Snåla stallägare

lady_vip

Trådstartare
Varför ses man som snål om man har stall men inte vill ha inackorderingar..? Jag vill inte ha fler inackorderade, men ändå ringer det alltid folk på sommaren/hösten och frågar om jag har plats (trots att jag inte har annons).

De går t.o.m. in i stallet och tittar och ringer sen och kan ex påtala mått och liknande grejer:confused:

Det kan ju inte bara vara jag som har det så? Förstår folk inte att det är slitsamt att ha inackorderade hästar?

Sv: Snåla stallägare

tror folk som inte har haft eget stall har en susning om hur mycket o tungt jobb det är.... har själv en inackorderad, men jag valde själv henne o hennes häst, alltså jag frågade innan hon frågade mig...

men visst är det många som frågar eftersom stallet är väldigt fint o finns belyst ridbana m.m men jag kan ju bara säga att stallet är fullt då det faktiskt just nu iaf ÄR överfullt...

Ja, har oxå varit med om detta. Jag har ett mkt litet stall, bara 4 platser, men mycket bra hagar både sommar och vinter.
När jag fått förfrågningar brukar jag "hugga upp" mig lite i priserna, för det ÄR extrajobb med andras hästar. Faktum är oxå att det utöver extra tid, brukar bli extra irritation när de inackorderade hästarna inte funkar lika lätt, bra och smidigt som ens egna gör vid tex intagning och utfodring...
Sen ska man ju ha folk springande hos sig jämt i tid och otid... Klart man ska ha betalt!

Jag har två småbarn just nu, och när jag tagit till mig i priserna har folk avvaktat, så det har löst sig fint.
Men varför man skulle vara "snål" eller "lat" för att man inte orkar med fler, eller NÅGON inackordering alls, kan jag inte förstå hur någon kan ha åsikter om. Passar det inte med mått, upplägg, banor, hagar eller priser, så "fine by me"! då är det väll bara att skita i att hyra in hos mig då! Som om jag skulle bli LEDSEN över deras åsikter! Nädu!!! det bekommer mig inte, och jag trivs allra allra bäst själv!
:banana:

Varför ses man som snål om man har stall men inte vill ha inackorderingar..?

Va? Funkar det så?
Jag har bara haft eget stall en kort period och det låg lååånngt ute i bushen. Det kanske var därför vi slapp det du råkat ut för?
Min mor har eget stall och har inte nämnt att hon fått såna objudna gäster.

Och snål?? :confused: Att bara ha sina egna hästar och betala för allt själv är väl knappast ett tecken på snålhet kan man tycka..

Se det som en komplimang att folk vill ha häst hos dig. ;) Ser inget fel i att folk frågar efter plats, däremot om dom inte accepterar ett nej.
Jag fattar inte heller var snålhet kommer in i bilden?

Att man går in i ditt stall olovandes är däremot ett oskick som ska motarbetas. Särr upp anslag om att stallet är privat och att obehöriga ej har tillträde. Något folk borde inse själva, men men ...

LIA

Varför ses man som snål om man har stall men inte vill ha inackorderingar..? Jag vill inte ha fler inackorderade, men ändå ringer det alltid folk på sommaren/hösten och frågar om jag har plats (trots att jag inte har annons).

De går t.o.m. in i stallet och tittar och ringer sen och kan ex påtala mått och liknande grejer:confused:

Det kan ju inte bara vara jag som har det så? Förstår folk inte att det är slitsamt att ha inackorderade hästar?

Snålhet o snålhet. Om jag ska va vass och krass, upplever jag det som om många försöker med så små medel som möjligt, uppnå så mycket som möjligt.
Det är mycket kostsamt och slitsamt att ha eget stall, och hur många har lust att betala den insatsen?
Nä, då är det lättare att parasitera på nån annan, och kalla den "snål", om den inte vill vara värddjur :devil:
Och jag är grundligt trött på de som klagar på inackorderingspriser.
Hur många timmar skulle en vanlig servicetjänst ute i samhället kosta i timmen motsvarande det jobb en stallägare utför åt sin hyresgäst?
De flesta stallägare hyr ut platser av helt andra anledningar än att tjäna pengar, tex för att få "åkaborthjälp" osv.
Men skulle man verkligen ta betalt för det jobb man utför, skulle förmodligen ingen stallplats kosta under 2000 spänn. :)
Men mycket av det här kommer nog att klarna i framtiden, då fler och fler vill leva av hästnäring, och startar företag, och då blir det annan låt i skällan :angel:
Hur som helst är det en höjdare att ha eget, och kunna bestämma över sig själv :)

