Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Fredagkväll och jag har lagt upp en portion ugnsbakade rotfrukter på tallriken och så ringer min telefon. Vänder bort blicken i två sekunder för att svara och under den korta tiden "försvinner" en del av maten från tallriken. Märkligt.

Mycket bekant. Jag lämnade en gång en marmeladmacka på bordet, i ungefär fem sekunder. När jag kom tillbaka var det en smörmacka, och volymen Oboy i min kopp hade minskat betydligt. :cautious:

Vilka fräcka katter ni har! :D

Isola rör inte mat som ligger på diskbänken/bordet/tallriken (om inte tallriken står på golvet), inte ens om jag är i ett annat rum. En enda gång för fem-sex år sedan snodde hon dock en påse med abborre, den kunde hon verkligen inte motstå. :p

Gourmet Gold äter mina när de ska få lite extra smaskens. Just nu har jag öppnat en Mjau konservburk som de ratar... Suck, jag har en bunt här hemma.
Får man tillbaka pengarna utan kvitto? De har ju smakgaranti.

Zooplus säljer Gourmet Gold i 48-pack för 200 kr, det ska köpas nästa gång det blir en beställning därifrån. :)

Vi har lite buffé här hemma när det gäller torrisar så de inte är så känsliga vid foderbyten.
De äter RC Maine coon, RC Maine coon kitten, Mjau föräldrafritt (har köpt en påse för att vara med i en tävling och det var den enda som inte innehöll fisk av alla Mjautorrisar) och RC Kitten (är kvar sen de var minisar så de får äta upp maten).
Anledningen till att jag har dem på RC är för storleken. De är ju giganter i jämförelse med vanlig katter så de behöver större bitar och det är det ont om. Bozita Large har vi testat men det innehåller så mycket fisk... Plus att det inte är så stor skillnad mot RC.

Blötmaten äter de mjautetror och gourmet gold endast bitar i sås från båda märkena.

Sami (och Plommon) får Mjau eller Bozita-tetror som jag blandat med en förpackning Gourmet eller en påse Whiskas/Pussi. Mosas ihop och vips så är allt ätbart.

Plommon får torrfoder, en blandning av Orijen och RC Longhair (för bajskonsistensen), då han inte äter blötmat egentligen. Han stjäl bara lite då och då när han tror att ingen ser. Märkliga djur jag har.

Fräck, det var milt uttryckt. :D Han har ingen skam i kroppen, en gång klättrade han upp i mitt knä vid köksbordet och stack ner huvudet i min matlåda och tog för sig. Då åkte han faktiskt ner på golvet. :p Annars tolererar jag nog det mesta.

Hos mig finns de kräsnas boning.:D

Anton (som förut åt allt jag lade fram), gillar främst blötmat men kan knapra några av Sockers torrisar vid undantagsfall om hunger är för stor. Från att ha ätit alla sorter vägrar han nu äta Mjau och Bozita (tyvärr), sedan försvann Whiskas Junior och några sorters Kitekat från listan. Nu äter han till vardags Icas portionspåsar, med enstaka inslag av olika "delikatess-burkar" för att variera lite. Det bästa är portionspåsar, vanliga burkar kan duga vid första portionen, men senare samma dag eller nästa dag duger inte samma mat.

Socker är ett kapitel för sig. Han äter i princip enbart sitt torrfoder, Applaws kyckling (spannmålsfritt). Han vägrar blötmat totalt (började efter att han fick veterinärfoder från Hill's när han var dålig i magen), med några små undantag. Sedan en tid tillbaka har han börjat slicka i sig såsen, dock ser han noga till att inte få i sig några bitar av misstag.:meh: Han har någon gång ätit av mat typ tonfisk eller Cosma från Zooplus som var nästan ren fisk, men då enbart vid första uppläggningen. Vid portion nummer två dög det inte alls... Jag har även försökt att blöta upp torrfodret, ibland har det gått bra, men ibland vill han inte veta av det.

Ja gud, nånting måste det vara i RC's torrfoder. Tesla är ju uppvuxen på det och det är svårt att få henne att äta något annat. Försöker fasa över henne på Applaws men det går sådär. Planen är dock att när påsen är slut så köper vi inget mer. Den hårda vägen ;)

I övrigt så bjuds det här på Mjau och Bozita blötmat i tetror, Applaws och Eukanuba torrfoder. Någon enstaka Gourmet Perle för festligare tillfällen :D Med torrfodret testar vi oss fram lite. Har dessutom just köpt en foderautomat för att se om vi kan ha torrfoder framme. Sessan hetsäter nämligen torrfoder om hon får det i en skål, det var så hon blev så gräsligt fet hos sin förra ägare... Det verkar hittills funka ganska bra.

Har en kräsen en här också!

I min katts värld så ska han helst serveras en nyöppnad burk varje gång han är hungrig. Det som är kvar i "gamla" burken kan lika bra slängas. Nu vägrar jag förpassa mig till honom, han får äta det som serveras, punkt. Och han äter det sedan, när han skrikit klart och inte fått någon reaktion :p

Jag får i alla fall byta sorter rätt ofta, har ofta 2-3 märken som jag blandar med så han är nöjd. Han får väldigt sällan samma märke varje dag, eller gud förbjude, samma smak.
Det måste vara mat med sås, mängder med sås. Eventuellt mousse går också bra. Mousse och paté är dock inte att jämföra (även om det i mina ögon ser ungefär likadant ut). Men såsen är en väldigt viktig detalj annars. Sås, men för lite sås (som i Mjau med sås) är förkastligt.
Han är extra förtjust i Sheba, Gourmet Perle och Gourmet Gold. Whiskas och Pussi kan i enstaka fall också fungera.

Jag har vid några tillfällen försökt fasa över honom till Applaws eller Bozitafoder, men nej det är äckligt.

Rått kött försöker jag också fasa över honom till. Ibland går det super, men ibland går det inte lika bra. Senast jag köpte hem hjärta till honom så ville han inte smaka ens. Lite kattmynta som krydda går det mesta ner dock.

Annars äter han Applaws kycklig i torrfoder, mestadels som godis numera. Whiskas Temptations som godis, räkor som godis.

Diverse gräsväxter inköpta i blomsterbutiker försvinner ner i hans mage också, till min stora fasa. Desto mer tuggmotstånd, ju bättre. Kattgräs är alldeles för mjukt... så en typ av gräs kan jag i alla fall sätta ut i rabatten och ha ifred. :p

Mina äter främst bozita blötmat, inga fisksorter.
Till och från äter dom även Eukanuba torrfoder, sorterna för vuxna katter.

Och Sixten vägde runt 5 om jag inte minns fel, då är han kanske inte så liten ändå. :o Måste skaffa en våg, tycker han har blivit lite benig. Allmän fråga, har ni något system för vägning, och skriver ni upp och håller koll?
Jag har helt enkelt lärt honom att sitta på min våg på kommando :p (Mjukost är grejen!)

536025_4332779793387_1130126437_n.jpg

Det var som fan. :D Sixten kan sitt och stå, men det blir liksom där han råkar ha tassarna för stunden.

kl
I morse var han billig, min kära katt. Jag kom hem från jobbet vid 04, blev mött i dörren av en stissig katt som ville gå uuuuut! Jag snubblade i säng och Sixten höll sig lugn. Till 08. Han spatserade över oss i sängen. Han rensade nattduksbordet. Han försökte kravla sig upp i fönstret. Han försökte gräva sig upp i sängen, underifrån. Droppen blev när han drog fram en kvarglömd plastpåse och började tugga på. Snören, påsar och mina blommor är det enda han inte får leka med, och han brukar hålla sig borta, utom vid såna här tillfällen när han använder det som utpressning. Skräpkatt! Men vem behöver sova... :meh:

Vilka fräcka katter ni har! :D

Eller ouppfostrade. ;)

Idag har jag och Pipen varit på "landet" och hälsat på en kompis till mig. Mycket trevligt! Jag passade på att sola min bleka kropp och Pipen fick larva omkring i sitt koppel och jaga humlor så mycket han bara orkade.
Han fick nosa på en död fågel också och det var väldigt spännande. :D

Alltså, Sixten och Pipen verkar ju vara av samma skrot och korn. Jag bara ler och nickar igenkännande när jag läser det du har skrivit, haha. :D

*knapplån*

Är det någon som använt sig av Mjaus smakgaranti? Vi har en bunt konserver katterna vägrar äta från...

Oj, trodde de vägde mer! :p
Vår "vanliga huskatt" ligger på 6,7-7kg någonstans, och han är liksom inte fet, bara rejäl benstomme och tjock päls! :)

Men han är ju lika snäll som han är stor, dock har han en tendens att få väldigt elaka ögon pga färgen och ser gärna grym ut när han lite nonchalant ska kolla in våra gäster! :o;)

1002708_10151690688608180_1242079883_n.jpg

941566_10151603287898180_752842892_n.jpg

:love:

Just det, han är sjukt kräsen och vill helst bara ha räkor och tonfisk, brukar bli lite tonfisk i den vanliga maten och räkor på helgen! ;)

Som torrisar (som alltid finns framme) äter han bara Purine One, för kastrerade katter, vägrar äta annat!

Och blötmat som han får så ofta han är inne (ungefär) så vill han ha Pussi! (dock bara fisk & skaldjurs smakerna :p)

Han är ju en utekatt så han kommer o går som han vill, ingen som klagat och han är mest runt tomten och vaktar! :) Kan ju spela in att det finns många katter i området och alla kan namnet på alla så att säga! :)

Han ser lite stor ut, ta inte illa upp, det är svårt med vissa katter. ;) Men om du skulle komma och jämföra med min minsting så skulle du nog tycka att min var väldigt underviktig i jämförelse.

Roligt att du bara ger fisksorterna, det är ju tur så de går åt på hyllan i affären. ;) Jag undviker fisk så mycket det går (förutom alla kattkyssar) och det verkar som väldigt många andra undviker just fisk pga allergi eller bara vill rata det.

Jag tar absolut inte illa upp, jag håller noga koll på magen och han får inte komma över 7kg! :) Badar man honom blir det inte mycket kvar så pälsen gör faktiskt en hel del! :) Vi är rädda om lederna och han är ju bara 5 år så vi vill ju ha kvar honom i många många år till! :love:

Jasså? Är det inte bra med fisk? O_o Han vägrar äta något annat, försöker vi med kalv eller kycklig slickar han på såsen lite och sen skriker han tills han får en påse med lax eller annat från havet! :o

Tonfisk är giftigt i större mängd, men det är det nog för oss människor också(?).
Rent generellt verkar det faktiskt som att katter är ganska känsliga eller allergiska mot fisk och många verkar undvika att ge det. Sen kan det ju vara att det är de med allergiska katter som hörs mer än de med katter utan allergi.
Jag köper bara blötmat med bitar i sås och de flesta fisksorter som är med sås är oftast räkor eller liknande och eftersom jag själv är allergisk mot räkor så köper jag det inte därför. ;)

Oj då! :crazy: Det visste jag faktiskt inte, men att tonfisk skulle vara giftigt? Jag äter en del tonfisksallad och har aldrig mått dåligt av det? Inte katten heller, han är frisk och pigg! :)

Ja nej han får ju också bitar i sås i Pussipåsarna (vilken namn alltså, herregud! :p:p) och han brukar vilja ha just lax. Räka tror jag inte finns. Det får han färska istället, även hummer och kräftor, skulle det vara dåligt då menar du? :crazy::o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 172
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama