Snacktråd sommarsäsongen 2012

Sv: Snacktråd sommarsäsongen 2012

För info!
Förtydligande ang Tranemoryttarnas klasser.
Enligt terminen står det enbart 90 + 100 klass. Men Tranemo arrangerar även CNC* den 6 maj! Välkomna!

gaahh!
blir så sugen på att terrängträna!! fusk ju att ni redan kommit igång där neråt landet.. :mad: igår var det värsta snöstormen här uppe :crazy: undrar när terrängträningarna börjar komma igång..

har jag berättat om att jag o pålle hoppade en liten bana (3 hinder!) förra veckan? sååå roligt! världens storm den dagen, så det bådade inte gott.. men killen skötte sig! lite spänd i början, sen rullade det bara på. himla underbar känsla, att allt bara flyter på. hinderhöjden var bara 40-50 cm, men ändå! nånstans måste man ju börja. :)
btw, såg att det finns en vattenmatta bland hindermaterialet vid ridbanan! :banana: den ska vi utforska nån dag..

idag ska jag köra lite galoppträning på åkrarna! ska försöka komma ihåg att ta lite pics :)

För info!
Förtydligande ang Tranemoryttarnas klasser.
Enligt terminen står det enbart 90 + 100 klass. Men Tranemo arrangerar även CNC* den 6 maj! Välkomna!

Då skriver vi in det i kalendern och tackar och bockar för en CNC* till att rida i rätt del av landet!

kl

idag blev det 40 min intensiv ridning på åkrarna. en aaaningens matt pålle idag, men han gjorde det jag bad om o skötte sig. inge bus o grejer. :)

började med skritt på långa tyglar, sen travjoggning på rakt spår o i volter. lite tempoväxlingar för att han skulle bli mer snabbare på hjälperna. han är väldigt stel i högersidan hö varv (eller om det är vänster sidan då som är stel?), har ni några bra tips på ridövningar där jag kan komma åt honom lite där? väldigt stor skillnad mot vänster.. där är han mjuk o följsam direkt.

slutligen blev det galoppjobb. mkt tempoväxlingar, det gjorde att han bjöd lite mer på sig själv ibland! himlarns vilket drag det blev ibland :d men det är stor skillnad gentemot min kallblodstravare som jag är van vid.. tror sigge behöver hitta sin övre växel! :p med träning så kommer det nog. :)

just ja, måste hitta ett alternativ till bett som är lite skarpare.. rider just nu på tredelat, men han bet tag i bettet idag några gånger o han svarade inte på mina tygeltag så snabbt. ägaren rider på pessoa när hon rider ut, men jag är inget fan av det bettet.. kanske jag ska testa jaktkandar eller pelham?

han är väldigt stel i högersidan hö varv (eller om det är vänster sidan då som är stel?), har ni några bra tips på ridövningar där jag kan komma åt honom lite där? väldigt stor skillnad mot vänster.. där är han mjuk o följsam direkt.

Sidvärtsrörelser! Rid på stort voltspår och flytta undan för innerskänkel i typ skänkelvikning, och jag tycker att man inte behöver vara blyg för att lätta på ytterhanden och ställa igenom + leda tydligt med inner. I början gör det absolut inget om halsen blir förböjd, bara hästen börjar mjuka upp sig i sidorna, tycker jag :)
(Sen när hästen är mjukare i sidorna ber man förstås om lika mycket kontakt på bägge tyglarna)

tack för tipset! :bow:
har lite svårt att komma åt honom sidvärts, det blir ofta tuggummi-känsla när jag vill att han ska flyta på.. får nog jobba med korta sekvenser o att han ska svara snabbt på mina hjälper.

Det är iofs viktigt att hästen svarar snabbt och rätt på hjälperna och inte tappar bjudningen helt, men var samtidigt inte rädd för att låta honom sakta ned och "trassla" sig igenom övningen några gånger - det viktigaste är inte att sidvärtsrörelsen i sig bli bra, utan att hästen blir mjukare efteråt :idea:

Det har du iofs rätt i! :) Jag kan nog vara lite för mkt "på" ibland, för jag inte vill att han ska "stanna upp" liksom. Blir lite otålig. Denna häst har verkligen talang för samling, inga problem för honom att trampa på stället för det är ju hans specialité. :D Det jag behöver jobba på främst med honom är framåtbjudningen, UTAN att för den delen stressa på honom.. hoppas på att komma igång med att träna dressyr för tränare snart, känner att jag behöver det! så ibörjan kanske fokusera på korta BRA sekvenser av sidvärtsrörelser?

undrar om jag lyckas få fram filmen från förra året på min debut i LB:1 på honom (träningstävling), där kan vi snacka om tuggummi-känsla :angel: (kanske inte hör till här iofs? eller jo, det gör det visst! dressyr är ju faktiskt en del i fälttävlan!)
vore kul o höra lite kommentarer på den ritten, o få lite tips på hur jag kan jobba på att få fram den där framåtbjudningen som jag vet att han har inom sig! :love: tror att om jag hittar lite knappar i dressyren, så kommer andra bitar falla på plats automatiskt. därför är jag rejält taggad på att hitta dom där knapparna! :bump: varför kommer det inte med en manual med varje häst??

Senast ändrad:

Jag provade Kimblewick på Lina när hon blev tokstark ute, men det funkade inte alls på henne. Hon bara knäppte av i nacken och sprang jädrar i havet! Det enda som funkar på henne är mer dressyr. Dressyr i förbannelse till och med :D Kimblewick anses ju vara det smnällaste llite skarpare bettet, och jag hade det tom i de stora ringarna vilket gör det ännu snällare, men min dam tyckte inte alls om det och man hade ingen broms alls! Var en... hmm.... spännande upplevelse.... not... :D

kl

Alltså, jag vågar knappt skriva det.... men jag gör det ändå!
Imorgon ska jag o Evighetsmaskinen hoppträna för första gången sedan den 9 november!!!!!!!!!!!!!!!

Madam är i full gång, hennes rygg börjar bli rund o go o framförallt "hel". Vi var o provade ut sadel i förra veckan, testade 4 st och känsliga Madam visade klart o tydligt vilka som var bra och vilka som var dåliga. Vi är nu nere i endast en och jag har ridit 2 ordentliga pass i den nu, helt utan reaktion. Jag vet inte riktigt vem av mig o Madam som har störst leende när vi far fram i paddocken, helst i galopp och helst i olika växlar.
Stallägaren trodde inte jag var klok i söndags, hon var i paddocken samtidigt som mig och en gång/minuter utbrister jag "JAG ÄLSKAR MIN HÄST" sen drar vi en långsida i full galopp under tjo o tjim.

Håll gärna tummen att det håller i sig.....!

Senast ändrad:

Jag provade Kimblewick på Lina när hon blev tokstark ute, men det funkade inte alls på henne. Hon bara knäppte av i nacken och sprang jädrar i havet! Det enda som funkar på henne är mer dressyr. Dressyr i förbannelse till och med :D Kimblewick anses ju vara det smnällaste llite skarpare bettet, och jag hade det tom i de stora ringarna vilket gör det ännu snällare, men min dam tyckte inte alls om det och man hade ingen broms alls! Var en... hmm.... spännande upplevelse.... not... :D

Precis samma upplevelse har jag på min när han är lite överpigg. Det känns som att hans broms sitter liksom "i lodplanet", får man inte fram nosen dit så har man ingen broms alls! Duktig pålle som lär matte att det inte bara är att dra i tyglarna för att bromsa :bow:

kl

Alltså, jag vågar knappt skriva det.... men jag gör det ändå!
Imorgon ska jag o Evighetsmaskinen hoppträna för första gången sedan den 9 november!!!!!!!!!!!!!!!

Madam är i full gång, hennes rygg börjar bli rund o go o framförallt "hel". Vi var o provade ut sadel i förra veckan, testade 4 st och känsliga Madam visade klart o tydligt vilka som var bra och vilka som var dåliga. Vi är nu nere i endast en och jag har ridit 2 ordentliga pass i den nu, helt utan reaktion. Jag vet inte riktigt vem av mig o Madam som har störst leende när vi far fram i paddocken, helst i galopp och helst i olika växlar.
Stallägaren trodde inte jag var klok i söndags, hon var i paddocken samtidigt som mig och en gång/minuter utbrister jag "JAG ÄLSKAR MIN HÄST" sen drar vi en långsida i full galopp under tjo o tjim.

Håll gärna tummen att det håller i sig.....!

Härligt!!:bump::bump:

Jag har varit på den mest motiverande hoppträningen ever idag, jag har verkligen känt att jag fått redskap att ta med mig till fortsatt ridning och ser för första gången att jag kanske kan lösa vissa problem med hästen. :bump: Helt underbart, med tanke på att jag kände att jag lika gärna kunde sälja eller ge bort henne förra träningen för gamla tränaren eftersom jag kände mig så värdelös som ryttare.

Tänk vad rätt tränare kan göra! :bow:

Men varför är det så svårt att hitta rätt? :confused:

Ja, det är helt märkligt att det ska vara så svårt, och att den man tyckt varit bra plötsligt inte alls passar så man måste byta för att komma vidare. Jag ska prova en till nu i veckan och se hur det känns, förmodligen blir det att kombinera den jag red för idag med den andre om det går att lösa. Annars får jag väl prova ännu en, har en till på lager som ska vara bra..
Men nu har jag insett att felet inte bara ligger hos mig, utan i om tränaren kan förmedla hur jag ska göra.

Det är ju ofta så, att en tränare kan hjälpa en upp till en viss nivå men sedan beöver man en ny, samma att en tränare man inte fick ut något av att rida för förut plötsligt kan fungera för att man som ryttare kommit till en ny nivå. :)

Jättekul att det fungerar iaf!

Jag har några favorittränare som jag tycler är skitbra! Men jag vet att det finns andra som inte alls uppskattar iaf den ena av dem, vilket jag inte kan förstå, men det är väl det där med att vara på olika nivå igen :D

Jag trillade av på hoppträningen i torsdags :D Haha! Fastnade dessutom på film, katastrof! :D

kl

Jag har ett stort problem.

Jag har ett enormt behov av att planera saker, och förbereda saker. Jag känner aldrig att jag är tillräckligt förberedd.
Detta är jättejobbigt när man ska försöka sig på att vara fälttävlansryttare.

För att känna att vi är tillräckligt förberedda inför en tävlingsstart så vill jag helst ha hoppat alla hinder tidigare. Det är ju som vi alla vet mer eller mindre omöjligt. Nu är jag jättenervös inför helgens start i Tågarp. Jag vet ju inte om de byggt några nya hinder! Och jag är extremt nervös för Gärds, för där VET jag att de byggt nya hinder...

Jag vet inte vad jag ska göra åt detta... Måste ju komma över det på något sätt. Tips??

Så kan du ju inte tänka, på en hopptävling t.ex är det ju ny bana varje gång och det är väl inga problem? :)

Vad är det du är nervös för, att tävlingen inte ska gå bra? Det är väl inte hela världen om man får ett stopp! Så, någon gång måste ju vara första gången ni hoppar hindret, vad gör det för skillnad om det är på träning eller tävling?
Hon brukar väl inte stanna på alla nya hinder heller?

Jag leker tom med tanken på att åka och rida en stilterräng på en bana varken jag eller hästen har sett någon gång förut, som första tävling någonsin :angel:

Helst hade jag ju debuterat på en bana man hunnit träna på någon gång, men det blir svårt om det inte finns någon...

Men på en hopptävling finns det typ räcken och oxrar och inget annat. På en terrängtävling kan alla hinder se helt olika ut. Är det ett vanligt förkommande hinder, som tex en stock eller ett stigsprång och så är det inga bekymmer, det är väl mer de lite mer spektakulära hindren, tex spetsar och kombinationer, lådor och hus osv som jag är nervös för, för de kan se så olika ut på de olika banorna.

Att få ett stopp är typ hela världen för mig, för jag har så höga krav på mig själv. bryr mig inte ett dugg om vad andra tänker och tycker, men jag blir så besviken på mig själv. Är väl därför jag kan förbereda i all oändlighet. Jag menar, jag tog ft-kort 2008, jobbade hos en ft-ryttare och red hur mycket terräng som helst, men vågade inte debutera förrän 2011, och tom då tyckte jag inte att vi var redo. Men det var vi ju, det märkte jag ju när vi väl kom ut. Vet att det är löjligt, men kan inte hjälpa det. :(

Enda gången Lina stannar är typ när mina nerver sviktar, vilket de gör på nya hinder :(

Förstår ju att det är en del av sporten att man inte hoppat hindren innan, men det är ju mitt ujäkla huvud som sätter käppar i hjulet. Hästen hoppar allt jag säger hon kan hoppa, men tvivlar jag så tvivlar hon...

Senast ändrad:

kl

Jag har ett stort problem.

Jag har ett enormt behov av att planera saker, och förbereda saker. Jag känner aldrig att jag är tillräckligt förberedd.
Detta är jättejobbigt när man ska försöka sig på att vara fälttävlansryttare.

För att känna att vi är tillräckligt förberedda inför en tävlingsstart så vill jag helst ha hoppat alla hinder tidigare. Det är ju som vi alla vet mer eller mindre omöjligt. Nu är jag jättenervös inför helgens start i Tågarp. Jag vet ju inte om de byggt några nya hinder! Och jag är extremt nervös för Gärds, för där VET jag att de byggt nya hinder...

Jag vet inte vad jag ska göra åt detta... Måste ju komma över det på något sätt. Tips??

Tänk om tänk rätt!

Hästen skiter i vilka hinder du som ryttare styr emot sålänge den har förtroende för dig. Det är ju precis det vi (spec inom fälttävlan) utbildar hästen för! Dvs att den ska lita på oss som ryttare och att den SKA ta egna initiativ.

Har du alltid hoppat hindren innan får du egentligen aldrig något kvitto på att din utbildning är rätt :)

Jag tycker det blir fel när man "miljötränar" hästar och "tränar på titthinder". Speciellt om man som ryttare tänker att det häst behövs för at hästen inte ska bli tittig/stanna på titthinder. Det har INGET med hästens utbildning att göra egentligen tycker inte jag. Det man tränar (eller iaf SKA träna tycker jag) är att som ryttare presentera hästen för nya saker (kan lika gärna vara en ny postlåda på uteritten) på ett sådant sätt att hästen själv lär sig ta in nya saker på ett positivt sätt.

Om du tänker lite mer i de banorna så inser du nog att för Lina är det nemas problemas att hoppa nya hinder och att du faktiskt bara hoppar, precis som vanligt :) Försök ha inställningen "Fan vad kul, nu ska vi få hoppa massa nya roliga hinder vi inte sett Lina :D" så går det säkert kalasbra :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka