Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Grattis till en ny pälskling :D

*kl*
Jippi!
Hade köpt en klosax igår och låtit min lilla Alice nosa lite på den och höra klippen. Men jag gjorde inget förrän nyss då hon låg lägligt nära och sovandes. Myste lite och klappade mycket medans jag tog liite av klorna (jag känner mig inte tillräckligt säker på hur mycket man kan klippa bort så jag klippte nog för lite istället :p) efter hand, och jag lyckades med fem klor! Vilket var fyra mer än vad jag hade tänkt :banana:

Tjohoo :D

Första gången jag skulle klippa på min tog jag
honom bara i knät, pillade på tassarna och sen
klippte alla klor. Dock har jag väl tur som har en kisse
som inte bryr sig så mycket om alla konstigheter
som matte ska hitta på.

Vatten är han inte ett dugg rädd för, sitter alltid på
badkarskanten när jag badar och leker med strålen
i vasken när jag borstar tänderna :D

Knapp

Min kisse har börjat krafsa ihjäl lådan, typ.
När han kom krafsade han bara över det han lade
och sen var det bra, nu krafsar han i en evighet och
all sand hamnar utanför. Varför??

Knapp

Min kisse har börjat krafsa ihjäl lådan, typ.
När han kom krafsade han bara över det han lade
och sen var det bra, nu krafsar han i en evighet och
all sand hamnar utanför. Varför??

Det kan bero på att lådan är för liten eller att sanden är för smutsig (dvs att det luktar oavsett hur mycket han försöker täcka över).

Hur stor låda har du, vilken sandsort och hur ofta rensas den från kissklumpar och avföring? Har du bara en katt och en låda?

Tjohoo :D

Första gången jag skulle klippa på min tog jag
honom bara i knät, pillade på tassarna och sen
klippte alla klor. Dock har jag väl tur som har en kisse
som inte bryr sig så mycket om alla konstigheter
som matte ska hitta på.

Vatten är han inte ett dugg rädd för, sitter alltid på
badkarskanten när jag badar och leker med strålen
i vasken när jag borstar tänderna :D

Bra tanke där, att man inte gjorde så stor sak av det. Min lilla Alice är inte såå jätteförtjust i klappar (lagom är bäst liksom) så jag nyss medan hon sov klappade bara lite grann innan jag tog tag i hennes framtassar och klippte. Så hon hann inte märka mycket halvsovandes och jag lyckades med alla tio på framtassarna! :banana:

Men annars gillar Alice också att titta lite på mig när jag håller på i badrummet och dricker ibland från vattenkranen. Även om hon inte låter så förtjust i vatten så är hon bra mycket mera nonchalant angående vatten än mina tidigare katter :D

*halv-kl*
Lilla Alice verkar dock vara lite känsligare om sina baktassar än sina framtassar, kanske pga jag sysslade så mkt med dem i början när luktkornen från kattsanden fastnade där :o Men jag har lyckats ta en titt på klorna där och de verkade vara mindre långa än klorna på framtassarna, vet någon om de växer olika eller slits på olika sätt? Så att man inte behöver ta hand om dem lika ofta som de på framtassarna?

Tacksam för svar!

Jag rensar oftast både morgon och kväll,
men som du säger är det nog dags att byta
all sand! Har en katt och en låda. Tanken har
själv slått mig men tänkte att jag hör här först :)
tack!

Senast ändrad:

Det skulle verkligen underlätta om man inte behövde röra dem lika ofta som framtassarna :D vet någon om det gäller katter i allmänhet eller..?

*kl*
En till fråga till folk som vet mera än jag ... Jag har hållit ett öga på hullet då jag är mera van vid katter som haft lite väl mycket hull och därför inte behövt oroa mig alls över deras vikt :p Min lilla Alice vägde ungefär 1,5 kg för ett par veckor sen och jag vägde henne häromdagen, hon väger nu lite mer än 2 kg. Känns ganska rimligt då hon har blivit lite större.

Men då jag verkligen inte är någon expert på hur mycket katter bör väga så undrar jag om det inte finns något bättre sätt att se om katten har bra hull? Och då min lilla Alice är en ragdoll så kan jag inte använda ögat heller för att se om hon ser ut att väga lagom med all den här pälsen i vägen.

Jag har provat att känna efter revbenen och kan känna dem lagom tydligt, är det ett bra sätt att kolla hullet?
Dessutom så har jag känt på framsidan av hennes bröst att hennes bröstben(?) känns rätt så tydligt, blev lite :eek: när jag kände det första gången men det kanske varierar eller så är jag bara en hönsmamma..? :D

Tacksam för alla svar!

Har för mig att det är rätt vanligt, det lär märkas på henne om hon gör det själv. Sixten trimmar sina trubbiga och runda själv. På honom känner jag hull över ryggen, revbenen och bröstet, men ärligt talat vet jag inte riktigt exakt hur det ska kännas. Veterinären och utställningsdomarna säger att han är i fint skick så jag känner mest för att se så han inte känns annorlunda(tjockare/tunnare) liksom, om det låter vettigt. :p Han är också väldigt benig frampå bröstet, så det tror jag inte du behöver bekymra dig för. :)

Alltså de vässar ju bara klorna på framtassarna så det är helt naturligt att det blir så :) Jag klipper klorna på baktassarna mycket mer sällan, på båda mina katter.

Angående vikten så är jag heller ingen expert, men jag upplevde att min Tesla var lite tunn ett tag när hon växte mycket. Hon har alltid haft fri tillgång på mat så det är inte det. Men nu har hon växt ikapp sig själv och känns inte lika tanig :)

Är det vanligt att katter har 2 färger på ögonen?=)
Vår ena har pupill - grön ring närmast - gult ytterst (samma på båda ögonen)

KL
Har fått fråga av katthemmet som min avlidna Missy kom från att vara jourhem till två katter som levde på samma ställe som Missy innan de togs omhand av katthemmet. Är kluven. Ena delen säger: Ja, självklart. Andra delen är rädd att de också ska dö i FIP (vilket var det Missy till 99 procent hade).

Kommer nog ta dem, allt annat skulle kännas helfel, men jag är lite rädd som sagt.

Många katter är väldigt rädda om baktassarna. Min ena får jag pilla på varenda centimeter av kroppen men den andra katten är väldigt försiktig om bakbenen till och med och kan springa iväg så fort man bara petar på dem.
Bakklorna brukar de flesta katter själv hålla i en lagom lång längd, därför de brukar vara kortare men det är även för att de inte vässar dem på samma sätt som framtassarnas klor.

Angående hullet så tycker inte jag du behöver tänka så mycket på det nu när det är en ungkatt som bör ha fri tillgång mat nu när hon växer.
Aktivera katten på olika sätt så den får röra sig så håller den ett bra hull.
Våra äter tre olika sorters torrfoder på fri tillgång och får blötmat morgon och kväll men rör sig väldigt mycket ute på vår inhägnade baksida. :)

KL
Har fått fråga av katthemmet som min avlidna Missy kom från att vara jourhem till två katter som levde på samma ställe som Missy innan de togs omhand av katthemmet. Är kluven. Ena delen säger: Ja, självklart. Andra delen är rädd att de också ska dö i FIP (vilket var det Missy till 99 procent hade).

Kommer nog ta dem, allt annat skulle kännas helfel, men jag är lite rädd som sagt.

Det man ska komma ihåg är att det inte är FIP som smittar, utan det Coronavirus som i sällsynta fall muterar till FIP hos enskilda individer. Coronavirus är väldigt vanligt hos katter och oftast märker man inte av det alls.

För att lättare bli av med Coronavirus är det viktigt att hålla god lådhygien och inte ha för många katter.

Senast ändrad:

kl
Jag tackade ja till att vara jourhem:
603973_10152032003474612_531762517_n.jpg

Hannes

1376494_10152032003849612_1495852538_n.jpg

Kalle

Båda är försiktiga men inte skygga. Kalle är mer klappbar än Hannes, men Hannes är mer nyfiken och ligger just nu i soffan där jag sitter.
De äter bra, sköter lådan och verkar vara i god fysisk form :)

Killarna är nu inlämnade hos veterinären för kastrering, id-märkning samt vaccinering. Galet nervös, trots att jag vet att det är standard rutiner för veterinärerna och stationen har mycket gott betyg från andra som varit där.

De kom igenom kollen innan utan problem med massa fina ord från veterinären om hur fina dom var :love:
Baloo hade en vikt på 2.6 kg och Bagheera vägde 2.8 kg, alltid bra att veta vikten =) Mer än vad jag trodde, alltid tyckt de är små men tydligen inte så små som jag trodde ;)
Vad väger era?

Killarna är nu inlämnade hos veterinären för kastrering, id-märkning samt vaccinering. Galet nervös, trots att jag vet att det är standard rutiner för veterinärerna och stationen har mycket gott betyg från andra som varit där.

De kom igenom kollen innan utan problem med massa fina ord från veterinären om hur fina dom var :love:
Baloo hade en vikt på 2.6 kg och Bagheera vägde 2.8 kg, alltid bra att veta vikten =) Mer än vad jag trodde, alltid tyckt de är små men tydligen inte så små som jag trodde ;)
Vad väger era?

Hur gamla är dina katter? Min minsta vuxna hankatt (birma) väger 3,9 kg och min största hankatt (norsk skogkatt) väger 6,2 kg.

Sixten, kastrerad huskatt, 1 år och drygt 10 mån ligger runt 5 kg när han är i fint skick. Så jämfört med min kluns är dina rätt små ändå. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 393
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama