret vid 18 ist iom att det fortfarande var ljust då? Det gick inte för hästarna ville ju in vid 16! Dessutom så var dom ju faktiskt ute hela 5h/dag vid fint väder och det var mer än tillräckligt. Jag fattar inte varför ska en connemara o en travare som hade haft luftvägsproblem skulle behöva vara inne 19h/dag trots att de gick i en fin skogshage som inte ens vart geggig värsta tiden på året?
När täcke skulle sluta andvändas var det stallägaren som bestämde. Det gick inte att övertala dem till att låta min häst ha täcke ett tag till för han var frusen och så var han dessutom en riktig lortgris...
När täcket försvann så vart dom vansinniga på mig för att dom tyckte att hästen var för mager... Undra varför :smirk:. Hela vintern hade dom skällt på mig att det gått åt för mycket hö (jag betalade /kg) Varför dom inte ville ha min hjälp med foderhämtning kunde dom inte svara på.
En gång när jag kom till stallet så höll dom på att ha upp hö på skullen. Utan att fråga började jag oxå att släpa balar. Då skällde dom ut mig för att jag hjälpte till. :eek:
Personliget så tycker jag att för den hyran jag betalade så skulla jag apsolut hjälpa till.
När dom sa att jag gav min redan magra häst för mycket hö så frågade jag stallägaren hur denne tyckte jag skulle lösa det hela. Med mera kraftfoder sa h*n. En häst som äter 5kg havre 1kg lucern och 10kg hö/ dag ska nog inte ha så mycket mera kraftfoder.
När de skulle åka på semester så skulle jag sköta stallet själv. Dan innan insåg jag att fodret inte skulle räcka. Då bad jag om tele nr till det stället där de köpte fodret så jag kunde hämta. Men det gick minsann inte för sig. Om fodret inte räckte så skulle min vara utan.
osv osv....

Självklart letade jag annan stallplats men det gick inte att få tag på någon...

/Linnea

Det ringde en igår igen (var får de numret ifrån???) och jag sa nej direkt, men hon accepterade det. Sen funderade jag lite på det och kom fram till att jag skulle gjort du du skrivit, räknat ut exakt vad den tiden kostar mig, det blir ju ändå en halvtimme extra jobb om dagen, i stort sett obetalt.

EDIT: Räknade ut på min vanliga lön att jag i såfall ska ha ca 2000 kr/månad, i kallhyra...

Har du även räknat in arbetstid för fakturering, bokföring, deklaration för företaget? Och alla andra kringskostnader som uppstår? Slitage på anläggningen (inte alls oansenligt vid inackorderingar)?

Men 2000 kr i kallhyra/månad är ganska rimlig prisbild annars.

Slitage på anläggningen (inte alls oansenligt vid inackorderingar)?

Det beror väl på stallets skick i nuläget? Jag har lagat ganska mycket saker i mina två boxar, så jag hade inte velat betala för slitage. Dessutom hjälper jag till vid eventuell tvätt och målning av stallet.

KL

Jag är en sån där "snål" stallägare:(

Har nog målat in mig i ett hörn...Har f n två inack varav den ena har två hästar. Jag satte först ett pris på 1100 på de minsta ( full service, strö + foder,mockning, in o utsläpp, täckesbyten vinter/höst ), 1500 för mellanstora ponnyer och 1900 för stor häst.
Begränsning i kraftfodermängd; max 3 kg/dag, resterande få ägaren själv ta in och betala för. Vi har hö i småbal samt spån, kan inte ha storbalar p g a utrymmesskäl och samma gäller ang spånbalarna.

Nu sitter jag och räknar på det här, om jag tjänar något ö h t på att ha inhyrda. Tanken var att det skulle åtminstone täcka utgifterna för mina tre ponnyer men det visar sig att det gör det inte!

Har redan varit tvungen att höja med 200 kr i höstas p g a att spånpriserna sköt i höjden:( Är i valet o kvalet att säga upp folket eller att ta ett snack ang höjning igen men det känns inget roligt.

Räkneexempel på den stora hästen; 12 kg hö/dag=25krx30=750kr/mån + müsli helfoder 3kg/dag=90 kg/mån=ca 700kr/mån + spånbalar 3 st/v=12/mån=ca600 kr/mån.
Summa; 2050kr! Arbetstimmar per dag= ca 1 timme=28 tim/mån= jobbar gratis. Slitage på stall + el + vatten + målning etc=gratis.

Räkneexempel på minsta hästen; 4 kg hö/dag=8kr/dag=240kr/mån + müsli helfoder ca 1 kg/dag=30kg/mån= ca 200kr/mån+spån ca 500 kr/mån + samma antal arbetstimmar som ovan.
Summa; 940kr!

På stora hästen vars hyra f n är 1900kr, förlorar jag 150 kr + gratis arbetstimmar.

På den lilla hästen vars hyra f n är på 1300kr "tjänar" jag 360 kr eller rättare sagt 360 kr är vad jag får betalt för 28 timmars jobb.

Häromkring ser jag stallar av ungefär samma kvalitet som vårt, med liknande service som tar mellan 1000 kr och den dyraste tar ca 1800-2000 kr för stor häst - och jag undrar HUR kan man ligga på dessa priser? Är det enbart gårdar med egen produktion som kan ligga på denna nivån? Jag har ju inga speciella kontakter eller så utan köper in på Lantmännens och hos höbönder som analyserar sitt hö.

Hur var det nu med "snåla" stallägare:crazy:?

Kl

Jo men så är det.. jag diskuterade med några förut när jag funderade på att skaffa inackorderade.. Kom fram till att om det skulle vara värt det ska ska man ta minst 1500-2000 bara i kallhyra.. och vem vill betala det? Jag tycker det är dags för dagens hästägare som inte har stall att inse vad det kostar att ha häst. Tycker att kanske ridsportsförbundet/STC eller nått kunde gå in och utforma någon form av standardavtal när det gäller inackorderingar så att man slipper känna sig så attans sniken när man lägger fram vad man vill ha betalt..

*Lånar knapp*

Samma sak här... Det roliga är att det var aldrig någon som ringde om stallplats när jag hade annons ute, men både före och efter så ringde det en massa folk:confused:

Jag har väl inget direkt emot det eftersom jag har haft allt från svin till änglar som hyresgäster, så vet jag "vad jag vill ha" i mitt stall. Har jag en box ledig och en trevlig & seriös person ringer om att få ha sin häst här, så finns det en chans att han/hon får den lediga platsen. Allt beror på tiden, personen och hästen!:)

Jag kan avpollettera folk ganska lätt redan vid telefonsamtal, som när folk hävdar att det är helt okej om deras hästar står två på 9kvm bara för att dom själv är så desperat efter stallplats. Eller folk som är så bortskämda att dom på en gång börjar pruta på stallhyran ("pruta" är okej, men då betyder det att tjänst efter tjänst faller bort och då klagas det över dålig servic istället:cool: )

Däremot har jag aldrig upplevt att folk tyckt att man är snål för att man inte vill hyra ut. Och tycker dom det så är dom verkligen inte välkomna i framtiden då tiden kanske passar bättre för mig att ha inhyrda!

Räkneexempel på den stora hästen; 12 kg hö/dag=25krx30=750kr/mån + müsli helfoder 3kg/dag=90 kg/mån=ca 700kr/mån + spånbalar 3 st/v=12/mån=ca600 kr/mån.
Summa; 2050kr! Arbetstimmar per dag= ca 1 timme=28 tim/mån= jobbar gratis. Slitage på stall + el + vatten + målning etc=gratis.

På stora hästen vars hyra f n är 1900kr, förlorar jag 150 kr + gratis arbetstimmar.

Du förlorar mycket mer! Ta en "struntsak" som vatten. Har du räknat på vad det kostar, totalt?

Och:
Underhåll och reparationer av byggnader, stängsel mm. Alltså sådant som uppstår p g av den inackorderade hästen.
Underhåll och bearbetning av hagar och beten.
Slitage och nyanskaffningar på/av gemensamma redskap etc, räknat som ovan.

Jag skulle aldrig i livet stå och betala någon för att ha häst i mitt stall! Vilket du m fl gör!!
Absolut minimum vora kostnadstäckning + viss praktiska insatser därutöver.

Lägg fram krassa siffror på papper för dina inackorderingar och förklara för dom att dom antingen måste erlägga en större hyra eller dra ner på dom kostnader dom medför.

LAI

Visst är det så, problemet är ju att med tiden blir inhyrda mera som vänner ju längre tiden går och då känns det tio gånger svårare:(

Nu har jag ju bara ett mindre stall och alla kommer varandra mycket närmare än om man bedriver det som en ren verksamhet/företag.

Jag har sparat alla kvitton och gått igenom det senaste halvåret nu och sanningen är väl den att jag innerst inne vetat om detta men inte förrän det kom på papper så blev det väldigt verkligt.

Jag ska ta tag i det här efter semestern och ha ett litet stallmöte, ta med kalkylerna ut och visa på hur det ser ut så får man hoppas att det inte tas emot som snikenhet från min sida. Hittar de billigare platser någon annanstans så får man ju vara beredda på att de flyttar, var och en ser ju till sitt.

Underhåll och reparationer av byggnader, stängsel mm. Alltså sådant som uppstår p g av den inackorderade hästen.
Underhåll och bearbetning av hagar och beten.
Slitage och nyanskaffningar på/av gemensamma redskap etc, räknat som ovan.

Det är väl inget som säger att stallägaren står för detta? :crazy: Som hyresgäst så stängslar jag (ska byta tråd - detta betalar jag), underhåller hagen själv (ska bla sätta upp reflexer på stolparna - reflexer som jag betalar), redskap köper jag egna av då vissa inte är anpassade för mina hästar. Alla hinkar, krubbor och saltstenshållare har jag ordnat själv. Har snickrat krubbhållare, borrat upp saltstenshållare, lagat boxarna på diverse ställen. Ska även sätta upp uppbindningsringar och krokar (efter tillåtelse, givevis).
Detta gör jag för att det är saker som jag önskar och givetvis blir stallägaren glad när detta blir gjort.

Kan tillägga att jag trots detta har fullservice.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama