Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta foder?

korneva

Trådstartare
Här är min analys, per kg foder:

Ts 63%
Mj: 6,8
Smrp: 57
Kalcium: 2,8
Fosfor: 1,8

Jag har ju dräktiga ston o unghästar o valde ut detta hösilageparti för jag tyckte det passade mina hästar perfekt.

Men jag har 2 st 1 åringar som är väldigt bukiga, stoet hon står installad och hon har även massa upptill men inte tillräckligt som hon borde ha tycker jag och är bukig hon får 10 kg och sen ½ kg lusern inga revben känns och sen hingsten han går på lösdrift och det ser verkligen ut som att han har proteinbrist bara stor mage men inget upptill men han kan omöjligen ha proteinbrist med detta foder, revbenen känns tydligt jag lägger ut ca 30-35 kg och det är han och en till som är 7 månader bara som äter upp det.

Så hjälp mig vad är felet tro?:confused: Båda är avmaskade.
 
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

Felet skulle kunna vara att analysen antingen tillhör ett annat höparti eller att det inte har varit ett representativt prov för resten av höpartiet, så att analysen visar värden som stämmer dåligt med verkligheten.
 
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

Ja jag har oxå tänkt i dom banorna att provet inte va representativt för det partiet, funderar på att skicka in en egen analys.

Tänkte bara ifall ngn annan kunde se nåt fel i foderstaterna som jag inte ser för jag förstår inte varför det är som det är.

Deras behov ska va täckta o t.o.m i överkant enl uträkning får stoet i sig 50% mer protein än vad hon behöver och energin ligger över med 8%. Men dom dräktiga stona ser ju okej ut och det borde dom ju inte göra ifall analysen inte stämde. Hmm fattar ingenting just nu...:confused:
 
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

Ös på med lusern då. Det kan du ju ge flera kg av om du så vill. Då täcker du proteinbristen åtminstone med ett snällt foder. 1/2 kg lusern är ju egentligenn inte så värt mycket.
 
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

Ettåringar har ett stort lysin behov. Utan att veta mer om storlek på häst och ingående växter i ensilaget gissar jag ändå att behovet inte tillfredsställs.
Att ge några kg lusern eller att ge sojakoncentrat bör ordna till det.HH
 
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

Finns det flera olika sojasorter än det som finns på granngården?

Vet att du inte räknar i kvoter som jag e lärd och att du har ett annat foderstatsprogram än mig. Vad har en blivande 2 åring (sto, halvblod blir minst 165cm) samt (hingst blir runt 175cm) för proteinbehov samt mj behov enligt ditt program? Nyfiken:laugh:
 
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

om revbenen syns så ger du väl helt enkelt för lite mat???

annars är lusern bra att komplettera med.
 
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

Det är hingsten som revbenen syns på och nu äter han 20 kg o jag kan omöjligt få i honom mer mat. Han vägrar äta krafftfoder överhuvudtaget har provat det mesta, lusern vägrar han oxå äta så mer mat går inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

Finns det flera olika sojasorter än det som finns på granngården?

Vet att du inte räknar i kvoter som jag e lärd och att du har ett annat foderstatsprogram än mig. Vad har en blivande 2 åring (sto, halvblod blir minst 165cm) samt (hingst blir runt 175cm) för proteinbehov samt mj behov enligt ditt program? Nyfiken:laugh:

Om vuxenvikten är 600 och hästen ca 18 mån så säger mitt beräkningsprogram att gmsnittsbehovet är 72 MJ, 440 SMRP varav 45 gram lysin och 30 gram treonin, Ca 40 och P 20. Minimibehovet av torrsubstans 9.5 kg.

Soja finns i lite olika beredningar allt ifrån skrå till granulat och pulver.

Det finns ett gammalt SLUarbete som tydde på att lysin förbrukades i viss mån under fermenteringen. Har inte sett ngn som upprepat detta försök så jag vet inte om det stämmer. Har vi tur kanske DavidS tittar in i tråden.
HH
 
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

Intressant, mitt program säger att behovet är 23 g lysin halva behovet av ditt program och hon får nu i sig 22 g lysin enl programmet men det är ju uträknat på 2007 års medelhösilage. Så enligt ditt program får hon ju alldeles för lite lysin, vilka negativa effekter har det? Va det lysinbrist som kan ge reducerad tillväxt?? hmm har aldrig tänkt på lysin eftersom den stapeln har hållt ett bra värde i mitt program. Hm sånt här är intressant tycker jag.

Treonin har jag aldrig hört talas om och det finns inte med i mitt program vad behöver kroppen det till?? Ursäkta dum fråga men har ingen aning om vad det är.
 
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

Jag har själv inte mycket till vetskap om just foderanalyser men kan citera en del i det Jenny Redgård svarade ang. bukmage i tidningen H*ppson:

Bukmage hos hästar är vanligt, även hos hästar i normalhull och till och med i underhull. Bukmagen beror hos friska hästar nästan alltid på svag rygg- och bukmuskelatur. Hästens tarmpaket är stort och tungt och kräver starka muskler för att bäras upp. Har dessa muskler en gång förslappats kan det ta lång tid att bygga upp dem igen.

Att hästar får bukmage av hö eller halm är en myt som kan ha sin grund i att utfodring med endast proteinfattiga fodermedel på sikt leder till att musklerna förtvinar.
 
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

Fast då har du ett undermåligt foderprogram. Mitt bygger på EAAPs diskussioner. EAAP är den europeiska organisationen för djuruppfödning som har möten där man går igenom senaste forskningsrön. Om man tittar på NRC i USAs rekommendationer så säger de 41 gram till motsvarande häst. Så med stor sannolikhet kan man säga att din häst behöver minst 40 gram lysin, gärna 45.

Lysin är den första begränsnde aminosyran, treonin den andra. Om dessa fattas kan inte hästen använda alla andra aminosyror för att bygga vävnader. Man eldar för kråkorna så att säga. HH
 
Sv: Snälla ni som verkligen är duktiga, varför blir mina 1 åringar bukiga på detta fo

Mitt program är ju ett av dom kändaste här i sverige och det bygger på NRC och dom samarbetar ju även med hippocampus nu såg jag, antar att du förstår vilket program det är jag vet inte ifall jag får skriva det här i tråden. Så det verkar ju mkt konstigt att det står att behovet är så lite.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 157
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: Estivuz
·
M
Foder & Strö Har fått en analys på Vårat Hösilage . Försökt att sitta med Hippocampus och räkna ut foderstaten till min häst, men förstår ingenting...
Svar
8
· Visningar
1 850
Senast: HannaZ
·
M
Foder & Strö "lånar inlogg"..;)Hej, har med kompisen suttit och läst om foderanalyser mm här och nu gjorde jag ett sådan. Skickade till Hjortens...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 522
Senast: tinafinis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp