Snacktråd sommarsäsongen 2012

Sv: Snacktråd sommarsäsongen 2012

Ted Velander brukar ha en del träningar, både på banan vid Gravaregården och på andra banor. (Närmast är nog i Tågarp.) Håll koll på hemsidan :laugh:
I övrigt så kan du hålla koll på klubbarnas hemsidor, tränares hemsidor eller mejla/ringa till klubbar och/eller tränare :idea:

Man ringer tränarna! Hade jag suttit vid en dator hade jag gett eggen länk med listan på tränare, men du hittar den på ridsportförbundets hemsida :-) det finns mycket fler träningar än vad som skrivs ut! Ted brukar dock skriva ut relativt många på flyingehus.com

Jag kom ut på träning i går i alla fall. Hästen var lite taggad så jag ägnade mig åt att försöka få till ett någorlunda hanterbart tempo, sakta in efter hindren och annat i den stilen. Men höjden var inget problem i alla fall, däremot diverse monster längs banan. Nu hoppade jag bara de låga hindren, först eftersom jag ville få hejd på honom, och sen för att det verkade dumt att höja när han borde vara trött. Men det kändes bra ändå, och ett par träningar till så blir han nog hanterbar. :-)

Jag är anmäld till stilterräng i Nynäshamn om två veckor. Är det någon här som vet ungefär vad man kan vänta sig för hinder där? Snälla? Läskiga? Diken? Upphopp/nerhopp? Etc, etc, etc.

Såg att du skulle till Nynäs, råkar vara min hemmabana, så här kommer lite bilder på hur hindren ser ut :)

156447_10151680240050092_568758515_n.jpg

535787_10151680240360092_115713369_n.jpg

318260_10151604122915092_688237883_n.jpg

389106_10151958009185092_532853070_a.jpg

581960_3913116306471_1122119250_n.jpg

554480_3913116026464_306495693_n.jpg

Där är de jag har med på bild :) Inga andra tittiga direkt, vattnet är en 4kant, dock lite grumligt vatten men där får man ju gå igenom på visningen

Tack massor! Det där ser rätt hanterbart ut. Vatten brukar inte vara jätteläskigt - diken och gravar är det däremot, men vi kom över graven vi övade på i fredags med bara ett stopp, och det är ok.

Jag ser fram emot att komma dit! (Och idag skuttade vi runt en 80cm-pay&jump utan några som helst problem och med känslan att de hindren är nästan fånigt små, så det här känns hoppfullt, framför allt inför nästa säsong.)

Vi har ett dike, det är inte jättestort och har du lite tur kan du välja på att hoppa stock eller dike :P
Vet dock inte hur planen är just nu, vi har en trappa också men vet inte om den ska hoppas eller ej
80 hindren är förövrigt fånigt små ^^

Ottisen, ja det kommer det vara (är 99,9% säker på det :)

En sådan här har vi med :)
terrangtraning_044_50198319e087c30f38000094.jpg

Trappor är ofarliga uppåt; neråt har vi inte hoppat på ett tag, men det blir förhoppningsvis något nerhopp på träning eller pay&cross innan dess. :) Vi får väl se hur det går. Jag är mest bara glad att få en chans att komma ut och prova. (Peppar peppar - hästskrället har en tendens att få småskador lite nu och då, men jag hoppas han håller sig fräsch i ett par veckor till!)

Åhh, vilka roliga hinder! Och jättefin häst!

Jag ska på terrängträning på torsdag, de har byggt en del nya hinder sen sist jag var där (Eringsboda), vissa är inte ens hoppade så vi ska få premiärprova dem.

Var ute och galopptränade idag, träffade på en stallkompis som hängde på och agerade draghjälp åt oss. Shit pommes frittes vad snabbt det gick då! GPS:en uppmätte maxhastighet 40,5 km/h... Vi har som mest kommit upp i 33 km/h på egen hand.

Både hästar och ryttare var toknöjda när vi kom hem. :love:

kl

Nu har lilla Athena gjort sin första fälttävlan! Inledde fint med 68,5% i dressyren, 6e plats som blev till 3e efter en felfri hoppning.

Och så var det då terräng... Först var hinderna på framhoppningen livsfarliga, som vanligt :angel: Sen kom hon igång och hoppade jättefint, vi gick bort till starten och precis när vi har 30 sekunder kvar så kommer ryttaren som ska gå i mål u full fart genom vattnet och galopperandes bakom oss, då blir hon tok-rädd och hoppar iväg så att jag nästan åker av :p

Och då är vi helt plötsligt tillbaka i "alla hinder är jättefarliga och måste lämnas ett säkerhetsavstånd på minst fem meter"-fasen, så både på ettan och tvåan stannar hon några meter innan och vill helst inte gå nära alls. Men sedan kom hon igång och gick som ett spjut på resten! Får man bara igång henne så känns det som att man kan styra på precis vad som helst, då finns det inte i hennes värld att stanna. Till och med vattnet kastade hon sig i utan tvekan! Så jag är ändå jättenöjd med henne ändå, det var ju första gången och hon behöver bara öva lite på hela grejen med hästar som kommer i full galopp runtomkring och komma på att hon ska hoppa, för när hon väl gör det tycker hon det är superskoj!

Tre träningar blev det, och vi har kommit tillbaks till att bankar är snälla och trevliga (tack vare en mycket pedagogisk tränare en vända i Enköping) men både den pay&cross jag anmält mig till och stilterrängen blev inställda på grund av gegga. Nåväl, vi kommer tillbaks i "Snacktråd 2013"!

Tack!
Det gick inte så bra, men vi hade kul ändå!

Någon som vet om det är några kommande terrängträningar i Skåne? Skulle vilja träna "riktigt" en gång till innan säsongen är över.

Du får ju naturligtvis betala en kollega som får täcka upp din jour medan du rider. Att tävla med din häst måste ju gå före lite skadade o sjuka människor fattar du väl???:mad:

Nu har vi fixat! Ett helt gäng åker till Tågarp nästa vecka för träning, tar med oss tränaren hemifrån. Ska bli så kul!!:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka