Snaffle på D-nivå?

Segelflygarinnan

Trådstartare
Huga, jag är ute sent och vet att det nämnts nyss, men... Får jag rida mitt 12-åriga sto på snaffle (två händer) på D-tävling? Sista anmälningsdag är idag - hjälp! :o

Sv: Snaffle på D-nivå?

Ja!
Jag har i alla fall fått starta min 16åring på två händer och snaffle.

Tack för svaren, nu är jag anmäld! Nu ska jag bara ha ett bett med.. ;) Rider henne idag mestadels med ett mellantjockt tvistad, och det märks att hon tycker om det! Tänkte byta det till ett smalt tränsbett under tävling (hon gillar smalare bett som tar lite plats), men läste i regelboken (wras) igår att det måste va minst 8mm tjockt. Bara ut och mäta, men det låter som ett "normalt" tränsbett?

Jag fick precis svar från en i klubben som är nyutbildad domare i WRAS, att det är stång som gäller ÄVEN på D-nivå.
Jag har bara förra årets regelbok, och där är snaffle ok t.o.m C. Har någon ÅRETS regelbok och kan hjälpa mig? Vill inte åka i onödan och vill inte skita i att åka i onödan.. :p

Sitter iofs inte med den nya regelboken framför mig, men är 99,9% säker på att så inte är fallet. Stång först på B-nivå från 6 års ålder borde fortfarande vara det som gäller. Tränsbett på D & C-nivå oavsett hästens ålder.

Personen du pratat med måste nog läsa igenom sitt utbildningsmaterial och regelboken igen. :p

Man får ha tränsbett upp till och med C-nivå.
Jag har tävlat D och C hela året med tränsbett på en 13-åring - inga problem!

Det står även i regelboken (årets) under sidorna för godkänd utrustning. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 699
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 742
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar