Sv: Snacktråd sommarsäsongen 2012
Ledsen att min dressyrfilm inte hjälpte dig mer :P Men till nästa gång!
Jag visste inte du skulle till Flyinge, jag är här inne för sällan numera! Synd hade varit kul å träffa dig
Jag gjorde ju då min andra start på Lord, som jag ridit kanske 8ggr totalt
höhö...
Han kändes sjukt fin på framridningen till dressyren, som honung i solsken! Spatserade in på banan med fanan i topp och fick 7or i en lång radda inledningsvis, sen kom halten och han rättade bakåt, och jag tänkte direkt att nu gick det åt helvete, fick en fyra där, tappade fokus och spände mig vilket gjorde att hästen såklart oxå blev spänd. Blir så jäkla arg på mig själv! Resen av programmet var en del 7or och en del 6or och avslutande halten rättade han oxå bakåt så en fyra där med. Landade på 62% men vi hade kunnat gjort det så mycket bättre om jag bara inte tappat fokus. Nu blir det till att träna på att stå stilla helt enkelt!
I hoppningen sen gick det finfint. Felfri runda inom tiden. Över lag en bra känsla, var någon linje vi inte kom 100% på men är ändå nöjd.
Terrängen sen. Jag är alltid över optimaltiden, så är det bara. Sist jag tävlade Lord var vi rejält över optimaltiden, och jag hade bestämt mig för att så skulle det icke bli den här gången. Jag gick banan två gånger, och verkligen analyserade sönder den, på den sträckningen kan jag spara två galoppsprång om jag tar innerspår, där kan jag rida snävt och hoppa lite snett osv. Både jag och hästen har ju gjort svårare saker förut så tyckte vi skulle våga chansa lite mer. Jag red iväg och lät Lord rulla på i ett tempo som passade honom, gasade lite på de långa galoppsträckorna och tog tillbaka där jag visste att det skulle behövas, hela tiden fullt fokuserad på att rida så snåla vägar som möjligt. Hade en kanonrunda! Ett stort fett leende på läpparna från start till mål, och hästen va lika glad. När jag kom imål så tänkte jag dock att ska det verkligen redan vara slut? Har jag missat något hinder? Men nix pix, inget missat. Däremot hade mina snåla vägar gjort att vi ändå ridit för fort! Haha! Nu blir det till att införskaffa en klocka, för såhär kan vi inte ha det! Jag har valt att rida utan klocka förut för att jag inte vill bli stressad av tiden och rida åp i ett tempo som inte känns bekvämt, och eftersom jag alltid varit för långsam typ så har jag lixom inte tyckt det var läge att börja tänka på tiden, utan att det är bättre att fokusera på att få en trevlig och säker resa i ett tempo som passar dagsformen på mig och hästen, men efter den här incidenten så får jag nog bannemig skaffa en klocka