Vi har ju länge haft planer på att göra en ridbana, det vill dock aldrig riktigt bli av då vi alltid har så många andra projekt att tiden/pengarna inte riktigt vill räcka till, det kommer alltid något annat som är viktigare.
Men. Jag börjar dock känna att mitt intresse för ridningen blir mindre och mindre. Istället har jag mer intresse för träning från marken, toleransträning med olika "läskigheter", tömkörning, jobb över bommar. Uppsuttet är jag nästan bara intresserad av att rida teknikhinder (typ trail) i lugnt tempo och bygga på relationen med hästen. Förövrigt är bara uteritt intressant. Jag gillar att jobba i korta pass med fullt fokus så harvar inte runt i 1 timme. Har även planer på att ponnyn ska köras in.
I nuläget tränar jag allt detta på gårdsplanen, där underlaget är kasst, folk kör som idioter på vägen brevid(inget staket så känns osäkert om hästen blir rädd och rusar iväg), och för det mesta står det maskiner i vägen där(och min man skulle nog bli tokig om jag ställde mina hinder och bommar där när han ska jobba
).
Annars känner jag att jag klarar mig bra på den ytan.
Så nu funderar jag på om det kanske inte skulle räcka med en rundkorall/roundpin istället? Känns som att det skulle räcka ganska bra egentligen med en liten inhägnad yta med bra underlag för den typ av träning jag ägnar mig åt
Har sett att många rekommenderar diameter 18-20 meter. Antar att dom då utgår från större häst, min största är bara 132cm så antar att vi får en del tillgodo då
någon här som har en rundkorall? Vad använder ni den till? Är det helt bortkastade pengar/tid och bättre att fortsätta drömma om den riktiga ridbanan?