Ovan mycket bra skrivet! En till som vet!
Folk tycker inte det ska kosta något, men den som gör jobbet är den som vet hur mycket jobb det är och vad det "kostar" i tid och krångel att fixa för andras hästar.
Jag har ALDRIG utnyttjat någon av de som inackorderat hos mig till "åkaborthjälp", och lät de heller aldrig "jobba av hyra" genom mockning eller in och utsläpp. Jag sköter allt mitt, och deras oxå, men drog av i hyran om de ville mocka och sånt själva.
Själv är bästa dräng... typ.! Är alltid hemma, och är jag borta nån kväll eller liknande, finns alltid nån anställd (på gården) eller annan som ev. kan fixa detta,,, annars får hästarna gå in lite tidigare eller lite senare den kvällen.
Folk är inte sena att racka på uthyraren men om de själva visste....

Snål är nog fel ord, men snarare mindre generös:smirk:

Jag menar, jag har ju knappast inackordering för att jag vill vara generös, det har jag ju för att få nån hundring för dte och som någon nämde, hjälp om man åker bort. Men efter att ha haft en mindre skötsam inackordering så har jag bestömt mig för att strunta i det.

Jag tycker att jag bor också långt ut åt helskotta, men folk hittar hit ändå :D

Se det som en komplimang att folk vill ha häst hos dig. ;) Ser inget fel i att folk frågar efter plats, däremot om dom inte accepterar ett nej.
Jag fattar inte heller var snålhet kommer in i bilden?

Att man går in i ditt stall olovandes är däremot ett oskick som ska motarbetas. Särr upp anslag om att stallet är privat och att obehöriga ej har tillträde. Något folk borde inse själva, men men ...

LIA

Visst kan jag se det som en komplimang, men de letar upp namn, telefonnummer och ringer och sen har de redan varit och kollat runt:crazy:

Snålheten är när de tycker att jag har u ändå den platsen som bara finns till ingennytta och då kan de ju ha sin underbara häst där. När jag inte vill det så är jag snål med min generositet. Har dessutom fått höra att det är dyrt, jag har tagit 500 kr kallt med alla fodringar, täckesbyten och in/utsläpp, det är ju inte dyrt om man räknar timlön, minimilön...

Visst kan jag se det som en komplimang, men de letar upp namn, telefonnummer och ringer och sen har de redan varit och kollat runt:crazy:

Snålheten är när de tycker att jag har u ändå den platsen som bara finns till ingennytta och då kan de ju ha sin underbara häst där. När jag inte vill det så är jag snål med min generositet. Har dessutom fått höra att det är dyrt, jag har tagit 500 kr kallt med alla fodringar, täckesbyten och in/utsläpp, det är ju inte dyrt om man räknar timlön, minimilön...[/QUOTE

Dyrt med 500?
Vilket skämt! Ta och skriv upp timmarna du jobbar under 1 månad :smirk:

Tycker inte man är "snål" om man inte vill ha inackorderade. Speciellt om man ska sköta all markservice så är det mkt jobb för lite pengar.

Har själv aldrig haft häst helinackorderad utan i mindre stall där alla som har stått inackorderade +ev stallägare har delat på alla sysslorna (inkl mocka och bygga hagar, åka bort hjälp osv). Så man har sina pass när man tar man hand om allas hästarna istället för att behöva åka och sköta sin häst flera gånger om dagen.

Har dessutom fått höra att det är dyrt, jag har tagit 500 kr kallt med alla fodringar, täckesbyten och in/utsläpp, det är ju inte dyrt om man räknar timlön, minimilön...
Här runt är 500 i kallhyra lite standard MEN då ingår ingen service alls

Snålheten är när de tycker att jag har u ändå den platsen som bara finns till ingennytta och då kan de ju ha sin underbara häst där.
Det finns folk till allt. Resonerar man likadant när det gäller antal "oanvända" sovrum i en kåk eller en dito garageplats? Eller grannens balkong? Eller en annan grannes extrabil som ändå "bara står"?
Jag, som aldrig skulle komma på tanken att ställa krav på någons egendom, måste vara fel uppfostrad?

Menar du att du hyrt ut stallplats inkl hage/bete plus allt servicearbete för 500:-/månad?
Inte undra på att folk samlas som flugor.

LIA

Det var ungefär det jag skulle säga förut, men mitt inlägg "försvann" :smirk:

jag tog 600 plus foder och mockning,,, men även det är i minsta laget... iallafall om man ser till arbetet.
Att gå en extrasväng med en häst ett insläpp och ett utsläpp per dag, samt se till att den har vatten/täcke /är ok för 600,,, det är rätt billigt skulle jag vilja påstå. Mockningen tog jag extrabetalt för, 15 kr per dag, samt foder- självkostnadspris. Inga pengar där att tjäna med andra ord.....

men att det finns folks som tror att det är ett privilegium att inhysa deras "kräk" (som det ibland är...) till hästar, och att man dessutom får "betalt" för det, det vet man ju.
Dessutom kan de ju som sagt bygga ett eget stall (150-200 tusen kr) och ränta av det, så får de se vad månadskostnaden blir... Samt köpa en gård som har hagar på 2-10 hektar vardera, där hästarna kan äta och springa på.. och se vad det kostar, samt räkna in det i månadshyran.

Men att säga att andra ska ha det, underbetalt dessutom, det är lättare.

Menar du att du hyrt ut stallplats inkl hage/bete plus allt servicearbete för 500:-/månad?
Inte undra på att folk samlas som flugor.

LIA

Allt ingick utom mockning och mat/strö till hästen. Men då fick de också hjälpa mig när jag behövde hjälp, dvs väldigt sällan och jag fick aldrig hjälp...

Du sponsrade alltså inackorderingarna för att få hjälp med skötseln, vilket du ändå inte fick dom få gånger du behövde det.
Jösses!

Är hästfolk i gemen så där? :eek:
Finns det ingen hejd på kravmaskinen??

Det finns en annan tråd som handlar om kostnad för tillgång till ridanläggning. Somliga vill närmast ha det gratis. Man undrar om matte tagits bort ur skolan?

VIP, (förslag) sätt dig och räkna ut vad allt en inackordering kostar (direkt och indirekt) dig, lägg till den verkliga arbetstiden (räkna á 200:-/h) samt plussa på 30% för alla extra och oförutsett. Lägg ihop hela årets kostnader och dividera med 12 så har du månadskostnaden.
OM du ska ha en ny inackordering, presentera beloppet samt kräv minst 3 månadshyror i förskott. Var också tydlig med kraven på arbetsinsatser. Ersättning för dessa frånräknas hyran i efterskott.

LIA

Det ringde en igår igen (var får de numret ifrån???) och jag sa nej direkt, men hon accepterade det. Sen funderade jag lite på det och kom fram till att jag skulle gjort du du skrivit, räknat ut exakt vad den tiden kostar mig, det blir ju ändå en halvtimme extra jobb om dagen, i stort sett obetalt.

EDIT: Räknade ut på min vanliga lön att jag i såfall ska ha ca 2000 kr/månad, i kallhyra...

Jag har träffat en som dig - hon som numera har mina hästar inackorderade ;)

Från början:
Behövde en stallplats. Gnällde över detta till en här på Buke (S = :love: ) som berättade att hon hade två bekanta som varav en tog emot inackorderingar och en hade åtminstone ett stall. Ringde till hon som hade ett stall men inga inackorderingar :angel: Först så hade hon ingen box ledig, men när jag påtalade mina hästars pyttestorlekar så hade hon minsann två b-ponnyboxar lediga! Hon sa från början att hon var skeptisk mot inackorderingar och berättade en historia om en tidigare inackordering. Jag stod dock på mig :devil: och berättade även att jag hade ju två referenser som hon kunde ringa (båda kände hon) om hon ville veta hur jag var, om jag betalade för mig osv. Hon tog en dag på sig att prata igenom det med sin man.

Har nu stått där i två månader och jag kan säga att hon är SÅ nöjd (säger det själv - och till andra).

Vad jag vill säga är att det inte är SÅ farligt med inackorderingar. Ibland så hittar man helt enkelt rätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama