Snacktråd sommarsäsongen 2012

Sv: Snacktråd sommarsäsongen 2012

kl, ev så kommer jag vara med på terrängträning nästa vecka :banana: det närmsta jag kommit att hoppa fasta hinder är att skutta över en hög med grova bommar på ca 20cm :rofl:
hästen är en renodlad banhoppnings häst också så ingen hjälp där inte XD.

förutom häst, sadel, träns och både filmare och kameraman (för att föreviga katastrofen), vad bör jag ha med? brodd? räcker korta senskydd bak och höga fram eller bör jag ha höga senskydd eller damasker bak också? (hinderna på banan är 70-90cm, finns nog ngt lägre också). brodd??? brukar inte brodda när jag flänger runt i hagen hemma och vill ogärna brodda bak då hon är skit jobbig även i stallet ibland.

Woho vad kul!!!:D Vart ska du hoppa någonstans? :)

Säkerhetsväst!

Det viktigaste med skydden är att de sitter still, även efter vattnet ;)

Brodd utifrån vad du och hästen är vana vid och känner att ni behöver. Jag broddar alltid (broddar även hemma ibland om jag ska dressyra på vissa fält) för annars vågar jag knappt rida och hästen blir väldigt osäker när han halkar på gräs (på vintern däremot då kan han fara fram med risk för livet, vad är det logiska i det ;)). Har dock hittills bara haft blindbrodd (7-8 mm utan kärna) runt om och det har funkat på alla ställen utom en oklippt fläck :) Är hästen sparkig så brodda bara fram (eller rid utan), det allrs värsta som kan hända är ju att du inser att brodd hade behövts och du får hoppa mindre och ta det lugnt och överväga brodd till nästa gång :)

Är hästen snäll att rida på öppna ytor? Annars är jag själv ett stort fan av halsring :D

Första steget till en bra terrängsits är att hela tiden trampa underskänkeln framåt, heja heja :bump:

jag brukar bara ha brodd på vintern och vid blött halt underlag(som jag hoppas att det inte kommer vara :p).

det är i öved träningen kommer vara ^_^, det är ju mer eller mindre i en hage och inte jätte öppet. men tar nog på martingalen istället för förbygeln för säkerhets skull.

hästen är sparkig ibland(mest hemma, hon uppför sig bättre när vi är iväg :p), på tävling har jag hoppat upp till en meter utan brodd på gräs efter mindre regn.

har ingen aning om skydden sitter fast i vattnet, brukar alltid linda när jag rider i snö och vattenpölar är ju inte så djupa att skydden blir våta.
har catago strykkappor, de får duga och flyger de av så gör de det(har aldrig gjort det innan dock :p).

*kl*

Det har inte blivit så mkt terräng för mig o pålle i sommar.. så nu laddar vi på inför hösten! :banana: Tänkte komma ut på minst två träningar i höst, plus att jag tänkte träna lite på en bekants terrängbana med hinder 50-70 cm. :)

Vi har mest ridit ut, dressyrat o hoppat lite - o haft semester också såklart. ;) Debuterade dressyr på bortaplan i helgen o pålle skötte sig super, nu på fredag ska vi iväg igen! :D Och idag ska vi hoppa pay & jump 50 cm, är lite nervös :o

Det gick inte så väldans bra måste jag säga, vi vägrade ut oss på 2:a hindret.. :angel: Framridningen o framhoppningen gick bra, han var lite spänd men ändå ridbar. Han kändes glad o pigg. :) Men sen när vi skulle förflytta oss från framridningsbanan till tävlingsbanan så slog något slint, han började backa o snurra. Tillslut fick jag backa honom in. :p Spänd som en fiolsträng, svår att styra o stod emot hela tiden. Försökte iaf vara lugn o inte vara så brydd, valde att utgå sen efter att vi kommit över 2:a hindret för att han skulle få en bra upplevelse. Jag hade fått fortsätta men det var inte läge, jag tror han hade stannat på varje hinder o det hade inte varit en trevlig upplevelse för vare sig honom eller mig.

Jag tar med mig det positiva från framridningen. :) Vi behöver träna på tävlingsmomentet o få honom att bli mer avspänd o trygg med mig. Det finns ju en anledning varför förra ägaren sålde honom.. Egentligen är väl han för svår för mig, känner att jag gör tusen fel o inte stöttar honom på rätt sätt. Men samtidigt är det en utmaning och jag gillar utmaningar o när man inte har allt upplagt på silverfat. Vi tränar vidare o ser vart det leder till. Kanske det inte går o träna bort, men då är det ju inge mer med det. :) Han är nog en riktigt bra träningskompis o då nöjer jag mig med det. Lite tråkigt att han blir så orolig, skulle gärna vilja veta vad han har varit med om för upplevelse.. Min dröm om att kunna starta en startfälttävlan med honom släcktes lite igår, men man ska väl inte sluta drömma. ;)

Men som ägaren sa, såhär var han ju i början när han var på dressyrtävlingar t.o.m. o det funkar ju bättre nu. Så det kanske går att träna bort. :) Nu närmast är det träningstävling på hemmaklubben om 1,5 vecka, funderar på att anmäla mig till 30 cm o bara gå in o hoppa första hindret - just för att träna på tävlingsmomentet (såklart få in en träning innan). Eller om jag ska vänta till 23 sept då vi har CR 50cm, o se till att ha fått till några bra träningar innan.. Men jag misstänker att det är just tävlingsmomentet vi behöver träna som mest på..

Det är jobbigt när de blir så spända och stressade på tävling, Zamona är ju likadan tyvärr, och det är så frustrerande att ha en häst med så mycket kapacitet som man inte kan tävla... Men kämpa på! Jag vet hur det känns och att det är jobbigt. *stöttar*

Tack för stöttning. :bow: Ja, precis, frustrerande är det. Tänk om det gick att prata med honom o höra vad han tycker är jobbigt, vad han varit med om.. Men jag har inte gett upp än, vi har ju precis bara börjat. ;) Däremot om vi inte gör framsteg o han inte blir mindre spänd så lägger jag ner o satsar helt på tävling dressyren i stället.

*kl*
Jag skulle ta med nya pållen till terrängbanan i måndags men då visade det sig att han var halt.
Min andra är också halt nu, känns nästan overkligt. Båda på en gång :(
Blir kliniken nästa vecka. Hoppas verkligen inte det är något allvarligt.

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt!

KL
Jag måste bara berätta att min fina häst troligtvis inte kommer komma ut mer på terrängbanan i år... Jag startade i Mantorp för en månad sedan men valde att avbryta efter hoppningen då jag inte tyckte Kimbi var helt fit for fight. Hon har börjat låta så himla mycket så fort hon kommer upp lite i flås eller blir lite stressad. I veckan var vi och kollade upp detta och det visade sig vara struppipning, som jag misstänkt innan : (. Hon hade även inflammation i luftvägarna så till att börja med ska luftvägarna behandlas med kortison. Efter det får vi se hur mycket bättre hon blir, men i annat fall blir det operation.

Hoppas självklart på att slippa operation men som det känns nu så är det ganska stor risk att operation krävs. Struppipningen var dock inte så allvarlig så vi får väl se vad som händer helt enkelt. Hade ju sett fram emot att träna och tävla mer fälttävlan i år, men vi hade visst oturen så det bara blev en ynka start för oss i år. Tror jag ska dissa Mantorp i fortsättningen (trots att det är min favoritbana). De tre senaste gångerna jag varit anmäld dit har det hänt något. Första ggn var det hovböld två veckor innan, andra gången blev hon förkyld dagen innan och nu så fick jag avbryta. Huvudsaken är att min älskade häst blir bra dock, så vi satsar på nästa säsong istället hoppas jag på. : )

Va tråkigt att höra:-( min valack är struppipare men fungerar helt utan problem, vissa får man operera som du sa, men det brukar gå bra! Håller tummarna för dig med! Känns som många haft massa otur iår:-(

Verkar som det ja. Skönt att höra om någon som har struppipare utan problem. Verkar ju gå bra i de första fall, så jag är hoppfull. Bara så himla tråkigt nu när hon gått och blivit så himla fin. Vi bytte stall i våras och fick en helt ny häst. Så otroligt harmonisk och hon har musklat sig otroligt. Vore ju typiskt med operation så hon tappar mycket :(.

*kl*

Hoppningen igår gick över förväntan! :D Sigge var lugn o fin på framridningen/framhoppningen, han var inte stressad alls. Sen fick vi moraliskt stöd i form av ett annat ekipage in på banan, o jag visade Sigge många hinder. Framhoppning inne på tävlingsbanan, Sigge stannade några gånger men hoppade sen över.

Första omgången vägrade vi ut oss på 4:e hindret (bättre än förra gången då vi vägrade ut oss på 2:a..). Vi fick göra en omstart o då kom vi runt felfritt! :love: Sigge blev helt plötsligt en hopphäst o sökte hinder! Blev så glad så det blev ett glädjetjut efter sista hindret :angel: :D

nu e jag taggad att fortsätta träna!

Heja heja! :banana: Han kanske har kommit till insikt nu om att det är roligare att hoppa än att bara springa vackert innanför vita staket :D

Tack! det går sakta men framåt går det ju :D ja, vill få in minst två träningar i höst, får ta o kolla runt lite bland tränare. är så sugen på terräng!

kl

jag har blivit sugen på mer terräng träning :p, har några förjakter + jakt nästa månad men vill träna för tränare också :D. men... hur tusan hittar man terräng träningar? första träningen var ju bara en ren lycko träff då det var på klubbens bana, och så vitt jag vet så brukar de inte ha träningar där utan bara tävling på sommaren och jakt på hösten. resten av tiden är det sommarbete för antingen kor eller unghästar :/.

vet att det finns terräng banor lite överallt häromkring men har ingen aning om hur man hittar träningar :rofl:.

bort mitt i skåne ganska exakt så har lika långt till allt nästan :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka