Snälla SWB-hingstar

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Man hör ju ibland saker i stil med "den hingsten har så fruktansvärt mycket temperament" eller "den ger så väldigt skarpa avkommor" etc. etc.

Men omvänt då?
Vilka SWB-hingstar är snälla/lämnar snälla avkommor? För några sådana måste det väl finnas? :D

Är intresserad av både snälla dressyr och hopphingstar.
(Nej, ska inte betäcka något sto, är nyfiken då man bara hör så mycket om de skarpa individerna tycker jag)

Vet att Partisan II (hopphingst?), Maraton (dressyrhingst?) och Acacio (hopphingst) ger snälla avkommor, men annars? :)
 
Jag har inte heller erfarenhet av att Maraton gav snälla avkommor, utan tvärtom.

Allt med Irco Marco brukar ofta vara okomplicerat att hantera, ha bra ridbarhet och kunna hoppa bra.
Pontus har jag liten erfarenhet av men alla har varit väldigt trevliga.
Ciceron har trevliga, okomplicerade, bussiga hästar som ställde upp på allt.

Cardento har jag träffat flera väldigt snälla avkommor till.
 
Rosevelt ska väl vara välkänd för sitt trevliga temperament? Har en märr hemma som i alla fall är ett levande bevis för det, snällare och mer människokär häst har jag aldrig stött på, hon hade nog gärna följt med i bilen hem om hon fått. Verkligen en dumsnäll häst, dock är hon rätt bitchig mot andra hästar.
 
Kan nog hålla med om Cardento avkommor. Eller ja min statestik är väl knapphändig, bara träffat en som jag rider ut på tillsammans med mina barn/ungdomselever. Vi står på lång tygel och kollar när eleverna galopperar iväg en och en upp för en backe och han rör inte en fena, medans dom andra hästarna taggat järnet! Även snäll och lätt att hantera!
 
Man hör ju ibland saker i stil med "den hingsten har så fruktansvärt mycket temperament" eller "den ger så väldigt skarpa avkommor" etc. etc.

Men omvänt då?
Vilka SWB-hingstar är snälla/lämnar snälla avkommor? För några sådana måste det väl finnas? :D

Är intresserad av både snälla dressyr och hopphingstar.
(Nej, ska inte betäcka något sto, är nyfiken då man bara hör så mycket om de skarpa individerna tycker jag)

Vet att Partisan II (hopphingst?), Maraton (dressyrhingst?) och Acacio (hopphingst) ger snälla avkommor, men annars? :)
Feliciano och hans söner.

Min erfarenhet av tex Maraton (som jag inte skulle kalla dressyrhingst, snarare multitalang med dragning åt hopp) är att de är rätt känsliga och kan kräva sin ryttare.

F ö undrar jag som vanligt vad "snäll" innebär? Okomplicerade?
De flesta hästar jag känner överhuvudtaget är snälla, däremot kan de ha både nerv, känslighet och temperament men jag tycker hästar är snälla överlag. :)
 
Jag hade världens snällaste, vänligaste och samarbetsvilliga sto efter Bayard. Hon var fantastisk från dag ett och jag hade henne från föl. Om andra Bayard-avkommor var sådana, det vet jag inte, men min Beyla var en ögonsten.
 
Jag har en underbart snäll valack efter garnesco- krevad. Har många gånger fått höra att jag ska vara glad för att garnesco blodet slagit igenom. Antar därför att garnesco ger snälla avkommor. Snäll som i vänlig, ridbar, förlåtande och alltid med en vilja att försöka förstå vad piloten vill.
 
Jag har en underbart snäll valack efter garnesco- krevad. Har många gånger fått höra att jag ska vara glad för att garnesco blodet slagit igenom. Antar därför att garnesco ger snälla avkommor. Snäll som i vänlig, ridbar, förlåtande och alltid med en vilja att försöka förstå vad piloten vill.

Ja du ska vara glad för att Ganescoblodet har slagit igenom för Krevadblodet är inte känt för att vara så lätt.

jag har också en Ganesco-häst ue Pontus och han är nog det snällaste som finns.
 
Jag säger Feliciano och Weltman enligt min erfarenhet. Har även bara bra att säga om Belissimo M och Fürstenball temperamentsmässigt om man ska ta mer internationella hingstar.
Men sen är det ju stor skillnad på vad folk ser som snälla hästar. Om det är en lämplig handikapphäst med stencoolt och godmodigt temperament eller om det duger med en häst med positiv inställning till det mesta men kanske är lite känsligare.
Tex har de Cardentohästar jag har träffat visserligen varit snälla på så sätt att de aldrig försökte bitas eller sparkas och är rätt coola men alla har varit lite knepiga och haft en del egenheter för sig.
 
Ganesco skulle jag också vilja säga. Han stod inte så långt i från mig så jag har träffat ganska många avkommor, de flesta har varit riktigt vänliga och ganska okomplicerade.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Här hemma har vi en helt underbar unghäst efter Bocelli. Tror inte hon är ett undantag. Hon är helt okomplicerad att hantera, tycker det är supermysigt att bli ompysslad, alltid glad och positiv.
 
Ja du ska vara glad för att Ganescoblodet har slagit igenom för Krevadblodet är inte känt för att vara så lätt.

jag har också en Ganesco-häst ue Pontus och han är nog det snällaste som finns.
Vi hade en Pontus-Ganesco på ridskolan, världens snällaste. Även den e. Pontus - Hertigen var supersnäll. Där gissar jag på att Pontus stod för det snälla. :) De kom i och för sig ur samma möderne, det kan ju också hänga ihop.
 
Så en häst med stammen Heslegårds Rubin - Weltman skulle klassas som förmodligen väldigt snäll? :idea:

Försöker få grepp om hur jag skall tänka som nybörjare på äventyr i halvblodsaveln. :D
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 775
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 336
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
4 010
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp