Snacktråd sommarsäsongen 2012

Sv: Snacktråd sommarsäsongen 2012

kl

Så har startlistorna kommit för Enköpings stilterräng på lördag. Dags för debut för min lilla häst, spännande värre :D

Kommer vi att träffa på några trevliga bukefalister där måntro?

Jag var där med två hästar. Båda gjorde sin första start och skötte sig över all förväntan, vad kul det var med stilterräng:) mitt lillasto fick 8,1 i bedömning och en massa lovord. Blev så jättetaggad attgöra första denutanten nu:)

Tack! Hon var så fin och duktig, trots att hon aldrig tidigare sett banan:)

Mitt andra sto red jag med ryttarbedömning, vi skrapade ihop 7,8. Hon är helt ny på terräng och förvånade mig helt, endast två träningar har vi hunnit med innan tävlingen:) Båda hästarna kammade hem en andraplats. Hade som mest hoppats på att inte vägra ut oss men det visar sig att jag har två toppenhästar!

Åååååh en sån rolig gren av ridning vi har valt allihopa, vi får verkligen det bästa av alla världar! Nu väntar en heeel del jobb med dressyren sen jäklar ska vi ut på riktigt!

Grattis till fina poäng! Vet inte om du har sagt det innan, men vad är det för hästar du har? :)

Jag håller förresten på och ska skaffa en ny säkerhetsväst, min gamla Riders Company har börjat ge med sig, tror det händer varannan träning nu att den går upp i dragkedjan mitt i ett lite större språng :angel:

Tänker nog ta en Aerowear Outlyne denna gången, men funderar lite på färg... Som standard finns den i grå/svart och marinblå. Är inte så förtjust i det gråsvarta utan hade hellre haft en helsvart, den marinblåa är ju snyggare men känns mer begränsande... Eller ska man slå till på att få en helt i egna färger? Vet inte ens vad jag ska ha för terrängfärg till Marlin... Hade mörkbrunt till ponnyn, så gamla västen är mörkbrun, men skulle kanske satsa på något annat nu...

Dagens I-landsproblem? :p Vad har för västar (och färg) och har ni någon speciell terrängoutfit?

Just nu har jag en väldigt enkel väst från 3 horses, som är väldigt smidig och typ enda västen jag provat som jag kan ha.. Jag måste ha en väldigt konstig kroppsform eftersom alla västar är för breda för mig eller för långa. Är väldigt smal (uppenbarligen) om bröstkorgen och har samtidigt en lite putande rumpa, så många västar tar i den och gör att jag inte kan sträcka mig som jag vill. Vuxenvästar i XS kan vara för breda eller för långa och tar man typ barn L så är den för kort, typ. Så jag hade tur och kunde köpa stallkompisens nästan oanvända väst som passade mig. Den är svart och med dragkedja + kardborr framtill.

Färg i terrängen har jag inte någon speciell, men mörkblå och lila eller lite rosa detaljer blir det nog framöver :)

Grattis till superfina poäng!

Jag är också jättenöjd med dagen.

Det började med banvisning till häst som var en mycket intressant upplevelse, med hästar, hundar, människor och paraplyer i en salig röra :crazy:
Hade det inte regnat hade det iofs gått lugnare till för man hade sluppit paraplyerna, men oavsett var det tämligen osmart att ha folk och hästar tillsammans på banvisning (en synpunkt som jag också framförde till arrangören så förhoppningsvis blir det bättre nästa gång).

Min lille häst skötte sig så fint och hoppade runt felfritt som om han aldrig hade gjort annat i hela sitt liv :bump:
Vi fick stilpoängen 7,3 som jag är jättenöjd med. Domaren ville se en fräschare galopp för högre poäng, så nu är det till att ge sig ut och galoppträna för det blev lite tomt i tanken i slutet av banan. Med facit i hand skulle jag inte ridit fram så länge som jag gjorde heller, men det är svårt att veta hur man ska ha det när det är hästens första start.

Är jättejättenöjd och ser verkligen fram emot första riktiga fälttävlan om två veckor :D

kl

Så har startlistorna kommit för Enköpings stilterräng på lördag. Dags för debut för min lilla häst, spännande värre :D

Kommer vi att träffa på några trevliga bukefalister där måntro?

Jag skulle varit med men fick avanmäla då min häst blivit trampad eller fått en smäll på kotan så hon fick vila då det var misstänkt retning på gaffelbandsfästet.

Var på terrängträning idag med 4-åringen som skötte sig super! Snart kanske vi kan åka på en TH80 eller så :)

Är den godkänd för fälttävlan då? :)

Jag har tagit lite mått enligt airowears anvisningar, då har jag 82 cm runt bröstkorgen, 67 cm runt midjan, 79 cm "över axeln" och 45 cm i ryggen. Enligt måtten borde jag ha antingen T2 Slim (75-81cm, 66-74cm) eller vanlig T2 (78-84cm, 69-77cm), och kortaste rygglängden (47 cm).

Verkar som att det finns massor av storlekar på Outlyne, "ska" väl i princip passa alla. Fast alla kanske inte vill lägga såpass mkt pengar...

Tur att du hittade något som passar iaf! :)

Jag har blått och gult i terrängen :) Förut hade jag rött och svart (mina hästägarfärger i galoppen så har ju hjälmöverdrag och jacka i de färgerna) men det är så gräsligt på en fux så det fick bli blått och gult, vi har ju blå/gul-outfit till teamchasinglaget, och det är ju i princip samma utrustning :)

Senast ändrad:

Grattis till fina poäng! Vet inte om du har sagt det innan, men vad är det för hästar du har? :)

Tack!

Sto nummer 1: 2006 e. Homme d´honneur ue. Shiva du loup. ett litet nätt sto på 162, den roligaste hästen jag någonsin ridit. Hon är positiv till tusen och som en liten loppa över hinder, kallas även Loppan:) Har varit lite småtittig, inte på hinder men på allt omkring. men det verkar ha lossnat lite nu iaf, peppar peppar. Egentligen alldeles för liten för en långstånk som jag, men vad gör väl det om hundra år?

Sto nummer 2: 2004 e. Power ue. Barring, dvs Pilot i båda led. Nervig och väldigt sent tagen pga det. Lite av mitt projekt, tror hon kommer bli superfin och hon har visat sig älska terräng, fast vilken häst gör inte det? :P har väldigt stora problem i munnen tyvärr. Gravt tungfel, har tagit bort två vargtänder och letar bett som en galning.. Tips emottages gärna! Vi måste ju kunna skrapa ihop lite dressyrpoäng också, vi vill ju gå riktiga tävlingar! Sen blir hon även väldigt stressad på hoppbanan, i terrängen däremot är hon cool och hoppar som en gud!

Ja, den ska vara godkänd enligt märkning. Annars har jag min gamla väst som blir för lång för mig i hoppningen då den tar emot rumpan så jag får dålig sits och inte kan räta mig helt, men i terrängen spelar det mindre roll eftersom man ändå står mer i lätt sits, men samtidigt så är den ju inte heller optimal då.

Problemet med mig är att jag är inte så bred runt bröstkorgen eller midjan så de flesta västars mått är alldeles för stora. Jag har typ 68 cm under brösten (85 över brösten men de går att platta till :p ) och ca 63 i midjan, 84 över axeln och 46 i ryggen. Finns knappt några västar som funkar runt bålen, allt sitter och glider helt löst och går inte att dra åt mer.

Annars har jag min gamla väst som blir för lång för mig i hoppningen då den tar emot rumpan så jag får dålig sits och inte kan räta mig helt, men i terrängen spelar det mindre roll eftersom man ändå står mer i lätt sits, men samtidigt så är den ju inte heller optimal då.

Åh, det där problemet fick jag nu när övre instans krävde att jag har väst när jag hoppar med unghästen och då fick ta den väst som tidigare endast används i terräng. Den tar emot i sadeln när jag sitter upp så det är helt omöjligt att ha korrekt sits.

Tröttnade och köpte mig en Racesafe, som är hiskerligt bekväm. Inte värre än ett ytterligare plagg, enda minuset är att man blir varm på sommaren, men det blir man ju i väst. Det jag funderade på är snarare om de verkligen skyddar, de är ju så följsamma så att det inte riktigt känns så. Får man rida fälttävlan i dem? (Köpte ju min primärt för hoppningen, men kan ju vara smidigt att veta... och för det priset bör de ju inte vara dåliga i alla fall)

De finns olika varianter, ursprungsvarianten är inte godkänd för ridsport alls, enbart för galopp, men den osm är beta-märkt är godkänd :)

Jag har den som är Beta-godkänd (kikade på Hööks då de också sålde modellen och där står det att den är det i alla fall).

De finns olika varianter, ursprungsvarianten är inte godkänd för ridsport alls, enbart för galopp, men den osm är beta-märkt är godkänd :)

Jag har både galoppvästen och Beta-lila märkningen 3 eller vad det heter.. galoppvästen är helt klart skönast och den brukar jag ha när jag tränar terräng.

Även den andra är ju betydligt mycket skönare än sådana dära stela terrängvästar som består av bara två plattor :angel:

Ja jag har oxå en av varje, eller hade, jag tror min galoppväst blev kvar på Irland... men ja det är stooor skillnad på dem, min galopp-variant är lixom ventilerad (massa små hål) så den väger mindre och är luftigare, men den är inte godkänd att tävla med, därav att jkag köpte den andra. Den är dock helt okey! var ju dock snack om att de inte skulle vara godkända så länge till, men har inte hört ngt mer om det på senaste. Ska höra med Ulf (Ulvefjell) när jag träffar honom nästa gång, harn brukar ha koll på det mesta gällande FT-utrustning :)

*kl*

Nu är jag anmäld till min andra start i fälttävlan, blir debutant i Styringe! :bump: Helgen efter planerar jag Flyinge.

Börjar bli rätt segt att bo så långt bort från allt. :p

finns det någon häst som ska till öveds fälttävlan den 20-21/7 :D?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka