Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Sv: Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Vad har ni för häst/ar i vinter?

Ella f 04, e: Qalle-Bold Irish xx
(Dolly f 08, e: Hertigen RNF-Shaftesbury xx)

Hur ser upplägget ut? Har ni nån vila? Vad fokuserar ni träningen på?

Ella ska banne mig inte få någon vila. Nu när jag varken ammar eller är gravid och Ellas snedhet efter en omkullridning är ett minne blott och saker börjar fungera så är det hoppningen som jag satt fokus på. Dressyren känns som att jag faktiskt fixar själv. Fokus är på äkta bjudning, fullt ös medvetslös är inte rätt taktik. Förbättra galoppen.
Dolly ska bara ridas in och förhoppningsvis hinna hoppas lite. Jag äger henne inte dock.

Ska ut och "låtsastävla" (dressyr och hoppning)?

Lär nog inte få det gjort i år. Men jag hoppas att vi kommer ut i både dressyr och hoppning i vinter. Ella är ju tänkt som fälttävlanshäst men jag vet faktiskt inte om en häst som skiter på sig för att det ligger bommar på marken eller en stock är lämpad för det. Annars hoppar hon allt vi satt upp i hinderväg på träning vad det gäller färgade rivningsbara hinder.

Några "mål" (mer eller mindre konkreta...) ni vill ha uppnått tills säsongen drar igång igen?

Den äkta bjudningen ska vara där. Jag ska ha lärt mig rida i bra rytm och tempo runt en hoppbana. Ella ska vara färdig att tävla dressyr på. Förvänd galopp och skänkelvikningar ska fungera.

Det vore jättekul om jag hunnit med Dolly så mycket att hon kunde få vara med och traska runt en bana på pay&jump på säg, 40 cm. Jag längtar tillbaka till ponnytiden och nu har jag en ponny! Eller två, Ella är precis som en ponny att rida.

Åh, en Qalle med fullblod i! Finns det bilder?

(Unghästen är Qalle-Eminent och det har börjat tunnas ut med hästar efter honom på tävlingsplatserna så man får inte chansen att se så många avkommor längre)

Min lilla gråa ponnyhäst, numera bara några meter bort :D

Se till så att hästkompisen stannar inne så vi kan ge oss iväg på ridturer är väl prio ett ;) Sedan ska jag ridaridarida så mycket jag bara kan efter över ett år av uppehåll! Jag är inte så väderkänslig vad gäller frusen mark så det blir nog ingen helvila utan mer anpassat från dag till dag. Pålle behöver banta lite och matte oxå, jag behöver öht väcka liv i mina ridmuskler igen och vi behöver hitta kul ridvägar. Ska kolla med något ridhus i närheten om man kan rida där när det frusit kanske. Fokus är alltså att öht komma igång med lite promenadridning igen :D

Nope. Det är typ jättelåg prio att tävla öht. Om jag vill göra något så är det att åka ut på träningar, testa nya tränare, se alla fina terrängbanor osv nästa säsong, tror inte ens det blir något tävlande. Så i allra värsta fall kanske vi åker på någon P&J/P&R typ i vår men det är ganska tveksamt.

Några "mål" (mer eller mindre konkreta...) ni vill ha uppnått tills säsongen drar igång igen?
Jag vill hitta vettiga ridvägar, eller främst galoppvägar som funkar mer än när grusvägarna är bra. Vill gärna hitta ett ridhus att knata runt lite i om marken blir jättetråkig för hästarna i hagen.

Och så vill jag att mitt lilla fega djur går in i ligghallen när det är dåligt väder :cool:

Det var väl vintersäsongen för en otävlingsmänniska det :bump:

12-årigt sto e Casir Ask
14-årigt sto e Bellini

Casir Ask stoet har precis kommit igång så smått efter konvalecens, flytt etc. Men nu ska vi igång på riktigt så ingen vila. Fokus på att hitta tillbaka till varandra och ha kul!
Bellini stoet ska promeneras igång långsamt. Har haft en lång vila på grund av skada + mammaledighet. Jag hoppas på att kunna ha henne som handhäst bakom den andra på våra skogsturer!

Nej, vi satsat på att komma tillbaka till hoppbanorna på riktigt till våren och sen fortsätta med terrängen (där vi slutade förra hösten) till sommaren.

Att få tillbaka glädjen!

Åh, en Qalle med fullblod i! Finns det bilder?

(Unghästen är Qalle-Eminent och det har börjat tunnas ut med hästar efter honom på tävlingsplatserna så man får inte chansen att se så många avkommor längre)

Det finns det nog. Men jag sitter vid paddan nu och den är inte riktigt sams med photobucket så jag får inte upp bilder här ifrån. Laptopen tar 200 år att sparka igång. Ska kika efter lite gamla bilder här.

Tyvärr kommer du nog att bli besviken på min Ella. Hon ser ut som en förvuxen New Forestponny bara. Finns inget hästigt i henne och inget i utseendet efter hennes mamma tyvärr. En dålig kopia av pappan. Och underligt nog inga gångarter att tala om. Och gräsligt tittig. Men lyckligtvis har hon samma temperament som mamman när det gäller träning och hoppning. Alltid positiv och med mycket kämparglöd.

Jag vet inte om vi räknar oss som fälttävlansekipage än, men jag skulle ha startat en stilterräng om den inte hade regnat bort (som så mycket annat i höst), och siktar (igen) mot debutant nästa år, så:

Igloo, sju år. Vi har inte kommit så långt; hoppar 90 och tar oss igenom en LB:1, typ.

Hur ser upplägget ut? Har ni nån vila?
Ingen längre vila (han har stått i flera perioder senaste året pga diverse småskador och annat) men någon vecka då och då kan det nog bli.

Vad fokuserar ni träningen på?
Nu ska det bli dressyr ett tag framåt; jag känner att det är där det brister. Lite hoppning för att hålla det igång (och inte bli rädd för höjder eller långa oxrar igen), men dressyr är det jag känner att vi behöver.

Efter nyår om vi hittar någon vettig tävling lagom nära.

Hitta rätt i dressyren, få till en mjuk och ridbar häst. Då kommer en del av det vi behöver i hoppningen på köpet. Bättre hoppsits.

Jag ska revidera mitt inlägg lite.. det blir visst dressyr. Vi har KM kvar jue och dit är ljusgrå och Hille anmälda till. Mörkgrå har hopptävlat idag och kommer nog göra en hopptävling till innan vinterns clearrounder.

KL

Rembo 03:a, Piaster 04:a, Loppan 06:a och Coal 09:a

Hur ser upplägget ut? Har ni nån vila?
Loppan har just påbörjat sin 5 veckors vintervila. Hon är så pass ung i framförallt knoppen att jag tror det kan göra henne gott. Sen ska hon igång och ridas ut en massa massa för att bli lite modigare när hon är själv. Mkt dressyr ska det också bli, för alla hästarna. Och styrkeövningar i hoppningen. Tänkte skruva upp träningen ett hack i vinter faktiskt, lite mer hoppning. Coal ska påbörja sin vintervila så fort det blir halt, han går just nu mest på handhästturer och ngn kortare skritt. De äldre hästarna får nog ngn vecka här och där om inget oförutsätt händer.

Vad fokuserar ni träningen på?
Dressyr helt klart, och styrka och smidighet i hoppningen. Ska inte träna på några höjder, kommer ändå högst gå debutant/lätt i vår och motsvarande hopphöjd känner jag att vi kan klara av, bättre än dressyren iaf!

Paynjumps, framförallt med 04:an som behöver stressa ner.

Få fram smidigheten och kvickheten i 04:an, bygga upp 03:an och få 06:an modig och mer stabil i framförallt dressyr. 09:ans mål är att någon gång växa i sin stora kropp!

*kl*

Asså, jag blir inte klok ibland på min medishäst... Förra veckan så fick jag ett infall att jobba med lite markarbete med bommar - på kvällen med upplyst bana o skuggor o allt vad det innebär. Man måste ju utmana sig själv eller hur? ;) När jag kommer till banan så var det redan två tjejer med deras ponnys där o de hade satt upp ett rättuppstående. Ja, när det väl står där så måste man ju passa på! Värmde först upp o jobbade med tempoväxlingar, övergångar osv. Sigge lyssnade bra o var hela tiden med på noterna. Inga problem att rida över bommarna, Sigge tvekade inte en enda sekund! Hur underbart som helst. Sen studsade vi över 40 cm, nemas problemas där med. Haha, denna hästen är så knäpp. Trodde jag skulle ha massor att jobba med, spänd o tittig häst brukar ju vara hans melodi. Kändes så bra att allt bara rullade på och att han var AVSPÄND från början till slut. Jag var en lycklig ryttare. :love:

Denna vecka har det blivit lite lugnare ridning pga snön. Pålle har inga snösulor så det har blivit lite styltor under fossingarna som stört. I onsdags la jag på gamla lokselen och tömkörde, gick hur bra som helst. Trodde han skulle ha lite åsikter om selen, men han uppförde sig hur coolt som helst. Han kanske är inkörd??

Ja, denna häst slutar aldrig att förvåna mig... Tror jag fallit för knäppgöken. :love:

Härligt aprilia men jag har länge undrat var din nordsvensk tog vägen?

KL

I helgen hade vi träning/clinic med Linda Algotsson! Var helt fantaststiskt roligt, hon byggde terränginspirerat med smalhinder (murdel med bom över), "coffin" av grindar och vattenmatta och plankhinder som hoppades rejält på snedden. Dessutom hade vi kört dit två terränghinder som varje grupp avslutade med.
Linda är enormt engagerad, var stenhård med den tyska utbildningsskalan som hon anser bör följas och hade ett sinne för detaljer som var toppenbra för oss som red. Jag fick ett par tips som jag ska följa med min 4-åring, kändes helt rätt för oss.
Fortsättning följer på detta....:)

Efter avslutad träning höll hon ett föredrag som dels bestod av hur man tränar en fälttävlanshäst för lång hållbarhet, där poängterade hon att det var viktigt med att inte skynda upp i klasserna! Ngt som många nybörjare inom fälttävlan borde lyssna på ofta ofta...dessutom fick vi höra hur hon tagit sig från att vägra ut sig på varenda hopptävling som 6-8 åring flicka till OS-ryttare och 22 år i landslaget. Vi var även inne o pratade om en annan hjärtesak hos Linda, stilterräng, och fick se en film på hur det går till på Bundeschampionat i Tyskland. Allt var väldigt inspirerande och alla som var där verkade väldigt nöjda.

Senast ändrad:

Zamona xx (2001 e: Zaffaran - Strong Gale)
Cloud Connected (2011 e: Algot - Zaffaran xx)
Cognac (2007 e: Rosevelt - Koncerz xx)

Well, jag kommer typ dö av tristess... Zamona är dräktig, så hon ska bara motionsridas fram till typ Mars/så länge hon orkar. Sen får hon sättas igång igen till hösten.

CC ska inte göra många knop, löshoppa lite kanske. Till hösten sen ska han börja tömköras lite har jag tänkt, men det är ju så långt fram så det är inte lönt att ens tänka på...

Under tiden ska jag roa mig med Cognac, min väns häst. Ett helt oskrivet blad och knappt riden! Ska bli spännande, för tydligen har han hinderfobi, men den tänker jag bota.

nope....

Att djuren ska hålla sig friska (PLEASE!!!) och att jag ska få Cognac över ett hinder!

Sa inte Thunder att du skulle rida på lilla Dillis också? Det kan väl aldrig bli tråkigt ;)

Sa inte Thunder att du skulle rida på lilla Dillis också? Det kan väl aldrig bli tråkigt ;)

Ja och så efterlyste hon hästar att hoppa på facebook så hon ska köra upp och hoppa mina i vinter oxå har hon lovat när jag ska åka på semester till thailand i 3 veckor.. så hon har fullt upp :angel:

Men om du nu har engagerat någon annan att hoppa dina kusar, kan du inte komma hit och ta ett tag med mina då????

Vad glad jag blir att du kommer ihåg honom. Finaste Sluggo fick vandra vidare 1 maj i år. Saknar honom så. Vi hade kämpat ett år med behandlingar i kronlederna BF (artros), svarade bra på behandlingarna men hältan kom hela tiden tillbaka. Efter 3e omgången behandling på mindre än ett år så bestämde vi att det var den sista.

SAM_6901.jpg

Liknande trådar

Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Paxinarion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama