Snacktråd sommarsäsongen 2012

Sv: Snacktråd sommarsäsongen 2012

Men du, hur tror du hästen känner sig om du sitter och tänker så hela tiden? Det är inte rättvist mot våra hästar att ha så höga krav på oss själva att vi är oroade innan eller besvikna efter. Hästen gör så gott den kan men de läser av oss riktigt bra oxå. Inte vill du väl att din häst ska springa med en klump i magen och vara rädd att göra matte besviken? Jag tror det är många hästar som känner sig så faktiskt! Och de önskar vi ju inte våra älskade vänner :love:

Mao tror jag du gör bäst i att fundera lite över hur dina krav på dig själv går ut över dina hästar. För de gör de oavsett om vi vill eller inte! Och du vill ju att dina hästar ska vara glada och modiga, inte blir du besviken på dem om de inte vågar alla gånger? Men det är precis så de känner om du blir besviken på dig själv däruppe i sadeln!

+ 1 på den!

Rebecca skärpning!!!!:mad:

Vad är det för skillnad på en gul låda du hoppat förut och en röd låda du inte hoppat förut, egentligen??? Jag tror knappast att Lina bangar för att hon inte har sett hindret förut, så LITA på din fina lilla häst, för sjutton!!!:devil:

Typhindren är ungefär lika hela tiden, och hela poängen med de lättare klasserna är ju att de ska vara utbildande!! Jag tror inte det blir några som helst problem, bara rid och ha kul!!!:idea::D

Fast jag är aldrig besviken på hästen, det är aldrig hästens fel, antingen rider ryttaren för dåligt, eller så har ryttaren inte förberett hästen för uppgiften.

Det är ju jag som inte fixar det här med nya hinder, inte hästen. Har jag hoppat hindret innan vet jag att vi klarar det, jag är sjukt nervös ändå, men har ändå det som lugnar lite, att vi klarat det förut. Ni vet ju att jag varit nervös för högre hinder sedan innan, och det har ju inte direkt gått över, men imed att mna hoppat det innan så vet man ju att man klarar det. Det blir säkert bättre när jag blir mer erfaren på den här höjden, men det hjälper ju inte mig nu.

men jag ska verkligen försöka mata in det mantrat so du sa Ellin: "Nu ska vi ut och hoppa massa nya roliga hinder Lina" :) Verkar vara en bra inställning istället för att tänka "nu har jag tagit på oss en för stor uppgift som vi kanske inte kommer klara, och hästen kanske skadar sig om jag rider för dåligt och bla bla bla" som jag gör nu typ...

Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för det utan du får tacka Conny:angel:

Men det är ju precis det jag menar! DU måste lite på din häst, hon klarar det! Med eller UTAN din hjälp;) Bara visa henne hindren och häng med, tänk på hur kul ni har! Det farliga med fälttävlan är ju när man börjar tänka på hur farligt allt är... Du måste koppla bort det och bara ha roligt, låt adrenalinet ta över:p Du har ju hoppat dessa höjder/svårigheter på träning så det är inga problem!

Om det är någon tröst känner jag mig aldrig tillräckligt förberedd heller. Skulle tränat mer på det, gjort ett till galoppjobb, gjort den rörelsen en gång till... Det hör nog till helt enkelt, det svåra är ju att koppla bort det och bara göra sitt bästa! För när du väl är på tävlingen finns det inget annant du kan göra!

kl

Nu tänkte jag styra upp en ny liten "buke-FT-träning" :D

Hur många är intresserade av att åka till och träna för Niklas Lindbäck på hans bana utanför Munka Ljungby
(Norra Skåne, Örkelljunga typ)?

Fast jag är aldrig besviken på hästen, det är aldrig hästens fel, antingen rider ryttaren för dåligt, eller så har ryttaren inte förberett hästen för uppgiften.

Men hästen vet inte det! Den känner ju bara hur du känner dig. Är du besviken tar hästen så klart åt sig! Självklart smittar din (negativa) oro av sig på pålle :)

Det är inte alls så lätt att "våga" mer än man egentligen gör men tänk på din inställning, det hjälper åtm mig SJUKT mycket. Om inte annat för att hästen ska få en trevligare upplevelse med en kanske nervös och oroad matte men åtm en matte som vill våga och som framförallt inte blir besviken om det inte går som matte ville :)

fast jag är ganska övertygad om att Lina vet att jag är stolt över henne och aldrig besviken på henne oavsett situationen ;)

Annars hade hon inte utvecklats så som hon gjort det här året. Tex vågade hon inte löshoppa högre än 110cm hos förra ägaren, nu hoppar hon 145cm utan problem, det visar ju på att hennes självförtroende växt enormt, eftersom det inte sitter någon på ryggen och inverkar :)

Senast ändrad:

Min hästs motto: det spelar ingen roll hur det ser ut sålänge det är ett hinder.
Dvs allt jag styr på och säger är ett hinder, hoppar vi (för det mesta såklart, även solen har sina fläckar ;) )

Då hänger jag på, med eller utan häst! Så kan jag pussa stora fina Fille-mule!!! Han står på samma gård som N iallafall! :D :D

Ja men dåså, då får du försöka få bort ur hjärnan att det finns olika hinder. De är hinder, punkt slut!

Som min mamma: 'ja det där hindret med bokstäver var det många som stoppade ut sig på' Jag: 'var det ett hinder med bokstäver??' :rofl: (jag tittar inte heller på hinder ;) )

Det är bara i ditt huvud som den skillnaden finns! I terrängen finns det också bara räcken och oxrar, och så lite gravar och så men det är fortfarande samma sorts hinder. Har du hoppat en låda har du hoppat alla, samma med spets, grav, hus, upphopp, nedhopp... Hinder som hinder!

Och när du säger att hästen vet att du inte är besviken på henne tycker jag du förmänskligar henne lite. Är du besviken känner hon av det, punkt. Men det betyder ju inte att hon inte utvecklas och får bättre självförtroende i alla fall, för den allra största delen av tiden är du ju inte besviken utan stolt och glad!

fast jag är ganska övertygad om att Lina vet att jag är stolt över henne och aldrig besviken på henne oavsett situationen ;)

Annars hade hon inte utvecklats så som hon gjort det här året. Tex vågade hon inte löshoppa högre än 110cm hos förra ägaren, nu hoppar hon 145cm utan problem, det visar ju på att hennes självförtroende växt enormt, eftersom det inte sitter någon på ryggen och inverkar :)

Men det är ju inte samma sak. Klart hästen känner av dig hela tiden!

En känsligare häst med sämre grundjobb hade säkert kunnat bli osäker om du alltid är som du beskriver en tävlingssituation. Den hade säkert kunnat få hang ups på att just tävla. Det är jag övertygad om att det förekommer i MÅNGA situationer hos nästan alla ekipage. Jag och min häst ha klippmaskinen och ridning i hoppsadeln på bana som exempel :angel:

I ditt fall så verkar ju Lina uppenbarligen tycka att du är en helt okej matte att hoppa med även om du är osäker på tävling, troligtvis för att ni är så samspelta på träning och hon vet att hon brukar kunna lita på dig. Därför gör det henne inte så mycket att du blir osäker på tävling. Det är BRA, för då har du ju lagt en bra grund! Men det betyder inte att hon inte känner av din negativa oro. Vänd den till något positivt så kommer du må mycket bättre och även Lina eller den hästen du nu sitter på :D

Det är bara i ditt huvud som den skillnaden finns! I terrängen finns det också bara räcken och oxrar, och så lite gravar och så men det är fortfarande samma sorts hinder. Har du hoppat en låda har du hoppat alla, samma med spets, grav, hus, upphopp, nedhopp... Hinder som hinder!

Och när du säger att hästen vet att du inte är besviken på henne tycker jag du förmänskligar henne lite. Är du besviken känner hon av det, punkt. Men det betyder ju inte att hon inte utvecklas och får bättre självförtroende i alla fall, för den allra största delen av tiden är du ju inte besviken utan stolt och glad!

Du förklarade lite bättre vad jag menade :p

Ang terränghindren så är det ju faktiskt sant! Jag har faktiskt inte tänkt på dem som mer än hinder som kräver olika ridning men det finns ju faktiskt en begränsad mängd typhinder :D

Wow, nu höjdes ju verkligen mitt självförtroende i frågan, lika bra jag låter bli att rida då ju eftersom jag ändå bara får min häst att må dåligt.

Jag bad om hjälp hur jag ska sluta tänka så, inte få höra om och om igen att jag är dålig för min häst vilket gör att jag kommer tänka ännu mer på det. Ledsen att jag låter sur, det är inte meningen, men det är så jag känner och tolkar det och jag blir faktiskt lite ledsen.

Jag förstår hur ni menar och jag vet att ni säger det i all välmening.
Nu glömmer vi det.

:)

Kul att du är sugen på träning Gabby! :) Jag har frågat N om det går att klämma in någon helg mellan den 8e april och 12 maj, så får vi se vad han säger om det. Kan tänka att han har rätt mycket att göra nu när säsongen kommit igång :D

Du missade mitt sista stycke va :p

Ska ni hoppa för N eller ni ska låna banan (eller vad man nu säger?) och hoppa själva?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka