Foderstatsprogram resultat?

Sv: Foderstatsprogram resultat?

Visst tycker man att de gott kunde passa på att motionera lite när de ändå inte ar nåt bättre för sig? :rofl:

Var nere hos syrran i helgen, och fy fasen vad snygg hennes nordis blivit! Ändå har hon knappt ridit säger hon.. Men de har en arab i stallet som jagar runt henne häst, så hon måste vända på en femöring och springa en massa. Tror jag ska skaffa en sån jag med, hade verkligen behövts :p
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Vilken härlig! :) Jo lite mage har han, men verkar rätt tungt byggd i övrigt. Han kanske behöver lite mer galopparbete så magen får lite muskler också? Men jag skulle nog inte dra ner mer på maten än du gjort. Då blir det bara värre när gräset kommer och den får i sig all energi kroppen suktar efter. men den har rätt mkt päls också, när den ramlar av ser den säkert betydligt smalare ut. Nu ser ju benen också kraftigare ut pga all päls.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Så funkar det hos oss också. Sedan min häst flyttade in till ett stos hage som är lite mer bastant har den börjat bli mkt finare. Ägaren matar den lite i överkant för att det "ska finnas något att ta av när den ska bygga muskler". Min har alltid varit smäcker;) Hon springer som en tok hela dagarna av alla orsaker hon kan komma på. De andra i stallet är inte så glada eftersom hon står för typ 90% av allt slitage i våra hagar och trampar sönder dem totalt. Käkade som värst 110 Mj förra våren:crazy: då hon blivit för smal. Försöker ge så lite uppiggande foder som möjligt eftersom hon är så het, men jag måste ju ge mkt mat så den inte faller ur och blir som ett spjälstaket. Nu käkar hon "bara" 92 och 560 g smrp. Kallblodstravare på 150... typ 400-460 kg. Trodde jag skulle få en lättfödd häst men så blev det inte. C-ponnyn växer ifs lite fortf men den är rätt stor i maten också. Så vi har lite motsatta situationer du och jag.

Du kanske också borde ta hem en vilde som kan motionera din häst:D Lite rivstarter och bocksprång skulle nog göra gott!
 
Senast ändrad:
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Nu känner jag att jag skriver lite mkt i din tråd, men jag klistrar in ett inlägg som jag skrev i en annan tråd för att komma med nya tankar kring foderstaten och det här med viktminskning. Jag svara på en fråga om när jag skrev att en häst som ska ner i vikt kan få proteinbrist trots jättebra kvot:

Nä kvoten blir inte lägre, men intaget. Om man ger lite mindre energi än behovet är går ju hästen ner i vikt, vilket den gjort. Men för att behålla musklerna måste ju hästen forfarande få i sig allt protein den behöver och inte dra ner på det. Ett underskott på även proteiner gör ju att den blir av med muskler också.

Så drar man ner på Mj för att bli av med hull men vill behålla muskler måste man ju fortf ge den tillräckligt med protein för att täcka behovet. Då blir ju kvoten lite vad den vill beroende på hur mkt man drar ner på energin.

Ett exempel eftersom jag inser att jag skrivit lite förvirrande:

En häst har ett behov på 80 Mj per dag och därmed grundbehov på ca 480 g smrp. Eftersom hästen är fet och måste ner i vikt kanske jag ger den 60 Mj att äta. Om jag minska ner på energin och behåller samma kvot (ger av endast samma fodermedel), i mitt exempel 6, får hästen nu bara i sig 360 g smrp, dvs ett underskott. Hästen kan teoretiskt sett få proteinbrist trots att kvoten är ok.

Får hästen i sig tillräckligt med proteiner även efter reduktionen av energi blir kvoten plötsligt 480/60= 8. Så tänker jag iaf, man får inte fastna i kvottänket för mkt. Det kan bli lite konstigt i slutänden.

När hästen är nere på lämplig vikt ökas ju intaget av Mj igen så inte viktnedgången fortsätter, det är inte så att om man ger en viss mängd mat väger hästen konstant 400 kg och ger man lite mindre väger den 350. Utan underskott ger en minskning och överskott en ökning. Så kvoten kan inte alltid hållas konstant under tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Jag har med kapat tråden :p

Jo, han är rätt så bastant och nästan en dm vinterpäls ovanpå. Vi ska annonsera efter lite nya hästar till stallet (bor bara två där, och jag ska "snart" flytta), får skriva i annonsen att det är ett krav att de springer mycket, haha!
Tror hans mage kommer bli lite mer slimmad när vi kommer igång ordentligt med töltsättningen (jag är lite lat just nu).


Det där med kvoter är intressant. Har läst någonstans att till lättfödda kallblod är en hög kvot ofta bättre än en låg, vilket en del rekommenderar. Har själv fått den rekommendationen från Kraffts foderrådgivare (fast å andra sidan tycker hon att jag kunde ge minst ett kilo Krafft Ponny också :smirk:). Hade det inte varit för den låga TS-halten hade vårt ensilage varit perfekt i år.
Egentligen är det ju rätt logiskt, bara för att hästen bantar ska den inte äta "skräpmat". Det är ju likadant med människor, man ska äta bra mat men mindre energi.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Ja precis!:D

Haha just det, du måste ju köpa krafft ponny så måste du köpa några kilo till av deras dyra proteinrikare produkter för att reparera skadan som krafft ponny gjort. Smart strategi.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Det rekomenderarde karrfts foderrådgivning mej oxå att ge 0.5 kg krafft ponny till min häst... Det lät ju bra då tkt man (kunde inte så mkt om foder då) men det innehöll ju mindre än 1 kg av vårat hösilage. Så det var ju bortkastat och hästen fick proteinbrist :smirk:
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Vi provade både Hippocampus och Freefarms program med samma svar..se tidigare inlägg.
Sedan hittade vi det här och har räknar med denna:

www.d.lst.se/d/amnen/djurhalsa/hast/foder.htm

och det verkar ju bli bättre uträkning :) om vi nu räknade rätt,
nån som är duktig på det o kan kolla lite deras sida:angel:.

Det som skall vara underhåll överskrids med 50-60 % mer om jag skall komma upp i kvoter över 6 med fjolårets ensilage. Tyvärr har vi inte nån annan leverantör just nu. Denna brukar annars ha bra ensilage, var så förra året i alla fall. Men i år så blev det väl inte det bästa, vilket ju visade sig senare, då vi inte tidigare har behövt stödfodra med lusern.:( Avvaktar med några ytterligare tillägg av annat ett tag framöver för o se om det händer nåt positivt med det vi har nu.

Nu ligger givan på 12 kg ensilage, 2 kg lusern (Kvarnby) 450 gr soja,
1-1,2 kg kornkross på valacken, han är fortf en del bukig med lite kännbara revben, men det går ju inte över en natt o få upp honom.
Han är lite nervös av och till också, allra helst nu när han börjats och
promenadridas, det finns så mycket luriga saker efter vägen.:p
Men är fin i magen, så det är ok på den fronten i alla fall.
funkar inte...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en häst född -05. Han står på halm, vilken han gärna äter av. Jag vet inte hur jag ska mata den stackars hästen, för att han...
2
Svar
38
· Visningar
2 645
Senast: Shaklima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp