Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Jag är inte säker på människorsidan om tonfisk, i större mängder menar jag överdriven konsumtion.

Är katten allergisk är ju fisk dåligt att ge, annars är det ju inte farligt. Jag köper inte fisksorterna för att jag inte vill testa gränserna på en eventuell allergi samt att de matförpackningarna mina katter äter oftast bara har räka i sås när det handlar om fisk i sås och eftersom JAG är allergisk så köper jag inte räkor till katterna för att undvika att få räkor på fingrarna och sen kanske får i mig själv och får en allergiskchock.

Ahhhh på så vis, ja men då förstår jag precis vad du menar! Hade jag varit allergisk hade jag inte heller utsatt mig för det, det är ju bara dumt att riskera något! :)

Förövrigt är dina katter riktiga coolingar, verkar vara så himla chill liksom! ;) Min absolut dröm är ju att få äga en svart oriental (brukar passa vår grannes hona, hon är underbara och ser precis ut som en panter med sin långa smala nosrygg :love:) & en Egyptisk Mau, fräckare finns inte! :love:

Black Pearl & Midnight! :o:d

De är rätt lugna av sig, de tycker däremot att det är obehagligt att okända personer går förbi oss när vi är ute i koppel, det är tur att se sitter fast i ett snöre för annars hade de nog flygit iväg så som de hoppar. ^^

De är fina! :) Var sugen på en bengal tidigare men deras temperament passar inte riktigt oss. ;)

Gör precis som du, undviker fisk för att inte riskera att trigga igång någon allergi.
Men så är ju mina allätare också, så det gör ju det hela betydligt enklare :D

Favoritmaten enligt mina är Bozitas kanin i sås

Haha, ja jag tror det också. :D Måste vara ekorrgenerna. :cautious:

F ö har tidigare nämnda morgonsabotör spenderat hela dagen inomhus...

Senast ändrad:

Jag har funderat på det där med katter och fiskallergi och har försökt hitta forskning i frågan men har inte hittat något. Det jag egentligen skulle vilja veta är om alla/de flesta katter utvecklar allergi efter ett tag om de får äta fisk ofta eller om det är så att om katten är allergisk så blir den skitdålig och om den inte är allergisk så är det inget problem. Är det någon av er som faktiskt VET hur det ligger till?

Jag ger inte Pipen fiskbaserad kost till vardags men nån gång ibland, om jag äter fisk, så kan han få smaka.

men att tonfisk skulle vara giftigt?

Det är väl för att det kan förekomma tungmetaller i tonfisk men det beror mycket på vart den är fiskad någonstans. Tonfisk på burk kommer oftast från "de stora haven" och då är problemet inte lika stort som om man skulle äta färsk tonfisk som är fiskad i t ex Östersjön.

Mina föredrar också fisksmakerna, anka eller kyckling går också bra men nötkött är BLÄ :p

Förresten, en liten uppdatering på grannkattsproblemet :) Idag satt den och spanade på oss inne i syrenbuskarna, något vi inte märkte förrän Sessan också gick in där. Hon blev lite upprörd och ville gå emot den men sambon, som höll i kopplet, lockade på henne och gjorde ingen stor grej av det. Då gick hon ur buskarna och den andra katten följde inte efter. Den satt förmodligen bara kvar och tittade på oss. Känns som ett framsteg. :)

Vad skönt! Förhoppningsvis behöver den bara få lite koll på er och lära sig att det är okej att ni är på hans revir ibland. :)

Minimannen är tillräckligt desperat efter gottis att han gör vad som helst :p Han kan förflytta sig till valfri plats efter knäppning med fingrarna också.. :D

KL

För övrigt, en matfråga. Jag sliter mitt hår åt min kära mormor och hennes katt. Kosten är inte den bästa och katten är lätt överviktig (vilket jag sagt en miljon gånger). Efter ert tonfiskprat skickade jag ett sms till mormor om att hon kanske ska tänka på att tonfisk i för stora mängder inte är bra för katter (Har tidigare påpekat men det har inte gått in).

Får till svar "Då kan jag kanske börja ge stekt ägg i stället, det gillar hon". Hur är det egentligen med stekt ägg till katter...?

:banghead:

Hur går jag vidare?

Ägg är bra mat men rått uppvispat ägg är bättre än stekt. Det ska vara såpass mycket vispat att det inte är segt men inte ett ljust skum som om man skulle baka sockerkaka. Det kan du ju rekomendera. Och så kan hon dela upp maten så att katten får flera små måltider hellre än två stora. Hon kanske tycker den måste få äta så mycket den vill varje gång, men då kan du väl fråga om hon gör det själv då? Kanske är hon en dam som aldrig blir tjock, men de flesta av oss som passerat trettio blir ju det till och med av vanlig husmanskost om vi inte motionerar rejält... så då borde hon förstå att katten också blir det.

Rå äggvita är inte bra att ge katten. Det finns ett enzym i det som bryter ner b-vitaminet biotin. Funkar däremot att ge tillagat om äggvitan blivit upphettad till minst 70 grader. Äggula kan man ge både rå och tillagad.

Ja precis! :)

kl

Det där med torrfoderautomat var kanske inte en så bra idé trots allt... Kära Sessan verkar sitta och trycka i sig mat hela nätterna för hon har gått upp i vikt märkbart på bara ett par dagar :crazy: Får fundera hur vi ska göra, måste hitta en lösning som passar båda katterna.

En sån här:

14672069-origpic-91e770.jpg_0_0_100_100_360_360_80.jpg

Kan du inte bara lägga i delar av dagsransonen där? Så hon tar längre tid på sig att äta, men inte kan få i sig mer än det hon ska på en dag?

Jo, får testa det. Vore himla smidigt om det funkade att ha den här framme :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 172
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama