Snäckskal förbättrar hovarna?

Smulan75

Trådstartare
Jag har ju ett fullblod med typiska fullblodshovar, dvs går lätt sönder i kanterna, mycket tappskor osv. Fick tipset av en "gästande" hovslagare att ge honom Snäckskal (Som man typ ger hönor) Någon som prövat det?

Sv: Snäckskal förbättrar hovarna?

Skulle man fodra med det?

Asså snäckskal innehåller kalk, varför inte bara ge vanlig foderkalk?
Eller innehåller skalen nått mera, vitamin/mineral?

Japp, frågade om inte foderkalk var samma sak, men snäckskalen skulle enligt honom vara speciellt bra, varför fick jag ingen förklaring på.

Jag har aldrig hört det. Inte ens i det stallet jag är nu, och är det nånstans jag skulle få reda på saker å ting så är det DÄR... :bow:

Men dom kanske har missat att informera mig, eller bli informerade bara..(?)

Konstigt dock att hovslagaren inte hade nått bra svar på varför det skulle vara bra, det skulle jag tyda som att vanligt kalk va lika bra, om inte bättre

Jag har inte hört detta förut. Min första tanke är att det är en animalisk produkt. Känns inte helt ok till en häst.
Min nordsvensk har också bedrövliga hovar. Jag fick ett tips om att jag skulle ge honom gelatin-pulver, men jag ville inte det efterssom det är animaliskt.
Min hovis tyckte jag skulle pröva med nypon. Han visste inte vad det var i nyponen som var bra, men det är en gammal huskur som blivit nästan bortglömd. Dessutom rådde han mig att plocka av skorna.Nu har jag köpt easyboots så nästa gång han kommer ska skorna av. Om det fungerar återstår att se.

Jag har fått efter min farfar en massa papper där han skrivit ner huskurer för både det ena och det andra.

Det där med snäckskal står och det står också att man ska krossa det i en mortel för att bitarna kan vara vassa.

Det finns en annan också...
Och den här har jag provat på min förra häst, han hade inget lasyrlager på hovarna. 1 gelantin blad/dag i maten. Och det löste hans problem.

Som det är med alla "hovkurer" så tar det ganska länge innan man ser resultat. Det tar ju ett tag innan hovarna har vuxit ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 397
Senast: valpköpare
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar