Foderstatsprogram resultat?

Sv: Foderstatsprogram resultat?

Mer motion är väl lösningen, tråkigt men sant. Hur mkt protein får han i sig då? Minska inte på grovfodret under 1,2 kg t per 100 kilo bara, då är det bättre att byta ut en del av det hö du ger nu mot nåt med bättre värden.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Vi provade både Hippocampus och Freefarms program med samma svar..se tidigare inlägg.
Sedan hittade vi det här och har räknar med denna:

www.d.lst.se/d/amnen/djurhalsa/hast/foder.htm

och det verkar ju bli bättre uträkning :) om vi nu räknade rätt,
nån som är duktig på det o kan kolla lite deras sida:angel:.

Det som skall vara underhåll överskrids med 50-60 % mer om jag skall komma upp i kvoter över 6 med fjolårets ensilage. Tyvärr har vi inte nån annan leverantör just nu. Denna brukar annars ha bra ensilage, var så förra året i alla fall. Men i år så blev det väl inte det bästa, vilket ju visade sig senare, då vi inte tidigare har behövt stödfodra med lusern.:( Avvaktar med några ytterligare tillägg av annat ett tag framöver för o se om det händer nåt positivt med det vi har nu.

Nu ligger givan på 12 kg ensilage, 2 kg lusern (Kvarnby) 450 gr soja,
1-1,2 kg kornkross på valacken, han är fortf en del bukig med lite kännbara revben, men det går ju inte över en natt o få upp honom.
Han är lite nervös av och till också, allra helst nu när han börjats och
promenadridas, det finns så mycket luriga saker efter vägen.:p
Men är fin i magen, så det är ok på den fronten i alla fall.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Ja, den sidan räknar jag från (och dubbelkollar mot ene massa andra hahah!)

Vi i princip bor i skogen, rider bara i skog och mark, och kör en hel del. Har ett ensilage med bra värden, kvot på 9.9, men låg TS. Ger halm för att komplettera det. Om jag minskar får han för lite protein, köpa lucern är onödigt då ensilaget har samma värden..

Han är rätt bra musklad, men av erfarenhet vet ajg att så fort det tittar upp något som påminner om gräs i vinterhagen går han upp och blit smällfet igen.. Han måste ju få äta, men vad gör man? Kan ju ha betesreducerare till sommaren, men känns lite fel att ta på den redan om en månad..

Menmen, jag antar jag får leva med det och försöka motionera mera (det skulle kräva extremt mycket motion om jag känner hästen rätt). Men det känns inte bra att veta att han har rört på sig precis hela vintern, fått bort några kilo och sen är allt förgäves så fort gräset tittar upp..
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Glömde svara, han får för tillfället cirka 330 g smbrp. Behovet ligger 30 g under.

Ensilaget har bra värden (såvida analysen inte var helt uppåt väggarna..). Har dem inte i huvudet så här och nu..
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Ne brukar vara så :crazy:. Red en tinker förut som hade stått ganska länge innan och hon hade ju iaf börjat se bättre ut, men sen kom gräset och fick börja gå i sommarhage och på en vecka så var hon som en tunna :crazy:
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Ligger ju rätt lågt redan, jämfört med tex min c-ponny på 5 år som får ca 80 Mj och 560 g smrp, korsning med bla fjording. Är det kanske en isis du har, eller något annat lättfött?

Extremt lättfödd häst måste det vara, jobbigt att räkna foderstat på en sådan. Men de flesta djur funkar ju så att de går ner på sparlåga när de äter mindre, vilket gör det ännu svårare att få ner dem i vikt. Hur fungerar magen, och hur mkt ts tuggar den i sig per dag? Hur motioneras den? Jag har ju hittills inte haft det problemet med mina matvrak, som tur är.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Korsning fjording/island, 138 cm, grovt byggd. Han skulle kunna överleva i en öken utan problem (ja, värmen skulle han inte klara förstås..). Han är helt otrolig, den hästen..

Han får runt 5-6 kg TS just nu, och han tuggar i sig allt som finns ute i hagen. Vi har egentligen för låg TS på ensilaget, runt 30%, så han har blivit dålig i magen av det. Har ingen möjlighet att byta, annars hade jag gjort det för flera månader sen. Det är lite märkligt, en del bajshögar har normal konsistens under natten, andra är mer som koblaj (inte riktigt så illa, men åt det hållet). Antar det är halmen som "lugnar ner" magen lite.

Mätte honom igen idag, och han är under två meter runt buken! Tar mått ca en hand framför virveln. Kan visserligen bero på att jag precis varit ute och ridit i två timmar :angel: men ändå, jag blev glad när det "bara" var 199 cm runt. Längre fram, där man "ska" mäta är han 182, tror inte det kommer minska speciellt eftersom han är så pass bred.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Okej. Knepigt.. Det kan inte vara så att matsmältnigen är seg för att han inte är 100% i magen? (tänkte på träcken som inte var helt hundra) Eller så är han bara grymt lättfödd och har "kraftig benstomme;) av naturen. Finns väl inte mkt att göra som du inte har gjort då, utom att jag skulle prova med en kur typ probimin eller liknande för att få balans i magen, och kanske få lite mer fart på förbränningen, men där vet jag inte om man kan få någon effekt av det.

Ps har du några bilder på ponnyn? Korsningen låter väldigt intressant. :)
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

:idea: Tack, den var ju bättre, fick räknat ut vikten på hästen också, på ett enklare sätt. Han väger enligt denna 450 kg men skulle nog tippa att han bör väga 25-30 kg mer för o få honom fin.
Nu är han ju rätt långhårig men utan riktig underull så han blir tottig när han rullar sig, går ute i stort sett från 9-20.30, kan man ge honom lite vanlig bakjäst för pälsen?

/mvh
Annika
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Jag ger honom bakjäst och loppfrön, har inte råd att köpa något dyrt tillskott :crazy: Fast han brukar vara svår att få ner i vikt, verkligen anpassad för ett liv på kalfjället kan man säga. Ska se om jag kan släppa honom i skogen i sommar, om han inte kliar sönder sig totalt..
Kan ta en ny bild, så får du se hur han ser ut just nu! Kan ju mycket väl vara så att jag upplever honom som tjock fast han egentligen inte så fasligt rund.. Jag menar, man blir ju lätt hemmablind.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Här, hittade några bilder från 15/2 i år. Lite dum vinkel på ljuset, men orkar inte fixa nu :p

15defebruari6.jpg


http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/15defebruari14.jpg

http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/15defebruari.jpg

Nu när jag tittar på bilderna ser han helt okej ut, lite dåligt musklad bara (mitt fel, jag har varit lite trött på sista tiden).
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

"lånar inlogg"..;)Hej, har med kompisen suttit och läst om foderanalyser mm här och nu
gjorde jag ett sådan. Skickade till Hjortens lab.
Fick hem analysen och så gick vi in på Hippocampus foderanalysprogram...
Det fick vi som svar där:

Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar.
Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens
balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Analysresultatet på ensilage ser ut så här, ...vilket jag inte riktigt kan tolka:cool:

TS 67%

Råprotein..........64 g/kg TS........43 g/kg foder
Smbr...............29 g/kg TS..........20 "
energi.............9,4 MJ/kg TS........6,3 "
kalcium............3,9 g/kg TS.........2,6 "
fosfor.............1,9 g/kg TS...........1,3 "
kalium............ 20,5 g//kg TS........13,7 "
magnesium..........1,2 g/kg/ TS.......0,8 "


Vad vi funderar på är då resultatet, eftersom hästarna är olika i hull.
Det är en valack, varmblod, 159cm, 475 kg, tunn och blivit
lite bukig, var inte det i somras,
ett sto, varmblod, 152cm, 450 kg, normalt hull,
rids inte nu utan går i hagen långa dagar, inne på natten

Cirka 14-15 kg ensilage, 1 kg krafft lusern, 1 kg kornkross till valacken, stoet bara ensilage.
Avmaskade regelbundet, så det borde inte vara mask.
Hur får man upp honom i hull då? :smirk:

/Annika

Typ sådanna svar får jag med där inne. Jag tycker den sidan är kass och åter kass.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Min häst (varmblod) som hade proteinbrist när vi mätte honom, och som inte har sådär super mkt msukler precis var 185 cm i landmärkesonfånget...
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Fast jag är rätt säker på att han inte har brist. Han är rätt mjuk i hullet, och revbenen är väl nerbäddade i fett..
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Jo han har ju lite mage på bilderna, sådär ser min häst oxå ut nu, står och har det bra och bara äter hela dagarna :smirk:
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

:smirk:Nu är det lite rörigt i denna tråd som jag började,
din häst ser ju rätt rund ut om magen...på ett annat sätt än min, som är vbl och som jag har problem med.
Dvs proteinunderskott och hur jag skall få bukt med denna...

Jag var ute efter lite hjälp med foderstatsprogram och hur man räknar för att ställa det till rätta, vilket jag tycker jag fått kläm på nu, nåt så när i alla fall. Får avvakta resultat av detta ett litet tag till,
tack så mycket för hjälp till diverse länkar och förslag, :bow:

mvh
Annika
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en häst född -05. Han står på halm, vilken han gärna äter av. Jag vet inte hur jag ska mata den stackars hästen, för att han...
2
Svar
38
· Visningar
2 645
Senast: Shaklima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp