Snacktråd sommarsäsongen 2012

Sv: Snacktråd sommarsäsongen 2012

KL

Ååhhh! Anmälde mig just till den *-klassen på Gärds:eek::crazy::D:angel::love::bump: Blandade känslor:D Men man kan inte förbereda och träna i all evighet:angel:

Sugar Cup, vad är det för något? :)

Precis som Rebecca skrev så är det en träningsserie för barn och ponnyer där de rider en terrängbana och bedöms (numera) utifrån protokollen för stilbedömd terrängritt. Efteråt får de muntlig kritik och ev hoppa om 1-2 hinder enligt instruktion för att direkt få en känsla av vad domaren önskade.

För att få vara med så ska barnen antingen ha fälttävlansmärket eller ha deltagit i träningen som är några dagar innan bedömningstillfället.

I år finns serien förutom i Skåne även i Halland och Danmark. Alla barn som deltagit vid minst två tillfällen (det är 3 tillfällen på olika banor i Skåne/Halland o Danmark) kommer till semifinal i Skåne och först där plockas de 20 bästa ut till finalen på Ribban under MCHS. Det sker alltså ingen rangering vid bedömningstillfällena vad jag förstått.

Det var alltifrån äldre tjejer på D-ponnyer till riktigt små barn på runda små B-ponnyer men totalt sett på alla 30-40 ekipage var det ingen som trillade av eller vägrade ut sig. Totalt var det typ 5 stopp tror jag och riktigt duktiga ekipage! Långt ifrån vad man ser bland ponnyerna på en vanlig träningshoppning på lägre höjder. Jättekul!!

Här finns mer att läsa: http://www.flyingehus.se/blog/SwC-informationen/

Och jag ska rida första debutanten med Marlin... som har vilat i tre veckor efter terränghästprovet, blivit riden 4 gg nu bara, börjar få lite panik! Det känns iof inte som att han har tappat något konditionsmässigt, men jag måste iaf ut och hoppa terräng en gång innan, och hoppa lite vanligt för det minns jag knappt när vi gjorde senast... Skulle inte skada att rida igenom dressyrprogrammet också kanske :angel:

Men har inte sett någon nu som har träning här nere, någon som vet?

Ååå den nybyggda * banan på Gärds ska ju vara jeeeetesvår :devil:

;)

Nej fan det är bara att rida

Hahaha! Äsch det krävs rätt mycket för att min häst ska tycka att det är mer än cavaletti:angel: Så deeeeet är jag inte orolig för;)
Men sen ska ju den dära piloten komma ihåg banan med, just på Gärds verkar den ha extra svårt för det:angel:;)

Ska de dessutom ha CNC*, CIC* och CCI* så måste ju CNC* bli jäääääätte lätt :angel:

Jag har oxå ridit fel i Gärds för mååååånga år sedan.. den där jävla skogsdungen som var betydligt mer skogsdunge då än vad den är nu.. men jag var felfri på hinder men drog på mig 100 tidsfel :rofl::rofl:

Det var iof på den tiden man fick 1 straff per överskriden sekund istället för 0.4 :D

Hahahahah! 100 tidsfel:eek::rofl:

Jag brukar hitta rätt i skogsdungen men gillar att försöka hoppa fel hinder:angel:
Jag red debutant på min stora och tyckte att det såg väääldigt litet ut så jag stannade och frågade hinderdomaren om jag inte skulle hoppa hindret brevid istället. Det var hinder nr 2 i * och ** klass:angel:
Och nu i våras hade ju de hemska människorna gjort om vägen i vattenhindret:angel::D

Ja på den tiden fanns det 3 stigar upp till dungen från vattenhindret så valde man fel stig var det helt kört.. och när det går fort blir om där 3 stigarna väldigt lika varandra.. då såg man nämligen inte in i skogsdungen för alla träd och löv, inte som idag mao.. men det var rätt vanligt på den tiden att folk tog fel stig.. och sen var det ett helvete att komma till rätt hinder :D

Mohahahahah :love:

Har sagt det förr och säger det igen, SM i felridning vore något! :D Hihi! ;)

Jag vill oxå rida terräng! *surarsomentreåring*

Senast ändrad:

kl

Så har startlistorna kommit för Enköpings stilterräng på lördag. Dags för debut för min lilla häst, spännande värre :D

Kommer vi att träffa på några trevliga bukefalister där måntro?

Och den här "norrlänningen" har kapitulerat och rider mest bara hoppning i år :(

Vi har vare sig tid eller ekonomi att hålla en 5-åring med träning och tävling för att försöka kvala till Breeders och Champion of the Youngsters samt för en äldre häst att gå alla de *-iga han skulle behöva om han gick endast fälttävlan. Så får snällt hålla mig till Trossnäs, Mantorp, Tranemo, Örebro (som dock infaller samtidigt som CotY så den går tyvärr bort). Och flera finns det inte inom rimligt avstånd som anordnar CNC*. Det är en klass som helt fallit bort i den här delen av landet vilket gör det svårt när hästen inte tillgodogör sig något mer i lägre klasser nu. Så istället får båda två gå primärt hoppning iår, de fälttävlan som passar (och träna mera terräng inför istället för att tävla sig i form) och lite mer dressyr framåt hösten och på kvällstävlingar.

Det känns dock inte som en jättekatastrof. Unghästen är lite för överallt för att ägna sig åt alla grenar på en gång än och behöver tävlingsrutin från olika banor i massor (vilket ju är enklare och mindre påfrestande att skaffa genom någon liten klass nästan varje helg på olika ställen än ett utmattande meeting då och då med längre mellanrum där de ändå bara får gå på en anläggning i taget) och jag jagar inte efter att hinna rida några mästerskap eftersom jag är senior. Så om den äldre kommer upp i **-ig när han är 10 år eller 14 år känns ganska sak samma. Det kanske kommer bättre tider (eller en flytt till bättre breddgrader) och han ska definitivt stanna inom familjen ändå. Tids nog hinner vi.

Du får flytta ner hit till oss andra:) Men tycker du resonerar klokt! Spec nu när kvalen är som de är. Blev lite rädd att du itne skulle rida FT alls! :D

KL

min superfälttävlanshäst :angel:...jaja, hon är 2 år, och jag ska flytta i sommar, och vi kommer bo typ 150 meter från en terrängbana! :bump: Så nu har hon inget val, nu ska hon bli ft-häst när hon blir stor :D Vi kan väl kalla detta sommarsäsong fast vi inte tävlar...haha!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka