Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Aah! :love:
Har undrat över mitted och bicolor ... det verkar vanligare med bläs i bicolor (eller har jag fel?) och med mitted så har man ju vita tassar, men det kan jag inte se på min lilla Alice. Hon har så ljusa ben över huvudtaget. Har även bicolor vita tassar eller..?

Aah! :love:
Har undrat över mitted och bicolor ... det verkar vanligare med bläs i bicolor (eller har jag fel?) och med mitted så har man ju vita tassar, men det kan jag inte se på min lilla Alice. Hon har så ljusa ben över huvudtaget. Har även bicolor vita tassar eller..?

Ja, det kan vara lite förvirrande med de olika ragdoll-teckningarna i början. En ragdoll kan alltså vara antingen Colorpoint, Mitted eller Bicolor.

Colorpoint har inget vitt.

Mitted har vit haka, vita tassar, en vit strimma hela vägen från haka längs med bröst och buk. En mindre separat vit bläs på nosryggen får förekomma, men det är alltså inte nödvändigt.

Bicolor har en stor vit bläs i form av ett omvänt V, som täcker mun, nos och går upp mellan ögonen. Både bröst, mage, tassar och ben ska vara helt vita. Vita ryggfläckar får förekomma, men är inte nödvändigt.

Här finns en tydlig bild på de tre teckningarna i brunmaskad form i reklamen för "Årets Ragdollhelg". (Colorpoint, Mitted och Bicolor):
http://www.scandinavianragdoll.com/

Senast ändrad:

Hm. Men då skulle ju bicolor passa in mera på Alice än mitted? Bäst att jag kollar på stamtavlan igen ifall jag minns fel igen :o

Hm. Men då skulle ju bicolor passa in mera på Alice än mitted? Bäst att jag kollar på stamtavlan igen ifall jag minns fel igen :o

Att benen fortfarande ser helt vita ut beror nog bara på att Alice är så ung och på att lila är en så pass ljus färg. Maskfärgen mörknar ock breder ut sig med åldern.

Mhm, men tänkte främst på det vita i hennes ansikte för det täcker hennes mun, nos (men halva hennes nos är mörk) och kinderna(?) förutom bläsen. Fick en känsla att det var mera typiskt bicolor än mitted?

Försökte hitta en bild som bäst kunde förklara vad jag menade så här är en dagsfärsk bild på Alice rakt framifrån. Färgerna är sådär men som du ser så har hon en liten fläck på nosen (som antagligen förklarar varför hennes nos är lite halvt färgad) men annars har hon rätt mycket vitt i ansiktet... :confused:
cc544a36383711e39a1922000a9d0dee_7.jpg

Det kluriga med ragdoll-teckningar är att det tar ett tag innan de framträder ordentligt, särskilt när de har ljusa färger. Många katter (de flesta skulle jag tro) är dessutom lite feltecknade och håller sig därför inte exakt inom standarden, särskilt inte när det gäller Mitted eller Bicolor. Att katten är så perfekt i sin teckning som möjligt spelar dock bara roll i utställnings-sammanhang.

När det gäller Alice är det följande man kan undra över:

Om hon är mitted, varför har hon olikfärgade noskuddar och tvåfärgad nos-spegel? Är det en vit bläs som täcker nos och del av noskudden, eller är hon möjligen lilasköldpaddstabbymaskad (dvs att hon även har creme i sin maskfärg)?

Om hon är bicolor är hon feltecknad eftersom en del av nosspegeln är färgad. De olikfärgade noskuddarna tyder också på att hennes vita V i så fall inte är så centrerat och symmetriskt som man kanske skulle önska.

Angående ben- och tassfärg: Är du helt säker på att både ben och tassar är helt vita? Ser du ingen antydan till avgränsad färgskiftning? Titta i dagsljus och både på fram-och baksidan av tassarna/benen.

Om du lägger in fler bilder angående färgbestämning, så försök att ta dem i dagsljus och utan blixt, så är det lättare att se.

Aha! Hon är ju inte desto mindre perfekt i mina ögon ;) men intressant att få veta vad för färg hon kan ha. Ska ta en närmare titt på benen när jag kan. Tror att pappan var cremefärgad om jag minns rätt. Blir spännande att se vad hennes färger utvecklar sig till ju större hon blir! :D

Men om jag skulle testa på utställning så vet jag att jag skulle satsa på nån för felfärgade :p

Har du någon bild som är tagen i lite bättre ljus? Tycker hon ser ut som en bicolor med bläsen men hon ser ut att ha en fläck i bläsen. Jag har själv en bicolor fast en brun. Mitten kan ju ha bläs också, men jag har lite dålig koll hur bläsen får eller inte får se ut.

2rqbocj.png

Här en bild som uppfödaren tog för ett par veckor sen, vet inte riktigt om ljuset är bättre men helheten är lite tydligare iallafall :) och här kan ni se varför jag tänker att benen är vita, kan inte se särskilt mycket färg. Men ska ta en bättre titt.

Fast på den nyare bilden tycker jag att bläsen är lite tydligare.
(Ber om ursäkt för stor bild, är på mobilen :o )

Senast ändrad:

Hm, av den bilden att döma ser hon faktiskt ut att vara lilatabby bicolor, med en färgad fläck i sitt vita V och på noslädret.

Jag tycker nog också hon ser ut som en feltecknad bicolor helt klart. Hon har det typiska V:t i pannan och verkar ha vita ben. Bläsen är nog för bred för det ska kunna klassas som mitted...

Jag beklagar verkligen sorgen.

Det har ju bara gått några dagar än, men får redan panik på sorgen. Tittar om det finns mat åt henne - men så finns inga skålar. Har plockat bort en del grejor, men lådorna står tömda men inte rengjorda. Klöstunnan, klösbräga och matta står kvar men orkar inte ta tag i det.

Jag vet att jag sörjer min djur djupt och länge, men glömt hur djävligt det är :(

*svar också till Marty*

Ja, jag tänker också som ni gör, att hon är en lilatabby bicolor med en fläck. Men jag kollade hennes stamtavla nyss och där står det mitted. Om jag när hon blir större ser med allt större säkerhet att hon är en bicolor och inte en mitted, kan man ändra i stamtavlan?

*svar också till Marty*

Ja, jag tänker också som ni gör, att hon är en lilatabby bicolor med en fläck. Men jag kollade hennes stamtavla nyss och där står det mitted. Om jag när hon blir större ser med allt större säkerhet att hon är en bicolor och inte en mitted, kan man ändra i stamtavlan?

Ja, hur man får EMS-koden ändrad står här: http://www.sverak.se/sverak/Top_innehall/blanketter_pdf/Latkatt_ersattningsstamtavla.pdf

Det har ju bara gått några dagar än, men får redan panik på sorgen. Tittar om det finns mat åt henne - men så finns inga skålar. Har plockat bort en del grejor, men lådorna står tömda men inte rengjorda. Klöstunnan, klösbräga och matta står kvar men orkar inte ta tag i det.

Jag vet att jag sörjer min djur djupt och länge, men glömt hur djävligt det är :(

Beklagar vekligen att du förlorat din fina katt..

*kl*

Nyss så skulle jag hälla upp lite torrfoder åt min lilla Alice och då det var en ny påse så blev hon väldigt intresserad. Jag tänkte bara på skoj se om jag kunde få henne att sitta. Men istället så satte hon sig på bakbenen och viftade med framtassarna, belönade det omedelbart. Gjorde det ett par gånger till och hon verkade begripa snabbare vad hon skulle göra :love: Tänker prova igen imorgon och se om hon kommer ihåg nåt.
Men till frågan för framtida referens, brukar man inte kalla det 'sitta vackert'? Men jag har inte ens lärt henne sitta, hoppade liksom över det :o finns det något annat ord för det?

Senast ändrad:

"Sitt fint" (snabbt sagt utan större betoning på första i, så det blir som ett enda ord) använde vi på hundarna, då kan man utan problem använda "Sitt" (med den mer vanliga betoningen på i) för det vanliga sittandet, eftersom dom inte låter speciellt lika.

Egentligen kan du ju använda vilket ord du vill, det finns inga rätt och fel :)

*knapplån*

Igår hände en olycka här hemma. :( Min krämis blev jätterädd för en hantverkare så han flydde för sitt liv, rakt in i en innerdörr gjord av glas. :crazy:
Självklart gick glaset sönder och jag hittade några sår på honom så åkte in till veterinären direkt i morse. Det var inte så allvarligt tack och lov, men det blev några stygn på tre skärsår.
Tratt kan han inte ha för att såren sitter på bringan så veterinären fick mig att åka och köpa bebiskläder så han kan ha på sig! :D

Katt i bebiskläder:D. Han kommer att se ut som då jag var barn och klädde ut älsklingskatten Skuttan.

Nu har jag rätt nyss kommit hem och jag har min nya lilla älskling spinnande framför mig, mellan mig och datorn. Hon är snäll och följsam, vill vara till lags. Hon blev placerad på ett katthem pga gamle husse var en kriminell missbrukare. Han blev häktad och kom inte hem igen och då tog polisen ansvaret för katterna.
Hon blev i alla fall inte kriminell bara för att husse var det... Men hon är ganska skraj av sig, sticker direkt om någon kommer för brått på eller om jag tappar något och listan kan göras lång. Men hon kommer snart fram igen och kollar läget. Kanske beror skrajsenheten på nå´t strul i hennes första hem, men det kan ju ingen veta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 391
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama