Snacktråd sommarsäsongen 2012

Sv: Snacktråd sommarsäsongen 2012

Tusan, jag som är så rädd för att halka!

Undrar om jag borde uppgradera till större broddar? Har 9 mm isbrodd nu.

Jag har alltid ridit med 8 (typ iaf) mm blindbrodd men i blött, lite längre gräs på mjukare underlag tyckte min lilla häst det var ganska obehagligt. Tänkte testa med lite längre brodd bara bak nästa gång jag rider på sådant underlag. Annars har blindbrodden funkar prima.

Velanders bana kan du glömma långt gräs och blöt/mjukt/halt underlag :D Men broddning är nog ändå rätt individuellt, hoppas du hittar rätt :)

Äsch! Jag har relativt korta (1cm?) gräsbrodd två i varje sko. På Revingen är det dessutom nästan uteslutande sandmark:idea:

Fler frågor!

Enligt ryttarmeddelandet ska hoppstarten för klass P70, P80 och P90. Så långt allt som vanligt. Sen:
Kl 12.30 öppnar hoppbanan för klass 1 och 3
Kl 16.00 öppnar hoppbanan för klass 2

Innebär det att man får (ska/måste?) göra hopp-provet först om man startar sent i klass 3?

Det har jag mycket svårt att tro! Är nog bara så att ni inte får hoppa innan 16.00. De kanske inte kan ha tillräckligt många banor igång samtidigt utan måste bygga om?

Eller nej du rider klass 3!:idea:

Men jag tror ändå att det är som vanligt bara att man inte får hoppa innan den utsatta tiden :) Men du kan ju ringa och höra:)

Då tror jag som rostis :-) hoppningen kommer säkert vara öppen ca 30 nio efter sista dressyrstart i klass 3!

Det enda det betyder är ju att man inte får hoppa FÖRE 1230 om man rider klass 3. Dressyren måste givetvis vara genomförd innan hoppning.

Tusan, jag som är så rädd för att halka!

Undrar om jag borde uppgradera till större broddar? Har 9 mm isbrodd nu.

Du ska försöka rida med vanlig isbrodd så mycket som möjligt men på sin höjd uppgradera till vanliga fyrkantiga gräsbrodd om det är regnigt o halt. Blir oftare större skador av broddtramp än halka.

Ok, då kör vi som vanligt dårå! (fast jag kommer att rida även dressyren i hoppsadeln i morgon. )

Du har säkert rätt om broddarna. Jag har aldrig använt mina stora gräsbrodd, och fröken är ju en mästare på att skaffa sig konstiga sår, även om hon nog är mer välbalanserad nuförtiden.

Rebecka, jag pluggar morgondagens program genom att titta på en av dina gamla tävlingsfilmer, jag hoppas du red rätt väg! :angel::rofl:

Hur gick det för er? Såg ingen av er där ju:angel:

Min lilla ponny skötte sig fint! Blev lite tittig i dressyren (:eek::eek::confused:) han har nog tittat för mkt på dressyrhästarna i OS:p
Fick iaf ihop 64% så det är ändå ok! Hoppningen är jag mkt nöjd med! Jag fick igång galoppen och han skuttade enkelt runt, istället för att kliva över:angel: Dock klantade sig ryttaren på näst sista hindret och kom alldeles för nära, så ett pet blev det.

Terrängen kändes superlätt!! Den var visserligen inte särskilt svår, någon småknepig linje med smalhinder på böjt spår. Ponnyn lekte runt och nu börjar vi även hitta galoppen lite mer, 10 tidsfel blev det.

Så sammanfattningsvis är vi mycket nöjde med helgen!

Nej, det var ju lite utspritt! :angel:

För oss var lördagen katastrof! :cry: Tokspänd och stressad i dressyren. Mycket av att jag blev stressad över att jag inte kom upp och började rida i tid, så vi var två nervvrak bägge två. Jättetittig på allt runt banan och någon som brakade omkring i skogen bakom domarbåset under vår ritt.
52% i dressyren med kommentaren "Fin häst! Men måste gå på tygel."
Nähä? :p

Hoppningen vet jag inte vad som hände? Jag var fortfarande nervvrak, såg inga avstånd och hon kröp intill hinderna och hoppade sedan av från stillastående på flera av dem. Fick in 1,5 galoppsprång i kombinationen... 3 hinder ner och 3 tidsfel.

Alltså, ibland undrar jag om det är värt det? Lägga ner massor med tid och pengar på träning, och sen när jag kommer in på en bana är det som att allt är som bortblåst?

Söndagen var hon fin. Då gick hon avspänt och trevligt på tygel under framridningen och taggade till inför starten. Hoppade jättetrevligt och bjöd till bra framåt. Inga fel på hinder och endast 6 sekunder över optimaltiden. :banana: Det tar sig, snart är jag kanske inom!

Det är ju bara allt det där andra innan man kommer ut i terrängen... :crazy:

Både och väl...

Dressyren var han seeeg, jag hade glömt spö så provade att rida med sporrar istället. Gjorde väl inte så där jättemkt nytta, snarare tvärt om eftersom han kickade mot skänkeln i en galoppfattning. Allmänt ostadig dessutom. 59%.

På framhoppningen hoppade han jättefint och jag kom jättebra fram till hinderna, inne på banan började det bra på 1an sedan kände jag redan på hinder nr två, ett glest räcke med tunna bommar i nedförsbacke, att han kommer nog riva. Vi kom bra på hindret men jag gjorde inget extra för att hjälpa honom, han får lära sig det själv att dra upp benen. Vi hade ju ändå ingen bra dressyr. Sedan gick 3 och 4 ok, 5an var en trippelbarr och sånna har jag svårt för :angel: Vågade inte rida på någon distans så kom i botten, Marlin hoppade till och gjorde sedan något konstigt i landningen, bockade till eller for iväg, de sista sprången blev lite spända men inga fler ner så jag är nöjd ändå!

Terrängen sparade jag lite mer på krutet och red inte alls fram speciellt mycket, travade runt banvsningen, pausade en kvart, gjorde några galoppruscher, hoppade 4 språng, sedan skritt tills vi skulle iväg. Hade mycker mer energi kvar i honom, han sög själv på frammåt på alla raksträckor, sedan bjöd han kanske inte riktigt på hinderna fortfarande, men han hoppade allt med gott mod och denna gången klarade vi tiden också :D

Ledsen att min dressyrfilm inte hjälpte dig mer :P Men till nästa gång! :) Jag visste inte du skulle till Flyinge, jag är här inne för sällan numera! Synd hade varit kul å träffa dig :)

Jag gjorde ju då min andra start på Lord, som jag ridit kanske 8ggr totalt :D höhö...

Han kändes sjukt fin på framridningen till dressyren, som honung i solsken! Spatserade in på banan med fanan i topp och fick 7or i en lång radda inledningsvis, sen kom halten och han rättade bakåt, och jag tänkte direkt att nu gick det åt helvete, fick en fyra där, tappade fokus och spände mig vilket gjorde att hästen såklart oxå blev spänd. Blir så jäkla arg på mig själv! Resen av programmet var en del 7or och en del 6or och avslutande halten rättade han oxå bakåt så en fyra där med. Landade på 62% men vi hade kunnat gjort det så mycket bättre om jag bara inte tappat fokus. Nu blir det till att träna på att stå stilla helt enkelt!

I hoppningen sen gick det finfint. Felfri runda inom tiden. Över lag en bra känsla, var någon linje vi inte kom 100% på men är ändå nöjd.

Terrängen sen. Jag är alltid över optimaltiden, så är det bara. Sist jag tävlade Lord var vi rejält över optimaltiden, och jag hade bestämt mig för att så skulle det icke bli den här gången. Jag gick banan två gånger, och verkligen analyserade sönder den, på den sträckningen kan jag spara två galoppsprång om jag tar innerspår, där kan jag rida snävt och hoppa lite snett osv. Både jag och hästen har ju gjort svårare saker förut så tyckte vi skulle våga chansa lite mer. Jag red iväg och lät Lord rulla på i ett tempo som passade honom, gasade lite på de långa galoppsträckorna och tog tillbaka där jag visste att det skulle behövas, hela tiden fullt fokuserad på att rida så snåla vägar som möjligt. Hade en kanonrunda! Ett stort fett leende på läpparna från start till mål, och hästen va lika glad. När jag kom imål så tänkte jag dock att ska det verkligen redan vara slut? Har jag missat något hinder? Men nix pix, inget missat. Däremot hade mina snåla vägar gjort att vi ändå ridit för fort! Haha! Nu blir det till att införskaffa en klocka, för såhär kan vi inte ha det! Jag har valt att rida utan klocka förut för att jag inte vill bli stressad av tiden och rida åp i ett tempo som inte känns bekvämt, och eftersom jag alltid varit för långsam typ så har jag lixom inte tyckt det var läge att börja tänka på tiden, utan att det är bättre att fokusera på att få en trevlig och säker resa i ett tempo som passar dagsformen på mig och hästen, men efter den här incidenten så får jag nog bannemig skaffa en klocka :D

Kl

Jag sitter nervöst och nojar över lördagens debutantstart för min lilla Loppa. visst får man rida lätt i alla dressyrprogram, även 2007 på långbana? Efter dagens dressyrpass så är det nog allt som återstår, hon var spänd som en fjäder! Får man mkt sämre poäng? Jag tänker att sitsen antagligen blir rätt dålig?

Buhu vad har jag gett mig in på! Dessutom dressyr på gräs när det spöregnat hela veckan, Loppan går INTE igenom vattenpölar på en dressyrbana, no way:( hjälp!!

...och jag sitter och följer tävlingen via Equipe och konstaterar att så här långt hade du inte behövt oroa dig. :-) Heja! Och terräng kan hon ju så det går säkert bra där med!

(Och så tänker jag, som två år tidigare, att nästa år, ska jag också. Om inte om...)

:) hon skötte sig över förväntan!
Nästa år är ert år det är jag säker på!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka